הדוברים המכובדים לפניי עמדו על מורכבותה של תקופה זו לשלטון החוק ולמערכת אכיפת החוק. אין זה סוד שאנו משייטים כיום במים סוערים, סוערים עד מאוד.
במרכז דברי היום אבקש להתמקד, בזהירות המתחייבת, בסוגיה שדומני כי היא, לכל הפחות, אחד ממרכיבי הסערה המרכזיים - השימוע בתיקי ראש הממשלה. כן אתייחס לטענות השווא והכזב המועלות נגד מערכות אכיפת החוק וראשיהן, המייחסות להם שיקולים זרים.
ראשית - באשר למוסד השימוע. ככלל, לשימוע חשיבות רבה ביותר. העמדה לדין פלילי של אדם, כל אדם, עלולה להשפיע באופן מהותי ודרמטי על שמו הטוב ולפגוע במעמדו החברתי, עיסוקו, מקור פרנסתו, משפחתו, מצבו הנפשי וכיוצא באלה. לפיכך נקבע בחוק כי ככלל, בטרם יועמד אדם לדין בעבירת פשע, יש לאפשר לו להשמיע טענותיו נגד ההעמדה לדין.
עם זאת, יש לזכור, כי לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא שימוע, מוסד השימוע אינו מהווה תחליף למשפט, ואין תכליתו לשמש מעין "משפט זוטא". בהנחיה נקבע, בין היתר, כי "במסגרת הליך השימוע אין מקום להתדיינות פרטנית באשר לנבכי התיק וחומר הראיות הכלול בו, ויש להתמקד בסוגיות עקרוניות אשר מצויות ביסוד טיוטת כתב האישום".
מובן כי אין באמור כדי לגרוע מחשיבות השימוע אלא להבהיר את תכליתו וייעודו - לא התנצחות על טיבה של כל ראיה וראיה, אלא "איתגור" התפיסה שביסוד ההחלטה לשקול העמדתו של החשוד לדין. ואכן, היו דברים מעולם - תיקים נסגרו לאחר קיום שימוע.
כיצד נקבע מועד השימוע
לגבי מועד השימוע, קובעת הנחיית פרקליט המדינה, כי ככלל, יש לקיים שימוע בתוך 30 ימים. עוד קובעת ההנחיה, כי ייתכנו מצבים שבהם תימצא הצדקה להארכת משך הזמן לצורך השימוע. כך לדוגמה, כאשר מדובר בתיק חקירה בהיקף נרחב או בעל מורכבות יתרה, או כאשר מתקיימות נסיבות ייחודיות - למשל, ריבוי חשודים או פרשות. אולם על-מנת להימנע משיהוי-יתר בהעמדה לדין ופגיעה עקב כך באינטרס הציבורי של כולנו, נקבע בהנחיה כי הארכה כאמור תינתן במשורה.
מטבע הדברים, במקרים בהם חומר הראיות רב מאוד, אנו מקצים יותר מחודשיים לשימוע. אולם בכל מקרה אנו משתדלים לקצוב פרק זמן שמחד יאפשר הכנה נאותה לשימוע, ומאידך יימנע משיהוי שלא לצורך. כך למשל היה בפרשת
הולילנד, בה הועמד לדין ראש ממשלה קודם, ושבה, למרות שמספר העדויות שנגבו היה כמעט כפול ממספר העדויות שנגבו בשלושת תיקי ראש הממשלה ביחד, ולמרות שהחשוד דאז
אהוד אולמרט ניהל במקביל משפט פלילי בתיק אחר ושימוע בתיק שלישי, הוקצו, בסופו של דבר, ולאחר ארכות, שבעה חודשים לשימוע. מכאן ברור, כי איש לא מפלה לרעה או לטובה את ראש הממשלה דהיום.
כפי שפורסם, היועץ המשפטי לממשלה הודיע תחילה לעורכי דינו של ראש הממשלה, כי השימוע ייערך בתחילת יולי 2019, שלושה חודשים לאחר שחומרי החקירה הועמדו לרשותם. לאחר שאלה לקחו את החומר וביקשו ארכה עקב היקפו הרב - הסכים היועץ המשפטי לדחות את מועד השימוע לתחילת אוקטובר 2019, כשישה חודשים מיום שחומר החקירה הועמד לרשותם וכשבעה חודשים מיום שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי נשקלת העמדתו לדין של ראש הממשלה.
מיד עם פרסום ההחלטה נשמעו טענות מכיוונים הפוכים: אלה טוענים כי ניתנה הקלה לראש הממשלה והשימוע נקבע למועד רחוק מדי, ואלה טוענים כי התביעה מחמירה עם ראש הממשלה שכן השימוע נקבע למועד קרוב מדי. אומר זאת בקול ברור: אנו, העוסקים במלאכה, מודעים לחלוטין לצורך בקבלת ההחלטה בהקדם, ומאידך לצורך לתת זמן ראוי להתכונן לשימוע. כמובן אין בכוונתנו לקפח את ראש הממשלה ולהקצות לבאי-כוחו זמן קצר מדי להכנה. מנגד, אין גם כל מקום לדרוש ולצפות כי נתמהמה ונקצה פרקי זמן ארוכים יתר על המידה, כאשר אין סיבה אמיתית לכך. על יסוד היקף החומר בעניין דנן, פרק זמן של שישה חודשים הוא פרק זמן סביר לחלוטין להתכונן לשימוע.
העלאת טענות חסרות שחר
אני מזכיר כי אנו מטפלים באלפי חשודים מדי שנה וגם להם אנו קוצבים פרקי זמן סבירים, על-פי היקף החומר המדובר ובמקרים רבים אנודוחים בקשותיהם לארכות. גם בנושא זה חשוב להקפיד על שוויון מהותי. לפיכך, גם מטעם זה לא מצאנו לנכון להיענות לבקשה החריגה עד מאוד שהופנתה אלינו, ליתן הארכה של שנה נוספת עד לשימוע.
אלא שלצערי הרב, גם החלטה זו, כמו רבות נוספות, הפכה בידי גורמים שונים כלי לניגוח רשויות אכיפת החוק תוך העלאת טענות חסרות שחר. טענות אלה הן טענות סרק, שלעיתים לצערי נדמה כי הן מועלות כמעט באופן "אוטומטי", תוך ייחוס שיקולים זרים לרשויות התביעה. מדובר בחלק ממגמה נמשכת, ולה אקדיש ברשותכם מספר מילים.
בשנה האחרונה, ואף לפניה, אנו עדים להתגברות ההתקפות כנגד מערכת אכיפת החוק. כבר לקראת העברת תיקי החקירה מהמשטרה לפרקליטות ומיד לאחר מכן, חזינו בהתקפות נגד צוותי החקירה והשתלחויות אישיות נגד מפכ"ל משטרת ישראל הקודם. הטענה הייתה כאילו בכירי משטרת ישראל גיבשו את המלצתם בתיקים אלה משיקולים זרים.
לצערנו, כפי שהיה צפוי, עם העברת חומרי החקירה לבחינה בפרקליטות וגיבוש המלצותינו, התגברו ההתקפות כלפי הפרקליטות, ובייחוד כלפי פרקליטת המחוז האחראית לתיקים וכלפי באופן אישי. ושוב, הטענה הייתה כי גם אנו פועלים משיקולים זרים. משגיבש היועץ המשפטי לממשלה את המלצותיו ופירסמן ברבים, נוסף גם הוא לרשימת המותקפים - וראו זה פלא - גם ליועץ המשפטי לממשלה מיוחסים... שיקולים זרים.
לפי הטענה, כולם פועלים משיקולים זרים. לכולם יש מטרה זהה. החל במפכ"ל וראשי אגף החקירות; המשך בכל בכירי הפרקליטות, וכלה ביועץ המשפטי לממשלה ובמשניו. והמטרה המיוחסת לנו איננה כמובן עשיית משפט צדק. איננה העמדת מי שיש נגדו ראיות לדין פלילי וגניזת תיק נגד מי שאין נגדו ראיות מספיקות. אלא, לפי הנטען, מטרתנו - מטרת עשרות חוקרים ופרקליטים, ללא יוצא מן הכלל, היא אחת: הפלת ראש הממשלה המכהן מנימוקים פוליטיים בלבד! טענה מופרכת רודפת טענה מופרכת - והשקר - כטיבו של שקר שחוזרים עליו שוב ושוב - מחלחל אט אט לליבם של רבים.
הגיעה השעה להשיב דבר
כאשר נדמה כי אמירה כזו או אחרת קובעת רף חדש שלא נחזה במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים ורף שלילי חדש, גבוה מקודמו, מתרגש עלינו. טענות שונות ומשונות מוטחות בנו. על-פי רוב אנו מחרישים, אך דומני כי הגיעה העת להשיב דבר, ולו במקצת.
הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל רודפת ומנסה "להפיל" ראש ממשלה בישראל - משיקולים זרים - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, "שתופרת תיקים" כביכול, היא טענת כזב. ואף על-פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים. ולכם עורכי הדין כאן יש שליחות: להוציא את האמת לאור ולא להחריש בימים קשים אלה.
אני בטוח בדבר אחד: סוף האמת לנצח. סוף הצדק לנצח. שום השמצה ושום שקר לא יסיטו אותנו ממלאכתנו. אני וכל עמיתי למלאכה מבטיחים לכם כי אנו נמשיך במלאכתנו, בביצוע חובתנו, עד תום. ללא שום מורא. חובתנו אחת: דין אחד יהיה לכל. שלטון חוק אחד לכל, ממנהיגי הארץ וראשיה ועד לאחרון האזרחים. לא תהיה אפליה בין גדול לקטן, בין עשיר לדל, בין חזק לחלש.
איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על-פי הדין. איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע כי שום חוק לא יוכל למנוע מהצדק והאמת לנצח.
הם מוכפשים ומותקפים
ברצוני להדגיש: אנו לא חסינים מטעויות. אני חוזר ואומר זאת בכל הזדמנות. מערכת המשפט אינה חסינה מטעויות. כל מערכת, כל אדם, אינם חסינים מטעויות. אך בין טענות לטעויות שעלולות לקרות בתום-לב, לבין טענות המייחסות זדון לעשרות ומאות משרתי ציבור ישרי-דרך, ישנו מרחק עצום. מערכת אכיפת החוק, ומערכת המשפט כולה, מורכבת מאנשים טובים, אזרחי הארץ הזו.
כל אחד ואחת מכם מכיר ודאי אנשים שעובדים במשטרת ישראל או בפרקליטות המדינה או בגופי החקירה והתביעה האחרים. אלו אנשים שלקחו להם כשליחות ציבורית להיאבק ככל יכולתם בפשע ובאלימות, בסמים ובעבירות מין, וגם בשחיתות ובסיאוב, לטובת כולנו, אזרחי המדינה. אלו הם האנשים ששומרים כי רחובות ערינו יהיו נקיים, ככל הניתן, מרוצחים ואנסים; אלו האנשים שדואגים לביטחוננו האישי בלילות; אלו האנשים ששומרים על ילדינו מהסכנות האורבות להם ברשת; אלו האנשים העמלים על הבטחת שוויון זכויות לכל אזרח ללא הבדל דת גזע ולאום; ואלו גם אותם האנשים שתפקידם הוא לבער מתוכנו את נגע השחיתות. אלו טובי אנשיה של הארץ הזו. בשר מבשרה. משרתי ציבור מסורים שלאחרונה - משיקולים זרים - כן, משיקולים זרים - הם מושמצים ומועלבים. הם מוכפשים ומותקפים.
אני גאה לעמוד לפניכם כאחד מראשי מערכת זו. מערכת מפוארת, שאף אם יש בה פגמים מסוימים הדורשים תיקון, כבכל מערכת, הרי שהיא פועלת ותורמת ללא לאות להמשך בניינה של הארץ הזו. כך עשינו. כך נמשיך לעשות. גם במים סוערים. גם בימים סוערים.