בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ג'ט-בלו. [צילום: מאט רורק, AP]
|
|
|
השמים הם הגבול? לא, השמים הם מוגבלים
|
מאמר בניו-יורק טיימס מנתח את מצב ענף התעופה האמריקני ומסביר מדוע המיזוג המתוכנן בין ג'ט-בלו לבין ספיריט יזיק לו וללקוחות
|
המצב בענף התעופה האמריקני עגום מבחינת הלקוחות: המחירים עולים, המטוסים עמוסים, חלק מהנוסעים תוקפניים, ניהול ומזג אוויר גרועים תורמים לחוויה אומללה. אשתקד בוטלו 180,000 טיסות, ומאמר בניו-יורק טיימס טוען שהמצב עוד יחמיר בקיץ הקרוב. הענף סובל גם ממחסור בכוח אדם, הגורם לכך שמספר המושבים המוצעים נמוך מאשר לפני המגיפה. חברת ג'ט-בלו ניצבת נגד המגמה. היא הוקמה בשנת 2000 והציעה חוויית טיסה משופרת: מושבים גדולים יותר, אוכל משופר, טלוויזיית לווין חינם ומחירים נמוכים יותר. היא השפיעה על כל הענף, וכעת רוצה להיות שחקנית מרכזית בו. ב-2021 היא יצרה שיתוף פעולה עם אמריקן איירליינס ונורת'ווסט, ואשתקד הודיעה על רכישת חברת הטיסות המאוד-מוזלות ספיריט. מאחר שהארבע מחזיקות ב-80% משוק הטיסות הפנימיות, הממשל מתנגד לשני המהלכים. בחודש שעבר הורה שופט פדרלי לפרק את הברית המשולשת; אמריקן הודיעה שתערער. בנושא הזה הממשל צודק, סבור הטיימס. בתחומים אחרים של תחומי הנסיעות והאירוח, היזמות היא הכוח המניע. לעומת זאת, בענף התעופה היא נדירה יותר מאשר מושבים פנויים בעונת החגים. בעוד רוב הטובין והשירותים משתפרים לאורך השנים, התעופה מתנגדת לשינוי למעט בתחום החשוב מאוד של בטיחות. חברות הזנק יזמיות בענף התעופה נדירות יחסית. מדוע? חלק מהתשובה הוא שמדובר בענף מוטה מימון המונהג במידה רבה בידי מנהלי כספים, בעוד ענף המלונאות הוא מבוסס נכסים המונהג בידי מנהלי שירות לקוחות. הראשונים שואלים: איזה סכום נוסף אוכל לסחוט מהציוד היקר מאוד הזה? האחרונים שואלים: כיצד אני יכול לשפר את חוויית הלקוח ולקבל תשלום על כך? לכן, החוויה של הגעה למלון הרבה יותר נעימה מאשר הגעה למטוס. גם צורת הפעילות של ענף התעופה מונעת חדשנות, במיוחד מאז הסרת מגבלות הקורונה. כאשר ג'ט-בלו הוקמה, פנו אליה אלפי טייסים; כיום חסרים אלפי טייסים. בשנת 2000 היו אלפי "סלוטים" (זכויות המראה ונחיתה) פנויים בנמל התעופה קנדי. כיום ארבע החברות הגדולות שולטות ברובם בנמלי התעופה העיקריים ולא מוכנות לוותר עליהם. רוצה מטוס חדש? ההמתנה תימשך שנים. הענף אינו פתוח ל"אאוטסיידרים": אפשר להופיע בנמל תעופה במכונית אובר ולהתחרות במוניות; אי-אפשר להופיע במטוס ולאסוף נוסעים.
|
|
|
ספיריט. תיעלם בעוד כמה שנים [צילום: צ'רלס קרופה, AP]
|
|
מאז הופעתן של חברות סופר-זולות כמו ספיריט, מסביר הטיימס, החדשנות היא בעיקר בתחום המחירים. חלוקתו למקטעים – תשלומים נפרדים תמורת בחירת מקום, מזוודה, מטען יד, כרטיס מודפס, עלייה למטוס מוקדמת – גרמה למחיר הממוצע לרדת. הדבר אפשר ליותר אנשים להשתתף בסבל של הטיסות, מעיר העיתון בציניות. באופן הגיוני, הנוסעים רוצים יותר ממה שהכניסה ג'ט-בלו לענף. המנכ"ל רובין הייז הבטיח שהמיזוג עם ספיריט יעניק יותר נוחות ושירותים משופרים. משרד המשפטים, בהתנגדותו למיזוג, טוען שאחריו ג'ט-בלו לא תוכל להיות חדשנית כמו לפניו. החברה אינה יכולה לדמיין שהיא תהיה שונה, אבל כאשר חברות גדלות או מתחילות לבצע רכישות משמעותיות, לא בהכרח הן מביאות איתן את תרבותן. ראו מה קרה לכוכבי ההיי-טק כאשר הפכו לענקים. מבט פרוזאי יותר יטען, כי ג'ט-בלו רוכשת נכסים כדי לגדול. לספיריט יש 190 מטוסי איירבס-320 ולא פחות חשוב – טייסים. הדבר יאפשר לג'ט-בלו לצמוח מהר יותר מאשר לבדה, גם אם במחיר גבוה. קרוב לוודאי שספיריט תיעלם בעוד כמה שנים – והציניקנים יאמרו שזה לא רע, בהתחשב בכך שהיא ידועה לשמצה באיחורים. לג'ט-בלו גדולה יותר תהיה פחות סיבה לחדשנות, משום שיהיה עליה לחץ מוגבר לשמר את נתח השוק המוגדל שלה. מיזוגים של חברות תעופה יוצרים מרכזי פעילות ענקיים המעלים את המחירים. ברגע שיש להן כזה כוח שוק, מדוע שחברות יגבו פחות מכפי שהלקוחות מוכנים לשלם? וול סטריט מצידו תמיד דורש משמעת בתפוסה כדי להגן על הרווחיות; ג'ט-בלו מתכננת לגייס חוב ב-3.4 מיליארד דולר כדי לרכוש את ספיריט. וזה אומר, שהיא תתקשה להישאר נאמנה לטבע החדשני שלה. בהתחשב בהצלחות העבר של מיזוגים בענף התעופה, יש לג'ט-בלו סיכוי טוב להתגבר על התגברות הממשל. אבל ג'ט-בלו גדולה יותר תהיה מחסום גבוה יותר בפני יצירתה של ג'ט-בלו עתידית – וזהו מצב בלתי רצוי. בעידן הסילון שלאחר מלחמת העולם השנייה, השמים היו הגבול. היום מתברר שהשמים מוגבלים מאוד, והמיזוג בין ג'ט-בלו לבין ספיריט יגביל אותם עוד יותר.
|
|
תאריך:
|
07/06/23
|
|
|
עודכן:
|
07/06/23
|
|
איתמר לוין
|
השמים הם הגבול? לא, השמים הם מוגבלים
|
|
אתמול (6.6.23) לפני 79 שנים החלו בעלות הברית את הפלישה לחופי נורמנדי, וכעת ארה"ב ממתינה למה שפול קרוגמן מכנה בניו-יורק טיימס "המקבילה המוסרית ל-D-Day": מתקפת-הנגד של אוקראינה מול רוסיה.
|
|
|
מאז פרוץ המלחמה באוקראינה פרסמו – ואחר כך מחקו – ממשלת אוקראינה ונאט"ו שלוש תמונות של חיילים מקומיים שענדו סמלים שנודעו לשמצה בתקופה הנאצית והפכו למקובלים בקבוצת שטנה של הימין הקיצוני. אירועים אלו מדגימים את היחסים המורכבים בין צבא אוקראינה לבין דימויים נאציים, אשר נוצרו בעת הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה. הללו נעשו רגישים במיוחד משום שוולדימיר פוטין טוען להצדקת הפלישה שאוקראינה היא מדינה נאצית, תוך התעלמות מכך שהנשיא ולדימיר זלנסקי הוא יהודי.
|
|
|
בחמשת הימים האחרונים של חודש מאי שמע לראשונה רוסלאן, מורה לאנגלית בעיירה שֶבֶּקינוֹ בסמוך לגבול עם אוקראינה, את רעם הטילים. ההפגזות החלו בשלוש לפני בוקר, נמשכו שעות והרעידו את ביתו. רוסלאן שמע הפצצות ופעם אחת נפגע קניון סמוך, אך מה שקורה כעת הוא חסר תקדים.
|
|
|
בשבוע שעבר דיווחה רשת CNN, כי בידי הפרקליט המלווה ג'ק סמית יש הקלטה של דונלד טראמפ המתרברב בשנת 2021 במועדון הגולף שלו בניו-ג'רזי, שברשותו מסמכים מסווגים מאוד בקשר לתוכניות מלחמה נגד אירן. הדיווח הזה – טוענת ג'ניפר רובין בוושינגטון פוסט – סילק במחי-יד חודשים של דיווחים לפיהם טראמפ לא יועמד לדין בפרשת המסמכים. לפי דיווחים נוספים, טראמפ סיפר לנוכחים בחדר מהו תוכן המסמכים; אחד מהם היה ביוגרף שלו, ללא סיווג ביטחוני.
|
|
|
פרקליטיו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, נפגשים בשעות אלו (5.6.23) עם בכירים במשרד המשפטים בוושינגטון, בניסיון לשכנעם שלא להגיש כתב אישום נגד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים. כך מוסר וושינגטון פוסט. מדובר בהליך הדומה לשימוע בישראל, ואשר קיומו מלמד על כך שהחקירה בפרשה קרובה מאוד לסיומה.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
|
|
|
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
|
|
|
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|