ענקי הטכנולוגיה האמריקניים בילו את רוב 2019 בהתגוננות מפני עשרות חקירות הגבלים עסקיים מצד הממשל הפדרלי והמדינות ואל מול חששות ציבוריים מפני עוצמתם. משבר הקורונה שינה בצורה דרמטית את מזלם, מדווח וושינגטון פוסט. פייסבוק ו
אמזון נתפסים כנותני שירותים חיוניים, בעוד אפל וגוגל בונים כלי לאיסוף מידע קריטי על התפשטות המחלה. התוצאה: כוחם גדל עוד יותר.
במקביל, קצב החקירות הואט משמעותית בשל מגבלות העבודה בעת הקורונה. שתדלנים מטעם חברות הענק פועלים לדחות את כניסתו לתוקף של חוק הגנת הפרטיות החדש של קליפורניה, האמורה להתרחש בחודש יולי, בנימוק שהמשבר אינו מאפשר לחברות להתארגן לקראתו. ובעוד הכלכלה העולמית נמצאת על סף אבטלה שלא נראתה כמותה מזה עשרות שנים, ענקי הטכנולוגיה נהנים מהשינוי בהרגלי הציבור: מניות
מיקרוסופט ואמזון מתקרבות לשערי שיא, ופייסבוק שוכרת עוד 10,000 עובדים. חברות הענק עשויות להיות בין היחידות בארה"ב שיגדילו בחודשים הקרובים את מספק עובדיהן.
הכיסים העמוקים של הענקים יאפשרו להם לעמוד במיתון העולמי. חברות הזנק רבות יקרסו, וחברות הענק יגדילו עוד יותר את שליטתן בשוק תוך "גניבת" כשרונות ורכישת מתחרים. בתוך חודש וחצי התפוגגו 30,000 משרות ב-250 חברות הזנק בעמק הסיליקון. חברת חוות הדעת Yelp הטוענת מזה שנים ש-גוגל מנצלת לרעה את כוחה, נאלצה לפטר או להוציא לחל"ת 2,000 איש – שליש מעובדיה.
גוגל עצמה צופה ירידה חדה בהכנסות מפרסום, במיוחד מענפי התיירות, הפנאי והמסחר. תחזיות חיצוניות מדברות על צניחה של 38%-20% בהכנסותיה מפרסום בשירותי החיפוש ברבעון אפריל-יוני. אולם מנכ"ל חברת-האם אלפאבית, סונדר פיצ'אי, הבטיח לעובדים שלא יהיו פיטורים משמעותיים ושהחברה "תשמור על התנופה בכמה שטחים אסטרטגיים חדשים".
הפוסט מזכיר, כי בשנה שעברה פתחו משרד המשפטים, ועדת הסחר הפדרלית ו-40 מדינות בחקירות רחבות היקף בנוגע להתנהלותן של גוגל ופייסבוק. כעת, כאמור, החקירות הואטו מאוד משום שכולם עובדים מהבית. ובמקביל, הציבור תלוי יותר ויותר בשירותיהם של ענקי הטכנולוגיה – ולא רק הוא. מושל קליפורניה, גווין ניוסום, נעזר במידע של גוגל ופייסבוק כדי להראות את יכולות איתור החולים. משרדי בריאות ברחבי ארה"ב עובדים עם גוגל ואפל כדי לאתר את מגעיהם של החולים.
נחזור לשוק העבודה. קחו לדוגמה את ההבדל בין פייסבוק לבין חברת ההזמנות והכירטוס איוונטברייט. זו נאלצה לפטר או להוציא לחל"ת מחצית מעובדיה, בשל הקיפאון בתחום האירועים ומשום שעדיין לא הצליחה להפוך את האירועים הווירטואליים למקור הכנסה חילופי. פייסבוק, לעומתה, העבירה את אנשי מחלקת האירועים שלה למחלקות שהביקוש לשירותיהן מרקיע שחקים, כמו מסנג'ר ולייבסטרים. פייסבוק גם השיקה שירות המתחרה בזה של זום והעבירה אליו 50 איש. מנכ"ל איוונטברייט, ג'וליה הרץ, הציעה לכמה מעובדיה המפוטרים לנסות להתקבל לפייסבוק. אחרי שנים של פרסומת גרועה בשל פרשת קיימברידג' אנליטיקה ושערוריות אחרות, בפייסבוק יש כעת התרוממות רוח.
המנכ"ל מארק צוקרברג מופיע ללא הרף בתקשורת ומציג את פעולותיה של החברה המיועדות לסייע בהבטחת בריאות הציבור. הוא פרסם מאמר בוושינגטון פוסט, בו הסביר מדוע המידע הוא מפתח להישרדות. מקורות בחברה אומרים, כי צוקרברג רואה את הקורונה כהזדמנות לטיהור שמה של פייסבוק.
גם מנהלי אמזון יצאו למתקפה תקשורתית, תוך שהם מדגישים את תפקידה של החברה באספקת מוצרים ללקוחותיה המסוגרים בבתיהם. החברה הודיעה על שכירת 175,000 עובדים, רובם במשכורות נמוכים בתפקידי איחסון והובלה. היא מגייסת בגלוי את מי שפוטרו בענפים אחרים, כדי לעמוד בביקוש הגואה לשירותיה. כמה מהעובדים הנוכחיים במחסני אמזון מחו על תנאי עבודה בלתי בטוחים, לאחר שעשרות מהם חלו בקורונה. החברה אומרת בתגובה, כי היא משקיעה סכומים ניכרים בשמירה על בריאות העובדים, וכי העניקה תוספות שכר בסכום כולל של 500 מיליון דולר.
מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר לאחרונה במסר לעובדיה, כי החברה מרגישה כי בטוחה עם תזרים המזומנים שלה, עד כדי כך שהיא תמשיך ללא שינוי את ההשקעות במחקר ופיתוח ולא תפטר עובדים השנה.
היכולת של ענקי הטכנולוגיה לשכור עובדים ולעבוד את המשבר בקלות יחסית, תעניק להן יתרון ברמת הכלכלה האמריקנית כולה – צופה הפוסט. רבות מן החברות הסופגות פגיעה קשה במיוחד, היו בין המתחרות העיקריות של חברות הטכנולוגיה. ענקית בתי הכל-בו מייס'יס, המתחרה באמזון, הוציאה בחודש שעבר לחל"ת את רוב 125,000 עובדיה. ההוצאה לאור קונדה-נאסט, המתחרה בפייסבוק וגוגל על מודעות, מתכננת פיטורים נרחבים. שתי אלו אומנם יספגו לראשונה ירידה בהכנסותיהן, אבל מתחרותיהן ייפגעו בצורה הרבה יותר קשה. וכאשר השוק יתאושש, המפרסמים יעדיפו ללכת על בטוח – לחברות הגדולות.