|   15:07:40
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

סערה ולא בכוס מים

אין לאזרח לצפות לעזרה מהרשויות ומהמדינה לכן צריך לחשוב מה ניתן לעשות בטרם פורענות
23/12/2013  |   בצלאל לביא   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו. לא חשב לארח משפחה? [צילום: פלאש 90]

את סערת השלג האחרונה מיהרה הממשלה לסכם בעודה באיבה: לא היה מחדל, אין אשמים, הרשויות תפקדו היטב בתנאים הבלתי צפויים והעם הוכיח את חזקו, כמו תמיד. זהו. העובדה כי מערכת החינוך בירושלים ובצפת ובישובים סמוכים מקרטעת כשבוע לאחר הסערה, אלפי אנשים שעדיין מנותקים מחשמל וכבישים שסכנה לנוע בהם, אינה נחשבת. כך נוהגים לסכם אצלנו אירועים בהם מי שסובל ונפגע זה הציבור הרחב ולא, חלילה, מישהו משרי הממשלה, מפקדי המשטרה.

גם ראשי חברת החשמל לא סבלו בסערה זו. אצלם אין ניתוקי חשמל. כנראה שאלה של מזל או פלא טכנולוגי. או אולי משהו אחר. מהנדסי חברת החשמל אפילו הגדילו לעשות כאשר יצאו לנופש באילת בעוד עמיתיהם מחרפים נפשם בזירות הסערה. זה יכול לקרות רק בחברה שיש לה מדינה.

זה בצד המערכתי. אבל יש עוד מאפיין החוזר על עצמו תמיד באירועים כאלה שהוא כמעט תמיד מביך במקרה הטוב ומעצבן במקרה הרע: כל שעה שעתיים אנו מתבשרים על הערכת מצב או תדרוך של בכיר, בין אם זה יהיה מפכ"ל המשטרה, השר לביטחון פנים או פונקציונר אחר. בדרך כלל אין להם מה לחדש למעט הקלישאות הרגילות שאפילו אנחנו האזרחים הפשוטים יודעים ומכירים מהתקשורת. אבל מי שמתעלה מעליהם בשעות כאלה הוא כמובן ראש הממשלה. הוא מכנס את כל הבכירים סביבו שומע ומוריד מיד הוראות. זה מצטלם מצוין בטלוויזיה. איש סמכותי, מבין, קשוב לרחשי הציבור בייחוד כאשר זה נעשה לא בשעות העבודה הרגילות, בוודאי אם זה בשבת, ובלבוש לא מחויט.

זוכרים את ההכרזה שלו על הקמת טייסת מטוסי הכיבוי בתוך שריפה בכרמל? מישהו שמע מה עלה בגורל המטוסים ? אומרים שהם מחלידים בתל נוף.

מה התועלת?

האם יש תועלת מעשית בכל ההצגה הזו? ספק גדול כי הרי כל מי שיושבים סביב ראש הממשלה עושים מה שהם יודעים גם בלי ההצגה שלו. כשראיתי זאת עלתה בראשי מחשבה לא קונבנציונלית: איך הייתה הופעה כזו של ביבי נתניהו מתקבלת בציבור אילו במקום לדבר גבוהה גבוהה על המובן מאליו - הצלת חיים, פתיחת צירי תנועה, עזרה לזולת - היה משיר מבטו למצלמה, כפי שהוא רגיל, ומודיע בקול סמכותי כי הוא ורעייתו החליטו לארח משפחה או שתיים שאין להן חשמל בביתם הפרטי בירושלים, זה שעלה לכותרות עם יתר המעונות על הסכומים האדירים שהם עולים לכולנו.

אתם מתארים לעצמכם איך הוא היה יוצא גדול. באותו רגע ביבי היה קונה את עולמו והיו שוכחים לו את כל הבזבוזים הבלתי נתפסים.

אבל איפה. נראה שרעיון כזה כלל לא עלה בראשי בני הזוג. במקום זה בישיבת הממשלה שניהל בעוד אלפים ממשיכים לחיות בלא חשמל, כשצירי תנועה מרכזיים בבירת ישראל, בישובים הסמוכים ובגליל חסומים ומערכת החינוך לא מתפקדת, השתבח נתניהו בתפקוד היעיל של כל המערכות ועבר לדון בנושא שעל סדר היום, הקמת מעון לראש ממשלה ורכישת מטוס ייעודי עבורו ועבור נשיא המדינה. כמו במדינות נאורות דוגמת, ארה"ב וצרפת. השקעה בסדר גודל של מאות מיליונים.

עיני לא צרה ואני גם לא קטנוני כי יכול להיות שמדובר בפרויקטים חשובים ואפילו נחוצים וכלכלית כדאים. אז גם לנו יהיה את הבית הלבן או ארמון אליזה. אבל מה עם העיתוי, העיתוי? איפה שיקול הדעת, איפה הרגישות כלפי הציבור הסוב ? נדמה היה כי באותו רגע ביבי שכח כי ההחלטה הראשונה שקיבל כשנבחר ב-2009 הייתה לבטל החלטה דומה של אולמרט להקים את בית ראש הממשלה. טוב, היום מצבנו הכלכלי משופר יותר. כנראה.

רעה חולה

העובדה כי אצלנו המנהיגות לא לוקחת אחריות על פאשלות, שאין חולק עליהן, היא רעה חולה שהשלכותיה מורגשות כלפי מטה. מדוע ראשי מדינה מדברים על עם חזק ונפלא וקוראים לסולידריות כאשר הם בעצמם לעולם לא מראים דוגמה, אפילו סמלית? האם הספקנו לשכוח כי במלחמת לבנון השנייה העם הנפלא הזה נאלץ לסמוך על ארקדי גאידמק שיקים עיר אוהלים שאכסנה את תושבי הצפון ששהו ימים שלמים במקלטים לא מוכנים?

בעקבות אותה מלחמה וכאחת ממסקנותיה הוקמה רשות חירום לאומית (רח"ל) שאמורה הייתה לרכז את כל הרשויות בשעת חירום. היא הוכפפה למשרד הביטחון ואחר כך במשרד להגנת העורף. מישהו חש בקיומה בימי הסערה?

למשרד הביטחון אין ולא הייתה אף פעם כוונה לוותר על סמכויותיו בתחום זה ובלעדיהן המשרד השני נותר עם התואר בלבד. לכן כאשר פעם אחר פעם מחפשים גוף אחד שאליו פונים בשעת צרה הסיכוי להצליח הוא קרוב לאפס (לא מעלות). ריבוי הגופים הפועלים בשטח, כל אחד בתחומו, הוא מתכון בטוח לא ליעילות אלא לבלגן והחיפוש אחרי הג'ינג'י עם המפתחות לשעת חירום הוא חסר תועלת. הג'ינג'י אולי קיים אבל נפקד כאשר זקוקים לו.

למה על האזרח לצפות?

מבחינת האזרח יש לכך משמעות אחת: בשעת צרה עליו לצפות שהרשויות יעשו את המקסימום אבל זה לא יספיק ולא יענה על כל הצרכים והדרישות שלו. המדינה יכולה לעשות הרבה אבל לא הכל. ראש הממשלה מזכיר כי זה מה שקורה גם במדינות אחרות... התובנה ברורה: בזמן של משבר או חלילה אסון דוגמת רעידת אדמה על לך האזרח לצפות כי בכל רגע נתון יהיה מי שיעזור לך ויהיה לך אל מי לפנות. זה לא יקרה. למרות זאת קיימים עדיין ישראלים נאיביים שלא יודעים עובדת חיים זו ותולים תקוות במבקר המדינה או ועדה פרלמנטארית שיבדקו וימליצו. חבל על הזמן - במובן הישן. כך היה, כך הווה וכך יהיה.

וכאן אנו מדברים בפגעי טבע שאין לנו שליטה עליהם, כח עליון. אבל מה נאמר על מלחמה שתתרגש עלינו ועוד כזו שאנו מדברים בה בראש חוצות? ראש ממשלתנו מרבה לדבר על אפשרות לתקיפת אירן אם זו לא תפורק מנשק גרעיני, ובתוך כך מתריס נגד כל העולם ובעיקר ארה"ב. לא שהוא לא צודק באשר לאיום הקיים אבל מה עם הדרך לעשות זאת? זה יפה להופיע ולהציג חזות של יהודי גאה ומנהיג ישראלי שעומד כצוק איתן להגן על המדינה ותושביה. אבל האם הוא לא חייב לנו דין וחשבון באיזה מחיר זה כרוך, ולעשות זאת לפני שהצרה תתרגש עלינו ולא הסברים אחריה?

כולנו יודעים כבר איך מלחמה מתחילה אבל לא כיצד מסתיימת. האם ביבי לא מודע לכך כי מלחמה יזומה נגד אירן עלולה להתברר כמשחק ברולטה רוסית? מי שטומן ראשו בחול בעניין זה עלול להצטער מאד אם וכאשר. לא אחת כתבתי על כך ואני מרשה לעצמי להמשיך כי זה נושא רציני מאד שצריך להשאירו בגובה הרדאר הציבורי. מלחמת יום הכיפורים ומה שקדם לה לא נשכחו.

מסקנה

המסקנה המידית שלי מהאמור כי מאחר שהג'ינג'י עם המפתחות לא יימצא כשנצטרך אותו לכן צריך לחשוב מה ניתן לעשות בטרם פורענות. ראיתי לנגד עיני את ביל גייטס וורן באפט, המיליארדרים האמריקניים, שהחליטו לרתום את עושרם האגדי לטובת האנושות והקימו לשם כך קרנות המשקיעות סכומים אדירים בפרויקטים ותוכניות חדשות שהממשלות עדיין לא חשבו עליהם.

אני לא מדבר על האנושות כולה אלא עלינו הישראלים. אצלנו אין קרנות כאלו. מתכננים הקמתה של קרן לאומית שתתבסס על תמלוגי הגז הטבעי המופק בים. אלה כספים שנועדו למטרות אזרחיות מאד ראויות אבל איש לא יודע מתי נהנה מפירותיהם. בינתיים ברור לגמרי כי כיום העורף הפך לחזית ואיש לא יודע מראש מתי תתרגש עלינו פורענות תורנית. זה עלול להתרחש כל יום. הרהרתי ביני לבין עצמי מה אפשר לעשות ולא בהקמת עוד רשות ועוד ועדה מיותרות וחלוקת הסמכויות שאין בהן כל תועלת אלא בתכלס. משהו שאפשר לראות בעין ולחוש בקיומה.

אילו ישבתי ליד אזנו של ראש הממשלה הייתי לוחש לו להפנות קריאה לחבורה מכובדת מהאלפיון העליון, אלה בינינו שעשו כבר הרבה מאד לביתם הפרטי, כדי שיירתמו לגיוס משאבים ואמצעים הכרחיים לטובת הקהילה שישמשו אותה בעתות חירום. למשל, רכישת מפלסות לפינוי שלגים בחורף באזורי ההר וטרקטורים ומנופים גדולים לפינוי הריסות בזמן אסון בכל רחבי המדינה. הקמת מעין ימחי"ם אזרחיים לשעת חרום שהרשויות המקומיות או האזוריות יהיו אחראיות לתחזוקתן השוטפת. הייתי מבקש מהם גם למממן הקמתם של מקלטים ציבוריים גדולים עבור אוכלוסיות שאין להן לא מקלטים ראויים ולא ממדי"ם. מדובר בהרבה כסף ולכן אני מפנה את האצבע כלפי האלפיון העליון ולא למאיון... טייקונים אלה לא יהיו אז מטרה לחיצי בקורת על התנהלותם. עד היום החברה הישראלית הייתה טובה אליהם אז הגיע הזמן שהם יהיו טובים אליה.

אולי זו פנטזיה להאמין בכך אבל האם הקמתה של מדינת ישראל לא הייתה בתחילת הדרך בגדר פנטזיה?

תאריך:  23/12/2013   |   עודכן:  23/12/2013
בצלאל לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התחלתי לעקוב לאחרונה אחר התנהלות המסחר בבורסת ת"א במשך היום. באופן שיטתי ניכרת תופעה של התנהלות של דשדוש מסביב לאפס, במשך רוב שעות היום, ולפתע-בשעה-שעתיים האחרונות, "מישהו" יוצר בהלת ביקושים ומדד ת"א 100 קופץ באחוז ומעלה.
23/12/2013  |  מרק בריל  |   מאמרים
אם מורה הייתה מורה לתלמידיה לכתוב עבודה ולספר מה שם הרחוב שלהם ומה מקורו, אני מניח שאף אחד מהם לא היה יודע לעשות זאת בלי ויקיפדיה ואינטרנט. אולי היוצאים מן הכלל היו אלה שגרים ברחוב הרימון או הכלנית.
23/12/2013  |  יאיר דקל  |   מאמרים
העובדה כי ישראל היא המדינה הענייה ביותר מבין 34 המדינות המפותחות הדמוקרטיות בעולם, המאורגנות תחת גג ה-OECD, עברה בשקט יחסי בתקשורת הישראלית. במהלך שלוש השנים האחרונות התמקמה ישראל במקומות הנמוכים ביותר בתחום החינוך והרווחה ועלתה למקומות הגבוהים בשיעור העוני והשחיתות. הנה, הנה אנחנו במקום האחרון מוצהריים קבל-עם, כעניים ביותר עם פער עצום בין עשירון עליון לתחתון.
22/12/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
כשהיינו ילדים, התחרות הייתה אז, כמו היום, על מותגים. אצלנו לא היה דיזל באלף שקל אומנם, אבל גם ליוויס היה אז סוג של מותג, שרק שנים לאחר מכן כשהייתי חייל יכולתי להרשות לעצמי. למזלי, בסביבה הקרובה שלי, לא ממש התייחסו לג'ינסים, ושלא נדבר על חולצות פולו או אאוטיקה, או השד יודע מה.
22/12/2013  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
העיניים קוראות את הידיעה, חוזרות וקוראות את הידיעה ומסרבות להאמין לתוכנה. אוניברסיטה בישראל, מוסד האמור לחנך לסובלנות ולהבנת האחר - אוניברסיטת חיפה - סירבה להעניק תואר דוקטור לשם כבוד לחתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, בשל דעותיו הימניות. חזרתי וקראתי הידיעה - בשלישית - ותוכנה לא השתנה. מועמדותו של פרופסור לכלכלה, חתן פרס נובל לקבלת דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה, נדחתה בשל דעותיו הפוליטיות הימניות.
22/12/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
[צילום: מרים אלסטר/]פלאש 90]
שירה אדרי
מקרים בהיסטוריה שהאויב הערבי השתמש באונס כנשק מלחמה - הרבה לפני מתקפת ה-7 באוקטובר
מתן כהנא
מתן כהנא
הכי קל בעולם זה לספר לעצמך כל מיני סיפורים על ההוא שהטעה אותך, וההוא שהיה אמור להתריע, או אולי אפילו הרגיע אותך, והכי קל להגיד שאתה בעצם עשית כל מה שאתה יכול כדי להתכונן לתרחיש הכי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il