בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אַבְחָרֵהוּ?
|
ערב יום הכיפורים תשע"ד חוזר אלי ישעיהו ליבוביץ בדמותו של ירמיהו הנביא. את שניהם עם ישראל העדיף לא לשמוע, לנאץ, לגדף ולהחרים, כל אחד בתקופתו
|
פרופ' ליבוביץ. "מדינת ישראל תהיה מסגרת של אלימות" [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
י' בתשרי, עשרה ימים לאחר ששנת תשע"ד פתחה בפנינו את שעריה, תפקוד את מדינת ישראל אווירה השמורה רק ליום הזה. הסכם של לבבות, הסכם בלתי כתוב, ישבית את התנועה בכל כבישי ישראל. ציבור גדול ימצא דרכו לתפילת כל נדרי בבתי הכנסת. הרבה מטענים יפים וחמים יש בצירוף המילים יום הַכִּפּוּרִים - סליחה, רחמים, חשבון נפש, תשובה, תקווה לחיים, שנה חדשה טובה יותר. יום שאחד מביטוייו הוא הצום. את השאלה "הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אַבְחָרֵהוּ"? [ישעיה נ"ח, 5] חייבים לשאול אחראים למציאות חיים, בה רבבות עובדים מועסקים בתנאי עבדות של עבודת קבלן. את השאלה "הֲלָזֶה תִּקְרָא-צוֹם וְיוֹם רָצוֹן ל-ה'"? [שם, 6] חייבים לשאול אחראים לכך, שהפנסיה של הדור הצעיר הפכה להיות פריט מסחרי של כוחות המשחקים בשוק ההון, ומגלחים את עתידו הפנסיונרי במסע של תספורות ותגלחות. את השאלה "הֲלָכֹף כְּאַגְמוֹן רָאשׁוֹ, וְשַׁק וָאֵפֶר יַצִּיעַ, הֲלָזֶה תִּקְרָא צוֹם"? [שם, 7] חייבים לשאול האחראים לכך שמספר הילדים החיים תחת קו העוני גדל השנה על-פי דיווחי המוסד לביטוח לאומי. אין ערך לצומם של הנוצרים את מדיניות הנצחת הפערים אומר בבהירות הנביא ישעיה, "הֲלוֹא זֶה צוֹם אַבְחָרֵהוּ, פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע... פָּרוֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ... מִבְּשָׁרְךָ לֹא תִּתְעַלָּם". כן אין ערך לצום, אם לא שוחררו עבדים בשנת יובל אומר הנביא. חבל שלא הפנימו אמירה זו האחראים לעבדות המודרנית של עבדי חברות כוח אדם, שממאנים להעניק להם ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים.
|
|
לובה אליאב [צילום: יעקב סער/לע"מ]
|
|
|
|
|
|
|
ערב המלחמה המיותרת, כתב לובה אליאב את "משל השחף", בו הזהיר כי בדרכה של ישראל אורבת לה סכנה. תגובת ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, לעברו של לובה היתה: "לובה, אדם שלקה בנפשו". כל צמרת מפלגתה, מגלילי ועד שמעון פרס, לא פצו פה והפקירו אדם כה יקר כמו לובה אליאב ליוהרה מטופשת של גולדה מאיר | |
|
|
|
אני אמצא עצמי מן הסתם ביום זה בין קטעי תפילה, שמדברים אל לבי, שירי יהודה עמיחי וזלדה. בוודאי אחזור לספרו של ישעיהו ליבוביץ "על עולם ומלואו", ספר שיחות עם מיכאל ששר, מי שהיה בין יתר תפקידיו הרבים, עוזרו של משה דיין, שהוא גם נשוא הדברים שייכתבו כאן בהמשך. ישעיהו ליבוביץ מחזיר אותי בתקופה האחרונה לאותו יום כיפורים לפני 40 שנה. למלחמה ממנה חזרו למעלה מ-7,000 אנשים פצועים, 300 חזרו אחרי שהות עינויים קשים בשבי מצרים וסוריה. 2,650 לא חזרו. ממרחק של 40 שנה אני חש, שביום הכיפורים תשע"ד אמצא עצמי באותו יום כיפורים ארור. אחזור לכתב האשמה, שמנסח ישעיהו ליבוביץ בספרו לעבר משה דיין, על דברים שאמר ביוהרה מספר רב של פעמים, וחזר עליהם עשרה ימים טרם פרוץ המלחמה: "משה דיין, היה נציג מובהק ובולט של העם היהודי במדינה, שהעדיף שארם א-שייח' בלי שלום על פני שלום בלי שארם א-שייח'. זאת הודאה מפורשת, שמדינת ישראל לא הייתה מעוניינת בשלום, אלא רק בכיבושים. סאדאת הציע שלום ואפילו לא דרש שנסתלק מסיני, אלא רק נסתלק מתעלת סואץ, ועקשנותו של משה דיין היא שהביאה למלחמת יום הכיפורים" [שם, עמ' 20]. עשרה ימים אחרי דברי הרהב של משה דיין, שנתמכו, למרבה הצער והכאב, על-ידי חלק הארי של הציבור, מדינת ישראל מצאה עצמה במלחמה. מלחמה מיותרת, שטלטלה את ישראל בת ה-25. מדינה שהתמסרה לזחיחות היוהרה ולצחיחות המחשבה, התמסרה ללאומנות חסרת מעצורים ולתאוות כיבושים. אני חוזר וקורא את נאומו של משה דיין מאותו יום אומלל, עשרה ימים לפני יום הכיפורים, קורא, תוהה ושואל מדוע הם כבשו את דעת הקהל. בין כסה לעשור של שנת תשל"ד, כל מי שהעז באותם ימים - כדוגמת פרופ' ישעיהו ליבוביץ - להתריס ולמחות, נצלב כבוגד ועוכר ישראל. עד היום קשה לי להשתחרר מהכאב הצורב, שאותה התיישרות מאחורי משה דיין עלולה הייתה להביא אותנו אל סף סכנה קיומית של מדינת ישראל. בין כסה לעשור של שנת תשל"ד, ערב המלחמה המיותרת, כתב לובה אליאב את "משל השחף", בו הזהיר כי בדרכה של ישראל אורבת לה סכנה. תגובת ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, לעברו של לובה היתה: "לובה, אדם שלקה בנפשו". כל צמרת מפלגתה, מגלילי ועד שמעון פרס, לא פצו פה והפקירו אדם כה יקר כמו לובה אליאב ליוהרה מטופשת של גולדה מאיר. ממרחק 40 שנה אני משקיף ערב יום הכיפורים תשע"ד על אותם ימים עם ההתנסחות הכואבת של ישעיהו ליבוביץ [בעמ' 22]: "אין לנו שום תוכן ערכי מלבד האגרוף היהודי". והוא ממשיך [בעמ' 23] באמירה מצמררת, כי היא טומנת בחובה אמת כואבת, שאי-אפשר לברוח ממנה, "שהחל מ-1967 הוכרע, שמדינת ישראל תהיה מסגרת של אלימות". כואב לקרוא [בעמ' 27] דברים שאמר ישעיהו ליבוביץ בתקופת האופוריה, ששטפה את ישראל מהשמאל הציוני במעטה של פטריוטיות ועד הימין הציוני במעטה של משיחיות. אל מול חזית רחבה של האופוריה הזו ישעיהו ליבוביץ התייצב באומץ ואמר: "חוליגניות לאומית יוצרת אווירה של אלימות המכוונת גם כלפי פנים".
|
ערב יום הכיפורים תשע"ד חוזר אלי ישעיהו ליבוביץ בדמותו של ירמיהו הנביא. את שניהם עם ישראל העדיף לא לשמוע, לנאץ, לגדף ולהחרים, כל אחד בתקופתו. לעברו של ירמיהו הנביא הפגינו אלימות פיזית קשה בצינוק ובמהפכת. כלפי ישעיהו ליבוביץ באלימות מילולית בוטה. ירמיהו היה נביא החורבן, שלמרבה הכאב, התרחש בשנת 586 לפנה"ס. ישעיהו ליבוביץ אמר אותם דברים קשים בדרכו שלו: "אם נמשיך בדרך, שאנו הולכים בה - חורבנה של מדינת ישראל, הוא בטווח של שנים ואפילו לא של דורות" [שם, עמ' 27]. ביום הכיפורים אשא בלבי תפילה, ששנת תשע"ד תהיה שנה בה לא יהיה תוקף לאמירה הצועקת של פרופסור ליבוביץ "מדינת ישראל לא רצתה וגם כיום איננה רוצה בשלום, אלא בכיבושים" [שם, עמ' 20]. ביום הכיפורים אשא בלבי תפילה, ששנת תשע"ד תהיה שנה בה ישוררו הלבבות את המילים משירה של המשוררת חיה קדמון, שנכתב לפני יובל שנים ביומון "קול העם": "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".
|
|
תאריך:
|
13/09/2013
|
|
|
עודכן:
|
13/09/2013
|
|
איתן קלינסקי
|
הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אַבְחָרֵהוּ?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איריס כהן
|
13/09/13 12:42
|
|
2
|
|
י.ש
|
13/09/13 13:00
|
|
|
|
איריס כהן
|
14/09/13 21:40
|
|
3
|
|
שלום יהןדאי
|
13/09/13 13:05
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
13/09/13 17:04
|
|
4
|
|
עמוס שנער
|
13/09/13 15:37
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
13/09/13 17:26
|
|
|
|
עמוס שנער
|
14/09/13 20:25
|
|
|
|
לעמוס.
|
14/09/13 23:38
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 00:10
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 00:33
|
|
|
|
לעמוס שנער
|
15/09/13 01:00
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 02:40
|
|
|
|
לעמוס שנער
|
15/09/13 09:07
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 11:12
|
|
|
|
לותיק היקר
|
15/09/13 11:35
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 12:26
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 03:15
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 03:51
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 03:45
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 04:33
|
|
|
|
איריס כהן
|
15/09/13 11:19
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 11:50
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 04:14
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 10:48
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
15/09/13 11:01
|
|
5
|
|
עוד יום כיפור
|
13/09/13 17:58
|
|
|
|
ר.
|
14/09/13 14:17
|
|
6
|
|
צפורה בנאי
|
14/09/13 13:04
|
|
|
|
איריס כהן
|
14/09/13 21:26
|
|
|
|
עמוס שנער
|
14/09/13 22:17
|
|
|
|
איריס כהן
|
15/09/13 11:13
|
|
|
|
עמוס שנער
|
15/09/13 12:00
|
|
|
|
י.ש
|
15/09/13 17:35
|
|
7
|
|
מגיב ותיק
|
14/09/13 19:57
|
|
8
|
|
ראיס-פוטין-טיל400
|
15/09/13 12:04
|
|
9
|
|
נהוראי ש..
|
16/09/13 08:39
|
|
|
|
י.ש
|
16/09/13 12:51
|
|
|
|
למר י.ש
|
16/09/13 14:15
|
|
10
|
|
עידןסובול
|
17/09/13 12:32
|
|
|
|
המכבסה
|
17/09/13 20:20
|
|
|
|
עידןסובול
|
18/09/13 22:58
|
|
התודעה הישראלית צרובה בזיכרונות מלחמת יום הכיפורים. אין עוד מלחמה בתולדות ישראל שבה עוסקים כה רבות, מידי שנה בשנה, באינטנסיביות מעוררת שאלות רבות מאוד. ולא בכדי: זו מלחמת השבר של ישראל, מלחמה שעוררה את ישראל מתרדמת משוקצת, יהירות בלתי מוסברת, שחצנות, ומה לא? תולדות מדינת ישראל נחלקות לשני חלקים: מאז 48' ועד מלחמת יום הכיפורים, ומאז המלחמה הארורה ועד היום. הקורבן שישראל נדרשה לשלם היה כבד מאוד, על-אף העובדה שבמלחמת העצמאות מספר ההרוגים היה כפליים ממספר ההרוגים ב-73'. ובכל זאת, מלחמת יום הכיפורים "זוכה" בבכורה כי ב-73' הגיעה החברה הישראלית לממדי יהירות ושחצנות שלא ידענו כמותם. הבלון היה מלא אלא שמלחמת יום הכיפורים הוכיחה שהיה זה אוויר דחוס עם ריח של אני ואפסי עוד. והבלון התפוצץ לנו בפרצוף, ולא יכולנו להאמין ש"ערבושים" יפתיעו אותנו, יגרמו וימצאו אותנו עם המכנסיים למטה. לא תהיה זו טעות אם נקבע שמלחמת יום הכיפורים גרמה לשינוי עמוק ביחסי הגומלין בין הקברניטים הפוליטיים לקברניטים הצבאיים, ובינם לבין האזרחים, שהיו מושתתים על התפיסה הכה פרימיטיבית של "הם יודעים מה לעשות". מתברר שלא כך הדברים.
|
|
|
הכותרת הזו נועדה לקרוא תגר על כל אותם עלובים ומתוסכלים שכשלו במלחמת יום-הכיפורים לרבות אנשי תקשורת וגרורי השמאל למיניו שמנסים לשכנע אותנו שמלחמה זו הייתה תבוסה וכשלון לישראל. זוהי הגישה הנבזית והפרופגנדיסטית שבאה לשרת את האינטרסים של האויב, טיעון שנועד לומר לעם היושב בישראל תכנעו...תעשו שלום עם הערבים בכל מחיר כי נכשלתם במלחמת יומה"כ...
|
|
|
הרהורים של בין החגים. חודש הרחמים והסליחות כבר עבר. גם ראש השנה עבר. חג ארוך של ארבעה ימים. סעודה אחרי סעודה, מפגש אחר מפגש.
|
|
|
בעבור רוב הציבור, יום כיפור הוא יום של צום, אולם בעבור אוכלוסיית הסוכרתיים, הרצון לשמר את המסורת, עלול לעיתים להתנגש עם יכולותיו הפיזיות של החולה הסוכרתי - שהאתגר הגדול ביותר שלו, הוא הניסיון לשמר את איזון רמות הסוכר בדמו חרף הצום הממושך. לצום עלולות להיות השלכות בריאותיות רחבות שיש להביא בחשבון.
|
|
|
בערב יום הכיפורים, תסתיים תנועת הרכבות מוקדם מהרגיל.
|
|
|
|