"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". עומדים אנו בציון הקדוש של הרב הקדוש רבי עמרם בן דיוואן זצוק"ל, ומרגישים אנו התעלות נפש גדולה ביותר, מהרגעים הנשגבים אשר ראינו בחיינו, נפשי יצאה בדברו. ומתפללים אנו ומבקשים מהצדיק שיעלה להיות מליץ יושר על כלל עם ישראל ובפרט על קהילתנו הקדושה "שובה ישראל" ועל בני ביתי, ושבני יקירי רבי יואל, אשר נכנס לעול המצוות ילך בדרכי אבותיו הקדושים.
שופכים אנו את שיחנו לפני הקב"ה, מיום עומדי על דעתי צרות רבות סבבוני, כל גליך ומשבריך עלי עברו, בבריאות, בצער, עד שזכינו לזרע של קיימא ושוב חוזר חלילה, וכל התלאות והיגון של השנים האחרונות, אך ידענו תמיד בכל הזמנים ובכל המצבים שכל קושי הוא זמני ואחרי כל צער באה ישועה גדולה מעל הטבע. הדמעות, הכאב והדיבור עם הקב"ה כאבא רחמן רגע-רגע. ה"שיפכי כמים ליבך", אשר אנחנו שופכים רגע-רגע, נוכח פני ה', יעמוד עם כל כלל הקהילה הקדושה ועם כלל עם ישראל.
דוד בעוז ובתעצומות
הנה מובא בשם המגיד מקוזניץ, כאשר דוד המלך נרדף על-ידי בנו אבשלום, זה היה סוג של ניסיון קשה ביותר לדוד המלך, הבן רודף אחרי אביו. והנה מצד טבע העולם, כמעט לא שייך כזה דבר שבן ירצה להרוג את אביו והאבא צריך לעמוד בניסיון מר וקשה כל כך שהבן מתנהג כך. אך דוד המלך עמד בעוז ותעצומות ברגעים הקשים האלו והרגיש עוז ותעצומות גדולים מאוד וידע שזה לא איזה דבר טבעי של השתלשלות שבן או מישהו רוצה להרוג אדם, אלא ידע שזה ניסיון ותיקון גדול מאוד מן השמיים וזה הזמן לתקן דברים שבדרך הטבע ובחיים תקינים ורגילים אי-אפשר לתקן.
ומובא בנביא, "ויהי דוד בא עד ראש", ומובא בספרים הקדושים, ויהי דוד - בזכות המצב הזה דוד המלך בא-הגיע לדרגה עד ראש, עלה למדרגה הגבוהה ביותר עד ראש, עד למדרגה של ראש הגבוהה ביותר.
בצער, ביגון ובשמחה
הרב מקומרנא זצוק"ל אומר בספרו היכל הברכה, שמי שעובר ניסיונות ורדיפות ונשאר אור ה' בליבו ומבין שזה לא מכה אלא רק תיקון מהקב"ה, הרי הוא מתעלה למדרגה יותר מרבי עקיבא וחבריו, ויותר מהאר"י הקדוש. ולכן יחדד ויחזק האדם בנפשו, כאשר עומד בזמנים של צער ויגון, יחזק עצמו להישאר עם אהבת ה' ובלי שאלות על הקב"ה ובשמחה מרובה ובאהבה גדולה להקב"ה.
ומסופר על אחד האדמו"רים הגדולים כאשר היה רוצה שאיזו תפילה תתקבל היה הולך למקומות שיבזו אותו והיה אומר בזכות שמבזים אותי התפילה תתקבל בשמיים.
וכשנתעמק, נראה עד כמה הצער והביזיונות מכפרים על עוונותיו של האדם. הגמרא במסכת סנהדרין ק"ג מביאה כמה מלכים שאין להם חלק לעולם הבא, ירבעם ומנשה, ומובאת בגמרא דעה שנייה שחולקת ואומרת: לא, לכולם יש חלק לעולם הבא. והבן איש חי בבן יהוידע מסביר ואומר: שהדעה הראשונה, מודה לדעה השנייה, שלכולם יש חלק לעולם הבא. ומסביר מדוע ואומר: אחרי שהדעה הראשונה אמרה שאין להם חלק לעולם הבא, זה ביזיון גדול וצער לאותן נשמות של המלכים, שכך נאמר עליהם שאין להם חלק לעולם הבא. ואחרי שהתבזו והצטערו, כולם מודים שתיקנו את מעשיהם ויש להם חלק לעולם הבא.
נקבל עלינו לעבוד את הקב"ה בשמחה, באהבה ובנאמנות ונהיה לנצח עד יום מותנו נאמנים לנדרים, לשבועות ולקבלות, מי שמפר נדרים ושבועות לא ידע לעמוד באף ניסיון.
ובזכות הצדיק הקדוש נזכה לאור גדול, לשמחה גדולה, לישועה מרובה וכולנו כאיש אחד בלב אחד ביום חמישי (ערב ראש חודש סיון) נשמח בשמחת המצוה ובשמחת האבות הקדושים בשמיים.
ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום.