|   15:07:40
דלג
  מגזין אוונגרד  
המרכז הבינתחומי הרצליה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

MBA - מי צריך את זה בכלל?

כ-23,000 איש, 7.4% מכלל הסטודנטים, לומדים מדי שנה במסלולי ה-MBA השונים. הם עושים זאת משיקולי יכולת השתכרות עתידית, יוקרה ורצון להכניס שורה מרשימה לרזומה כל עוד החיים מאפשרים את הפריבילגיה
28/07/2015  |   מגזין אוונגרד   |   כתבות   |   אוונגרד   |   תגובות
צריך או לא צריך? [צילום אילוסטרציה: AP/Ivan Sekretarev]

שירי גרוסברד, מנכ"לית חברת ההשמה ג'וין:
"לימודי ה-MBA מקנים למנהל יכולת אינטגרטיבית להבנת כלל המערכות הפועלות בארגון. התואר אומנם לא הופך אותך למומחה בתחום מסוים, עם זה אתה אמור בעצם 'להגיע מהבית', אבל אני כן מצפה מבוגר MBA שיבין את עולם המונחים של כל פונקציה בארגון וידע לשלב בין כולן בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר מנהל בכיר צריך לדעת לקבל החלטות על סמך מספר פרמטרים שנוגעים בדרך כלל למספר פונקציות בארגון, ולדעת לחתוך כשצריך. ה-MBA מכין אותך לכך, וזהו רק כלי אחד בסדרה של כלים ומיומנויות אשר אפשר לקבל במסגרת התואר"

   רשימות קודמות
  קיימות: נעים להכיר
  כוחה של שייכות מפלגתית חזקה
  אל תוותרי על השאיפות שלך
  על האקדמיה וסדקיה
  חשבונאות וטכנולוגיה בשוק המוניות החדש

האם באמת התואר הכרחי להמשך הקריירה או שמא הדגש חייב להיות על צבירת ניסיון אישי?

בשנים האחרונות, בעיקר בגלל ריבוי המחזיקים בתואר, נדמה שחל פיחות במעמד ה-MBA. קולות רבים נשמעים מכל כיוון - חלקם מצדדים בהמשך לימודי תואר שני בתחום ההתמחות הספציפי של העובד וחלקם מדגישים את חשיבות צבירת הניסיון התעסוקתי לפני כל דבר אחר.

לעומתם, יש החושבים שתואר ה-MBA רלוונטי מתמיד וחשיבותו גדולה בשוק העבודה. "לגבי אחוז לא מבוטל של משרות בימינו, ה-MBA הוא בבחינת "must have" להבדיל מ-"nice to have", מציינת קארין קאופמן, ראש המרכז לקריירה במרכז הבינתחומי בהרצליה ובוגרת מסלול MBA בעצמה. "לעיתים העובדה שיש לך MBA תביא לכך שבכלל יחזרו אליך בעניין עבודה אליה הגשת מועמדות. הרקע המקצועי הוא עדיין האלמנט החשוב ביותר, אולם באקלים בו ללא מעט אנשים יש MBA באמתחתם, אין כל ספק כי העדרו של תואר זה גורע מהאטרקטיביות של המועמד. ככל שבכוונתך להתקדם בשוק העבודה ולפתוח בפניך אפשרויות תעסוקה רבות יותר, חובה עליך לרכוש השכלה אשר תקנה לך מיומנויות רוחביות בארגון והבנה עסקית בסיסית שנדרשת בעולם העסקים של ימינו. יתרה מכך, תואר MBA עשוי בהחלט לתת רוח גבית לציפיות השכר שלך".

המלצות פופולריות בימינו מדברות על המשך טבעי לתואר שני בתחום ההתמחות הספציפי של העובד או לצבור ניסיון תעסוקתי משמעותי יותר. אולם, לדעתה של שירי גרוסברד, מנכ"לית חברת ההשמה ג'וין, כשזה מגיע לתפקידי ניהול, ה-MBA הוא תנאי הכרחי. "לימודי ה-MBA מקנים למנהל יכולת אינטגרטיבית להבנת כלל המערכות הפועלות בארגון. התואר אומנם לא הופך אותך למומחה בתחום מסוים, עם זה אתה אמור בעצם 'להגיע מהבית', אבל אני כן מצפה מבוגר MBA שיבין את עולם המונחים של כל פונקציה בארגון וידע לשלב בין כולן בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר מנהל בכיר צריך לדעת לקבל החלטות על סמך מספר פרמטרים שנוגעים בדרך כלל למספר פונקציות בארגון, ולדעת לחתוך כשצריך. ה-MBA מכין אותך לכך, וזהו רק כלי אחד בסדרה של כלים ומיומנויות אשר אפשר לקבל במסגרת התואר".

משמעות לתזמון?

כאמור, הביקורות על התואר רבות ומגוונות - התואר לא מעמיק מספיק, אין סינון אמיתי מבין המועמדים, הוא מהווה פס ייצור שבלוני של בוגרים בעלי גישה זהה, הוא לא פרקטי ולא באמת מתקשר עם המציאות ומה שקורה בפירמות עצמן. אז מה מקור המשיכה אליו? "עשיתי תואר ראשון בתחום שהבנתי שאני לא רוצה לעסוק בו ולא היה לי מה לעשות איתו. לכן הלכתי ללימודי MBA שהעניקו לי ארגז כלים כללי וידע בתחומים שונים והכשירו אותי לעולם השיווק, אליו נכנסתי בסוף", אומרת אפרת איילי, בת 31, בוגרת מסלול MBA ומנהלת מחלקת פלנינג במשרד פרסום מוביל. "אין ספק שהתואר נתן לי איזשהו בסיס להתחיל ממנו ועולם מונחים שבעבודה לא זר לי. הגעתי לנקודה שבה אני רוצה להתקדם בארגון שאני עובדת בו והתחלתי להרגיש את אותה 'תקרת זכוכית' מדוברת. כשהתחלתי את התואר הבנתי את היתרון האמיתי שלו - בנוסף ללימודים עצמם, הנטוורקינג שיצרתי היה מדהים ופתח לי אפשרויות חדשות שלא הייתי מודעת אליהן לפני".

האם יש משמעות לתזמון בו הסטודנט עושה MBA? על-פי נועה דרור, מנהלת משאבי אנוש המתמחה בפיתוח ארגוני בהיי-טק, התשובה היא בפירוש כן. "בוגר אוניברסיטה שממשיך ישר ל-MBA בתוכניות השונות שמציעות האוניברסיטאות, בלי שצבר ניסיון בשטח, ייראה בעיניי פחות רציני ממועמד שסיים תואר, עבד בתחום, פיתח מומחיות והמשיך ל-MBA. היום יש אופנה של "מנהלים", כולם רוצים מיד לנהל. אבל כדי לנהל חייבים להבין את הביזנס דרך הרגליים, אי-אפשר לעשות את התואר ולצפות להגיע ממנו הישר לעמדה ניהולית בכירה בארגון. לעומת זאת, עובד שהתקדם בסולם הדרגות ורוצה לפרוץ 'תקרת זכוכית' קיימת על-ידי לימודים - הוא כזה שמביא מעצמו משהו לתהליך הלימוד, שיש לו תובנות מעניינות על התהליך ויכול לקבל ממנו הרבה יותר בעיניי כי הוא מכיר את השטח ולא רק את התיאוריה, שבהרבה מקרים שונה לגמרי מהמציאות".

גם עופר הלברייך, בוגר מסלול MBA המכהן כיום כ-VP Commercial Operation בחברת Memed, איננו ממליץ כלל לרוץ מיד לתואר שני לאחר התואר הראשון. "היעדר ניסיון עבודה מעשי בטרם כניסה למסלול לימודים גורעת מהיכולת לשאוב ממנו את המיטב. להבדיל, אם אתה מגיע בשל ומנוסה יותר ולאחר שרכשת ניסיון תעסוקתי מספק, תוכל להפיק את המקסימום האפשרי עבורך. מי שצבר ניסיון פיתח שפה משותפת שהייתה ביטוי לניסיונו המעשי בשוק העבודה ובעיקר לבשלות המקצועית והאנושית עימה הגיע ללימודים".

חשיבות למוסד?

אז אולי כדאי לעשות MBA ואולי זה חשוב, אבל איפה? "לעצם הבחירה במוסד הלימודים יש משמעות אדירה", אומר רונן סוראסקי, מנכ"ל ובעלי חברת השמת הבכירים headhunting. "תוכנית הלימודים המוקפדת אשר נבנית עבור הסטודנט, השחקנים הבינלאומיים אשר משתתפים בה ובעיקר זהות המרצים וראשי המסלול הם מהותיים. אומנם אין ולא יהיה תחליף לעשייה, לניסיון מקצועי ולהצלחה מוכחת, אולם מוסדות לימוד כגון המרכז הבינתחומי, הטכניון, האוניברסיטה העברית או אוניברסיטת תל אביב לא רק מציידים את בוגריהם בכלים מעשיים להצלחה בקריירה אלא גם מעניקים ניחוח של יוקרה ומשפרים את סיכוייהם באופן משמעותי. אם מסלול הלימודים מאפשר התמחות עסקית ראויה לצד נטוורקינג איכותי ונושא פירות, אז בכלל טוב".

נועה דרור אף מדגישה את חשיבותו של הרציונל שעומד מאחורי ההחלטה לעשות את התואר. "כאשר מנהל צעיר או עובד ששואף לנהל חושב לגשת ללימודי MBA הוא חייב לענות לעצמו על השאלה 'מה עומד מאחורי זה', על איזה צורך או מוטיבציה זה עונה לו. הוא חייב להבין איפה הוא רואה את עצמו בעתיד הקרוב והרחוק בתוך ומחוץ לארגון, לאן הוא רוצה להתקדם, מה השאיפות שלו, אם בכלל הוא רוצה להתקדם אנכית ולא אופקית. היום הגישה הרווחת בעולם ההיי-טק לדוגמה היא לעבור בין התפקידים בצורה רוחבית ולא למהר לתפקידי הניהול. בנוסף, חשוב שישאל את עצמו לגבי המוסד - מה היתרון היחסי שלו. האם הוא מציע את השם הכי טוב, המרצים הכי טובים או תוכנית נטוורקינג מעולה. אלו הם נדבכים חשובים במיוחד - בהחלטה חשובה במיוחד".

פורסם במקור: אוונגרד - מגזין המרכז הבינתחומי הרצליה
הכתבה נכתבה בשיתוף המרכז הבינתחומי הרצליה.
תאריך:  28/07/2015   |   עודכן:  28/07/2015
אורן אוריאלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
MBA - מי צריך את זה בכלל?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
29/07/15 08:01
2
זה דרוש כדי
1/08/15 07:21
פורום: אוונגרד כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תחושה בלתי נשלטת של תשוקה הציפה אותי. היה לה טעם של רעב לתשוקה, רעב גדול. היה לה גם ריח, של הגבר שישב לצדי באולם הגדול. הוא התכופף לעברי כדי ללחוש לי כמה משעממת ההרצאה הזו וכמה מיותרות כל היוזמות האלו של אירועי גיבוש לעובדים. "לגמרי", אמרתי, והקול שלי נשמע לי פתאום בכלל של מישהי אחרת. לדברים שלחש אח"כ לא הקשבתי בכלל. הייתי מרוכזת יותר ברגל שלו שנגעה בשלי, ובריח שלו בכל פעם שהתכופף ללחוש לי משהו. בשלב שהבין ששנינו מנותקים לגמרי מההרצאה, כבר הניח באגביות את ידו על הרגל שלי. מאותו רגע כבר לא שמעתי מילה ממה שנאמר אי-שם על הבמה. כל חלק בגוף שלי הרגיש את הרעב הזה שהתעורר בי פתאום.
28/07/2015  |  יפעת גדות  |   כתבות
אחד הנושאים הפחות מדוברים בכל הנוגע לנחיתה על הירח, שאירעה החודש לפני 46 שנים, הוא המחשוב שמאחורי המבצע המורכב. הרבה יותר סקסי להראות שוב את התמונה של ניל ארמסטרונג שם בפעם הראשונה את רגלו על אדמת הירח (וגם אנחנו "חוטאים" בכך), להעלות זיכרונות שלו ושל באז אולדרין, שותפו למשימה, ולהזכיר שאחד המניעים העיקריים להתפתחות חקר החלל באותן שנים היה המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות. אבל פחות מציינים את אחד הדברים המרכזיים שסייעו לאותה פריצת דרך היסטורית - המחשוב.
28/07/2015  |  אבי בליזובסקי  |   כתבות
קרלוס קואייר (Cuéllar) הוא כדורגלן ספרדי מדרג האיכות השני או השלישי בכדורגל האירופי שמחפש בקיץ הזה קבוצה שתקלוט אותו לשורותיה אחרי שסיים את החוזה שלו בנוריץ' האנגלית, שעלתה לפרמיירליג. הבלם הגבוה (1.90 מ') נולד במדריד לפני 34 שנים, החל את הקריירה המקצוענית שלו בליגה השנייה בספרד, בקבוצת קלאהורה הקטנה ממחוז לה ריוחה, והגיע לשיאו המקצועי עד כה דווקא באי הבריטי, כששיחק במדי גלזגו ריינג'רס הסקוטית ולאחר מכן באסטון וילה ובסנדרלנד מהפריימרליג האנגלית. קואייר הצליח לרשום שתי הופעות בינלאומיות במדים האדומים של נבחרת ספרד, אבל הוא בהחלט לא כוכב ממגנט, אמן שליטה בכדור או מקור להשראה על המגרש. עם זאת, למרות כל המגבלות שלו, יש מקום שבו הוא נחשב לפורץ דרך בעולם הכדורגל המקצועני: המטבח.
28/07/2015  |  צוות זווית  |   כתבות
מעבר למשמעויות הישירות הנוגעות לסוגיית הגרעין, ההסכם שנחתם בין אירן למעצמות בנושא זה מייצר שורה של בעיות ואתגרים משמעותיים ומרחיקי לכת בעבור ישראל, שיבואו לידי ביטוי בעיקר בזירות הפלשתינית והסורית, בזירת הדה-לגיטימציה, ובמישור הקשרים המיוחדים עם ארצות הברית - מעמדה מול הממשל ובקרב הציבור האמריקני.
28/07/2015  |  קובי מיכאל  |   כתבות
פעמיו של ט"ו באב הולכים וקרבים, חג אהבה עברי, חג שלנו. ואנו גם זוכרים את רחל המשוררת (רחל בלובשטיין- סלע), שספר שיריה מצוי בכל בית ישראלי. בספטמבר 2015 ימלאו 125 שנים להולדת רחל המשוררת. לאחרונה אף פורסם שהופק סרט תיעודי מיוחד על חייה: "העלמה בלובשטיין", שיצר הבמאי יאיר קדר. האהבה היא מוטיב קבוע בשיריה, חוט שני החוצה את כל שיריה. בחרתי להציג את השיר "זמר", שיר אהבה. זהו קצר ומלודי, והלחן המתלווה לו מוכר לרבים, קליט ומתנגן בחופשיות. לכאורה שיר זמר, פשוטו כמשמעו. למעשה זהו שיר מורכב המתאר את פניה הרבות של האהבה. המסר של השיר הוא: האהבה היא אחדות הניגודים. חג ט"ו באב הוא חגו של הלב. נפתח לבנו לשיר של רחל המשוררת:
28/07/2015  |  בלפור חקק  |   כתבות
קיימות: נעים להכיר  /  אוקסנה סופלין
כוחה של שייכות מפלגתית חזקה  /  יוליה אלעד-שטרנגר
אל תוותרי על השאיפות שלך  /  אוקסנה סופלין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il