בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
האישה עומדת דרך קבע במרכז בשורת הלידה ● במעשה שמשון נגלה המלאך לראשונה להצללפוני האם העקרה ומבשר לה ● גם בלידת יצחק עומדת שרה במרכז
|
[צילום: אסתר שניאורסון גרי]
|
|
|
|
|
מבוא משגב אימהות מביא בשיר, ספור, מדרש ופרשנויות שונות, את מרכזיותן של הנשים בתנ"ך ומאיר את דמותן ואת השפעתן המכרעת לזמנן ולדורות הבאים. למן האימהות שבנו את העם היהודי - שרה, רבקה, רחל ולאה - שרה, שהקב"ה אומר לאברהם "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", רבקה, שמאחורי הקלעים פועלת כדי להאציל את הברכות על ראש בנה האהוב יעקב, רחל ולאה שמעמידות יחד עם שפחותיהן זלפה ובלהה את שבטי ישראל. אביגיל, שמנעה מדוד להשמיד את משפחתה ובחכמת נשים בנתה את ביתה יחד אתו, ויעל שבאומץ לבה ונחישותה הרגה את סיסרא שר הצבא של יבין מלך כנען אשר מלך בחצור והוכיחה נאמנות לשלטון החדש. הנשים ששימשו בתפקידים ציבוריים משמעותיים, מדבורה הנביאה והשופטת שהובילה את עם ישראל לנצחון מזהיר, ועתליה ה'מרשעת' שתפסה את השלטון ביהודה בכוח תוך הרג משפחת המלוכה, חמש בנות צלפחד שהציבו תקדים חשוב בתחום דיני ירושה וקניין, וצפורה אשת משה רבנו שמלה את בנה בדרך ובכך הצילה את בעלה אבי הנביאים ממוות ועד לנשות החיל האחרות שספר משלי נחתם בשיר הלל על עוצמתן הנדירה "קמו בניה ויאשרוהבעלה ויהללה". האישה עומדת דרך קבע במרכז בשורת הלידה. במעשה שמשון נגלה המלאך לראשונה להצללפוני האם העקרה ומבשר לה. גם בלידת יצחק עומדת שרה במרכז. אברהם הוא המארח למופת, אך האורחים אינם מבשרים לו, הם שואלים: איה, שרה אשתך? גם בעצם הבשורה שרה היא העיקר. "שוב אשוב אליך כעת חיה", לא אברהם מגיב לבשורה אלא שרה, "ותצחק שרה בקרבה". בחיי שמשון נשותיו הן הכופות עליו לחשוף את הסודות, והגיבור עז הנפש מכניע הארי, נכנע להן. רחל שאינה מצליחה ללדת אומרת ליעקב "הנה אמתי בלהה בא אליה ואבנה ממנה", וכך אומרת גם לאה. יעקב נענה לשתיהן ולוקח את השפחות. במעשה הדודאים מחליטות הנשים ביניהן עם מי יעשה יעקב את לילו. על אברהם אבינו אבי האומה אומר המדרש שהיה טפל לשרה בנביאות, כלומר מדרגת הנבואה של שרה הייתה גדולה ממדרגתו של אברהם. חוכמות נשים בנתה ביתה ואוולת בידיה תהרסנו. בידי האישה הכוח לבנות את עצמה, את ביתה, את בעלה, ואת ילדיה ומאידך יש בידה גם את הכח להרס הכל והבחירה בין שתי דרכים אלו נתונה אך ורק לה. ועל דרך החידוד נאמר: עקרת הבית או שהיא עיקר הבית או שהיא עוקרת הבית.
|
הִיּוּלִיּוּת לְשִׁוְיוֹן חָמֵשׁ אֲחָיוֹת תִּתְבַּעְנָה הַשָּׁמַיִם סָהֲדִים, עֲרִירַת בְּנוֹת צְלָפְחָד לְהֶרֶף הַפְנָאַת גְּבָרִים. הֵן דָּרְשׁוּ אֱמֶת וְצֶדֶק כִּי זְכוּת הַנָּשִׁים עָוְּתָה! הָבוּ חֶלְקֵנוּ בַּמּוֹרָשָׁה הֵן בִּקְשׁוּ דִּין תּוֹרָה. קוֹלָן בְּעָזְמָה, לֹא מִדָּתִי הַחֹק ! הֲשׁוֹפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט? אָחוֹת עֲלֵי שׁוּר צַעֲדִי כִּי נוֹלַד הַכֹּחַ הַנָּשִׁי.
|
אין ספק שבנות צלפחד עשו "מהפכה" בסדרי הירושה ● הן "מגישות ערעור" על מה שנראה בעיניהן כדחיקתן מירושתן, על מה שמגיע להן בזכות, ודורשות: הרף! הנח
|
▪ ▪ ▪ |
היוליות וראשוניות לשויון נשי היו חמש בנות צלפחד. חגלה, נעה, תרצה, מחלה, סלכה (במדבר כו' לג'). לאביהן צלפחד בן חפר לא היו בנים, ומאחר שלא התברר מה יהיה הדין באדם הזכאי לנחול בארץ שמת בלא בנים והותיר רק בנות, התעורר חשש בלב הבנות כי הן תישארנה ללא קורת גג. הבנות התייצבו "לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אוהל מועד" ובפיהן טענה: אבינו מת במדבר, ומאחר שהיה מיוצאי מצרים, הרי הוא זכאי לחלק בארץ. והן דורשות "תנה לנו אחזה בתוך אחי אבינו" (במדבר ג'). משה מקריב את משפטן לפני הקב"ה ונענה כי אכן יש צדק בתביעתן. משה מתבקש לתת להן נחלה בתוך אחי אביהם. חוק הירושה מובהר למשה למקרים דומים: ואל בני ישראל תדבר לאמור: איש כי ימות ובן אין לו, והעברתם את נחלתו לבתו, ואם אין לו בת, ונתתם את נחלתו לאחיו, ואם אין לו אחים, ונתתם את נחלתו לאחי אביו, ואם אין אחים לאביו, ונתתם את נחלתו לשארו הקרוב אליו ממשפחתו וירש אותה" (במדבר ח' יא'). כך זכו בנות צלפחד שנכתבה פרשה זו העוסקת בהן, בעקבות רצונן העז בנחלה בארץ-ישראל. אמנם זכותן זו הותנתה והוגבלה בנישואיהן רק לבנים מבני שבטן, כדי שלא תיסוב נחלת אביהן עם נישואיהן, לבני שבט אחר הרקע להגבלה זו בא בעקבות פניית ראשי האבות למשפחת בני גלעד בן מכיר בן מנשה לפני משה והנשיאים, בטענה שכאשר הבנות תינשאנה, וחלקן בנחלה יעבור לאחד משבטי ישראל, הרי שגודל נחלת שבט מנשה יצטמצם. טענתם מתקבלת והוראה חדשה יוצאת מפי משה על-פי הקב"ה, שהבנות תינשאנה לקרובי משפחתם ממטה משפחת אביהן. ולמרות ההגבלה, אין ספק שבנות צלפחד עשו "מהפכה" בסדרי הירושה. הן "מגישות ערעור" על מה שנראה בעיניהן כדחיקתן מירושתן, על מה שמגיע להן בזכות, ודורשות: הרף! הנח! מהפנאת הגברים, מההטיה תמיד לצד הגברים. "ותקרבנה בנות צלפחד" (במדבר כז' א'), כיוון ששמעו שהארץ מתחלקת לשבטים, אבל לא לנקבות, נתקבצו כולן ליטול עצה. אמרו: 'לא כרחמי בשר ודם רחמי הקב"ה. בשר ודם, רחמיו על הזכרים יותר מן הנקבות, אבל הקב"ה אינו כן, אלא על הזכרים ועל הנקבות, רחמיו על הכל. שנאמר: "נתן לחם לכל בשר"(תהלים קלו' כה') (ילקוט שמעוני רמז'). אנשי הדור ההוא אמרו: "ניתנה ראש ונשובה מצרימה", אבל כשם שהאנשים פורצים, הנשים גודרות, ומבקשות נחלה בארץ ישראל. וכשם שחיבב יוסף את הארץ שביקש להעלות את עצמותיו לקבורה בארץ ישראל, כך יוצאי חלציו – הן בנות צלפחד – חיבבו את ארץ ישראל "נתון תתן להם"(במדבר כז' ז'), בנות צלפחד נטלו נחלה בעבר הירדן המזרחי וגם בעבר הירדן המערבי ומכאן הכפילות 'נתון תתן'. ובברכת יעקב ליוסף "בנות צעדה עלי שור"(בראשית מט' כב')- אלו בנות צלפחד, שצועדות וכובשות ארצות משני עברי הירדן, ואומר ליוסף 'בנותיך נוטלות כאן וכאן'(במדבר רבה כא' יב').
|
|
תאריך:
|
05/05/2014
|
|
|
עודכן:
|
05/05/2014
|
|
אסתר שניאורסון גרי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
דבורה הנביאה
|
9/05/14 15:42
|
|
התקופה שבין פסח לשבועות מוגדרת בתודעה הישראלית כימים שבין שואה לתקומה. ימים אלה ראשיתם ביום השואה, דרך יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות, וסיומם במצעד 'ריקודגלים' המסורתי של הסרוגים ביום ירושלים. לעומת זאת, בניגוד למועדי היהדות, תקופה זו נחשבת לחור שחור בהווייה החרדית, שאינה מכירה לכאורה בימים אלה.
|
|
|
לפני תשע שנים נכחתי באולם קטן בתיאטרון "תמונע" בטקס צנוע שיזם אב שכול, בומה ענבר, בו התכנסו יהודים וערבים ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. לאולם הקטן הגיעו יהודים וערבים שביקשו לזכור יחד, יחד בכאב, יחד בתקווה.
|
|
|
אני מעריך את המדינה על עריה, הרריה שדותיה ועמקיה, על יופיה, על שבנינו משהו מכלום, -ותעצרו לרגע ותחשבו, איזה כוחות אדירים, מקומיים ובינלאומיים, הופעלו עלינו כדי למנוע מאתנו להגשים את הרעיון הציוני - זה שכבר הגשמנו בחלקו הגדול!! אזמי מנסה להפריע לנו כיום להשלים את המלאכה?
|
|
|
ארגון ה- OECD ערך בימים האחרונים כנס בינלאומי בנוכחות 250 נציגים בכירים מלמעלה מ-100 מדינות וארגונים בינלאומיים בעניין אימוץ הנחיות חדשות בנושא מע"מ. הנחיות ה-OECD נכתבו על-רקע התרחבות הסחר העולמי בעוד מדינות נוספות מאמצות מנגנוני מס ערך מוסף.
|
|
|
בשקט ונמוך מתחת לרדאר סדר היום הציבורי, עבר פרסום טיוטת הוועדה הידועה בשם: "הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בישראל", באלם תקשורתי. למעט אזכור פה ושם, לא זכתה טיוטת ועדה זו, לבחינה ממוקדת - וחבל. המדובר בוועדה שוקמה בידי שר האוצר ונגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' סטנלי פישר, בחודש מאי 2013.
|
|
|
|