די למיתוסים
האם שעון קיץ מונע תאונות דרכים, כפי שפורסם? אם לשפוט לפי ממצאים שפורסמו לאחרונה, לפיהם בשנת 2013, שבה כזכור נכנסה לראשונה לתוקפה הארכת השעון עד אוקטובר, חלה עלייה של 5.3% בשיעור הרוגי התאונות, הרי התשובה היא שלילית. ויתרה מכך, מרבית התאונות (66%) התרחשו בשעות היום, ורק מיעוטן בלילה.
נראה אפוא כי ההנחה ששעון קיץ מצמצם את הקטל בדרכים הוא מיתוס מופרך, שאינו עומד במבחן המציאות. גם ההנחה שהוא מביא לחיסכון בחשמל מוטלת בספק. אולי הוא חוסך בתאורה, שצריכת החשמל שלה יחסית נמוכה, אך מתברר שהוא מגביר את שעות השימוש במזגן, בגלל הארכת שעות החום, שבו טמונה צריכת החשמל הגבוהה. מה שכן, נהנים יותר משעות אור. אז די למיתוסים!
מודל חינוכי?
מי יחנך את המחנכים? זו השאלה העולה לאור הידיעה שפורסמה לאחרונה על גל ונדליזם וגניבת מזכרות, שבוצעו על-ידי מבקרים במחנה אושוויץ.
ומי ידם הייתה במעל? אם סבורים אתם שמדובר בבני נוער וצעירים בלבד, מתברר שלא פחות היו אלה מורים. כן, אתם קוראים נכון.
ואם במורים נפלה השלהבת, ועוד במחנות השואה - בצומת העצבים התיעודי הטעון ביותר בתולדות העם היהודי, איזה מודל חינוכי הם ישמשו לתלמידיהם? ומה תהיה המורשת - מורשת הגניבה, הפוגעת בזיכרם של הקורבנות? האם לא היה עדיף כבר לוותר על הביקור, שיסודו בחטא? לאן הגענו?
תג מחיר של עוז
דומה כי לפני שהסופר
עמוס עוז מכנה את נוער הגבעות בשם 'ניאו נאצים', ראוי שלתואר המפוקפק הזה יזכו המחבלים, אלו שלמרבה הצער רצחו באכזריות את שלי דדון ומאות אחרים בפיגועים המוניים.
אולם משום מה טרם שמענו את הסופר הנכבד ועמיתיו מהשמאל מכנים כך את אויבנו הטרוריסטים, המפַגעים באזרחים ובחיילים יהודים חפים מפשע.
לעומת זאת בעיני עוז הדבקת הכינויים החמורים, שאין הדעת סובלתם, לאחינו היהודים, שריסוס תגי המחיר שלהם על המסגדים, עדיין מחוויר לעומת מעשי הטרור - מעֵבר לזילוּת השואה - היא כשרה למהדרין.
די לצביעות!
בירת המהירות
מי אמר שתל אביב היא עיר ללא הפסקה? לפחות במספר פרמטרים, בכל הנוגע לתאונות דרכים, ירושלים נוטלת את זכות הבכורה, ותל אביב, בניגוד לדימוי, מפַנה את התואר לטובת הבירה.
כך, למשל, ירושלים מובילה במספר הדוחות בגין מהירות מופרזת. אם עיר הבירה צועדת בראש עם 10 אלפים דוחות בשנת 2013, הרי אחותה התל אביבית משתרכת אחריה מאחור עם 8431 דוחות.
ואחרי שתי הערים המרכזיות עם אלפי הדוחות השנתיים, הרי שאר הערים, הנמנות אף הן עם העשירייה המובילה המפוקפקת, משתרכות אחריהן בהפרשים ניכרים, בסדרי גודל של אלף עד אלפיים דוחות בלבד. בתחתית המצעד הבלתי מרשים הזה צועדות, איך לא, אשדוד עם 517 דוחות, ובאר שבע, בירת הנגב, עם 433 דוחות בלבד. אז לפחות מבחינת מהירות נסיעה, דומה כי כדאי להיות תושבי הנגב.
דיור בר-השגה?
כאילו לא די בתוכנית הלא כלכלית בעליל, ששיחזר שר האוצר
יאיר לפיד, לגבי דירות ללא מע"מ, אשר לדעת כלכלנים תגרום לייקור הדירות בטווח הארוך, בנוסף להנהגת מע"מ דיפרנציאלי (רק בדיור?), שהשר גם עובד על הציבור. אחרת איך הוא מחיל את התוכנית לזכאוּת לדירה עד 600 אלף שקל בלבד על מי שלא שירתו בצבא, דירות במחיר שלא קיים בשוק?
אולם מעבר לכך, ההפרש של מיליון שקל בין זכאוּת לפטור ממע"מ לדירה חדשה, למשרתי צבא (במחיר של עד 1.6 מיליון שקל), לאלו שלא שירתו, אומר דרשני. הוא מגדיל את הפער הכלכלי והחברתי בין שני המגזרים, והופך את הדיור לבר-השגה למגזר אחד, בשעה שזכות זו נשללת מהמגזר השני. זו סיבה מספקת להוריד את התוכנית מסדר היום. יאיר, די לזחיחות!