בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
למרות הכוונות הטובות של התוכניות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" במערכת החינוך, אין שיפור ואין עיסוק במהות. הייאוש עדיין שולט, השמחה של המורים והתלמידים היא מצרך נדיר וההישגים בלתי מספקים
|
חובה לייעל את המערכת [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
הפער בין התוכניות לבין המציאות עצום. אין יד מכוונת וכל אחד כישר בעיניו יעשה. העיסוק המרכזי הוא באדמיניסטרציה ולא במהות. העיקר הפך מזמן לטפל, ומה שיועד כדי לסייע לתלמידים, המילים הגדולות המפוצצות של עזרה פרטנית, קידום החלשים וכדומה, נותרו על הנייר בלבד | |
|
|
|
|
בשעה טובה ומוצלחת נפתחה שנת הלימודים בבתי הספר. לכאורה, יום זה היה צריך להיחשב לחגיגה אמיתית והתרוממות רוח, אלא שהמערכת מדכאה, מנוונת ובלתי יעילה, לכן יש לשמור על פרופורציות. שר החינוך החדש בהחלט זיהה את הכשלים האיומים של המערכת, ולפי מיטב התרשמותי, הוא מנסה וינסה להצילה מקריסתה המוחלטת. בעיותיה של מערכת החינוך כה רבות, עד שאין מקום בשורות ספורות למנותן. זו מערכת החיה בגלל החייאה מלאכותית, תשושה ועייפה, נרדפת וחבולה, וכל בר ורב "מומחה" בה. כאמור, לא נוכל להתייחס לכל תחלואיה ומשבריה. נתמקד עתה במה שהארגונים היציגים של המורים, הסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודי, רואים כגולת הכותרת של פעילותם בשנים האחרונות: תוכנית "אופק חדש" ו"עוז לתמורה". גם אם הכוונות היו טובות, גם אם הדעות אינן חד-משמעיות, בכל זאת המכנה המשותף של שתי ה"רפורמות" היא התיימרותן לשפר באופן משמעותי את מערכת החינוך. לדאבון הלב, לא מניה ולא מקצתיה. אין שיפור, אין עיסוק במהות, אין תקווה לימים טובים יותר. נהפוך הוא, הייאוש עדיין שולט, השמחה של המורים והתלמידים היא מצרך נדיר, ההישגים בלתי מספקים, ורק הפוליטיקאים והפוליטרוקים המנהיגים את המורים מרוצים עד מאוד. והעיקר: מעמד המורה הנושק לגובה הדשא המקוצץ לא השתפר ולא ישתפר, כי מה שנולד בחטא ושלא בדרך הטבע, סופו שיתפתח בצורה מעוותת ובלתי מספקת. ביצועים חסרים רובם המוחלט של המורים איננו מרוצה משתי ה"רפורמות", וזאת בלשון המעטה. הפער בין התוכניות לבין המציאות עצום. אין יד מכוונת וכל אחד כישר בעיניו יעשה. העיסוק המרכזי הוא באדמיניסטרציה ולא במהות. העיקר הפך מזמן לטפל, ומה שיועד כדי לסייע לתלמידים, המילים הגדולות המפוצצות של עזרה פרטנית, קידום החלשים וכדומה, נותרו על הנייר בלבד. בבתי הספר העל-יסודיים קיים מצלב של הכלאה מלאכותית בין שתי התוכניות הנושאות את השם "רפורמה" לשווא. הכלאה זו גורמת להתמרמרות בקרב המורים, לסדרי עבודה בלתי שוויוניים, לפערי שכר ועיסוק אובססיבי במילוי טפסים ולא בהשכלה וחינוך. נכון, ישנם מורים המרוצים מן השכר המשופר בעקבות ה"רפורמות", אך האם זו הייתה כוונתם הבלעדית של קברניטי החינוך? ייתכן. מי שיעמיק, ולו במעט, יבין שה"רפורמות" לא הביאו לשום הישגים משמעותיים הן בתחום הפדגוגי והן התחום החינוכי. שתי ה"רפורמות" עברו את תקופת ההרצה, אך התשומות בלתי מספקות לחלוטין. לו היינו ממשילים את הרפורמות למכונית חדשה לאחר מבחן ההרצה המתחייב, היינו נוכחים שזו מכונית בעלת עיצוב יפה, אך ביצועיה לוקים בחסר גדול מאוד. לשנות ולתקן הבון-טון הישראלי הוא לחשוב שניתן באבחת גרזן להנחית רפורמות, חדשות לבקרים, להחליפן במטבע עובר לסוחר, לאלתר פתרונות פרי ה"שובבות" והמוח היהודי הממציא פטנטים. כבכל תחום שבו אנו נוהגים כך ותמיד התוצאות טופחות על פנינו, כך בנושא הרפורמות. הגיעה השעה לעצור, לחשוב, לנתח בצורה אובייקטיבית ולתקן את אשר דרוש תיקון. המלאכה רבה מאוד, ולא ביום אחד ניתן יהיה להגיע למסקנות. ארגון יציג של מורים נחוץ כאוויר לנשימה. אסור להותיר את המורים ללא הגנות פרופסיונליות, פן שוחרי התפיסה הקפיטליסטית החזירית יהפכוה לעוד מערכת המתנהלת על-פי קני-מידה כלכליים מבית היוצר של כלכלנים אורתודוקסים קיצוניים. מאידך-גיסא, על ארגוני המורים למצות כל דרך כדי לשפר את מערכת החינוך הבלתי יעילה והחבולה. אין להפוך את המורים לעבדים ואין להותירם טרף קל בידי הציבור. אין כל מניעה להודות בתקלות, לדרוש שינויים, לתקן, למען בנייתה של מערכת חינוך יעילה, מותאמת למציאות, המשמשת אכסניה שכל מורה ותלמיד ירגישו חום, אהבה, ובעיקר יהיו מאושרים להיות חלק ממנה. זה בהחלט אפשרי.
|
תאריך:
|
29/08/2013
|
|
|
עודכן:
|
29/08/2013
|
|
ד"ר צ'לו רוזנברג
|
|
שר האוצר, יאיר לפיד, ושר החינוך, שי פירון, צפויים להודיע על קיצור החופש הגדול, כך נודע ל"גלובס". השניים תכננו לקיים מחר (ה') מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה יכריזו על הרפורמה, אך בעקבות המתיחות עם סוריה, יתכן כי ההכרזה תידחה.
|
|
|
ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, אמר בראיון ל"אנשים ומחשבים" לקראת שנת הלימודים החדשה, כי שר החינוך החדש, הרב שי פירון, מעודד מאוד את החינוך הטכנולוגי והתקשוב. בין היעדים שקבע השר כמדיניות לשנים הבאות: "הפיכת החינוך המקצועי לחינוך לגיטימי".
|
|
|
על-רקע רוחות המלחמה המנשבות מסוריה, חזרו הבוקר (יום ג', 27.8.13) ללימודים 1.7 מיליון תלמידי בתי הספר וכ-400 אלף ילדי הגנים. כמה מאות ילדים המוגדרים "מעוכבי חיסון" יוכלו להתחיל להגיע לבתי הספר רק בינואר, בעוד שישה שבועות, מחשש להדבקת תלמידים. בחדר המצב של משרד החינוך מרוצים ומדווחים על פתיחה "חלקה", למעט כמה שביתות נקודתיות.
|
|
|
עמותת "מקום להיות" מפעילה מזה שלוש שנים בית ספר לתלמידי כיתות א'-ג', למרות שלא קיבלה רישיון ממשרד החינוך ובניגוד לצווי סגירה שהוצאו לבית הספר. משרד החינוך מצידו אינו פועל לאכיפת הצווים, למרות שמדובר בעבירה פלילית. כך עולה מהחלטה של שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
|
|
|
חופשה היא חירות, דרור - שחרור זמני מכל חובה שהיא. מנגד, ישנה השגרה, מצב של סדר מנהגים שגור וקבוע, רוטינה. בכל בית שיש בו ילדים הלומדים בבתי-הספר, מנסים בימים אלו להסיט את מחוג המאזניים מחופשה לשגרה, לחזור להרגלים קבועים, ברורים וידועים.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף וכרגיל - איתמר בן-גביר
|
|
|
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
|
|
|
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|