|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
הצבא לא נוהג להתערב [צילום: AP]

סיכוי קלוש שהאליטה הביטחונית תצא נגד פוטין

העיתונאים מתנגדי המשטר אנדריי סולדטוב ואירינה בורוגאן מסבירים ב-Foreign Affairs מדוע הצבא ושירותי הביון לא יובילו הפיכה נגד פוטין - וטוענים שדווקא המצב הכלכלי עשוי להביא אותם שלא להתנגד אם מישהו אחר יעשה זאת
19/04/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

אחת השאלות החשובות ביותר סביב המלחמה באוקראינה היא המתיחות הגוברת בין ולדימיר פוטין לבין צבאו ושירותי הביטחון שלו. המלחמה החלה בישיבה של המועצה לביטחון לאומי, בה השפיל פוטין את ראש ביון החוץ, סרגיי נרישקין, בשל חוסר התלהבות מספקת. לאחר שבועיים הכניס פוטין למעצר בית שני גנרלים מן הביון הפנימי (FSB) והורה על חקירה בנוגע לכשלי מודיעין ולשימוש הפסול בכספים שנועדו למבצעי השפעה באוקראינה. לאחר מכן פיטר פוטין את סגן מפקד המשטר הלאומי, ולאחרונה הועברו שני הגנרלים מה-FSB לכלא לפורטובו.

לאחר מכן הגיע תורו של הצבא. שר ההגנה, סרגיי שויו, נעלם למשך שבועיים; וכאשר חזר, הוא נראה עגמומי ומסוגר. בסוף מרס טענו שירותי הביון האמריקניים, כי משרד ההגנה הרוסי לא נתן לפוטין תמונה ברורה לגבי המלחמה, אולי בשל חשש מתגובתו. לפני שבועיים מינה פוטין מפקד חדש לכוחות באוקראינה, הגנרל אלכסנדר דבורניקוב. העיתונאים מתנגדי המשטר אנדריי סולדטוב ואירינה בורוגאן מנתחים את האירועים והשלכותיהם ב-Foreign Affairs.

במבט ראשון, מדובר בשינוי דרמטי. בשנים שלפני המלחמה הייתה האליטה הצבאית אחד ממוקדי הכוח המרכזיים במשטר פוטין. כקצין קג"ב בעברו, פוטין תמיד סמך על שירותי הביטחון שיבצעו את מדיניותו ויסייעו לו לשמר את כוחו. לנוכח צעדיו כעת נגד ראשי המערכת והאשמתם בכשלים באוקראינה, יש התוהים כמה זמן הם יסבלו את טעויות הרות האסון.

אולם, טוענים סולדטוב ובורוגאן, גישה זו מתעלמת מהיחסים ההיסטוריים בין שירותי הביטחון והמדינה, ובמיוחד מהאופן בו בנה פוטין את בסיס כוחו. האירועים הנוכחיים ראויים לתשומת לב, אבל אינם מלמדים על שבר בסדר הקיים. גם כעת, קלושים הסיכויים שמישהו באליטה הביטחונית יפנה נגד פוטין. לכן, יש לבחון מדוע זהו המצב ומה צריך לקרות כדי שהוא ישתנה.

הצבא הרוסי מעולם לא היווה סיכון של ממש לקרמלין. הפעם האחרונה בה ביצע מרידה גלויה הייתה ב-1825, היא נכשלה לחלוטין ורוב המורדים נהרגו או גלו. קבוצות של קצינים בדימוס ניסו לצבור כוח פוליטי מאז נפילת בריה"מ, אך תמיד נכשלו. באותן שנים העניקו מדי פעם גנרלים בצבא ובשירותי הביטחון את תמיכתם למנהיגים פוליטיים חזקים, כמשקל נגד לנשיא. אבל פוטין חיסל שיטתית את האיום הזה. מתנגדיו נהרגו, נכלאו או הוגלו. במקרים הבודדים בהם אנשי צבא אתגרו את פוטין, הם נבלמו במהירות.

מעבר לחיסול השיטתי של האופוזיציה, יש סיבה מבנית עמוקה יותר לחוסר יכולתו של הצבא להציב איום ממשי לקרמלין, מסבירים סולדטוב ובורוגאן. בתקופה הסובייטית פיקחה מקרוב המשטרה החשאית על הצבא, ומאז קריסת המשטר הקומוניסטי עושה זאת ה-FSB. מאז עלותו לשלטון, הרחיב פוטין בצורה תוקפנית את הפיקוח הזה והעניק במפורש ל-FSB סמכויות חסרות מגבלות לפקח על מתנגדי משטר בשורות הצבא. התוצאה היא, שסוכני השירות פרוסים ברחבי הצבא, ויש פקודות ברורות לגבי מספרם בכל יחידה ובכל בסיס.

תפקידו הרשמי של ה-FSB במלחמה באוקראינה הוא להבטיח שהכוחות הרוסיים אינם מותקפים מעורפם. הם גם ממונים על הפיקוח הפוליטי בשטחים הכבושים. והם גם פוקחים עין על הכוחות עצמם. עם מעקב שכזה, הצבא הרוסי אינו מצמיח קצינים המסוגלים להוביל הפיכה יעילה.

גם ה-FSB אינו סיכון
אם יסיקו שהקרמלין מאבד את השליטה [צילום: AP]

אבל מה עם ה-FSB עצמו? הקג"ב הצמיח את פוטין – המנהיג הרוסי החזק ביותר מאז יוסף סטלין. לכן, כך נטען, האיום הגדול ביותר לשלטונו יכול לבוא מתוך שירותי הביטחון. אבל גם הסיכוי לכך קלוש, סבורים סולדטוב ובורוגאן. שירותים אלו תמיד היו מושחתים, אבל לא מוצלחים במיוחד בבניית בסיסי כוח ורשתות פטרונות משלהם. בשל האופן בו בנוי ה-FSB אנשיו נוטים להיות נאמנים לתפקידם ולא למפקדיהם. הם גם יודעים שפוטין יכול לרסק אותם בדיוק כמו כל אחד אחר; עשרות סוכנים נכלאו באשמת שחיתות או בגידה, ורובם נאסרו בידי שירות הביטחון הפנימי של הסוכנות עצמה.

הדור הנוכחי של אנשי ה-FSB המצויים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם אינם זוכרים נשיא אחר מלבד פוטין ובנו את הקריירות שלהם תחת מנהל אחד, אלכסנדר בורטניקוב, העומד בראשה מאז 2007. הדור הקודם, שפעל בשנות ה-1990, ניווט בין קבוצות פוליטיות שנאבקו על השלטון. כיום נאמנותם היא לנשיא בלבד והם ממלאים פקודות. תפקידם המרכזי הוא לחסל ללא רחמים כל מקור של אופוזיציה; חד וחלק, בלי לשאול שאלות. ומעמדם הבכיר בחברה הרוסית הופך אותם לנאמנים עוד יותר לשלטון.

למרות שפוטין סמך זמן רב על תמיכתם של הצבא ושירותי הביטחון, המלחמה באוקראינה מלמדת שייתכן שיש גבול לתמיכה זו – סבורים סולדטוב ובורוגאן. המתח הגלוי לעין ההולך וגובר עשוי ללמד, כי פוטין נעשה יותר ויותר פרנואיד לגבי סכנות אפשריות לשלטונו. הוא גם עשוי לרמז, כי לפחות כמה מאנשי המעגל הפנימי שלו אינם שבעי רצון מהמסלול בו בחר. ומאחר שפוטין מתמודד עם בעיות על-ידי האשמת האליטה הביטחונית, אין להם חשק מיוחד לתאר בפניו את התמונה המדויקת של המתרחש ואינם רוצים להתבלט.

בלא ניסיון פוליטי ובלא בסיס תמיכה רחב, האליטה הביטחונית אינה מסוגלת לייצר ולהוביל הפיכה בעצמה. היא גם אינה צפויה להחליף צדדים אם דעת הקהל תפנה בצורה דרמטית נגד פוטין. אבל האליטה חסרת רחמים כאשר מדובר בהגנת האינטרסים שלה, ויש לפחות נקודה אחת בה היא עשויה לאבד את האמון בפוטין. אם המצב הכלכלי יוביל לכך שמנהיגים איזוריים ייצאו נגד פוטין, והסדר הכלכלי אשר ייצב את המצב הביטחוני ב-20 השנים האחרונות יתחיל לקרוס – האליטה בהחלט עשויה להסיק שהקרמלין מאבד את השליטה על המדינה ושעתידה-שלה בסכנה. במצב זה, מסיימים סולדטוב ובורוגאן, עשויה האליטה לאפשר התקוממות ואולי אפילו לסייע לה.

תאריך:  19/04/22   |   עודכן:  19/04/22
איתמר לוין
+הנשיא שי רצה שנה שקטה וקיבל שלוש בעיות גדולות
18:48 19/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לקראת קדנציה שלישית, קיווה נשיא סין להציג מדינה יציבה וצומחת  ▪  במקום זה, הוא צריך להתמודד עם הקורונה, הכלכלה ואוקראינה - והן קשורות זו בזו, מסביר אקונומיסט
בדרך לכהונה לכל החיים [צילום: נג האן-גואן, AP]
+מנהיג הצ'צ'נים: נשתלט עוד היום על מפעל המתכת במריופול
14:22 19/04/22  |  מירב ארד
רמזן קדירוב, מנהיג הצ'צ'נים, בעל בריתו של פוטין הודיע כי הכוחות הרוסיים ישלימו עוד היום את ההשתלטות על מפעל המתכת אזובסטל במריופול, שם מתבצרים חיילים אוקראינים וכן אזרחים בהם נשים וילדים. הוא אמר את הדברים במסר מוקלט בטלגרם.

בצהריים הציבה מוסקבה אולטימטום חדש לחיילים המבצרים במריופול, ומסרה שהיא מציבה להם זמן עד השעה 12:00 (שעון ישראל) להיכנע. "לכל מי שיניח את נשקו יוכל להבטיח שהוא יישאר בחיים", נמסר ממשרד ההגנה הרוסי.

כוחות המשטרה באוקראינה העריכו כי כאלף אזרחים, בהם נשים, ילדים ומבוגרים, תופסים מכסה במפעל פלדה ומתכת "אזובסטאל" בעיר מריופול.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברור אישר כי נפתח שלב חדש במבצע המיוחד באוקראינה. "שלב נוסף במבצע המזרח התחיל, ואני בטוח שזה רגע משמעותי ביותר בכל המבצע המיוחד הזה", אמר לברוב בראיון לערוץ טלוויזיה הודי.

מושל מחזוק לוהנסק דיווח כי האזור נתון תחת אש רוסית כבדה. לבריו, העיר קרמינה נמצאת בשליטה רוסית ולא ניתן כעת להעריך את מספר ההרוגים בלוהנזק.

מתאם הסיוע של האו"ם לעניינים הומינטריים בחירום, הבהיר מוקדם יותר היום כי הפסקת אש הומניטרית בין אוקראינה לרוסיה "אינה נראית באופק". לדבריו של מרטין גריפית', ייתכן כי המהלך יקרה בשבועות הקרובים, אך הוסף כי הדבר אינו בראש מעיניה של רוסיה בשלב זה.
מריופול, אוקראינה [צילום: אלכסיי אלכסנדרוב/AP]
+מזל"ט ריגול של רוסיה הופל מעל אודסה
12:43 19/04/22  |  מירב ארד

+לוחמים אוקראינים במריופול מצפים לחילוץ
10:38 19/04/22  |  מירב ארד
חיילים אוקראינים לכודים במריופול, במבנה גדול. הרוסים מאיימים להפציצם יחד עם מאות אזרחים שנמצאים במקום. מצפים לחילוץ על-ידי צבא אוקראינה: "אנחנו ריכים להחזיק מעמד"
+הצבא הרוסי הפציץ את מפעל "אזובסטאל" שמבריופול
09:53 19/04/22  |  מירב ארד
רוסיה כותשת את המתבצרים במריופול: מאות לוחמים אוקראינים ובהם גם ילדים, נשים ומבוגרים תופסים מכסה במפעל פלדה ומתכת "אזובסטאל" בעיר מריופול ההרוסה.
+רוסיה פתחה במתקפה רחבה על חבל דונבאס
09:40 19/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
זלנסקי: "הכוחות הרוסיים החלו בקרב על הדונבאס"  ▪  הרוסים פתחו במתקפה בשני המחוזות שמהם מורכב חבל דונבאס - מחוזות לוהנסק ודונייצק - וכן בקו החזית של מחוז חרקוב  ▪  מקרון: הדיאלוג מול פוטין "נעצר"
מכתש פיצוץ לאחר הפגזה לילית בקרמטורסק [צילום: אנדריי אנדריינקו/AP]
תושבת העיר לביב, אוקראינה [צילום: נרימן אל-מוטי/AP]
+הדרכון הישראלי - עוגן הצלה
08:20 19/04/22  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה
פעילות המתנדבים הישראלים הרבים באוקראינה, העוזרים ומצילים אלפי יהודים ולא יהודים מהתופת של הרג והרס ברוטלי שמחולל ולדימיר פוטין מעוררים התפעלות וגאווה ישראלית ויהודית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיכוי קלוש שהאליטה הביטחונית תצא נגד פוטין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
תגובתה האמיצה והמבריקה של אוקראינה למתקפה הרוסית זוכה לשבחים, ובצדק. אבל סכנה גוברת אורבת לה. בעוד המתקפה על קייב וסביבתה נכשלה, הקרמלין עלול להצליח באסטרטגיה המתמקדת בדרום המדינה ומזרחה. אם זה יקרה – מזהיר הפרשן הבכיר פריד זכריה בוושינגטון פוסט – רוסיה תהפוך את אוקראינה למדינה נכה מבחינה כלכלית, המוקפת משלושה צדדים בידי צבא רוסיה ותמיד בסכנה של פלישה נוספת. יהיה צורך בתמיכה צבאית ניכרת של המערב כדי למנוע מסכנה זו להתממש.
18/04/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עשן שחור מיתמר הבוקר (18.4.22) בשמי העיר לבוב במערב אוקראינה, אחרי שלפחות חמישה טילי שיוט רוסים פגעו בה. ראש העיר מדווח מוקדם יותר על שישה הרוגים ואחד עשר פצועים בהם ילד. ע"פ רויטרס, בין היעדים היו תשתיות צבאיות. בינתיים ממשיכים כוחות לא גדולים של גדוד "אזוב" של צבא אוקראינה להילחם בצבא הרוסי ההולך וסוגר עליהם בעיר מריופול.
18/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
תיעוד ראשון של ספינת המלחמה הרוסית רגע לפני שטבעה: ברשתות התקשורת התפרסמו הבוקר (יום ב', 18.4.22) תמונות ראשונות ואף סרטון קצר של ספינת המלחמה הרוסית "מוסקבה" רגעים ספורים לאחר שהופגזה. בשלוש השניות של סרטון הוידאו ניתן לראות עשן שחור מיתמר מעל הספינה שנוטה על צידה רגע לפני ששקעה בים השחור. הספינה עצמה לא חולצה, וככל הנראה 510 אנשי הצוות שהיו עלייה נספו, אם כי טרם ברור כמה נהרגו.
18/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בתחילת חודש מרס, ימים ספורים לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה ותחילת הדיכוי של מתנגדי המשטר, סייע משקיע ההון-סיכון הלטבי קונסטנטין סיניושין ל-300 אנשי היי-טק רוסים לצאת ממולדתם לבירת ארמניה, ירבאן. אלפי נוספים נמלטו לגאורגיה, טורקיה, איחוד האמירויות ומדינות נוספות. ב-22.3.22 העריך ארגון היי-טק רוסי, כי 70,000-50,000 עובדי היי-טק כבר עזבו ועוד 100,000-70,000 צפויים לעשות זאת בקרוב.
17/04/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הממשל הנשיאותי האמריקני הקדיש שני מטבעות הנצחה מסדרת "רגעים היסטוריים" לאוקראינה ולנשיאה ולדימיר זלנסקי.
17/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי שבעה חודשי מלחמה, בה נהרגו, למרבה הכאב, מעל 600 חיילי צבא הגנה לישראל ו-133 חטופים נמקים בגיא ההריגה החאמסי, מן הנכון לבחון בחינה מחודשת את המהלכים שהביאו אותנו למציאות הקפקאי...
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il