|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

שישה בשישי

הרהורים על יהדות

השבוע בו חל חג מתן תורה הוא מועד מתאים לכמה מחשבות, דעות וגם חשבון נפש בשאלות של יהדות, יחסיה עם החברה החילונית ומגמות בתוכה: מהגיור, דרך היחס לרפורמים ועד למעמדם של רבנים
06/06/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
מועד מתאים [ציור: רמברנדט]


תוצאות הסקר הגדול של הציונות הדתית / סקר
סקר עמדות של הציונות הדתית בנושאי דת, חברה, מדינה ועוד

גיור
האם רות הייתה מתקבלת כיום? [גוסטב דורה]

מדי שנה מתלקח סביב חג השבועות הוויכוח על הגיור בישראל, במיוחד של יוצאי מדינות חבר העמים. המועד בו קוראים את סיפורה של רות, הגיורת ממנה נולד דוד המלך, מעלה שוב ושוב שאלות כמו "האם בימינו היו מקבלים את רות". לקראת החג, הציע ארגון רבני צוהר להתמקד בגיורם של ילדים – כמובן בהסכמת הוריהם – תהליך שהוא קל בהרבה מבחינה הלכתית, ויפתור חלק ניכר מן הבעיה במבט צופה פני עתיד. בהחלט הצעה ראויה ונכונה.

השאלה העקרונית היא, כיצד יש לראות את המבקשים להתגייר מבין עולים אלו. נקודת המוצא צריכה להיות, שהם מזרע ישראל – מי שהורי-הוריהם היו יהודים ונותקו מדתם בכוח-הזרוע הקומוניסטי. הם כאן, חלק מאיתנו, משרתים בצה"ל, ממלאים את כל חובותיהם ורוצים להתחתן כדת משה וישראל. חוץ מזה, אם לא תימצא דרך מאירת פנים לגייר אותם כהלכה, הם "יתגיירו" בצורה שאין לה תוקף ו/או יתחתנו בנישואין אזרחיים.

מי שעיניו בראשו מבין, שמבין שתי הרעות – הקלה מסוימת בדיני הגיור או מה שיקרה אם הם יידחו – הראשונה הרבה יותר קטנה מאשר השנייה. מה עוד, שיש דרכים הלכתיות ללכת לקראתם (ולא זה המקום להאריך בכך). הבעיה היא, שהסמכות מצויה בידי הרב הראשי החרדי, הרב יצחק יוסף, ולא בטוח שהוא ירצה ללכת בכיוון הזה. כך שאם אין ברירה, צריך להוציא את הסמכות הבלעדית מבית הדין הרבני הגדול ומנשיאו, לבזר אותה – תוך הקפדה על שמירת ההלכה ועל טוהר המידות (וכבר היו מקרים של גיורים שנקנו בכסף) – ולאמץ אל ליבנו את אותם מאות אלפים שמבקשים לחזור לעמם.

חרד"לים
רק 2.4% חושבים שבנות צריכות לשרת בצה"ל

לקראת שבועות פרסם ארגון "בית הלל" הדתי-לאומי את ממצאיו של סקר ענק בציבור הדתי, אשר חולק לשלוש קבוצות: חרדים-לאומיים (חרד"לים), דתיים-לאומיים ודתיים-מודרניים. הדבר הבולט ביותר, לטעמי, הוא הקירבה ההולכת וגדלה בין החרד"לים לבין החרדים – מגמה שצריכה להדאיג את כל מי שגדל על ברכיה של הציונות הדתית האותנטית, ואת כל מי שסבור שהיא-היא הגשר היחיד לקירוב בין חרדים לחילוניים.

הנה כמה נתונים על דעותיהם של החרד"לים. רק 23% סבורים שיש ערך בלימוד גמרא לבנות, 46% אומרים שלגיטימי לצאת מטקס הכולל שירת נשים, 40% חושבים שצריך להינשא עד גיל 22, רק 2.4% מאמינים שנשים צריכות לשרת בצה"ל, רק 12.5% אומרים שגברים צריכים לשרת בצה"ל לפחות שלוש שנים, 66% סבורים שלגיטימי לסרב לפקודה לפנות מתנחלים, 67% תומכים בהפרדה מגדרית בבתי הספר, 42% רוצים תגבור ללימודי יהדות והפחתת לימודים כלליים, 23% דוגלים בחיים סגורים מהחברה החילונית, 71% רוצים בית דתי ללא טלוויזיה, אצל 63% ממלא הרב תפקיד חשוב בעיצוב דרכם בחיים.

ההקצנה הזאת הולכת ומחריפה, והיא בעלת משמעות רבה עוד יותר לנוכח העובדה שמספר הילדים במשפחה חרד"לית – בלי עין הרע – עשוי להיות כפול מאשר במשפחה דתית-לאומית. אם המגמה הזאת תימשך, בעוד דור אחד כמעט ולא תהיה ציונות דתית מתונה, מצב שיפגע קשות במרקם החיים בישראל. מנהיגי הציבור הדתי – כן, גם החרד"לים – חייבים לעשות חושבים לפני שיהיה מאוחר מדי.

רבנים
לא במקומם של מומחים [צילום: AP]

לרבנים יש תפקידים רבים וחשובים: הוראת התורה, פסיקת הלכה, הנהגה קהילתית. אני לא חושב שיש להם תפקיד במקומם של מומחים. כאשר אדם חולה, לא עלינו, הוא ישאל תחילה את רופאו האם מותר לו לצום ביום כיפור, ולפי התשובה שיקבל – יקבל מהרב הכוונה הלכתית. כאשר אדם מתלבט לגבי הצעת עבודה, הרב צריך לקבוע מה מותר מבחינה הלכתית ויכול לייעץ מתוך היכרות עם האיש והמשפחה, אבל לא לומר האם המשרה כדאית.

זה חל גם בענייני ציבור ומדינה. השאלה האם לסגת או לא לסגת, היא קודם כל שאלה צבאית ומדינית, בה יש מקום גם לשיקולים מוסריים, היסטוריים ודתיים. אם המומחים סבורים, אחרי ששקלו את כל אלו, שנסיגה תציל חיי אדם, הרב לא יכול לומר: אבל אסור למסור חלקים מארץ ישראל לגויים. אם המומחים סבורים שנסיגה תסכן חיי אדם, הרב לא יכול לומר: אבל המוסר היהודי אוסר עלינו לדכא עם אחר. נכון שבקרב המומחים יכולים להיות חילוקי דעות, אבל גם בקרב רבנים; וחוץ מזה, בשביל זה העם בוחר את ממשלתו – כדי שהיא תכריע בחילוקי הדעות הללו.

עבודת אלילים
טריקים ושטיקים הם רמאות

אמרתי ואומר שוב: עבודת אלילים פושה ביהדות, או ליתר דיוק – בשוליים, אצל מי שמתיימרים לטעון שהם פועלים בהתאם לחוקי היהדות. תדליק נר ותיוושע (כמובן אחרי שתקנה אותו במחיר מופקע), תתרום לישיבה הקדושה ותראה נפלאות (כמובן במחיר המתאים), תסייע לעניים ותזכה לשידוך (אבל רק אם תעשה את זה דרכנו) – הדוגמאות רבות מספור.

ביהדות יש ערך עצום לצדקה. היהדות הפכה את גמילות החסדים לחובה כמעט-פלילית, וההלכה מאפשרת לעקל את רכושו של מי שאינו תורם את הסכום שהוטל עליו. היהדות גם מכירה בכוחו של הצדיק; הרי לא ייתכן שתפילה של אדם כמוני, תהיה בעלת אותו משקל כמו של רב גדול בתורה ובמידות. כמו שלהבדיל אם רוצים משהו מראש הממשלה, הדרך עוברת אצל ראש הלשכה.

אבל הצדקה וברכתו של הצדיק הם נלווים למעשיו של האדם עצמו ולא באים במקומו. "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה" אנו אומרים בימים הנוראים – שלושתם ביחד, במעגל שלא ניתן לנתקו. אין ביהדות מעמד של כמרים, המהווים חוליה מקשרת חיונית בין האדם לבוראו. "קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת", אנו אומרים שלוש פעמים ביום. ומי שמוכר לכם קיצורי דרך, טריקים ושטיקים – מרמה אתכם.

הרפורמים
עורכים "בר מצוה" לכלבים

בקצה השני של היהדות – או ליתר דיוק: מחוצה לה – מצויים הרפורמים. העובדות ברורות וחד-משמעיות: התנועה הזו הורסת את היהדות. התנועה הזו מחסלת במהירות את יהדות ארה"ב. התנועה הזו, המאפשרת נישואי תערובת ונישואין חד-מיניים ועורכת טקסי "בר מצוה" לכלבים, היא האחראית מספר אחת לכך שבעוד דור או שניים כמעט לא יישארו יהודים בארה"ב.

נקודת המוצא של הרפורמים היא, שצריך להקל בשמירת המצוות, כי זה קשה מדי. זה בדיוק כמו לומר: צריך להקל בחוקי התנועה, כי קשה מדי לא לנסוע בכביש חד-סטרי ולא לעבור פס הפרדה. זה בדיוק כמו לומר: צריך להקל בחוק העונשין, כי קשה מדי לא להפר אמונים ולא להטריד מינית. מה, לא ככה? תראו כמה אנשים נכשלים בעבירות הללו, אז זו כנראה גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה.

תפישת היסוד של היהדות היא היותה דת חובקת-כל, משום שמטרתה הבסיסית היא לשפר את האדם כיצור מוסרי. לכן, אי-אפשר לומר: תהיה מוסרי בתפילה אבל לא מוסרי בעסקים, תהיה מוסרי בתחום המין אבל לא מוסרי באכילה. מי שמתחיל לקצץ בענפים – וכך בדיוק התחילו הרפורמים: קצת פחות תפילה, קצת יותר שילוב נשים – מגיע עד מהרה לכריתת העץ כולו. לכן, אין שום מקום לפשרה עם הרפורמים.

תורת האבולוציה
יש תשובות דתיות לתורת דרווין [צילום: AP]

אין לי שום בעיה עם הוראת תורת האבולוציה בבתי ספר דתיים. להפך: חשוב מאוד להציג אותה, כמו גם מקרים אחרים בהם יש לכאורה סתירה בין הדת לבין המדע. אמרתי "לכאורה", כי לכל הסתירות הללו יש תשובות כבדות משקל הראויות להישמע.

היהדות אינה מפחדת מפני שאלות ואינה חוששת מפני קושיות. אם נחזור חודשיים אחורה נראה, שליל-הסדר מתבסס – מבחינה הלכתית, לא מבחינה פולקלוריסטית – על כך שהבן ישאל "מה נשתנה". היהדות אינה עוצמת את עיניה ואוטמת את אוזניה, אלא מסתכלת ושומעת – ואז חושבת ועונה. תורת האבולוציה קיימת ויש לה חשיבות והשפעה, ומוטב שתלמידים שומרי מצוות ייחשפו לה בצורה שתבטיח שישמעו גם דעות הפוכות לה וגם את התשובות הדתיות שניתנו לה.

תאריך:  06/06/2014   |   עודכן:  06/06/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים על יהדות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציון הציוני
6/06/14 09:58
 
אסטס לוקו
6/06/14 14:44
2
יעקב יעקב
6/06/14 10:46
3
עידןסובול
6/06/14 11:54
4
אהוד פרלסמן
6/06/14 14:18
5
יוד יוד
7/06/14 16:46
6
שינשין
8/06/14 12:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא צריך להיות בעל ידע בתחום הפלילי כדי לזהות את מוקדי התשלומים של השוחד השכיחים במישור הממלכתי ובתחום המוניציפלי. הציר המרכזי של השוחד הינו הנדל"ן וכל הסובב אותו: הפשרת קרקעות, היתרי בנייה, רשיונות לחריגים, זכייה במכרזים, התעלמות מביצוע עבירות בנייה וכיו"ב.
06/06/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
הצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי בנוסחה "המרוכך" שיזמו חברי הכנסת, איילת שקד, יריב לוין ורוברט אילטוב, בהשוואה לנוסח הקודם שיזמו ח"כ לשעבר, אבי דיכטר וח"כ זאב אלקין, האמורה לעלות לדיון, בתחילת השבוע בוועדת השרים לחקיקה, אינה הצעה חוק מרוככת, כלל וכלל. נכון הוא הדבר, כי בהשוואה להצעת החוק הקודמת של דיכטר ואלקין מדובר בהצעת חוק מתונה יותר, אבל הצעת החוק הקיימת, אינה הצעת חוק מרוככת, בפני עצמה, כלל וכלל.
05/06/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
בפרשת בהעלותך מסתיימות ההכנות של בני ישראל לקראת היציאה למסע במדבר אל עבר ארץ ישראל. עם היציאה למסע מתגלים בעיות וסכסוכים פנימיים בתוך המחנה, לרבות פגיעה במנהיגותו של משה רבנו
05/06/2014  |  עו"ד אברהם הללי  |   מאמרים
בשולי הכותרות: המסרון ככלי לגמילה מעישון המסרון הגומל משאר התמכרויות מדוע קרבנות עבירה לא מעורבים במשפט המתנהל נגד העבריין? מי צריך את מוסד הנשיאוּת? ולקינוח פסוקו - מה לומדים מתורת האבולוציה?
05/06/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
משאת נפשו של בנימין נתניהו להישאר בשלטון זמן רב ככל האפשר איננה סוד. רבים וטובים כתבו על כך הררי מלים ודברי פרשנות. אבל משום מה אין כותבים על תשוקתו החשובה יותר בעיניו - להיכנס לדפי ההיסטוריה כמושיע העם היהודי מאימת האיום הקיומי האירני וכמנהיג ברמתו של דוד בן-גוריון ואף למעלה מזה, אם אפשר. חשיבותו של המעמד ההיסטורי נשתלה והתפתחה אצל נתניהו בהשפעת אביו ששפט את התהליכים המתרחשים בעולם בעיניים של היסטוריון. האב הוא אכן מי ששתל את התודעה אך שרה, אשתו של בנימין, היא זו שבנשך שנים מטפחת את השתיל, משקה אותו במי מעיינות של האדרת ערכו ומעמדו באזני כל מי שמוכן לשמוע את השבחים וגם כאלה המאזינים לדברי ההלל האלה בעל כורחם. לזכותה של שרה נתניהו יש לומר כי היא מאמינה באמת ובתמים בדברי הקילוסין שהיא מעטירה על בעלה.
05/06/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
מרינה לנדאו
מרינה לנדאו
אתם סובלים מפריחה דווקא עכשיו? אתם לא לבד: אחד מכל שלושה מרגישים על בשרם את פריחות האביב הידועות לשמצה    האם ניתן למנוע אותן? ואיך מטפלים בהן?
רוני מזרחי
רוני מזרחי
בפועל ימשיכו לקבל פטור משרות צבאי על מדים ויעבדו בתעשיות הביטחוניות    בשונה מחיילי חובה שמקבלים שכר זעום ביותר עד כדי כ-1,900 שקלים בלבד לחיילים קרביים, יקבלו אותם מתגייסים חרדים ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il