|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הרווחים - תמונת ראי של המשק

דברי שלמה נחמה, יו"ר הדירקטוריון במסיבת עיתונאים עם הצגת הדוחות הכספיים לשנת 2004; הרווח בשנת 2004 הגיע ל-2.1 מיליארד ש"ח; על הרווחים הגדולים אמר: "תמונת ראי של המשק הישראלי"; על החקירה: "בנק הפועלים הוא בנק שומר חוק"
21/03/2005  |   News1 News1   |   מאמרים   |   תגובות
מאת: שלמה נחמה  |  
   רשימות קודמות
  הסיפור של סבתא ילדה
  פסקי דין נבחרים בענייני שכר בשירות הציבורי
  איסור הלבנת הון
  הסכם הנמלים
  פוליטיקאים ללא גבולות

בנק הפועלים מציג את הדוחות הכספיים שלנו לשנת 2004. הישגנו השנה רווח נאה, אפשר אפילו לומר - רווח גדול מאוד, וזהו הישג שאנו גאים ומתברכים בו. זהו יום חשוב ויום טוב לבנק, לעובדיו, למנהלים ולבעלי-המניות.

ההישג הזה הוא בזכות מספר גורמים שונים ומורכבים, ובראש ובראשונה, הוא הושג בזכות העובדים והמנהלים של בנק הפועלים - צוות מיומן, מקצועי, מסור והגון מאין כמוהו, ועל זה מגיעות להם תודות וברכות. אני וחברַי גאים לעמוד בראש הצוות הזה ולהיות חלק ממנו.

הרווחיות של המערכת הבנקאית בכלל, ושל בנק הפועלים בפרט, היא תמונת ראי של המשק הישראלי. בשנים הקשות לכלכלה הישראלית, לפני שנתיים ושלוש, הרווחים שלנו היו קטנים... קטנים מאוד. היום, הרווחים שלנו משקפים את השינוי לטובה ואת הצעידה קדימה.

המשקיעים בעולם, עוקבים אחר מצב הבנקים בישראל. כשבעולם רואים מערכת בנקאות ישראלית איתנה ורווחית - הם רואים בכך אינדיקציה למשק ישראלי איתן וצומח. הם רואים מדינה שבטוח וכדאי להשקיע בה.

עכשיו אגש להתייחסות קצרה לחקירה המשטרתית שנערכת בסניף הירקון. אני מקווה ומייחל שיתברר שעובדי הבנק נקיים לחלוטין. בינתיים הנושא בבדיקה. בנק הפועלים הוא בנק שומר חוק, ומובן מאליו שאנחנו משתפים-פעולה באופן מלא עם הגורמים הבודקים. יותר מכך איננו יודעים, ואני מציע שכולנו נתאזר בסבלנות עד למיצוי החקירה וסיומה. לא ביקשנו מידע מן המשטרה על החקירה. בקשתנו היחידה מהמשטרה היא שהחקירה תהיה ממצה, אך גם מהירה ככל האפשר.

אנחנו משוכנעים שהציבור הישראלי בכללותו ממשיך לראות בבנק הפועלים את הבנק המקצועי, המוביל והאמין בישראל. נעשה הכל כדי להמשיך ולהצדיק את האמון הזה שהציבור נותן בנו, ושמתבטא בין היתר בתוצאות הכספיות שאנו מפרסמים היום.

שנת 2004 היוותה נקודת-מפנה מכריעה במשק: עברנו ממיתון לצמיחה - צמיחה שהובלה על-ידי המגזר העיסקי. תרמו לכך בעיקר ההאצה בצמיחת התוצר והסחר הגלובליים, השקט הביטחוני היחסי שהושג אצלנו במדינה, וכן המדיניות הכלכלית - השמירה על מסגרת התקציב, וניהול המדיניות הפיסקאלית והמוניטארית. צמיחת המשק אשתקד היתה מוּטַת יצוא, אך חשוב היה גם השיפור שחל בצריכה הפרטית ובאמון הצרכנים. כבר בעתיד הקרוב, סביר להניח ששיפור מעמדו של המשק בעולם יבוא לידי ביטוי בהעלאת דירוג האשראי של ישראל על-ידי סוכנויות הדירוג השונות, והדבר יתרום להפחתה נוספת ב"סיכון המדינה".

הערכתנו היא כי יש מקום לאופטימיות באשר להתפתחויות הכלכליות והפיננסיות בעולם ובישראל בשנה הנוכחית, 2005. אומנם שיעור הצמיחה של הכלכלה העולמית צפוי לרדת מעט השנה, מ-4.7% ב-2004 ל-3.9% השנה, אך עדיין מדובר בסביבת צמיחה גבוהה מהממוצע לאורך זמן. בדומה לאשתקד, אזורי הצמיחה המובילים יהיו ארה"ב והמשקים המתעוררים, בעיקר באסיה ובמזרח-אירופה. מרשימה במיוחד צמיחתן של ארבע מדינות גדולות, שעוצמתן הכלכלית היחסית צפויה להתחזק משמעותית בשנים הקרובות: ברזיל, הודו, סין ורוסיה. שיעור הצמיחה בסין צפוי להגיע השנה ל-8.5%, ובהודו - קצת מתחת ל-7%.

עם זאת, את המבט האופטימי על ההתפתחויות הכלכליות הצפויות בשנת 2005, יש ללוות במידה של זהירות, זאת עקב סיכונים שעלולים להתממש בתרחישים שונים. מבין תנאי הרקע המעוררים דאגה יש לציין את הגירעונות הגדולים יחסית בתקציב ובמאזן הסחר של ארה"ב, את סימני-השאלה לגבי המשך ההתערבות המאסיבית של בנקים מרכזיים בשוקי מטבע-החוץ של אסיה, את האפשרות של האצה חדה בשיעורי האינפלציה ובריביות הקצרות והארוכות בארה"ב, ואת הסיכון לאי-יציבות חריפה בשער החליפין של הדולר לעומת מטבעות אחרים. כידוע, התרחשות של טלטלות גדולות מדי בשוקי ההון איננה טובה לכלכלה העולמית.

מניסיון העבר ידוע כי ביצועי המשק, וכמובן גם תוצאות הבנק, מושפעים מאוד מההתפתחויות המדיניות. לאחרונה היינו עדים לתמורות גדולות במזרח התיכון: החלפת המשטר בעירק, נסיגת צבא סוריה מלבנון, מותו של ערפאת ותחילתו של תהליך פוליטי דמוקרטי פנימי ברשות הפלשתינית והמשך הדיאלוג בין ישראל לרשות, תוך שמירה על הפסקת-אש.

על-רקע ההתפתחויות אלו אנו מאמינים וצופים כי ישראל תמשיך ב-2005 ליהנות מהצמיחה הגלובלית ומחידוש ההשקעות בטכנולוגיה בעולם. הרכב הצמיחה צפוי להיות מאוזן השנה יותר מאשר בשנה שעברה. מעודדת במיוחד ההערכה שהשנה מסתמנת עלייה בהשקעות בענפי המשק, לאחר שנים ארוכות של ירידה. מכל ענפי המשק, נראה שהיחיד שטרם התאושש הוא ענף הבנייה.

הערכותינו החיוביות לגבי השווקים הפיננסיים השנה נתמכות, בין היתר, בגידול הניכר שהיה בשנים האחרונות בתיק הנכסים הכספיים של הציבור, שהגיע לרמה של כ-1.5 טריליון שקל, כלומר כמעט פי שלושה מהתמ"ג. העובדה כשליש מתיק נכסים זה מוחזק כיום בנכסים שקליים לא צמודים מצביעה על האמון הרב של הציבור במטבע ובשוק הכספים הישראלי.

אני מבקש לשבח את המדיניות הכלכלית שמובילים ראש הממשלה, שר האוצר נגיד בנק ישראל. אני רוצה להדגיש כי הרוח החדשה והמדיניות הברורה שמוביל שר האוצר נתניהו תרמו תרומה מכרעת לשינוי המגמה בכלכלת ישראל ובצמיחה במשק.

ראויים לציון השמירה על מסגרת התקציב ומדיניות המיסוי הנכונה. מדיניות זו היתה בין הגורמים להתאוששות המגזר העיסקי, וכן לירידה שהושגה השנה ברמת ההפרשות לחובות מסופקים.

במעמד זה אני רוצה לקרוא לכל הגופים הפוליטיים בישראל: הגיעה עת ההכרעה לגבי תקציב 2005. אישור התקציב בכנסת הוא כורח, תנאי בל-יעבור להמשך הצמיחה במשק ולחוסנה הכלכלי של המדינה.
אחריות רבה מוטלת על כתפי המפלגות והח"כים בהצבעה על התקציב. אני קורא לכולם לזכור ולהַפְנִים את ההשלכות הכלכליות והחברתיות החמורות, הצפויות אם חלילה לא יאושר התקציב.

בהזדמנות זו אני רוצה לברך את נגיד בנק ישראל החדש, פרופ' סטנלי פישר, מגדולי הכלכלנים בעולם, יהודי וציוני נלהב, העומד להתחיל במילוי תפקידו בימים הקרובים, ולברך גם את ממשלת ישראל על בחירתה המוצלחת בו.

השנה אימצה הממשלה את המלצות ועדת בכר לגבי הרפורמה בשוק ההון. זה לא סוד שבנק הפועלים, וגם הבנקים האחרים במערכת הישראלית, התנגדו לחלק מן ההמלצות האלה. נימקנו את ההתנגדויות שלנו, אבל כבר לפני שנה ויותר אמרנו, כי אנחנו תומכים בהחלט ברפורמה בשוק ההון הישראלי, ואנו חושבים שרפורמה כזו צריכה להתבצע לאחר הידברות אינטנסיבית וניסיון להשיג מידה מירבית של הסכמה בין האוצר, הרשויות הרגולטוריות והגופים הפועלים בשוק ההון, ובהם הבנקים.

אני מקווה שההידברות תתקיים ברצינות ובתום-לב, ותביא להסכמה בנקודות חיוניות. ניתן להגיע להסכמות וחייבים להגיע להסכמות, בעיקר לטובת המשק ולטובת אזרחי ישראל, הואיל והסיכונים הגלומים בהצעה הקיימת הם גדולים ויובילו לנסיגה.

נושא שמשך תשומת-לב בימים האחרונים הוא החלטתנו למכור את בנק "סיגנצ'ר". אוֹמַר על נושא זה את הדברים הבאים:

- מרכיב חשוב באסטרטגיה שלנו היתה ונשארה הרחבה של הפעילות הבינלאומית. אם אין אנו יכולים להרחיב את סיגנצ'ר, באמצעות מיזוגים והנפקות, נמנעת מאיתנו היכולת לפתח את "סיגנצ'ר".

- עם זאת, "סיגנצ'ר" הוא עסק נפלא, ואני אישית מאוד גאה על החלק שהיה לי בהקמתו ובטיפוחו. נשאלתי היום אם אני מצטער שאני נפרד מסיגנצ'ר שבהקמתו היתי שותף? התשובה שלילית. כשאני רואה מה סיגנצ'ר תרם לרווחי הבנק, יש לי סיפוק אדיר.
מה הלקח שלי מסיפור סיגנצ'ר?

- למדתי שאפשר לבצע מהלכים אמביציונים, ואפילו המילה "חזון" אינה קלישאה בהקשר הזה.

- למדתי שאין סתירה בין חזון לשמרנות בנקאית לביצוע מדויק. הסינתזה הזאת יכולה להוליד עסקים נפלאים.

- למדתי שלבנק הפועלים יש מערכת אנושית ומקצועית יעילה שיכולה להקים ולהפעיל עסקים בינלאומיים ואת מה שלמדנו והניסיון שרכשנו ניישם בעסקים נוספים, בשוויץ, באירופה ובארצות הברית. אני יכול להבטיח לכם שארצות הברית תמשיך להיות חלק מרכזי במפת הפעילות של בנק הפועלים ועל חלק מהדברים תשמעו כבר בעתיד הקרוב.

על התוצאות הכספיות שלנו בשנה החולפת ידבר צביקה בפירוט. אני אסתפק בכך שאומר כי בנק הפועלים ניצל היטב את השנים הפחות טובות שהיו בכלכלה הישראלית, כדי להיערך נכון עם תשתיות טכנולוגיות, כלים ניהוליים ואנליטיים, מבנה כח אדם מקצועי, פריסה בארץ ובחו"ל לקראת הסביבה העסקית שבתוכה נצטרך לפעול ולהתמודד בשנים הקרובות.

אני מאמין כי בנק הפועלים יוכל לממש את היתרונות היחסיים ולהתחרות בהצלחה, ולעמוד בשורה אחת עם בנקים מובילים בעולם. את התשואה הנאה של קצת יותר מ-15% על ההון העצמי, שהישגנו השנה, אני רואה נקודת ציון להישגים טובים יותר בשנים הבאות.
בהקשר זה אני רוצה להזכיר את החלטת הדירקטוריון, לפיה יחלק הבנק דיבידנד לבעלי-המניות מדי רבעון. סך הדיבידנד שחילקנו בשנת 2004 הוא 7.8%.

גם עובדי בנק הפועלים נהנים מן הרווחים, בהתאם להסכם העבודה, המבטיח לעובדים בונוסים לפי הישגיהם. אני מבקש להביע את שמחתנו וגאוותנו על יחסי-העבודה למופת השוררים בבנק, שהם נדבך חשוב ביותר במכלול הגורמים לכך שאנו הבנק הגדול והמוביל בארץ בכל תחומי הבנקאות. עובדי הבנק זכאים לתודה והערכה.

סיבה נוספת וחשובה לגאווה היא הפעילות החברתית והקהילתית שלנו, שנעשית בתחומים מגוונים, תוך מעורבות פעילה ותוססת של העובדים והמנהלים יחדיו. בין הפעילויות האלה אני רוצה לציין במיוחד את פרויקט "תקרא תצליח", שיזמנו בשנה שעברה, ושנועד להגביר את המודעות לקריאת ספרים בקרב ילדי ישראל.

לסיכום, לבנק הפועלים, לעובדותיו ועובדיו, למנהלות ולמנהלים, יש החוסן והעוצמה, היכולת והמחוייבות, לצלוח משברים וקשיים, ולהצעיד את הבנק להישגים ולהצלחות גם בעתיד.

תאריך:  21/03/2005   |   עודכן:  21/03/2005
שלמה נחמה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למיכאל הר סגור תוכנית רדיו נפלאה בשם "שעה היסטורית" הנשמעת בימי שישי בין 18 ל-19 בערב. מיכאל הר סגור, קומוניסט ואיש "שלום" ידוע, גורש מקיבוץ זיקים בשנות החמישים כי היה קיצוני מדי.
21/03/2005  |  אורי נטע  |   מאמרים
זו הייתה עיר אוקראינית גדולה ואפורה, מתפארת במוסדות להשכלה גבוהה ובמפעלי תעשיה המייצרים טרקטורים, קטרים, מטוסים וטנקים. היו בה גם שדרות של עצי דולב רחבי העלים, הצובעים בסתיו את העיר האפורה בצהוב ואדום, בנגיעת יופי של פעם בשנה.
21/03/2005  |  בועז מושקוביץ  |   מאמרים
המאבקים שהתחוללו מסביב למאחזים לימדו רבות על מגבלות כוחו של השלטון. האנשים הרבים שהתייצבו למאבק הכתיבו לצה"ל ולמשטרה הקצאת כוחות ומשאבים במידה החורגת ממגבלותיהם. בסופו של דבר נאלץ שרון לעצור את מסע החורבן של המאחזים עקב מחיר בלתי נסבל שנגבה מהמערכת המתוחה עד להיקרע בטיפול במטלות השוטפות.
21/03/2005  |  בעז העצני  |   מאמרים
תיפקודם של המגישים והעורכים באמצעי השידור "הממלכתיים" שובר כל יום שיאים חדשים במעבר מעיתונאות אמיתית אל קידום מדיניותם ההרסנית של פרס ב' ופרס א'. אותם אמצעי שידור שהתקרנפו למען אוסלו ולמען גדר "הביטחון" עושים היום שעות נוספות למען "ההינתקות", כלומר למען גירוש יהודים מבתיהם בארצם בגלל היותם יהודים. יום השידורים היום (20.03.05) בקול ישראל (?) סיפק דוגמאות נוספות לכך.
20/03/2005  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
שוב תפס עם ישראל את השור בקרניו והצביע ברגלים. הפגנת ההמונים, שתוכננה על-ידי הקואליציה המוזרה בין משרד ראש הממשלה, וארגוני השמאל הקיצוני הפכה להיות לחוכא ואיטלולא, קרנבל דל של כמה אלפי אנשי השמאל הקיצוני.
20/03/2005  |  אבי גולדרייך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il