מאת: אתי דהאן
רשת מלונות פתאל השיקה רובוטים חכמים בשיתוף אלקטרה מעליות, שיבצעו שליחויות בשירות החדרים. הרובוט יתקשר עם האורח, יגיע לחדר שלו לחגוג יום הולדת וגם יביא מתנה מצוות המלון. ״גם בבנייני משרדים ומגורים יאמצו את הרעיון״, מספר עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות.
אם נפשתם לאחרונה באחד ממלונות פתאל יש סיכוי גבוה שפגשתם רובוט המבצע שליחויות, זה שנמצא כבר בתהליך פיילוט. רשת פתאל המונה כ-36 מלונות ברחבי הארץ ועוד כמה עשרות בחו״ל, החלה להשתמש ברובוטים חכמים מבית אלקטרה מעליות שהופכים לחלק בלתי נפרד מצוות כוח האדם במלון. הם מלווים את האורחים לחדרים, משנעים הזמנות כמו אוכל לחדר, מביאים מגבת לאורח ועוד. התגובות של הפיילוט בהחלט מפתיעות, ורבים מעידים עליו שהוא לקוח מסרט מדע בדיוני, אבל מי אנחנו שנתווכח.
רובוט שמתקשר עם לוח הבקרה של המעלית
"הרובוט החכם שפיתחה אלקטרה מעליות יכול לשרת בצורה אוטונומית בניינים שלמים, שיכולים להגיע גם ללא פחות מ-40 קומות", מספר עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות. "פיתחנו מודל ייחודי המאפשר לרובוט לתקשר עם לוח הבקרה של המעלית דרך ענן המחשוב, וכך הוא מקבל הוראות לביצוע משימות שונות. המעלית יודעת מתי הרובוט נכנס אליה והיא משדרת לו את המידע על הקומה שבה הוא נמצא״, כך מסכם.
אך הביצועים של הרובוט לא מסתיימים רק כאן. הוא מכיל מגוון פיצ׳רים כמו אפשרות החזקה של הדלתות פתוחות ומניעת כניסת הרובוט למעלית מלאה באנשים. לדוגמה, אם הרובוט הזמין מעליות ויש בה הרבה אנשים, החיישנים שלו מזהים והוא ממתין בסבלנות למעלית הבאה. אלקטרה מעליות לא נחה לרגע וכבר בימים אלו מפתחת עוד ועוד פיצ׳רים שיאפשרו לרובוט לבצע משימות מורכבות, עם מינימום הפרעה לאורחי המלון ובשאיפה להשתלבות טבעית בכל מקום.
הוא לא יחליף את צוות המלון, אך יחגוג יום הולדת לאורחים
"בסופו של דבר איש לא יכול להחליף את ההון האנושי של המלון, אלא הרובוט יסייע לצוות המלון לשפר את השירות לאורחים. הרובוט יכול לבצע משימות שגוזלות זמן רב כמו ללכת ממקום למקום, כך שהצוות יוכל לעסוק במשימות אחרות״, מסכם עמית מור אלקטרה מעליות. למעשה, הרובוט יוכל לבצע גם משימות שלא קיימות בפועל כיום, כמו לחגוג יום הולדת לאורח המלון ולהעניק לו מתנה.
לא עוד איש ביטחון שמביא מגבת לאורח
בעיות כוח אדם במלון ידועות זה שנים, במיוחד בעיות של חוסר בכוח אדם בשעות הלילה או בשעות הבוקר כאשר אורחים מתעוררים וזקוקים לשירות. ״בזמנים אלו לעיתים בית המלון נאלץ לאלתר כוח אדם על-מנת לספק שירות טוב ללקוח, מה שלא פעם אנשי ביטחון, אנשי קבלה ואפילו הקב״ט של המלון נאלצים לעזוב את עמדתם על-מנת לספק מענה לאורחים. בדיוק את המשימות הללו הרובוט יוכל לבצע במהירות 24/7 ולהשאיר את העובדים האחרים בעמדות שלהם״, מסכם מור.
לדוגמה, אם אורח הזמין כחלק משירותי Room Service אוכל לחדר, ההזמנה שלו על-ידי הרובוט תגיע הרבה יותר מהר תודות לרובוט החכם. בנוסף, ממש כמו באפליקציות של משלוחי האוכל המוכרות, האורח יוכל לעקוב אחרי ההזמנה שלו דרך האפליקציה ולראות את המסלול של הרובוט. יוצא מכך שהנהלת המלון מרוויחה אורחים הרבה יותר מרוצים שיחזרו שוב ושוב לנפוש במלון, ועל הדרך גם מיתוג של מלון טכנולוגי וסופר שירותי.
רובוטים גם במגדלי משרדים ומגורים
נראה שמה שטוב לרשת פתאל ולמלונות, יהיה מצוין גם לבנייני משרדים ומגורים, הרי מי לא היה רוצה שרובוט ילווה את האורחים החשובים שלו לפגישה עסקית או רובוט חמוד שיאסוף את הדואר שלו מהקבלה ישירות למשרד? מסתבר שהרובוט יוכל לבצע מגוון פעילויות במגדלי משרדים ולמעשה לחסוך הרבה זמן לבעלי עסקים. בנוסף, חברות אחזקה של בניינים שבבעלותן חדרי דואר, יוכלו לחסוך זמן, כיוון שהרובוטים ישגרו את הדואר ישירות לתיבות או למשרדים עצמם.
רגע, איך אדם שאליו מיועדת החבילה יקבל אותה?
טוב ששאלתם, כי באמת מדובר בטכנולוגיה מהפכנית ומפתחים שחשבו על הכל. לדברי עמית מור מנכ״ל אלקטרה: ״התקשורת עם דיירי בניין המשרדים או המגורים תתבצע בעזרת נוטיפיקציות, כמו שיחת טלפון, הודעת SMS או הודעה דרך אפליקציה ייעודית שתאשר לרובוט שאכן מדובר באותו אדם שהדואר או החבילה מיועדים אליו. למעשה, כאשר הלקוח יקיש את הסיסמה החבילה תשתחרר מהרובוט והוא יוכל לקבלה״.
לא רק חבילות, גם אוכל שהוזמן וגם בבנייני מגורים
הרובוטים החכמים בהחלט יעשו סדר בבנייני משרדים או מגורים, ללא שליחים שמסתובבים ללא הפסקה במסדרונות ובקבלה ומשאירים חבילות או שקיות מזון שהוזמנו. השליח יביא את החבילה או את האוכל לשומר בקבלה, הוא ימסור אותו לרובוט והרובוט ישלח אותו למזמין. ״כיום הרובוט עובד בפרויקט מגורי יוקרה ומשתלב בצורה אופטימאלית בגישת הפרמיום שהבניין מספק לדיירים״, מסכם מור.
פנינו לאן? הזמנת שלל מוצרים ללא התערבות אנושית
נראה שכל מה שציינו כאן הוא רק קצה הקרחון, כיוון שלרובוט יש יכולות על וניתן לשלב אותו במגוון רחב של מקומות למשימות מגוונות. השלב הבא של הפרויקט הוא הוספת רכיב בשם Vending Machine, שבעזרתו יוכלו דיירים במגדלי עסקים או בבנייני מגורים ואפילו אורחים בבית המלון, להזמין שלל מוצרים ללא התערבות אנושית. כל מה שקשור להזמנה, התשלום והקבלה יתקיימו רק בין המזמין לרובוט.
לדברי עמית מור, ״הרובוט חוסך לאורחים את הצורך לצאת מהחדר ולבצע רכישה דרך מכונות שירות כדוגמת מכונות שתייה ומזון. למעשה, הוא יוכל לבצע הזמנה דרך האפליקציה, הרובוט יקבל את ההזמנה, יגש למכונה שזו תעביר לו את המוצר ולאחר מכן הוא ייסע לאורח שיכול להיות במשרד או בחדר במלון ויגיש לו באלגנטיות את המוצר שהזמין״.
"אלקטרה מעליות שואפת להיות בקדמת החדשנות והטכנולוגיה ולייצר קשרים ארוכי טווח עם הלקוחות, תוך יצירת פתרונות טכנולוגיים שיסייעו להם להתקדם ולשפר את השירות ללקוחותיהם", מסכם עמית מור.