|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

יופי מכושף בין סדקי הקירות

על שירתה של אורנה ריבלין, סקירת ספרה החדש: אורנה ריבלין, ריקוד הקולות, הוצאת עיתון 77, 103 עמודים
15/05/2014  |   הרצל חקק   |   מאמרים   |   תגובות

השורות הפותחות את הקובץ של אורנה ריבלין, מסמנות את הכיוון: "לרקוד את הרוח השוכנת בנימים, את הגעגוע / לרוץ עם האותיות בינות סדקי קירות / להסיט את הוילון... עמוד 7.

הכיוון הוא פנימה, מעבר לרקמות הנגלות, לעומק הנימים, למכמני הרגשות, לגעגוע. הדרך אינה קלה, יש לרוץ עם האותיות - והריצה סוחפת את הכתיבה השירית לפינות הנידחות ביותר: 'בינות סדקי קירות'.

כדי להגיע למסתור, מבקשת המשורר להסיר כל מחיצה: להסיט את הוילון, לראות מה מתחבא מאחורי המסכים האוטמים, המסתירים פרטים מוצפנים.

השירה של אורנה ריבלין קצבית, זורמת, מטלטלת כל מה שנוגע בה. כך היא כותבת:

"דוהרת מן האגם אל נקודה מצולקה בקצה סנטר /
פורמת עור, גידים, בדל בשר, אישון וריס /
בוקעת כתולעת - גשם בינות קפלי העור /". עמוד 21.

לפנינו שירה שנוגעת במציאות הנגלית ומפרקת אותה למרכיביה, לנקודות, לגידים, לחלקי עור, לאישון, לריס - ומעבר לכך, חותרת השירה וחופרת, אינה מוותרת - ואנו נסחפים אחריה כשהיא מבקיעה כתולעת גשם בינות קפלי האור.

אין סיכוי למציאות, כאשר השירה של אורנה בעקבותיה: נוגעת בה, מגששת אחר סודותיה הגנוזים - ובה בעת יש למלים הכתובות כוח לקחת את כל החלקים שפורקו ולבנות הכול מחדש:

"רוכסת עור, גידים, בדל בשר, אישון וריס" - שם.

ואתה 'נקודה מצולקה בקצה סנטר' שנזכרה בשורה הראשונה, אינה נשכחת, הינה היא זוכה למטמורפוזה אימתנית, לעיבוד מצמרר:
"מקפיאה דם בקצה סנטר מבעבעת בועה ועוד בועה". קשה שלא לקלוט את המצלול שמעביר לנו תחושות של אותו דם שנספג, שמבעבע, בועה ועוד בועה.

השורה המסיימת נותנת לכל התיאטרון מקפיא הדם הזה הגדרה מקפיצה, תיאור שמעניק צביון דֶמוני לכל:

"מכושפה, הו מכושפה".

מי שקורא רבים משיריה, חש את הניגון המכשף מעבר לשורות, המילים החוזרות כמו בטקס פולחני קדום, הקצב אינו נרגע לרגע.

אורנה ריבלין מתארת מציאות, שהיסודות בה רועדים כל הזמן. יש הוויה חלופית שמטלטלת אותה. ומעבר לטלטול החיצוני, יש טלטול פנימי. שירתה של ריבלין סוערת הן ברבדים המתוארים והן בטלטול הלשוני: השירה של ריבלין עושה שימוש בטלטול הלשון הקדושה, בריסוק של הטקסטים המקודשים, והכול כדי להעניק למציאות פירוש אחר. דינמיקה אחרת.

לכו לרגע לעמוד 14:

ההצצה למסתורי המציאות, המבט פנימה מעבר לחור המנעול, כל אלה יוצרים שילוב של מראות וקולות.

"קולות שולפים אותי מחור המנעול
אותי
תולים
על
מסמר המשקוף". עמוד 14.

המבט למעמקי המראות מפגיש אותה עם הקולות, והינה האוביקטים שנתונים למראה עיניה ולמשמע האוזניים הופכים כיוון, משנים דרכם - והם אלה שתולים אותה על מסמר המשקוף. לא רק אותה תמונה של הקפאת דם בקצה הסנטר, כאן אנו עדים להקצנה בתמונה, לתחושה שאנו בעולם רפאים: במציאות הדמונית הזו גם המילים המקודשות מתהפכות ומשתנות:

"ומן הקולות היוצאים
משיב עליי רוח
מוריד עליי גשם
מוריד עליי טל
מוריד אותי
מלהט כשפים
ומביט
על חור המנעול..." שם, עמוד 14.

הגשם והטל הם חלק מההאנשה של הטבע, מהציפייה להפריה של הטבע, להתחברות עם ההוויה כולה - והכתיבה היא בדרך שמזכירה טקסים פולחניים קדומים:

"ממוללת מלמלות של זמן
לאישונים ילדיים
כחוני מצפה לגשם
בשדות העיניים". עמוד 25.

המיתוס של חוני זוכה לעיבוד מחדש, וכאן הגשם אינו למען הציבור, למען הכלל. השירה של אורנה ריבלין באה למען גאולת הפרט, גאולת המשוררת. הגשם מפרה את שדות העיניים, את היכולות של המשוררת להביט לתוך מעמקי ההוויה. אותו רצון להסיט את הוילון כדי להציץ פנימה מופיע בוריאציות שונות בשירים שונים.

כך היא כותבת:
"גופי במהופך
ניתזים לצדדים חלקיו.
נפתל כשמחה אצורה
בין קפלי הוילון" - עמוד 24.

המטמורפוזות של חלקי הגוף וחלקי המציאות יוצרות תחושה של טלטלה מתמדת, סחף במורדות ההרים, במורדות השירים, אורנה ריבלין בונה מציאות מכושפת שאינה מניחה לשירים, אינה מניחה
לקוראים:

הכתיבה מגיעה לתיאורים של שבירת מיתוסים ומקורות קדומים: בשיריה אנו צופים במשוררת כאשר היא הופכת על פיה את הבריאה, משנה את סיפור יצירת העולם, מנסה לחלחל להוויה הזו, כדי לבנות סיפור של בריאה שירית, סיפור של מובן קוסמי אחר ושונה להיסטוריה, דרך שהיא סוללת כדי לבנות לנו ארספואטיקה שלה.

"בראשית ברא
ואותך ברא יושבת ממעל
ונבקעו האותיות לשניים וקולך בתווך הלך והלך והלך
וקולך בקע ממבוע המים וקולך בקע מתהום המקום". עמוד 37.

הסיפור הקדום של הפרדת המים העליונים מן המים התחתונים כדי להבדיל בין הים לבין השמים, מקבל כאן פירוש אמנותי-מילולי: הינה לפנינו המשוררת ניצבת במרכז הבריאה, כחווה קדומה שצופה בהיבקע האותיות לשניים, וקולה שלה נמצא בתווך. קולה של המשוררת חוצה את הבריאה, את האותיות שבזכותן נברא העולם. מן החצייה הזו בין מים למים, מבקיע קולה ממבוע המים, וכל זה יוצר מציאות חדשה, עדות לכוח המלים של המשוררת:

"וקולך בקע מתהום המקום".

אל נשכח, שה'מקום' במקורות שלנו הוא סמל ליוצר העולם, והינה יש בכוחה של השירה הנכתבת, בכוח המשוררת, לברוא עולם משלה, להבקיע בכוח נשמת המלים את 'תהום המקום', את עומק הקדושה של העולם.

ושימו לב כיצד ההתגלות השירית הזו בלב סיפור הבריאה, מובילה להתגלות אחרת המוכרת מן התנ"ך, להתגלות של האל ליעקב בסיפור הסולם והמלאכים.

כך מסתיים השיר:

והיה סולם חלומך והיה סולם מלאכיך"
והיה אבן מראשותיך
והיה סולם" - עמוד 37.

הרי לנו סיום, שיודע לחבר בין סיפור הבריאה לסיפור הסולם, וכל זאת דרך אישיותה המחברת של המשוררת: מצד אחד היא אוחזת בסולם המוצב ארצה, ומצד שני היא ממריאה בכוח המטמורפוזות השיריות ומתקרבת למלאכים.

האבן למראשותיה, כמו למראשותיו של יעקב, בסיפור המפורסם מספר בראשית על סולם יעקוב. וכל זה זוכה לעיבוד אחר, לפרשנות שירית. באמצעות החלום שלה ממריאה המשוררת באותו סולם אלוהי, באותה הוויה שמתחברת לכוחות עליונים. מי שישייט בין דפי הספר, יראה כיצד כל זה מתחבר למיתוס גן העדן, ממריא לחלומותיה לבנות לה עולם עדן משלה:

"בלי קול ונקישה
ולו אחת
נאספתי אל חיק עדן מקדם.
צווחתי כתינוק
ביום היוולדו
והייתה לי עדנה" - עמוד 63.

ראו כיצד אותו חלום עדן שמתחבר לעולם הבתולי, לאותו תינוק הצווח ביום היוולדו, מוביל לפסגת הנשמה השירית, לביטוי: "והייתה לי עדנה".

ורנה רב הון אוהבת לשבור מציאויות, לשבור מיתוסים, לשבור צורות קיימות. כך היא מצליחה לקחת שני ניבים שונים ולחבר אותם לעולם חדש שמבטא שברים מתוך השלמות:

"אבן שקיללו בה
ורצחו בה.
הפכו פניה
ומאסו בה".

עמוד 70.

עד כאן אנו עדים למסע לחֵקר פשרה של אותה אבן, שמאסו בה והייתה לראש פינה, כפי שהיא מופיעה במזמורי ההלל של תהלים. והינה בבית השני אנו מתחברים לפסוק אחר מן המקרא: 'אבן מקיר תזעק'.

ראו מה כתוב בבית ב':

"אבן פינה
שעקרו אותה
רמסו בה
וגזלו אותה,
מקיר תזעק".

אותה אבן פינה, שיועדה להיות אבן הראשה, האבן שתהיה ראש פינה, שתהיה לתפארת הבית, היא האבן שנגזלה ונרמסה, וכך ברור החיבור הרוחני לפסוק השני - 'אבן מקיר תזעק'. נפש המשוררת נטלה שתי שורות מפרקים שונים בתנ"ך ונתנה לכל זה מבט עמוק יותר. כאשר עוקרים חלק מרכזי מן ההוויה ומעקרים אותו ממקור צמיחתו, גם האבן יודעת לזעוק.

בשירתה של אורנה יש נשמה לחפצים הדוממים, למנעולים, לקירות, לצומח ולחי. זו שירה שבה נפש המשוררת היא המפיחה חיים חדשים בעולם.

ואסיים בשיר שבו אורנה כמשוררת שבה לסיפור הבריאה, ומעניקה פירוש אחר לכל הכוחות הדמוניים של המשוררת שמטלטלת הכל, והינה בשיר זה היא רואה עצמה מטלטלת גם את סיפור בריאת האישה:

"אלוהים בידי אשה
והיא אותו מעסה
עד דק,
ובמח עצמותיה
הוא נפרם" - עמוד 86.

הינה נכנסנו לפרדס השירה של אורנה, ואכן יצאנו ואף נפגענו. השירה הזו חובטת בנו, מותירה בנו את רישומה. אורנה מצליחה ללוש את המילים, לקחת אותנו לעולמות אחרות, לתהומות, וכל זאת כדי לחדור למהות הקיום של העולם, של השירה.

ריקוד הקולות של אורנה ריבלין הוא ריקוד של המילים, מחול שכל כולו טלטלה של הרוח, טלטלה לשונית, חוויה סוערת שאינה נותנת לנו לנוח לרגע.

תאריך:  15/05/2014   |   עודכן:  15/05/2014
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יופי מכושף בין סדקי הקירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
15/05/14 11:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה היה בשלהי החורף של 2011 כשעשרות נשים משכילות, מוכשרות וטובות, יצאו לקרב. הקרב על זהותן, הקרב על מקצוען, מקצועיותן ובעיקר הקרב על כבודן. 2,299 זעקו הנשים. זה השכר ההתחלתי אותו אנו מקבלות לאחר שלוש שנות השקעה ולימודים באקדמיה. אין לנו אופק התקדמות - לא מבחינת תפקיד ולא מבחינת שכר. אנחנו מאמינות במקצוע, אנחנו מאמינות בעצמנו, אנו מאמינות בחשיבות של העבודה הסוציאלית למדינה שלנו. אך נראה כי אנחנו היחידות שמאמינות בכך.
15/05/2014  |  תמר גל  |   מאמרים
אי הטיפול ברמה הארצית בתופעת העצים הקורסים הוא מחדל ממשלתי.
15/05/2014  |  דרור עמית  |   מאמרים
העונש של 6 שנות מאסר + 1 מיליון ש"ח קנס, שהוטל על אהוד אולמרט, החמור ביותר שהוטל על איש ציבור, ראש ממשלה לשעבר, בעבירות של שחיתות והפרת אמונים.
15/05/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ששת חברי הכנסת שחתומים על החוק להצרת צעדיו של העיתון ישראל היום מאחר שהוא מחולק חינם ויתכן שהם משרתים את עיתון ידיעות אחרונות ואולי רוצים לעצור את ישראל היום מלתקוף את הבית היהודי .כי לא יכול להיות שאנשים בעלי הגיון חברתי יעלו הצעה כזו.
15/05/2014  |  שמעון זיו  |   מאמרים
חברי ההרכב "התזמורת העממית" הוציאו אלבום חדש בשם "אהבה רבה" שמוקדש לניגוני חב"ד ספרו החדש של יואב בלום מדבר על אנשים שבאפשרותם לגרום לאחרים אחרים להרגיש דברים שהם היו רוצים להרגיש ד"ר יואל אליצור, מבקש בספרו החדש לבחון את המקומות שנזכרים בפרשיות השבוע
15/05/2014  |  משה ניסנבוים  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il