אפל פרסמה בשבוע שעבר הודעה לעיתונות שהייתה התגשמות חלום של הרבה אנשים: החברה תשקיע בארה"ב 30 מיליארד דולר, כולל מרכזי ידע וקמפוס חדש, תיצור 20,000 משרות ותוציא כסף גם על חינוך הדור הבא. נהדר. אבל מה חסר פה? אפל לא תייצר בארה"ב אפילו אייפון אחד – כותב USA Today.
מוצר הצריכה המצליח ביותר בארה"ב מתוכנן בסופרטינו שבמדינת קליפורניה, ומיוצר במרחק של 10,000 ק"מ – במפעל פוקסקון בעיר שנז'ן שבסין. אין לאפל כל כוונה לשנות את זה. במקום זה, הקמפוס החדש של החברה יכנס עוד אנשי תמיכה טכנית. אבל האם לא הגיע הזמן להביא לארה"ב את הייצור עצמו?
חלק משמעותי בקמפיין המוצלח של
דונלד טראמפ היה הבטחתו להחזיר משרות יצרניות לארה"ב. לא משנה אם אוהבים או שונאים את טראמפ, כותב ג'פרסון גראהם; הכל יסכימו שאמריקנים צריכים להעדיף שמוצרים ייוצרו בארה"ב ולא במקום אחר. ואם בארה"ב עדיין מייצרים מכוניות, למה לא סמארטפונים? התשובה פשוטה: משום שהאייפון יעלה כפול ומחירו של דגם
X - החדש ביותר של אייפון – יעלה בסביבות 2,000 דולר. חוץ מזה, עובד מיומן בסין משתכר 100 דולר בשבוע, בעוד בארה"ב אין פסי ייצור – ואפל תצטרך להוציא הרבה מיליונים של בנייתם.
אנליסט ההיי-טק טים בג'ארין אומר: "אפשר לעשות את זה, בהוצאה עצומה – לא רק לאפל אלא גם לך ולי. איבדנו את הייצור לאסיה, דרום-מזרח אסיה, הודו ומקסיקו עוד לפני שניים-שלושה דורות, והוא לעולם לא יחזור". אפל כמובן לא לבד:
סמסונג מייצרת את הגלקסי בקוריאה הדרומית, וויטנאם והודו;
אמזון מייצרת דיבוריות בסין; ונינטנדו היפנית מייצרת באסיה את משחקי הווידאו הפופולריים שלה.
גראהם כותב: "אני מכיר את כל הסיבות לכך שאפל בוחרת שלא לייצר כאן [בארה"ב] אייפון, אבל זה לא מונע ממני לומר שצריך לנסות זאת. אם אפל רוצה להעביר לכאן חלק מהייצור – תפתחו אוניברסיטת אפל כדי להכשיר עובדים לעבוד כמו סינים. ככלות הכל, אנחנו מדברים על החברה הרווחית ביותר בעולם, ויש שיאמרו: היזמית ביותר". גראהם סבור שאפל יכולה להוציא מהדורה מיוחדת ויקרה יותר של האייפון, עם המילים "תוצרת ארה"ב" – אולי בצבעי אדום, כחול ולבן. הוא מוכן להתערב שלמוצר הזה יהיו לקוחות בארה"ב – מן הסתם לא במספרים להם התרגלה החברה, אבל עדיין בהיקפים שזה ישתלם לה.