|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

וינייטה לפרשת בלק התשע"ג

לחשים ונחשים בקריית חוצות

לא מחפשים את האיש האמיץ בלילות מחפשים אותו ביום, בשעות האור, במסחר, במשפט, בניהול ענייני העיר לו מצאו 10 אמיצי לב בסדום, הייתה סדום עומדת על תילה לו מצאו אחד אמיץ לב בירושלים - לא הייתה חרבה חיפשו ולא מצאו
20/06/2013  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
בלעם לא חיפש אותם [צילום: פלאש 90]

לעיר יש סמטאות ורחובות וכיכרות ושווקים וחוצות. דומה כאילו נוסדה ונבנתה על-פי טור עולה - או יורד, היינו הך - של מדד הפרטיות בדרך אל המוחצנות. בתים הם לעולם נסיכויות של פנים.

חדריהם הם מקום המפגש הצנוע בין האדם לבין עצמו, בינו לבין בן או בת-זוגו, ילדיו, רעיו. שמו רשום על כתליו. החלונות נפתחים אל החוץ, ומי שזכה - הם שקופים לראות ואטומים להיראות, והדר בסמטא דלתות ביתו סבות על ציר השומר על הפרהסיה לבל תפרוץ ועל האדם לבל יתעה לתוכה. הרחוב הומה יותר. הכיכרות בולעניות. השווקים הם המפגשים בין המשא לבין המתן, בין היושרה לבין האונאה, בין הצריך לבין הראווה, ומה שאדם קונה בהם ומה שהוא עומד ומוכר שם, מעיד עליו ועל מאורו ועל צילו.

ויש חוצות.

אין שם פנים כלל. אין שם מדרכות לפרטיות. זה המרחב החשוף בו לא קיים אלא מה שמגולה, לא נמדד אלא מה שנשקל, לא מוערך אלא מה שנמכר, לא נשמע אלא מה שנצעק, ופרוץ לכל רוח, מזרח ומערב וצפון ודרום שלו, מעורבבים, והבא לא יוצא והיוצא לא בא ואין לא מאין ואין לא לאן.

לשם הלך בלעם. כך כתוב. "וַיֵּלֶךְ בִּלְעָם עִם בָּלָק וַיָּבֹאוּ קִרְיַת חֻצוֹת" (במדבר כ"ב, ל"ט). האיש שבא מפתור שבארם נהריים הרחוקה לקלל בשכר את בני ישראל שחנו בערבות מואב ובהרריה החשופים, חנה תחילה ב"עִיר מוֹאָב אֲשֶׁר עַל גְּבוּל אַרְנֹן אֲשֶׁר בִּקְצֵה הַגְּבוּל" (שם, ל"ו).

שם קידם את פניו המלך בלק בן ציפור, ומשם הלכו השניים יחדיו לקִרְיַת חֻצוֹת, או לעיר אחרת שכולה חוצות, או לקריה באותה עיר מואב האמורה השוכנת בחוצות הממלכה בקצה גבולה. הקוסם הנודע לא יצא ללכת ולהתייצב מייד מול המוני ישראל שנדמו בחזיונות החרדה כמעצמה קוסמית שיש בידה לכסות את השמש, עין הארץ, להחשיך את מואב, לשלוח את תושביה אל האופל.

לפני שנחלץ להדביר חזיתית את הפולשים המאגיים בכישוף ובאלות ובקללות, את מטילי האימה, הוא פנה ללכת תחילה אל מוכי החרדה.

הופעתו בחוצות בהם התמכרו המוני המוסתים המואבים לפחד בלתי מבוקר, הייתה הבשורה. הקללה המפורהסת, הפומבית, מן הבמות המוגבהות שעתידות היו להיבנות למחרת, לא יכולה הייתה להיות יותר מטקס. הניצחון על החוצנים הושג בהתייצבות בלעם לצד ההמון שראה עצמו קורבן. בכך היה די. ההמון שאג כביכול, "בלעם איתנו...". הוא כבר ניצח.

גם בלעם, גם בלק, גם השלוחים שעשו ככל יכולתם לשדל את רב הקוסמים להאות לצאת למסע הקללות הגואל, גם האתון שהיטיבה לראות את השטן המהתל שחסם וחרבו שלופה בידו את דרך אין המוצא בה הלכה בין הכרמים השופעים אל מרחבי המדבר הלוהט ומייד הרים את המחסום, כולם ידעו ידוע היטב שאין קללה בפיו של בלעם לבד מעצם ההצהרה שהוא בא לקלל. הכל הובהר ראש. אי-אפשר היה לטעות. רב המג הכל יכול כביכול האמין בליבו אמונה בלתי מעורערת כי היהודים מוגנים הגנה על טבעית פני הקללה, כי הם לא מעלמא הדין, כי הם שטניים, כי לו היו אדם ככל האדם לא יכלו להינצל לא ממצרים ולא מן הים ולא מן המדבר ולא מן הצמא ולא מן הרעב, כי אפילו הוא לא יוכל להם "כִּי בָרוּךְ הוּא" (שם, י"ב).

הקרב ביהודים, הבין בלעם, הוא לא מול היהודים. הוא בקִרְיַת חֻצוֹת, בקרב ההמון המוחצן, שאין לו בית להגן על מחשבותיו שלו, שאין לו סמטא, לא רחוב, לא כיכר רק מקום פרוץ לכל רוח, שם מאיימים כל השדים ושם מנחמים כל לוחשי לחש הישועה.

בלעם וברק, השוע שליט מואב שביתו היה מלא כסף וזהב, הבינו יפה את טיבה של קריה שכולה חוצות, שחיה מחוץ לרציונאל גם בפחדיה גם בשלוותיה ההזויות.

אין איש בקריית חוצות. יש המון. אין אדם הנושא לבדו באחריות להתבוננותו, למחשבותיו, לשיפוטו, למסקנותיו, למעשיו. זה מקום כמו ננוה העיר הגדולה,"... אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה" (יונה ד', י"א), על-פי פירושו של רש"י האומר כי "אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ" זה הילדים שלא עמדו עדיין על דעתם, "וּבְהֵמָה רַבָּה - אלה בני אדם גדולים ודעתן כבהמה שאינם מכירים מי בראם". קריית חוצות. שם עושה עיוורון לכל צבע שלא מן הקריה מהומת פחד ושנאה לאותו צבע, ושם מבערים מה שחשוב כבני-אדם סירפדיים בלחשים.

הנביא ירמיהו המנבא חורבן, מתקרב על ירושלים שנעשתה עיר חוצות אומר, בייאוש מפוכח, "שׁוֹטְטוּ בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלִַם וּרְאוּ נָא וּדְעוּ וּבַקְשׁוּ בִרְחוֹבוֹתֶיהָ אִם תִּמְצְאוּ אִישׁ אִם יֵשׁ עֹשֶׂה מִשְׁפָּט מְבַקֵּשׁ אֱמוּנָה וְאֶסְלַח לָהּ" (ירמיהו ה', א'). לא שלא היו אנשי אמנה בירושלים. רבי דוד קמחי, הרד"ק, מספר כי "פירש אדוני אבי ז"ל כי ירמיה אמר בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלִַם ואמר וּבַקְשׁוּ בִרְחוֹבוֹתֶיהָ החסידים שהיו בירושלם היו מתחבאים בבתיהם ולא היו יכולים להתראות ברחובות ובחצות מפני הרשעים". היו אפוא. במחבואים. זה כוחה ההרסני של ממשלת החוצות על ערים ומדינות. היא מבריחה את אנשי האמנה אל בתיהם. הם מתייראים לצאת לרחובות ולהתעמת עם אנשי החוצות.

אחריותם לחורבן אינה זניחה. "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה" (שבת קי"ט, ב'), אומרת הגמרא, ומייד מוסיפה, כי היו גם היו, גדולתם בתורה הייתה מוכרת ומכובדת על-ידי הבריות, אבל כשהגיעו דברים כדי עימות עם אנשי זרוע שהשתלטו על המשא והמתן המסחרי והטילו חיתתם על שוטרים ושופטים, נאלמו אנשי האמנה דום, ברחו מן המערכה, נסוגו אל תוך ארבע כתלי בתיהם שלהם. הרחוב היה שייך לבריוני חוצות.

"אנשי אמנה" אין משמעו "אנשי אמונה", תופשי תורה, גדולי הלכה. "אנשי אמנה" משמעו האנשים האחראים לשמירת האמנה שכרת הקדוש ברוך הוא עם עמו, בחינת "לְמַעַן בְּחֻקֹּתַי יֵלֵכוּ וְאֶת מִשְׁפָּטַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אֹתָם וְהָיוּ לִי לְעָם וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים" (יחזקאל י"א, כ'). זאת הברית. אנשי האמנה היו צריכים להבטיח שמירתה. הם ברחו. חוצות ירושלים הופקרו. העיר חרבה. העם גלה.

יש ערים כאלה בעולם, בכל זמן, בכל יבשת. "סדנא דארעא חד הוא", כי האדם בסדום, בננוה, באתונה, בירושלים, בכל איי הים, אחד הוא. כשם שירמיהו אומר "וּדְעוּ וּבַקְשׁוּ בִרְחוֹבוֹתֶיהָ אִם תִּמְצְאוּ אִישׁ אִם יֵשׁ עֹשֶׂה מִשְׁפָּט מְבַקֵּשׁ אֱמוּנָה", כן סובב דיוגנס איש סינופאוס היווני, בן המאה הארבע מאות לפני הספירה במו צהריים עם פנס בידו ואמר כי הוא מחפש בנרות כביכול אדם הגון ואינו מוצאו. המטפורה היא אחת, מעבר מזה לימים, ומעבר מזה.

לא מחפשים את האיש האמיץ בלילות. מחפשים אותו ביום, בשעות האור, במסחר, במשפט, בניהול ענייני העיר. לו מצאו 10 אמיצי לב כאלה בסדום, הייתה סדום עומדת על תילה. לו מצאו אחד אמיץ לב בירושלים - לא הייתה חרבה. לא מצאו. חיפשו ולא מצאו. לא אברהם. לא ירמיהו. לא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו כביכול.

בלעם לא חיפש אותם. הוא לא היה ממונה על הברכה. הוא היה ממונה על הקללה. לא על הקללה לישראל. לה הוא לא יכול. הוא היה ממונה על ניצול מקוללי החוצות, שראו בו נביא, מציל, פודה מן האיום הקיומי המדומיין שעצם הימצאותו של עם יהודי בסביבתו הטריפה את דעתם. הוא ריפא אותם מחרדותיהם בעצם נוכחותו, בעצם בואו לומר להם כי הם קורבנות אומת העבדים הנקלים שיצאה כשד משחת ממצרים בניגוד לכל מה שסדרי עולם מוכר ידעו עד הנה. הוא היה גאון. הוא ידע, הבין, יותר מכל אדם לפניו, לא יותר מרבים כמוהו שבאו אחריו, כי אפשר להרגיע המון אם אומרים לו כאמור אמת עמוקה כי הוא רדוף, אם מכבדים את תחושותיו הקמאיות שאינן צריכות הוכחה, אם מוקירים אותו כקורבן, אם משכנעים אותו כי מארה בלתי מוצדקת רובצת על פיתחו ורודפת אותו מעצם נוכחותה, כי אין כוח בעולם שיכול לה למארה הזאת לבד הקללה.

מאמינים לחוברי הרוחות האלה, עד שהם שבים למקומם, ואו אז, כשאנשי החוצות נעורים מאשליותיהם ורואים בעיניהם כי הסרפדים המאיימים לא סולקו, הם משתגעים, מאבדים שליטה על פחדיהם ויוצאים מחוצותיהם לרמוס אותם ברגליהם. למרבה הצער. למרבה הכאב. למרבה המספד. למרבה הדמעה. אבל ללא הועיל.

"כִּי בָרוּךְ הוּא" .....

תאריך:  20/06/2013   |   עודכן:  20/06/2013
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחשים ונחשים בקריית חוצות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין צורך להמתין עשר שנים תמימות לחגיגות המאה של הנשיא התשיעי שלנו. אם את חגיגות התשעים הקדימו בחודשיים (פרס נולד מתישהו באמצע אוגוסט), מה ימנע מכל אנשי הנשיא להקדים את חגיגות המאה ולערוך אותן נניח בשנה הבאה? מה שבטוח בטוח.
20/06/2013  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לפני ימים אחדים פרסמתי מאמר שכותרתו "הפשיזם לא יעבור". מומחים שונים למדע מדינה ניסו להסביר שאין בישראל גילויי פשיזם והכול תעתועים של הכותב. אז הנה גילוי אחד של פשיזם מן הסוג היותר גרוע: תמונתו של שר האוצר במדים נאציים ושפם שאינו משאיר אפילו מקום לטעויות מעטות. האם זהו לא גילוי של פשיזם? וודאי שכן אך ה"מומחים" השונים וודאי ימצאו תירוצים שונים כדי להפריך זאת לא באופן מדעי, אלא על-פי תורתם הם או מיני חורשי קונספירציה למיניהם. שוב נשמע על "עשבים שוטים" ולא על אלפים המאמינים באמצעים הללו של הפיכת כל יריב לנאצי. לא ערבים מדובר, אלא יהודים אשר ינקו את התורה הפשיסטית בחלב אימם.
20/06/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בימים אלו ממש חגג בי"ס כדורי 80 שנות קיומו. במשך 50 השנה הראשונות פעל כפנימייה תיכונית חקלאית ייחודית, בית-ספר ברמה לימודית גבוהה עם מסורת של כבוד והווי מיוחד המוכר ונערץ בנוף הישראלי עד היום. בוגרי כדורי מוכרים כ"מלח הארץ", מצאו ומוצאים אותם תמיד בשורות הראשונות של הביטחון, הכלכלה, והחקלאות. בוגרי המוסד התנדבו תמיד לצאת בראש המגינים והלוחמים - והדבר מתבטא בקורבנות הרבים של הבוגרים שנפלו במלחמות ישראל - 113(!!).
20/06/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
מה עשתה נציגת רשות העתיקות בתדרוך מסווג של צה"ל? ברצועת עזה מתנהגים כמו בגרמניה הנאצית, וגם מחזקים את היכולת הימית טיל חדש של רפא"ל שולח איתות לעבר אירן
20/06/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
היגענו בפרק (כ"ח) הקודם למסקנה הנחרצת כי כל מצב גופני נתון משקף את מעמד הצופה בכל רגע נתון, גם השפעת משקפת את מעמד הצופה בתקופת מעבר מסויימת, ואפילו תאונת דרכים שבעקבותיה נשברה יד או רגל-משקפת את מעמד הצופה ברגע התאונה ולאחריה. במילים אחרות, אין במציאות גורם שנקרא גורל, הגורם היחיד במציאות הוא הצופה שמעמדו האישי והקבוצתי הוא זה שמתווה את ערכי המציאות, כפי שהוא בעצמו יונק אותם ע"פ רצונו הבלעדי. כלומר גם תאונת הדרכים ושבירת היד ומחלת הסרטן והכדור התועה שחצה את הגוף ומחלת השפעת והאלצהיימר - משקפים את מעמד הצופה האישי והקבוצתי, ואם נחשב ונשקלל את מעמד הצופה האישי והקבוצתי - נוכל לצייר את תרשים הצופה כפי שבא לידי ביטוי במציאות בפועל.
20/06/2013  |  אלברט שבות  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il