בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
החיזור הגורלי של רות המואביה
|
במגילת רות ישנם רמזים וסודות רבים ונראה כי ניתן למצוא בה גם רלוונטיזציה לימינו אנו. למשל בעניינים כגון: צדק חלוקתי, העסקת ילדים וגם חיזור גורלי ● הרהורים על מגילת רות
|
רות בשדהו של בועז. ציורו של גוסטב דורה
|
|
|
|
|
חג השבועות הוא חג מיוחד. אף צורר לא איים להשמידנו. לא תולים אף רשע ובסוף גם אוכלים. היטיב לאפיין את החג רבי זעירא בר אחא: "אין בה טומאה ולא טהרה, לא איסור בה ולא היתר וכו'...". ממש חג נעים. בליל שבועות אנו קוראים את אחת היצירות הנפלאות של התנ"ך: סיפור גיורה של רות המואביה. הסיפור מרתק, כתוב בלשון מקראית נפלאה ויש בה גם רמזים, צפונות וסודות שעל חלקם כבר עמדו חכמי המקרא. אבל לא צריך להיות חכם מקראי כדי לראות ולהבחין ברלוונטיזציה של המגילה לימינו אנו. כאילו נכתבה בעט הנביאים. גם ממרחק של 2,600 שנה. הכל מדברים היום על צדק חלוקתי ועושים מאהלי מחאה כנגד הטייקונים. למעשה, גם בועז הוא טייקון אבל מסוג אחר. הוא מחלק את עושרו עם עניי העם. הוא נותן להם לקט, שיכחה ופאה. נראה כי אריסון, דנקנר, תשובה וטייקונים אחרים יכולים ללמוד ממנו משהו על נתינה. מצד אחר אפשר לראות את בועז כמי שעובר על חוק העסקת קטינים. מתברר כי בועז עושה את הונו גם בהעסקת נערים צעירים בעבודת קציר וזאת דווקא בשיא החום של חודש סיוון. מאידך-גיסא, בועז מאמין בכוחות צעירים והוא מקדם אותם לתפקידים ניהוליים. עובדה: הוא ממנה "נער אשר יהיה על הקוצרים". וגם עיקרון השוויון בין נשים וגברים מקבל אצלו ביטוי בולט. והרלוונטיות קשורה גם לעניין ההטרדות המיניות. אבל בהפוך. נקרא את הסיפור. נעמי מבינה שכדי ללכוד את בועז במלכודת הנישואין חייבת רות לחזר אחריו ואפילו לפתותו. נעמי שולחת את רות לגורן בועז כדי ללכוד את עיניו. רות מתלבשת "סקסי" והולכת לגורן. בועז לוקח כמה לגימות אלכוהול ונרדם. בעודו ישן הולכת רות ונמה לרגליו. והשאר היסטוריה. היום, סביר להניח, הייתה רות עומדת לדין על חיזור מטריד. ובועז? אולי היה עומד לדין בעוון בעילה בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות. ועניין אחרון למחשבה. רות היא גרת הצדק הראשונה שסיפור גיורה האישי מקבל ביטוי במקרא. מאז קשרו מאות אלפי נוכרים את גורלם האישי בגורל הלאומי של העם היהודי. אגב, המספרים של השנים האחרונות מלמדים שמספר המתגיירים עומד על-פי חמישה מאשר אלו שהמירו את דתם היהודים לדת אחרת. כנראה שמשהו בדנ"א של העם היהודי גורם לתופעה הייחודית הזאת. וגם זאת סיבה לשמחה ולגאווה בחג הזה.
|
|
הכותב הוא סוציולוג פוליטי.
|
|
תאריך:
|
13/05/2013
|
|
|
עודכן:
|
13/05/2013
|
|
דר' שלמה צדוק
|
החיזור הגורלי של רות המואביה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אחת שקראה מגילה
|
14/05/13 10:14
|
|
התקופה שבין פסח לשבועות, מוגדרת בתודעה הישראלית כימים שבין שואה לתקומה. ימים אלה ראשיתם ביום השואה, דרך יום הזכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות, וסיומם במצעד 'ריקודגלים' המסורתי של הסרוגים ביום ירושלים. לעומת זאת, בניגוד למועדי היהדות, תקופה זו נחשבת לחור שחור בהווייה החרדית, שאינה מכירה לכאורה בימים אלה.
|
|
|
בחג השבועות אנו מציינים מדי שנה את מעמד הר-סיני, בו התגלה הקב"ה לעם ישראל ונתן לו את התורה הנצחית ותרי"ג מצוותיה. אולם, מעיון במקורותינו עולה, כי התורה נלמדה ומצוותיה קוימו כבר בתקופה מוקדמת בהרבה: "קיים אברהם אבינו כל התורה כולה, שנאמר 'עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי... אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה'" [ראה תלמוד בבלי, מסכת יומא דף כ"ח ומסכת קידושין דף פ"ב]. וכך גם לגבי יצחק ויעקב אבותינו וגם לאחר מכן, כמובא במקורות הנ"ל. מהי, אם כן, הייחודיות של מעמד הר-סיני?
|
|
|
חג השבועות יוצא דופן מבין שני הרגלים פסח וסוכות, שכן התורה לא קבעה לו משמעות היסטורית לאומית הקשורה לתקופת יציאת מצרים. בזיכרון הדורות ניתנה לו משמעות שונה ונודע בכינוי "זמן מתן תורתנו". התורה לא ציינה באופן ברור את תאריך מתן התורה כשם שלא קבעה את תאריכו של חג השבועות. בתורה נאמר רק שמתן תורה היה "בחודש השלישי לצאת בני ישראל ממצרים" [שמות י"ט, א'], ללא ציון התאריך המדויק בחודש השלישי.
|
|
|
התקשורת, ובעיקר זו שתפקידה להיות ממלכתית, מנסה לשוות לעצמה אמינות, רצינות, אחריות, דיוק, ועוד. היא גם אמורה להיות נטולת פניות בכל הקשור לדיווחים, ומאוזנת בכל הקשור לדעות ולפרשנויות. מנקודת ראות זו, האם היא נאמנה לשליחותה?
|
|
|
רשת "פעמית סטור" המתמחה בכלים חד פעמיים מעוצבים ובמוצרים משלימים ומציעה תחת קורת גג אחת פתרונות כוללים לבישול, אפייה ואירוח מציעה לכבוד חג הגבינות אירוח ואפייה בסימן לבן.
|
|
|
|