|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
לא מתחרט על הפגישה [צילום: אנדרו הרניק, AP]

היהודים הרפובליקנים מתחילים להתרחק מטראמפ

הסעודה עם שני אנטישמיים הייתה יותר מדי אפילו למי שעד כה העדיפו את תמיכתו של טראמפ בישראל על פני קרבתו לגזענים ואנטישמים, מדווח ניו-יורק טיימס
01/12/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2024   |   תגובות
האורח האנטישמי, הגזעני ושונא הנשים שהביא ווסט לטראמפ
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מציג את ניק פוּאֶנְטֶס שזכה לשבת לארוחת ערב עם הנשיא לשעבר, שכרגיל טען שלא ידע במי מדובר * ומי הביא אותו למאר-א-לאגו? הראפר האנטישמי
לרשימה המלאה

לאורך רוב כהונתו של דונלד טראמפ, היהודים הרפובליקנים טאטאו הצידה את הבריונות של תומכיו, בנימוק שתמיכתו של הנשיא בישראל חשובה הרבה יותר. אבל כעת הם אינם יכולים לעצום עין, לאחר שבשבוע שעבר אירח במאר-א-לאגו את הראפר קניה ווסט, אשר הסתבך באמירות אנטישמיות, ואת מכחיש השואה ניק פואנטס – מדווח ניו-יורק טיימס.

"אני צאצא של ניצולים. אני דואג מאוד לבני עמי", אומר מורטון קליין, ראש ארגון ציוני אמריקה המזוהה עם הימין. "דונלד טראמפ אינו אנטישמי. הוא אוהב את ישראל. הוא אוהב יהודים. אבל הוא נותן לגיטימציה לשנאת יהודים ולשונאי יהודים. וזה מפחיד אותי".

לא כל בכירי הרפובליקנים דיברו, אבל יהודים במפלגה מתרחקים אט-אט מטראמפ. במשך שנים הוא הכחיש שיש לו קשרים לימין הקיצוני, אך סירב לגנות אותו. מאז הארוחה יצאו נגדו אישים וארגונים יהודיים שעד כה ניצבו לצידו – החל מקליין, דרך הפרשן בן שפירו וכלה בשגרירו בישראל ועורך דינו לשעבר, דייוויד פרידמן.

מבחינת היהודים, הדאגות הן מעבר לסעודה בודדת, למרות שהיא הפכה לאבן דרך במיוחד מבחינת הרפובליקנים שביניהם. "יש לנו היסטוריה ארוכה של הפרדה בין המוסר של האדם בבית הלבן לבין התנהגותו בתפקיד, אבל אצל טראמפ מדובר בחריגה רבתי מכל נורמה שניתן לקבל אותה", אומר ג'יי לפקוביץ, יועץ לשעבר לנשיא ג'ורג' בוש הבן ומי שתמך ברבים מצעדיו של טראמפ.

מבחינת יהדות ארה"ב, הוויכוח מאז הסעודה הפנה זרקור למה שעשוי להיות רגע מרכזי בתולדותיהם מזה עשרות שנים. "הנורמליזציה של האנטישמיות כבר כאן", אומר ג'ונתן גרינבלט, מנהל הליגה נגד השמצה. הסנאטור היהודי צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי, כינה במליאה את מעשיו של טראמפ "מגעילים ומסוכנים" ו"רוע מזוקק".

הטיימס מזכיר שורה של אירועים בשבועות האחרונים, מעבר להתבטאויות של ווסט. כוכב הכדורסל קיירי ארווינג הפיץ דעות אנטישמיות, אם כי לבסוף התנצל. ניאו-נאצים חוזרים לטוויטר בחסות החופש המוחלט שמעניק אלון מאסק. הוא עצמו צייץ השבוע את דמות הצפרדע "פֶּפֶּה" שהפכה לסמל של העליונות הלבנה; מוקדם יותר החודש צייץ דמות של חייל גרמני ממלחמת העולם השנייה. הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים תחזיר את צירי הימין הקיצוני מרג'ורי טיילור-גרין ופול גוסאר לוועדות מהן הרחיקו אותם הדמוקרטים בין היתר בשל התבטאויות אנטישמיות וקשר עם גזענים.

התירוצים הם סיפור שונה
פואנטס. מכחיש שואה [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

"ההיקף של האנטישמיות הבאה לידי ביטוי, הפעולות האנטישמיות ברמה הבסיסית ביותר והנכונות לקבל אנטישמיות – כל אלו יוצרים אווירה שאיננה רגילה בארה"ב, וצריך לגדוע אותה בעודה באיבה. זה הרגע בו אנו מצויים", אומר הרב משה האואר, סגן נשיא ה-Orthodox Union, המייצג את האורתודוקסים שהיו תומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ. הוא קרא לטראמפ לגנות את אורחיו ולנתק את הקשר איתם, ולמנהיגים רפובליקניים אחרים – לדבר בגלוי נגד האנטישמיות. האואר גם הדגיש, כי אין מקום ל"סחר חליפין" בין אירועים אלו לבין תמיכתו של טראמפ בישראל.

ההיסטוריון פיטר הייס משווה את המצב לשנות ב-1930, כאשר אישים ידועים כמו הנרי פורד וצ'רלס לינדברג הדהדו את האנטישמיות של גרמניה הנאצית. יהודי ארה"ב היו חלוקים עמוקות בשאלה האם להתנגד לנאצים בפעולות גלויות, או לפעול מאחורי הקלעים כדי שלא להגביר את האנטישמיות. כעת הם מתלבטים האם לגנות בפומבי את טראמפ, או להימנע מכך כדי שלא לפגוע ביחסו לישראל אם יחזור לשלטון.

לדברי הטיימס, בעת נשיאותו ניסה טראמפ להתרחק מהגזענים והאנטישמים שתמכו בו אך בלי לגנות אותם. יהודים רבים השלימו עם גישה זו, שכן ממשלו העניק מתנה אחרי מתנה לממשלתו של בנימין נתניהו: העברת השגרירות לירושלים, הכרה בריבונות בגולן, הימנעות מלחץ בנושא ההתנחלויות, יציאה מהסכם הגרעין עם אירן והסכמי אברהם. המצעד הגזעני-אנטישמי בשרלוטסוויל, כאשר טראמפ אמר ש"היו אנשים טובים בשני הצדדים", כמעט גרם להתפטרותם של יהודים בממשלו – אך המשבר נמנע.

התירוצים של טראמפ לסעודה עם ווסט ופואנטס – הוא הציע עזרה לראשון ולא ידע על דעותיו של השני – הם סיפור שונה. הסנאטור הרפובליקני ביל קאסידי צייץ השבוע: "כאשר טראמפ מארח לסעודה גזענים אנטישמיים, הוא מעודד גזענים אנטישמיים אחרים. זוהי גישה בלתי מוסרית שאין להשלים איתה. זו איננה המפלגה הרפובליקנית".

גם הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס גינתה את הסעודה. שפירו צייץ בציניות: "דרך טובה לא לסעוד עם גזען ואנטישמי שאינך מכיר, היא לא לסעוד עם גזען ואנטישמי שאינך מכיר". מושל ארקנסו, אסא האצ'ינסון – מועמד רפובליקני אפשרי לנשיאות – אמר כי הוא מקווה שיגיע היום בו לא יהיה צורך להגיב על דבריו ומעשיו של טראמפ. אבל נכון לעכשיו חשוב להגיב, הוסיף, והאשים את טראמפ בעידוד הקיצוניים צרי האופקים.

מחכים לראות מה יעשה הלאה
ווסט. אמירות אנטישמיות [צילום: אשלי לנדיס, AP]

אחרים כנראה ממתינים לראות אם טראמפ שוב יגביר את המחלוקת, מציין הטיימס. התגובה הראשונית של "הקואליציה הרפובליקנית-יהודית" גינתה את ווסט ופואנטס, אך לא הזכירה את טראמפ אלא קראה ל"כל המנהיגים הפוליטיים לגנות את מסרי השנאה שלהם ולסרב להיפגש איתם". מנהל הקבוצה, מאט ברוקס, טען בתגובה לביקורת על ההודעה, כי טראמפ לא הוזכר בה משום שהיה ברור למה הכוונה ומשום שהיא רצתה להזהיר את כל מנהיגי המפלגה.

ארי פליישר, שהיה דוברו של בוש וכיום חבר בהנהלת הקואליציה, אמר שהוא מקבל את הסברו של טראמפ, אך אמר שהיה על האחרון גם להבהיר שלא היה נפגש עם פואנטס אילו היה יודע מיהו. הוא צירף להודעתו תמונה של ברק אובמה עם לואיס פרחאן, המנהיג האנטישמי של "אומת האיסלאם", והבהיר שטראמפ אינו אנטישמי וראוי להערכה רבה על תמיכתו בישראל.

סגן הנשיא לשעבר מייק פנס אמר השבוע, כי אינו מאמין שטראמפ הוא גזען או אנטישמי, אך "הפגין שיקול דעת לקוי מיסודו כאשר נתן לאנשים הללו מקום ליד השולחן" והיה עליו להתנצל ולגנות אותם בצורה חד-משמעית. רפובליקנים רבים שתקו, ובהם היו"ר המיועד של בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, ומושל פלורידה, רון דה-סנטיס, יריב אפשרי של טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות.

גם בין היהודים היו שבחרו בשתיקה. הטיימס מציין, כי לא קיבל תגובה מסטיב מנוחין, שהיה שר האוצר של טראמפ, היועץ הכלכלי הבכיר גארי קוהן, ותורמיו הבולטים מרים אדלסון, לואיס אייזנברג ופול זינגר. נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, אמר: "ניק פואנטס הוא אנטישמי ומכחיש שואה ארסי, חד וחלק. לא יעלה על הדעת שמישהו יתרועע איתו".

טראמפ מצידו אינו מגלה כל סימן של חרטה. הדוברת שלו, ליז הרינגטון, אמרה השבוע לשדרן ימני, כי טראמפ "הוא כנראה הנשיא הכי פרו-ישראלי אי-פעם. הוא לא מתכוון להתבייש בכך שנפגש עם קניה ווסט".

תאריך:  01/12/22   |   עודכן:  01/12/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היהודים הרפובליקנים מתחילים להתרחק מטראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2024
ארה"ב עומדת לחזות בעידן פוליטי מרתק – או בקרב נקמה אכזרי שאיש אינו רוצה. האם יהיה לדונלד טראמפ יריב של ממש בבחירות המקדימות אצל הרפובליקנים? מי יתמודד מטעם הדמוקרטים ב-2024 – ג'ו ביידן או מישהו שייצג כיוון שונה של המפלגה? זוהי תחזיתו של ג'יימס בנט ("לקסינגטון"), בעל טור בכיר באקונומיסט, ב-The .World Ahead 2023
23/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ימים טובים עוברים על ג'ו ביידן. הדמוקרטים שמרו על השליטה בסנאט, והרוב הרפובליקני הצפוי בבית הנבחרים יהיה קטן בהרבה מהצפוי. הרפובליקנים בנסיגה, הרוסים בנסיגה, ובמידה מסוימת – גם האינפלציה בנסיגה. עמיתיו הדמוקרטים נדחקים מול המצלמות כדי לתת לו את הקרדיט. אבל אפילו כל אלו אינם פותרים חלק מהבעיות הפוליטיות המיידיות שלו, מציין ניו-יורק טיימס. ביידן הוא כבר הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב, בעוד עשרה ימים ימלאו לו 80 ובקרוב יהיה עליו להכריע האם יתמודד שוב ב-2024.
16/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, הכריז על רצונו להתמודד על הנשיאות בבחירות שיתקיימו בעוד שנתיים.
16/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ צפוי להודיע רשמית הערב (15.11.22) על התמודדותו לנשיאות בנובמבר 2024, באירוע רב משתתפים שיקיים באחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה. ההודעה באה שבוע לאחר בחירות האמצע, בהן שמרו הדמוקרטים על הרוב בסנאט, והמהפך הרפובליקני בבית הנבחרים היה בפער קטן בהרבה מהצפוי (התחזיות הן לרוב של 221 מול 214) - כישלון שיש המייחסים אותו לטראמפ, אשר קידם בבחירות המקדימות מועמדים מכחישי בחירות שברובם המכריע נכשלו בבחירות הכלליות. טראמפ דחה לחצים לעכב את הודעתו, לפחות עד להתמודדות על מושב הסנאט מטעם מדינת ג'ורג'יה בחודש הבא, ואשר תקבע האם לדמוקרטים תהיה שליטה בדמות תיקו וקול מכריע לסגנית הנשיא קאמלה הריס או רוב של 51 סנאטורים.
15/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שבוע לאחר התוצאות המאכזבות בבחירות הביניים וערב הודעתו של דונלד טראמפ על התמודדותו בבחירות 2024, מתרחבת במפלגה הרפובליקנית שאלה כמעט קיומית: מי יוביל את המפלגה בעידן שאחרי טראמפ? וושינגטון פוסט מדווח, כי בשיחות פרטיות בין תורמים, פעילים ומועמדים אפשריים לנשיאות, הולך וגדל מספרם של הרפובליקנים המנסים לנצל את מה שנראה להם כהזדמנות הטובה ביותר לדחוק את טראמפ ולהעלות דור חדש של מנהיגים.
14/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il