|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
הפגנה ליד שלוחת השגרירות בתל אביב [צילום: מאיה אלוורוזו, AP]

מחוקקים דמוקרטים: קשה להגן על ישראל

ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה בעמודו הראשון את היחס לישראל בקרב יהודי ארה"ב, האוונגליסטים, הדמוקרטים הרפובליקנים התמונה אינה אחידה אך בעייתית
23/04/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
העמוד הראשון של ניו-יורק טיימס, 21.4.23

בחודש שעבר, בעיצומן של ההפגנות בישראל נגד הרפורמה המשפטית, קיימו חברי קונגרס יהודים דמוקרטים פגישה פרטית עם השגריר מייק הרצוג [אחיו של הנשיא יצחק הרצוג]. הציר דייוויד סיסילין, המגדיר את עצמו כ"פרוגרסיבי", היה בוטה במיוחד – חושף ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת בעמודו הראשון (21.4.23). הוא אמר להרצוג, כי תמיד הצביע בפני עמיתיו על הערכים הדמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות, אך מדיניותה של הממשלה הנוכחית "הופכת את זה להרבה, הרבה, הרבה יותר קשה".

בשבועות שחלפו מאז, המתחים בין ישראל לבין המפלגה הדמוקרטית ובמיוחד עם הקהילה היהודית האמריקנית שהיא ברובה ליברלית, רק החמירו. בנימין נתניהו אומנם הקפיא את הרפורמה, אך העימותים בהר-הבית וכוחם של שרי הימין הקיצוני בממשלתו מעיבים קשות על היחסים בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם – טוען הטיימס.

"אני מייצג את אחד ממחוזות ההצבעה המגוונים ביותר מבחינה יהודית בארה"ב", אומר הציר ג'ייק אונישלוס ממדינת מסצ'וסטס. "בנושא הזה יש תמימות דעים. קיימת דאגה רבה מהכיוון אליו פונה ישראל, שאינו דמוקרטי-ליברלי". הסימנים למתח ניכרים מכל עבר. כך למשל, ג'רמי קלמנובסקי – רב בית כנסת קונסרבטיבי במנהטן – החליף את התפילה לשלום המדינה בפרק תהילים המתפלל לשלום בירושלים. לגישתו, נתניהו חצה קו אדום כאשר כלל בממשלתו את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר.

עמיאל הירש, רב רפורמי במנהטן, הקים בשעתו את תנועת Amplify Israel במטרה לחדש את המחויבות לציונות בקהילה יהודית ההולכת ומתרחקת מישראל. אבל בחודש שעבר גם הוא התקרב לנקודת שבירה ומעל הבמה הפציר בנתניהו: "עצור את המכונית שיצאה משליטה לפני שתיפול לתהום". ואילו הליגה נגד השמצה, ארגון ציוני מובהק, גינתה בערב יום השואה – בצורה חריגה ביותר – את מה שכינתה "גזענות יהודית" בתוככי ממשלת ישראל, בדוח השנתי שלה על האנטישמיות בעולם.

לעומת זאת, מציין הטיימס, מנהיגים אוונגליסטים [נוצרים אדוקים] נמנעים במובהק מלמתוח ביקורת על ממשלת נתניהו. הכומר רוברט ג'פריס מהעיר דאלאס, תומך של דונלד טראמפ ואשר נשא תפילה בעת פתיחת השגרירות בירושלים, אומר: "אני לא מתערב בענייניה הפנימיים של ישראל, אך אסיר תודה על כך שנתניהו נבחר שוב. הוא מחויב לבטחונה של מדינתו ומבין את האיומים החיצוניים הניצבים בפניה".

גם עמדתם של הרפובליקנים לא השתנתה וממשיכים במדיניותו של טראמפ – לנסות להפריד בין הליברלים האמריקנים לבין אזרחי ישראל. יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, ויו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, הכריזו בשבוע שעבר שבסוף החודש ינאם מק'ארתי בכנסת – היו"ר השני העושה זאת, ותוך ניגוד ליחסו הצונן של הנשיא ג'ו ביידן לממשלת נתניהו. מושל פלורידה ומועמד אפשרי לנשיאות, רון דה-סנטיס, יבקר השבוע בישראל והודיע שידבר על "המתחים המיותרים בין ירושלים לבין וושינגטון".


פגישה משמעותית עם השגריר הרצוג
דאגה לא רק בצד הליברלי [צילום: נאם יו, AP]

עם זאת, ממשיך הטיימס, פקידים ישראלים אומרים שהם מכירים בחשיבותם של היחסים עם יהדות ארה"ב שרובם המכריע הם דמוקרטים מסורים. תבוסתו של טראמפ ב-2020 וחוסר היציבות במפלגה הרפובליקנית מעלים בירושלים את החששות שמשטר ידידותי כמו שלו לא יקום מחדש בוושינגטון.

הדיפלומטים הישראלים בארה"ב משקיעים מאמצים ניכרים בשימור הציונות בליבת כל אגפי היהדות המקומית, אך נתקלים בקשיים משמעותיים בשל האירועים האחרונים. מבחינת האמריקנים הליברלים, הרפורמה המשפטית היא התפתחות שלילית נוספת לאחר צניחת המפלגות הליברליות בישראל, המצב ברצועת עזה והעדר התקדמות בסוגיה הפלשתינית. "הייתי באזור שלוש פעמים בעשר השנים האחרונות, ואין ספק שכעת המצב הוא הגרוע ביותר", אומר הציר הדמוקרטי מארק פוקאן, המשתייך לקבוצה הולכת וגדלה של מחוקקים המוכנים למתוח ביקורת פומבית על ישראל.

הפגישה עם הרצוג הייתה משמעותית במיוחד, מציין הטיימס, משום שהיא אורגנה והשתתפו בה כמה מתומכיה הבולטים ביותר של ישראל בסיעה הדמוקרטית. דבי וסרמן-שולץ מתחה ביקורת בשמם של יהודים שמרנים יהודים בפלורידה. הציר בראד שניידר, ממארגני המפגש, אומר: "עסקנו בנושא מסובך מאוד שאין לו פתרון קל, לגביו יש רגשות עזים שאותם חלקנו כמו בני משפחה".

ג'ן צ'קובסקי, נציגת אילינוי בבית הנבחרים, מסבירה, כי הבוחרים הצעירים רואים את הציונות כפחות משמעותית לזהותם היהודית ולכן קל יותר לדמוקרטים למתוח ביקורת חריפה על ממשלת ישראל. "הדור הבא של יהודי ארה"ב הוא של רודפי צדק. אם אתה רוצה שיהיה אכפת להם מישראל, עליה לטפל בחוסר הצדק כלפי הפלשתינים".

מתחים אלו מגיעים אפילו למנהיגים אורתודוקסים, שנחשבו לאורך שנים כחלק טבעי מן הברית בין נתניהו לבין נוצרים מתונים ויהודים דתיים. מורטון קליין, המנהיג הוותיק של ארגון ציוני אמריקה, אומר שארגון שמרני זה הוא היחיד מבין הארגונים היהודיים בארה"ב התומך בפסקת ההתגברות. בעוד הפוליטיקה והמצביעים בישראל נעים ימינה, כל יהודי ארה"ב רואים את בית המשפט העליון הישראלי כקו ההגנה האחרון של ליברליזם. "זהו המניע העיקרי של הביקורת: הם מאבדים את יכולתם לשלוט במדיניות", טוען קליין.

לא רק הארגונים הליברליים מביעים דאגה, מגיב הטיימס. כאשר סמוטריץ' ביקר בחודש שעבר בארה"ב, מנהיגים יהודיים רבים סירבו להיפגש איתו וכמה מהם אף מחו על ביקורו. נציגי הארגון האורתודוקסי רב-החשיבות Orthodox Union כן נפגשו עם סמוטריץ. סמנכ"ל הארגון, הרב משה האואר, אומר שהחרמת חברי ממשלת ישראל אינה מועילה, אם כי מציין שהוא מבין את הקשיים בפניהם ניצבים כל היהודים. "בשל עוצמת הוויכוח זהו רגע רגיש מבחינת המרקם הפנימי של ישראל, ורגיש באותה מידה מבחינת יכולתם של יהודי ארה"ב להיות קשורים לישראל".


תאריך:  23/04/23   |   עודכן:  23/04/23
איתמר לוין
+השר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה
19:16 23/04/23  |  עידן יוסף
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה - בגלל התעקשותו להגיע לבית העלמין הצבאי בבאר שבע. בניגוד לקודמיו, בן-גביר לא ישתתף גם בטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בליל יום הזיכרון (חדשות 12).
+תרחיש מהומה: טקס הזיכרון יופסק והקהל יפוזר
17:30 23/04/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד הביטחון הפיץ הנחיות לטקסי יום הזיכרון הכוללות תרחיש מהומה רבת משתתפים שתביא לסיכון נציג הממשלה בטקס: המשפחות השכולות ייאלצו לצאת מבית העלמין והטקס ימשיך במתכונת מצומצמת
הטקס יופסק וימשיך ללא נוכחות המשפחות [צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90]
+הממשלה הלאומית תמנע בחירות
16:34 23/04/23  |  מוטי הרכבי   |   לרשימה המלאה
עכשיו שגילינו את כוונות הזדון של ממשלת לפיד/גנץ מותר לכל ישראלי לחסום כבישים, להעביר את כספו לארה"ב, הטייסים שאולי הפעם ירצו לטוס יגלו שהמטוסים לא מתודלקים ולא חמושים כי צוותי הקרקע למדו מהם ולא התייצבו למילואים
הרוב יסכים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+להתעלות מעל הוויכוח
15:40 23/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אם היו לנו פוליטיקאים אנשי מעלה ולא אנשים קטנים ופחותים, היו כולם מודיעים בצורה מתואמת: במקום נאומים - פרק תהילים, משניות, משהו שכתב חייל שנפל
לא פה, לא היום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+יהודי היסטורי
14:48 23/04/23  |  שלמה פרלה   |   לרשימה המלאה
החלטת החלוקה של או"ם קבעה הקמתה של "מדינה יהודית", ואכן מדינת ישראל הוכרזה כמדינה יהודית ברוח נביאי ישראל  ▪  מדינה יהודית אין פירושה מדינת הלכה  ▪  אינני מכיר יהודי דתי שמעלה זאת על דל מחשבתו, אבל מדינה יהודית חייבת לתת ביטוי בפרהסיא שלה לסמלים יהודיים לאומיים ודתיים
תמהיל שיטות מגוונות [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+ויהי בימי שלוט היועמ"שים
12:19 23/04/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
ערב מינוי היועמ"ש/היועמ"שית פרסמתי בינואר 2022, כלומר בטרם נכנסה היועמ"שית הנוכחית לתפקידה, את המאמר הבא, תחת הכותרת "לפני שממנים יועץ משפטי לממשלה"  ▪  אני מוצא לנכון להביאו כאן שוב, בתקווה שיימצא מי שיוכל להתמודד עם שלטון-העל של היועמ"שים  ▪  הדברים מתייחסים ליועמ"ש כמוסד ולאו-דווקא ליועמ"שית הנוכחית  ▪  רק מטעמי נוחות הדברים כתובים בלשון זכר בלבד
בהרב מיארה. גם לפניה [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
+איך הגענו לטרגדיה הישראלית הנוראה
08:37 23/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
ראוי שנבחרי הציבור, גם כאלה שלא שירתו בצבא כמו אלה ששירתו שירות לא משמעותי בצבא, יגיעו לבתי העלמין ביום הזיכרון, ירכינו ראש, יניחו זר, יחבקו את המשפחות המיוסרות
לכבד את זכר הנופלים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+הרצוג: להוציא את המחאה מבתי העלמין
00:55 23/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הנשיא קורא במקביל לפוליטיקאים להימנע מנאומים מתריסים ואמירות מתריסות  ▪  טוען כי גורמים רבים מנסים "למשוך את השטיח" מתחת להידברות, מביע אמון ברצון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרות בנוגע לרפורמה המשפטית ומבהיר כי לא יהסס להטיל את האחריות על מי שיכשיל את ההידברות
הרצוג. תנשמו עמוק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחוקקים דמוקרטים: קשה להגן על ישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
23/04/23 09:10
2
מוטי
23/04/23 10:01
3
יהונת גפן
23/04/23 11:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק ראיונות לערוצי הטלוויזיה שישודרו ביום ראשון בערב במלואם. הוא קרא שלא לקיים מחאות בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון. "גם בממשלה הקודמת הגיעו אליי משפחות שכולות שמחו וזעמו בצורה בלתי רגילה על הממשלה. אמרתי להם 'תאמינו במדינה ובדמוקרטיה שלה, כולנו עם אחד', גם עכשיו אני אומר - תנשמו עמוק. ולפוליטיקאים אני אומר: להימנע מנאומים מתריסים ואמירות מתריסות".
23/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
מובילי המחאה נגד החקיקה המשפטית מודיעים כי הרשומות שמופצות בשעות האחרונות, ולפיהן בכוונתם לנסות למנוע ממשפחת נתניהו להתייחד עם זכרו של יוני הם חדשות כזב.
22/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בימים האחרונים מקבל הח"מ פניות/הערות, הן בפניות ישירות, והן באמצעות רשתות חברתיות: מה קרה ליואב, אולי מאיימים עליו, מדוע הוא יום ככה ויום הפוך. ואני משיב לאוהביי, למאות אלפי הגולשים ב-News1, ולכל המבקרים וגם למלעיזים ומבקש להדגיש בזאת: אני פועל תמיד על-פי הבנתי, אמונתי ודרכי.
22/04/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
יאיר לפיד, ראש האופוזיציה והדיקטטור הבינוני, הכריז שלא יבוא לטקס המשואות בסיום יום הזיכרון לחללי צה"ל ופתיחת אירועי יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. היהיר הכריז שמקומו יישאר ריק. כאשר חושבים על לפיד, אי-אפשר שלא להיזכר באמירתו האלמותית של וינסטון צ'רצ'יל על יורשו בתפקיד ראש ממשלת בריטניה: "מכונית ריקה הגיעה לרחוב דאונינג 10, וממנה יצא קלמנט אטלי". אצל אטלי המכונית נראתה ריקה, אצל לפיד המושב יהיה ריק, אלא אם כן היהיר יחזור בו מהתרגיל הילדותי והמכוער.
22/04/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
מופע האיום בסרבנות של טייסי חיל-האוויר במילואים, אנשי המילואים במערך המבצעים המיוחדים ובמערך הסייבר, גם אם הוגדר כ"סרבנות אפורה" מכיוון שהטייסים הודיעו כי בכוונתם להפסיק ולהתנדב אך לא לסרב לקריאה לשירות מילואים שלא במסגרת התנדבות, הוא בחזקת מכבסת מילים, בוודאי בעיני הדרג המדיני (ברובו המוחלט) ובעיני חלק גדול בציבור.
22/04/2023  |  פרופ' קובי מיכאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע לערוך חידון שעוסק באקטואליה וזו אחת השאלות - מה הכישלון הגדול במלחמת החרבות לאחר האירוע הנורא ב-7.10.2023?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il