|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?

שתיקה צועקת של הכהונה נגד גדיעת חיים

אני לקחתי מהפרשה את השתיקה הרועמת, את השתיקה הצועקת של אהרון אל מול פני מציאות, המעלה את ילדינו עולות אל מול פני האש. חובתנו לאמץ את הרמת האגרוף הקמוץ נגד אש המכלה את חיי ילדינו.
31/03/2013  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
חטאם של נדב ואביהוא

פרשת השבוע פרשת שמיני, הפרשה השלישית בספר ויקרא. בדרך כלל קוראים את פרשת שמיני בשבת שאחרי פסח. הפרשה מתחילה בספר ויקרא, פרק ט' פס' א' ומסתיימת בפרק י"א פס' מ"ז. במשך שבעה ימים ולילות לא יצאו אהרון ובנין מפתח אוהל מועד , שבעה ימים המהווים תחליף לקראת רגע השיא ביום השמני. ממש לפני רגע השיא, שני בניו של אהרון, נדב ואביהוא, "הִקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵש זָרָה, אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אוֹתָם" (י' פס' א') . שני בני אהרון, נדב ואביהוא , שמו על מחתותיהם אש זרה. המשכן, שהעם כה ציפה לתקומתו, הפך ברגע אחד למלכודת מוות.

קרבת האל , שהעם כה ייחל לה וציפה לה בכיליון עיניים, הפכה לאימה, לאימת אש מבעיתה וממיתה. משפחת הכהונה שהייתה עד כה מורמת מעם, בעלת מעמד נשגב, הפכה למשפחת שכול והלם . הפרשנות נכנסת למצוקה קשה בבואה להסביר את משמעות האש הזרה. רבים הם הפירושים. קשה להתעלם מהמחלוקות הרבות בעיקר בפרשנות חז"ל. כל פרשן מחייב עצמו לשאול מה היה חטאם של בני אהרון ? ובעיקר מה עשה את האש שהקריבו לאש זרה ? הרי הם לא בנו מזבחות, לא עשו עגל זהב, לא בנו אליל, אם כן מה היה באש שהפך אותה לאש זרה .

מבלי שאקבע עמדה כלפי אוקיינוס הפירושים, המציף אותנו כלפי שתי השאלות שציינתי לעיל, אנסה בצניעות רבה לתת את תשובתי. אפשר שסיפור זה ובסיפורים דומים לו במקרא אנו נפגשים עם סיפורים אתיולוגיים , הבאים להסביר תופעה בטבע. סיפורים שנועדו להציג בפנינו את האתגר להמשיך לנהל את חיינו, כאשר הטוב ורק הטוב נמצא בבסיס קיומנו, וזאת למרות שלל אסונות טבע, שאין לנו הסבר להם, שאנו חסרי אונים כלפיהם.

למרות חוסר האונים שלנו כחברה אנושית מול תגובות קשות ונעלמות של איתני טבע בוערים ומכלים כל מה שנקרה בדרכם, הרי השמירה על הטוב, על ערכים מוסריים היא חובת יסוד לקיומנו כחברה אנושית. גם כאשר אנו ניצבים מול איתני טבע בלתי מפוענחים, המכלים את כל מה שיצרנו כחברה אנושית, עלינו לחתור להשתית את חיינו על אדנים ערכיים ומוסריים, שהטוב הוא הצופן והקוד המכתיב את חיינו.

אני מוצא לנכון להתמקד גם בשתיקתו של אהרון לנוכח מותם של שני בניו בנסיבות שאינן ברורות לו כאבא לילדים, שלפתע היקרים לו ביותר, ילדיו, יוצאי חלציו, הם אינם בין החיים. זו שתיקת דורות של אבות בעם היהודי, ולאו-דווקא בעמנו, שמעלים את בניהם כקורבנות בנסיבות של אש אכזרית קוטלת ושורפת את החיים, שלא תמיד נהירה להם טיבה של האש. זו שתיקה זועמת של אימהות ואבות השואלים מדוע הוצתה האש, האם ניתן היה למנוע אותה, במיוחד אם האש המכלה היא אש מלחמות, ההופכות פרי בטן כקורבן עולה חי העולה על המוקד.

התורה משתתקת יחד עם אהרון ואחרי התעשתות והפוגה קלה במפעל הדם, פונה משה לאיתמר ואליעזר, שני בני אהרון הנותרים, להמשיך במלאכת קורבנות - "קְחוּ אֶת הַמִּנְחָה הַנּוֹתֶרֶת מֵאַנְשֵׁי ה' וְאִכְלוּהַ מִצְוַת הָאֵל אֵצָל הַמִּזְבֵּחַ , כִּי קוֹדֶש קוֹדָשִׁים הוּא" (י' , פס' י"ב). החיים חייבים להימשך למרות האימה. למרות השכול אהרון ושני בניו הנותרים, איתמר ואליעזר, חוזרים למלאכתם.

למרבה הכאב, דבר מה השתבש. כנראה, מתוך תגובה אנושית של כאב וצער לא אכלו איתמר ואליעזר מהקורבן. הם שורפים את קורבן החטאת במקום לאכלו. יהיה מי שיראה כאן שיבוש, טעות, יהיה מי שיראה כאן אי ציות, אי מילוי הוראה פולחנית שניתנה על-ידי השכינה. אני רואה את איתמר ואליעזר כבני אנוש, שבנסיבות הכואבות שרק לפני זמן קצר עלו השמימה שני אחיהם, הם אינם מסוגלים לאכול את הקורבן, לכן הם שורפים אותו.

משה כועס על איתמר ואליעזר על כך שהם שרפו את הקורבן ולא אכלו ממנו . אך הפעם אהרון אינו שותק. הוא אינו יכול להשלים עם העלאת עוד שני בנים חיים קורבן עולה של אש. הוא אינו מוכן להענשה נוספת של שני בנים ולהקריבם על מזבח הכהונה.

השתיקה לנוכח מותם של שני הבנים הראשנים הפכה לצעקה אל מול האימה המצפה למותם של הבנים האחרים. אל מול הצעקה תגובתו של משה היא מאוד אמפאתית - "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּטַב בְּעֵינָיו". (שם פס' כ')

אני לקחתי מהפרשה את השתיקה הרועמת, את השתיקה הצועקת של אהרון אל מול פני מציאות, המעלה את ילדינו עולות אל מול פני האש. חובתנו לאמץ את הרמת האגרוף הקמוץ נגד אש המכלה את חיי ילדינו. חובתנו לצאת למערכות ציבוריות אל מול פני האימה המבקשת את חייהם של נדב ואביהוא, איתמר ואלעזר . אני שואב עידוד גם מהתגובה האנושית האמפתית של משה אל מול הכאב של אהרון - לצעוק די לאש!!! ואנחנו נמשיך את הצעקה בכל דור ודור די לאש המכלה חיים במלחמות!!! די לאש המעלה קורבנות של נעורים נְקִיִּים במלחמות על קדושת אבנים במקום, להנציח בסדן קיומנו את קדושת החיים.

תאריך:  31/03/2013   |   עודכן:  31/03/2013
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתיקה צועקת של הכהונה נגד גדיעת חיים
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נסיה כהן
31/03/13 10:58
2
נסיהכהן
31/03/13 11:16
3
מגיב ותיק
31/03/13 12:29
 
איצי
2/04/13 16:52
4
איריס כהן
31/03/13 12:46
 
פלא יועץ
3/04/13 01:41
 
ערן..
3/04/13 09:48
5
יישר כוח
31/03/13 15:31
6
יישר כוח
31/03/13 16:06
 
איריס כהן
31/03/13 16:46
 
נעמי קליין.
2/04/13 08:48
 
איריס כהן
7/04/13 00:48
7
נעמי קליין
2/04/13 08:30
8
זיווה.
2/04/13 09:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורח חיים ראוותני ומנקר עיניים נחשב לתופעה שלילית מאז ומעולם. נראה שלצד קיום התופעה, תמיד ניתן היה למצוא את מי שיפנה את האצבע המאשימה ויגנה אותה. היהדות, למשל, תמיד קידשה את הצניעות והענווה. רבי שלמה אבן גבירול נהג לומר "בקש מה שאתה צריך לו, ועזוב מה שאינך צריך לו, כי בעזיבת מה שאינך צריך לו - השגת מה שאתה צריך לו".
31/03/2013  |  מיכאל טפליצקי  |   מאמרים
כותב שורות אלה מגדיר את עצמו כנפגע של הרפורמות והמהפכות במדינת מוצאו (הלא היא - ברית המועצות לשעבר) וככזה כל פעם מתמלא פחד וחרדה כששומע שהפוליטיקאים החכמים שלנו מתכוונים לערוך רפורמה פוליטית בארץ.
31/03/2013  |  יורי מור  |   מאמרים
חוסר הנכונות להחזרתם לכפריהם בטענה הגלויה או המשתמעת של חשש מתקדים להחזרת פליטים פלשתינים יש בכדי להעיד שאזרחותם הישראלית של תושבי אקרית וברעם וצאצאיהם היא רק בגדר מעטה שניתן להסיר
31/03/2013  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
ובכן, אני הולך להניח לפניכם להלן את הסיכום התמציתי שהיגעתי אליו לאחר מספר שנים של אינטימיות עם התורה, והסיכום הזה יחבר אותנו עם נשוא המאמר. הוא אשר ציינתי לעיל-את סיפורי עם התורה אספר לכם מהסוף להתחלה, ר"ל שנחבור לסיפור הזה דווקא מסופו, דהיינו מתמציתו, מכותרתו.
31/03/2013  |  אלברט שבות  |   מאמרים
זילות כלפי הקופה הציבורית היא בת-לוויה נאמנה של הזלזול כלפי הציבור. זה אינו רגע של טעות, ואין מדובר באירוע אקראי או חד-פעמי. פעם ראשונה עומדת לו לאדם חזקת הטעות. בפעם השנייה מתעורר חשד של חולשה מוסרית, ובפעם השלישית כבר מדובר בעבריין מועד.
31/03/2013  |  דן אלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il