|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
שני תהליכים במקביל [צילום: קרולין קסטר, AP]

כאשר לא ניתן לראות מעבר לנהר הפוטומק

הובלה בטכנולוגיה, שינויי האקלים שכבר כאן, המודיעין המדויק על אוקראינה ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, על המודיעין בעולם משתנה - חלק שני
12/07/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

  • ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, נשא הרצאה ב-1.7.23 בכנס של מכון דיצ'לי שבאוקספורד, העוסק ביחסי בריטניה-ארה"ב. כותרת ההרצאה הייתה: "עולם משתנה ותפקידו של המודיעין". הדברים נאמרו בגוף ראשון וכך הם מובאים כאן, בתרגום התמליל שפרסם ה-CIA.


הקורונה הבהירה לכל הממשלות את הסכנה הטמונה בתלות במדינה אחת כלשהי בתחום האספקה הרפואית מצילת החיים, בדיוק כשם שהתוקפנות של פוטין הבהירה לכל הממשלות את הסכנה הטמונה בתלות במדינה אחת כלשהי בתחום האנרגיה. בעולם של היום, אף מדינה אינה רוצה למצוא את עצמה נתונה לרחמיה של מדינה בודדת בנוגע למחצבים וטכנולוגיות חיוניים – במיוחד מדינה אשר הוכיחה את הרצון והיכולת להפוך תלות זו לכלי נשק. התשובה איננה להתנתק ממדינה כמו סין; זה יהיה מטופש. התשובה היא לפזר בחוכמה את הסיכונים ולהתגוון על-ידי הבטחת שרשרת אספקה גמישה, הגנה על היתרון הטכנולוגי שלנו והשקעה ביכולת הייצור.

בעולם הפכפך יותר ובטוח פחות, גדל כוחם הכלכלי, הפוליטי והצבאי של המצויים בתווך. דמוקרטיות וסמכותניות, מפותחות ומתפתחות, בחצי הכדור הדרומי ובחלקים אחרים של העולם – כולם פועלים לגוון את יחסיהם כדי להגדיל את האוטונומיה האסטרטגית ולמקסם את אפשרויותיהם. מדינות אלו רואות מעט תועלת והרבה סיכון ביחסים גיאו-פוליטיים מונוגמיים. במקום זאת, סביר להניח שנראה יותר מדינות מחפשות יותר יחסים פתוחים מכפי שראינו בעשורים החד-קוטביים שמאז המלחמה הקרה. ואם העבר הוא תקדים, נראה גם יריבויות בין מעצמות הביניים.

אין לנו את האופציה להתמקד בסיכון גיאו-פוליטי אחד. אנחנו ניצבים בפני סיכון זהה לסדר העולמי ולעצם חיינו ורווחתנו מצד סיכונים משותפים רבים, ושינויי האקלים מציבים את הסכנה הברורה והמיידית ביותר מביניהם. שוב איננו יכולים לדבר בלשון עתיד על "נקודות קצה" ועל "השלכות אקלימיות הרות אסון". הם כאן ועכשיו ומטילים את צילם על הכוכב שלנו, הביטחון שלנו, הכלכלות שלנו והעמים שלנו.

בחודש שעבר לא ניתן היה לראות ממפקדת ה-CIA אל מעבר לנהר הפוטומק, או לקחת נשימה עמוקה מבלי למלא את הריאות בחומרים מסוכנים בשל העשן ממאות דליקות ענק שהשתוללו בקנדה. שינויי האקלים הם "מכפיל הסיכון": הם מגדילים את חוסר הביטחון באנרגיה, בבריאות, במים ובהתפתחות האנושית; מאיצים את מה שהוא כבר גל הגירושים וההגירה החמור ביותר בהיסטוריה; ומגבירים את חוסר היציבות והמתחים הגיאו-פוליטיים. אי-אפשר להגזים בחשיבות של שני האיומים הללו – הגיאו-פוליטי והתהליכי – והתחרות תקשה על שיתוף פעולה. אבל עלינו לעשות את שניהם במקביל.

חשיבותה של המהפכה הטכנולוגית
ציוד הסוואה לסוכן זוטר. מוזיאון ה-CIA [צילום: קווין וולף, AP]

כדי לגבור בתחרות על יריבינו ועדיין להתמודד עם האתגרים המשותפים, יהיה על מנהיגינו להתמודד עם עוד כוח רב-עוצמה: מהפכה בטכנולוגיה, עמוקה יותר מאשר המהפכה התעשייתית או שחר העידן הגרעיני. ההתקדמות בטכנולוגיות הקשורות למחשוב – החל בשבבים דרך קוונטום וכלה בבינה מלאכותית – מובילה לפריצות דרך מדהימות בהיקף ובעומק. בתוך מספר חודשים מאז השקת ChatGPT בנובמבר אשתקד, ראינו מודלים חדשים עוד יותר שביצועיהם בבחינות הבגרות טובים ובהערכת יחסי חולה-רופא בתוכניות ההכשרה לרופאים, טובים מאלו של בני האדם.

אנחנו רואים שוב ושוב את המגמות עוצרות הנשימה הללו, מעל ומעבר לכל ציפיותינו, דמיוננו ויכולתנו לשלוט בשימוש בטכנולוגיות הללו – לטוב או לרע. זה ברור ביותר בביו-טכנולוגיה ובביו-תעשיה: עם יכולת להציע פתרונות אקלים ורפואה מדהימים, אך עם סכנה שניצול לרעה יוביל לאסון.

מנהיגות בטכנולוגיה וביזמות היא אבן היסוד של שגשוגנו וכוחנו הצבאי. היא גם חיונית לקביעת חוקים, נורמות וקני מידה המבטיחים את בטחוננו וערכינו. יריבינו הסינים מבינים זאת היטב כמו כל אחד אחר, ולכן אין זה מפתיע שהם משקיעים בצורה ניכרת בטכנולוגיות מתפתחות כחלק מרכזי בתחרותנו האסטרטגית.

תחרות אסטרטגית, מהפכים הכרחיים ומהפכה חסרת תקדים בטכנולוגיה – כל אלו יוצאים שטח בינלאומי מורכב במיוחד. הם בהחלט מותירים בשליטה את הנוסטלגיה שלי לדיפלומטיה וקבלת החלטות, אך גם מחדדים את המיקוד שלי בשינוי הגישה לתפקידו של המודיעין בעולם משתנה זה. ברחבי ה-CIA וקהילת המודיעין האמריקנית, אנו עמלים כדי להתמודד עם המציאות, בדחיפות וביצירתיות הנדרשות. הרשו לי להציג כמה דוגמאות – החל מהאתגרים של התחרות האסטרטגית עם רוסיה וסין, ועד ליוזמות לניצול הטכנולוגיות המתפתחות, להשקיע באנשים ולבנות שותפויות מודיעין שיעצבו את עתידנו.

דיפלומטיית המודיעין
הרבה יותר משאבים מול סין [צילום: קרולין קסטר, AP]

אני גאה בעבודה שה-CIA ושותפינו לרוחב קהילת המודיעין האמריקנית עשינו כדי לסייע לנשיא ביידן ולמקבלי ההחלטות הבכירים, ובמיוחד לאוקראינים עצמם, להתמודד מול התוקפנות של ולדימיר פוטין. אני גאה בשותפות הקרובה שלנו עם בני בריתנו הבריטים, ובמיוחד עם הנשים והאנשים בשירות הביון, להם יש לי כבוד עמוק ביותר.

יחדיו סיפקנו אזהרה מוקדמת ומדויקת לגבי המלחמה הממשמשת ובאה – תפקידו הבסיסי של כל שירות מודיעין. כאשר הנשיא שלח אותי למוסקבה לפני המלחמה, בתחילת נובמבר 2021, פוטין ויועציו הבכירים לא התרגשו מכך שאנחנו מבינים היטב מה הוא מתכנן, משום שהוא היה משוכנע שהולך ונסגר חלון ההזדמנויות לשלוט באוקראינה. עזבתי את מוסקבה מוטרד עוד יותר מכפי שהגעתי.

מודיעין טוב סייע לנשיא ביידן לארגן ולשמר קואליציה חזקה של מדינות התומכות באוקראינה. מודיעין טוב סייע לאוקראינה להגן על עצמה באומץ ובנחישות כה מופלאים, ולצאת למתקפת-הנגד הקריטית המצויה כעת בעיצומה. החשיפה הזהירה של כמה מסודותינו, כחלק מאסטרטגיה חדשנית ויעילה שעיצבו הנשיא ומקבלי ההחלטות הבכירים, סייעה למנוע מפוטין את הנרטיב שראיתי אותו ממציא שוב ושוב בעבר; הוא מצא את עצמו במצב הבלתי-נוח והבלתי-מוכר של מגננה.

נגעי המלחמה ימשיכו לחלחל למנהיגות הרוסית, מתחת למבול הקבוע של תעמולה ודיכוי ממשלתיים. הנגעים הללו יוצרים ל-CIA הזדמנות של פעם בדור, בליבת המודיעין האנושי שלנו. אנחנו לא נותנים לה להתבזבז. לאחרונה השתמשנו ברשתות החברתיות – למעשה, הווידאו הראשון שלנו שהועלה לטלגרם – כדי לומר לרוסים אמיצים כיצד הם יכולים לקשור קשר איתנו ברשת האפלה. היו לנו 2.5 מיליון צפיות בשבוע הראשון, ואנחנו לגמרי פתוחים לעסקים.

אם מלחמתו של פוטין באוקראינה היא האתגר המיידי ביותר בתחרות האסטרטגית, הרי שסין של שי ג'ינפינג היא היריב הגיאו-פוליטי והמודיעיני הגדול ביותר שלנו והמשמעותי ביותר מבחינת עדיפות ארוכת טווח. בשנים האחרונות ה-CIA נערך כדי לתת ביטוי לעדיפות הזאת. יצרנו מרכז משימות חדש – אחד מכתריסר אבני הבניים הארגוניות של הסוכנות – המתמקד אך ורק בסין. זהו מרכז המשימות היחיד העוסק במדינה בודדת, והוא מעניק את היכולת לשתף פעולה במשימה הסינית המצויה כיום בכל רחבי ה-CIA.

למדתי לפני זמן רב, שסדרי עדיפות אינם מציאותיים אלא אם כן באים אחריהם תקציבים. זו הסיבה שאנחנו מקצים בצורה משמעותית יותר משאבים לאיסוף מודיעין, פעולות וניתוח לגבי סין – יותר מאשר הכפלנו את השיעור באחוזים מהתקציב הכולל בשנתיים האחרונות. אנחנו שוכרים ומכשירים יותר דוברי סינית. אנחנו מגבירים בכל רחבי העולם את המאמצים להתמודד עם סין, מדרום אמריקה דרך אפריקה ועד הודו-פסיפיק.

ניסינו גם לחזק בשקט את ערוצי המודיעין שלנו עם סין, כולל בדרג שלי. ערוצים דיסקרטיים אלו הם אמצעי חשוב למניעת אי-הבנות בלתי נחוצות ועימותים בלתי רצויים, ומסייעים לערוצים של מקבלי ההחלטות, כמו ביקורו של שר החוץ אנתוני בלינקן בבייג'ינג.

תאריך:  12/07/23   |   עודכן:  12/07/23
איתמר לוין
+נאט"ו מסרבת להציג מסגרת זמן לצירוף אוקראינה לברית
07:20 12/07/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בהודעה שפרסמה הברית הצבאית הצפון אטלנטית נמסר כי אוקראינה תוכל להצטרף אליה "כאשר בעלות הברית יסכימו וכאשר התנאים יתקיימו"
בני הזוג זלנסקי ובני הזוג מקרון בוועידת נאט"ו [צילום: פול אליס, AP]
+פוטין, סין, האקלים, הטכנולוגיה - ויש עוד
06:42 12/07/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
איומים על הסדר העולמי, סכנות לאנושות כולה וגם טכנולוגיה עתידנית  ▪  ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, על המודיעין בעולם משתנה - חלק ראשון
ברנס. שלושה אתגרים מרכזיים [צילום: קרולין קסטר, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כאשר לא ניתן לראות מעבר לנהר הפוטומק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
המדינות החברות בברית נאט"ו סירבו להציג מסגרת זמנים ברורה להצטרפות אוקראינה לברית הצפון אטלנטית. על פי הודעת המדינות החברות בברית נאט"ו, אוקראינה תוכל להצטרף אליה "כאשר בעלות הברית יסכימו וכאשר התנאים יתקיימו".
12/07/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
  • ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, נשא הרצאה ב-1.7.23 בכנס של מכון דיצ'לי שבאוקספורד, העוסק ביחסי בריטניה-ארה"ב. כותרת ההרצאה הייתה: "עולם משתנה ותפקידו של המודיעין". הדברים נאמרו בגוף ראשון וכך הם מובאים כאן, בתרגום התמליל שפרסם ה-CIA.

12/07/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שעות לפני פתיחתה של פסגת נאט"ו בוילנה בירת ליטא, שכנתה של רוסיה, ניסתה רוסיה לתקוף שוב את קייב באמצעות כטב"מים אירניים, כמו גם מטרות נוספות בדרום אוקראינה, בהם גם כאלה באזור העיר אודסה, שם פגעו שני כטב"מים באזור הנמל וגרמו לשריפה ללא נפגעים.
11/07/2023  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
טורקיה הסכימה אתמול (10.7.23) לאפשר את קבלתה של שבדיה לנאט"ו – מפנה מפתיע בעמדתה, המאפשר לברית להציג מצג של אחדות ערב הפסגה הקריטית הנפתחת היום (11.7.23) בווילנה. הסכמתה של טורקיה מהווה ניצחון למזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אשר הסכים אשתקד להישאר בתפקיד זו השנה העשירית בשל המלחמה באוקראינה.
11/07/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שורשיה של הפלישה הרוסית לאוקראינה נעוצים בפסגת נאט"ו בבוקרשט ב-2008, בה לא הושגה הסכמה פה אחד (כנדרש) על צירופן של אוקראינה וגאורגיה לברית. במקום זאת ניתנה להם התחייבות אמורפית שיצורפו אליה מתישהו בעתיד, מזכיר וושינגטון פוסט ערב פסגת נאט"ו השבוע (12-11.7.23) בווילנה.
10/07/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
ד"ר רפאל בוכניק
ד"ר רפאל בוכניק
"מכתבי ההתרעה" של אמ"ן לא היו אלא בבחינת כסת"ח, שהרי אם כך סברו בצמרת צה"ל, מדוע לא פעלו זרועות צה"ל לתגבור הכוחות ולהיערכות לבלימת מתקפה    מה שגרם לפגיעה בביטחון המדינה היו גילויי...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il