חברת
אמזון קיבלה 238 הצעות למיקום המטה שלה, שיצטרף למטה הפועל מזה 22 שנה בעיר סיאטל. המועד האחרון להגשת ההצעות היה בשבוע שעבר (19.10.17), והשבוע פרסמה החברה מפה של ארה"ב המלמדת שכמעט אין "שטחים לבנים" בהם אין לה לפחות הצעה אחת - מדווח USA Today.
הקמת המטה השני של אמזון תביא לעיר/לאזור שתבחר הרבה יותר מאשר יוקרה ופרסום. מדובר בפרויקט שעלותו 5 מיליארד דולר ושצפוי ליצור 50,000 משרות - לא רק בחברה עצמה, אלא גם בכל נותני השירותים והספקים שיידרשו לה. כיום, אחת מכל ארבע משרות במטרופולין סיאטל קשורה לאמזון - ואנחנו מדברים על העיר בה מצוי גם המטה הראשי של חברת בואינג.
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, הבטיח שהמטה השני יהיה זהה לזה שבסיאטל. בין תנאי הסף: אזור מטרופוליטני עם יותר ממיליון תושבים, אווירה ידידותית ויציבה לעסקים ו"סביבה עירונית או עירונית-למחצה עם הפוטנציאל למשוך ולשמר כשרונות טכנולוגיים בולטים". אחת ההצעות המעניינות היא של העיר סטונקרסט בג'ורג'יה, המציעה להעניק לחברה שטח שלם משלה ולהעניק לרשות החדשה את השם המפתיע "אמזון".
יש הטוענים, כי הקמת מטה שכזה אינה רק בגדר ברכה, משום שכמות העובדים והמבקרים יוצרת עומס כבד הל הכבישים ועל יתר התשתיות באיזור. מאידך-גיסא, אמזון ידועה גם כחברה התורמת לסביבתה ועובדיה מעורבים בפעילות התנדבותית נרחבת בסיאטל. עובדה היא, שעיר זו עצמה מנסה לשכנע את אמזון שגם המטה השני שלה צריך להימצא בה.
מספר המתמודדים לא הפתיע מומחים בתחום. אחד מהם, אנתוני הוגרב, אמר לעיתון: "כאשר 50,000 משרות מונחות בכף, קשה שלא לנסות לזכות בהן. כניסה למשחק היא הצעד ההגיוני, בלי קשר לשאלה מהם הסיכויים שלך". המתמודדים נעים בטווח שבין ניו-יורק לבין העיר הקטנה בהרבה ניו רושל שבאותה מדינה. ראש העיר של האחרונה, נועם ברמסון, אומר שההתמודדות על מטה אמזון מאפשרת לעירו לזכות בפרסום לפרויקט גדול אחר שהיא מקדמת - פיתוח מרכז העיר. לדבריו, זהו "מקרה שמאפשר לנו להציג את הנכסים והאיכות שלנו בצורה ברורה ומשכנעת, וזה משהו שאנחנו יכולים לשכפל" - דהיינו: להציע למשקיעים פחות יוקרתיים.
פרופ' ס"ג גאב, מומחה לתכנון עירוני מאוניברסיטת סנטה קלרה, אמר לעיתון שמספר המתמודדים אינו גדול כפי שנדמה ממבט ראשון. הוא מזכיר שיש בארה"ב 19,000 רשויות מקומיות, ומציין שההתמודדות על מיקומן של חברות ענק רחוק מלהיות סיפור חדש.
גם מי שלא מתמודד ניצל את ההזדמנות כדי להתפרסם. כך למשל מדינת ארקנסו, שפרסמה בשבוע שעבר מודעה על פני עמוד שלם בוושינגטון פוסט, בה פנתה לאמזון ואמרה: "המחסור שלנו בתחבורה והיכולת להתנייד בקלות ייהרסו לחלוטין, ואנחנו לא יכולים להקריב את זה בשבילכם".