|   15:07:40
דלג
  עיתון ׳אבג׳  
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
פרופסור רון פולמן [צילום: דני מכליס, באדיבות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב]

סופר ננו

מאז הגיעו לאוניברסיטת בן-גוריון הקים פרופ' רון פולמן שני מרכזי מחקר, בתחומי הננו-טכנולוגיה והקוונטים, וייסד את מעבדת השבב האטומי בעברו שימש כמורה בבי"ס תיכון בירוחם, ועמד בראש ארגון 'אמנסטי' בישראל מלבד פיסיקה הוא אוהב ספורט אקסטרים, נגרות ואמנות איש אשכולות, כבר אמרנו?
13/09/2015  |   עיתון ׳אבג׳   |   כתבות   |   אבג   |   תגובות
נשמה מהי
"אני מגדיר נשמה ככל דבר בנו שהוא מעבר להסבר הפיסיקלי. אם יהיה אפשר לבצע העתקה של אדם, בדומה להעתקה של החלקיק שביצעו באינסברוק - ויתברר שהאדם החדש זהה לאדם הישן, כולל מחשבותיו, זיכרונותיו ורגשותיו, כפי שעושים ב-Star Trek, פירוש הדבר יהיה שלא קיימת נשמה"

   רשימות קודמות
  ארזתם לבד?
  יוצאת מהלחץ
  בעקבות מאסטרס וג'ונסון
  יובל המבלבל
קריאת השכמה לאלברט איינשטיין
חברי צוות המחקר של פרופ' פולמן חוללו את הבלתי-יאומן כשהציבו שעון אחד בשני מקומות שונים. הישגם עשוי לתרום להבנת הקשר בין תורת היחסות ותורת הקוונטים
במאמר בכתב-העת Science מתאר צוות המחקר של פרופ' פולמן כיצד יתאפשר בעתיד לחקור את תפקידו של הזמן בפעילות היקום.

החוקרים במעבדת השבב האטומי לקחו אטום והפכו אותו לשעון אטומי, בדומה לזה הנמצא כיום במערכות טכנולוגיות רבות, כגון מערכת ה-GPS. במקביל הם העבירו את האטום דרך מכשיר המסוגל לגרום לו להיות בשני מקומות בו-זמנית. המכשיר נקרא אינטרפרומטר, והוא פועל לפי עקרונות תורת הקוונטים המאפשרים לגוף להיות בכמה מקומות בו-זמנית.

לפי תורת הקוונטים הזמן מתקדם באותו קצב בכל המקומות ביקום, בעוד שלפי תורת היחסות הכללית של איינשטיין הזמן לא מתקדם באותו קצב בכל מקום מפני שהוא מושפע מכוחות גרביטציוניים של מסות גדולות כמו כדור-הארץ. החוקרים שאלו מה יקרה לשעון שנמצא בו-זמנית בכמה מקומות שבהם הזמן מתקדם בקצב שונה לאחר שיגרמו לו להיות שוב רק במקום אחד.

צוות המחקר הראה שבמצב מוזר זה מתקבלות תופעות חדשות, שאולי יסבירו בעתיד כיצד יש לתורת היחסות הכללית תפקיד חשוב בגבול בין העולם הקוונטי, שבו מותר לגוף להיות בכמה מקומות בו-זמנית, לבין העולם הקלאסי (כך נקרא העולם היום-יומי שלנו שבו הגופים גדולים), שבו אסור לגוף להיות בכמה מקומות בו-זמנית. המחקר רומז כי ייתכן שחלקיק, למשל אלקטרון, יכול לעבור מן העולם הקוונטי לעולם הקלאסי בעזרת תורת היחסות הכללית.

עבודת המחקר פורצת-הדרך של פרופ' פולמן וצוות מעבדתו עשויה לתרום להבנת הקשר בין תורת היחסות הכללית של איינשטיין לבין תורת הקוונטים. שתי התורות האלה הן המהפכות הגדולות בפיסיקה של המאה העשרים, ויש ניסיונות רבים לאחד ביניהן או לפחות להבין את הקשר ביניהן.

[צוות המחקר של פרופ' פולמן כולל את הסטודנט לדוקטורט יאיר מרגלית, את הבתר-דוקטורנטים ד"ר צ'יפן זו וד"ר שמעון מכלוף, וכן את החוקרים ד"ר יונתן יפה וד"ר דניאל רורליך.]

פרופסור רון פולמן הוא "איש אשכולות". הצצה בכרטיס-הביקור שלו מעוררת התפעלות: סטודנט במרכז למחקר גרעיני בז'נבה (CERN), בתר-דוקטורנט באינסברוק, חוקר בפיסיקה קוונטית באוניברסיטת היידלברג שבגרמניה, ובאוניברסיטת בן-גוריון מקים מרכז הננו-פבריקציה, המרכז לטכנולוגיה ומדע קוונטיים באוניברסיטת בן-גוריון, וראש מעבדת השבב האטומי (www.bgu.ac.il/atomchip). לאחרונה הציב יחד עם קבוצתו שעון בשני מקומות בו-זמנית, הישג שפורסם בכתב-העת Science. (ראה ידיעת מסגרת משמאל).

בעברו רון פולמן הוא טייס-קרב בחיל-האוויר הישראלי, מורה בבית-ספר תיכון בירוחם, ראש ארגון 'אמנסטי' בישראל, מתנדב ב'גרינפיס', ועוד כהנה וכהנה. מלבד פיסיקה הוא אוהב ספורט אקסטרים, נגרות ואמנות.

כשהגיע לאוניברסיטת בן-גוריון ב-2003 החל פרופ' פולמן מיד להכשיר חדרים נקיים עבור מכון הננו של האוניברסיטה. מחקר הננו עוסק בעצמים שגודלם נע בסביבות מיליארדית המטר. "עולם הננו מאפשר מגוון יישומים, ובהם יצירת חומרים קלים וחזקים במיוחד, שימוש בחלקים ממוזערים במחשבי-על, ופיתוחים רפואיים", אומר פרופ' פולמן.

הננו-טכנולוגיה זקוקה לחדרים נקיים, שאסור שיחדור אליהם גרגר אבק. "כשהבאתי ל'בן-גוריון' מהנדסים וביקשתי מהם לתכנן חדר נקי, הם טענו שאין שום סיכוי שבעולם שמקלטים זנוחים ללא תשתית יהפכו לחדרים נקיים, שבהם צריך להחליף את האוויר לפחות מאה פעמים בשעה דרך פילטרים מיוחדים", סיפר פולמן בראיון לעיתון 'הארץ'. כיום יש למרכז הפבריקציה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שם עולמי והוא מספק שבבים למחקר לכל רחבי העולם. לאחרונה סיפק שבבים למעבדות באיטליה, גרמניה, הולנד ואנגליה.

"היה לי ברור שאם אחקה פעילות שמתקיימת באוניברסיטאות במרכז הארץ לא אצליח לשבור את המחסום בין אליטות המחקר והתעשיה בישראל לבין הנגב. ידעתי שלאוניברסיטת בן-גוריון צריך להביא טכנולוגיה שלא קיימת בשום מקום אחר בישראל. לכן הקמנו מרכז פבריקציה לייצור שבבים אטומיים. להבדיל ממרכזים ותיקים, שנבנו כדי לחקור את עולם חצאי-המוליכים (טכנולוגיה של סוף המאה העשרים), אצלנו השבב הוא רק אמצעי ליצירת קשר עם מערכות עוד יותר קטנות, שמורכבות מאטום בודד או מכמה אטומים, שפועלים על-פי חוקי תורת הקוונטים ולכן יוצרים שבב קוונטי או שבב אטומי".


התורה שהשאירה אותו בעולם האקדמי


רון פולמן נולד לפני 52 שנה בתל אביב. אמו, רופאת שיניים, נולדה ברוסיה והייתה בין נוסעי אוניית המעפילים 'אקסודוס'. אביו, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטה העברית, שרד את אושוויץ.

פולמן קיעקע על זרועו את המספר שקעקעו הנאצים על זרועו של אביו. "עשיתי זאת כשאבי היה חולה. רציתי להעביר לו מסר שאני נושא את הכאב כאקט של סולידריות. יש דברים שאי-אפשר להגיד במילים. אבל הוא כעס שעשיתי זאת".

את תורת הקוונטים חקר פולמן בלימודי ההמשך, לאחר שהגיש את עבודת הדוקטורט בתחום החלקיקים האלמנטריים, שבו עסק גם התואר השני שלו. ואז פגש בכנס חוקר שהזמין אותו לעבוד איתו באינסברוק שבאוסטריה. "הוא הראשון שהצליח לעשות דבר הדומה לשיגור אוביקטים כמו בסדרת הטלוויזיה Star Trek, שבה משגרים אדם מחללית אל הפלנטה שלמטה על-ידי פירוקו, העתקתו ובנייתו מחדש. האיש הצליח לשגר חלקיק אחד בלבד - אבל זאת הייתה התחלה". פולמן התעניין תמיד ביסודות של תורת הקוונטים, שעד היום חומקת מכל הסבר אינטואיטיבי. "זוהי התורה שהשאירה אותי בעולם האקדמי", הוא אומר.

לדבריו, מעבר לטכנולוגיה הקוונטית (שעונים אטומיים, מערכות ניווט, מערכות תקשורת, המחשב הקוונטי), ומעבר למדע בסיסי שחוקר את יסודות התורה הקוונטית יש לתורה זו משמעויות מרחיקות לכת גם לגבי שאלות שלא נחשבות מדעיות, כמו למשל חופש המחשבה (או הרצון החופשי) או אפילו קיום הנשמה. הוא מסביר: "אחד הדברים הלא-אינטואיטיביים בתורת הקוונטים הוא שהיא לא תורה דטרמיניסטית. רוצה לומר: בניגוד לפיסיקה שלומדים בתיכון, אם חוזרים על ניסוי עם אותם תנאי התחלה כמה פעמים, בכל פעם התוצאה יכולה להיות אחרת. עכשיו נשאלת השאלה לפי אלו עקרונות עובד המוח. אם העקרונות דטרמיניסטיים, אזי עקרונית המוח הוא מכונה וניתן לצפות מראש את מחשבותיו של אדם, ומשמעות הדבר היא שאין חופש מחשבה או רצון חופשי. אבל אם תורת הקוונטים היא השולטת בפעילות המוח, יש תקווה שבעתיד נגלה שכל זאת יש רצון חופשי". לגבי הנשמה מסביר פולמן: "אני מגדיר נשמה ככל דבר בנו שהוא מעבר להסבר הפיסיקלי. אם יהיה אפשר לבצע העתקה של אדם, בדומה להעתקה של החלקיק שביצעו באינסברוק - ויתברר שהאדם החדש זהה לאדם הישן, כולל מחשבותיו, זיכרונותיו ורגשותיו, כפי שעושים ב-Star Trek, פירוש הדבר יהיה שלא קיימת נשמה".

פרופ' פולמן אוהב לומר שהמעבדה שלו הייתה צריכה להיות במחלקה לספרות או במחלקה לשפות זרות, שכן רוב זמנם של אנשיה מוקדש לכתיבת מילון המתרגם את שפת בני-האדם לשפת האטומים. "אנחנו מדברים עם האטומים והם מלמדים אותנו על העולם הקוונטי. כל יום אנחנו לומדים מילים חדשות".

פורסם במקור: 'אבג' - עיתון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (גיליון ספטמבר 2015) / בהוצאת המחלקה לפרסומים ודוברות
תאריך:  13/09/2015   |   עודכן:  13/09/2015
עיתון ׳אבג׳
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סופר ננו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סביר עדי
17/09/15 10:39
פורום: אבג כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בכל שלושה חודשים גם השבוע נכנס כוכב התקשורת המוכר יותר בשמו מרקורי לנסיגה במזל מאזניים וישהה שם למשך שלושת השבועות הקרובים.
13/09/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
במוקד הספר מצוי הקרע בין היומרה להשגת החרות לבין האינטרסים שאותם משרת הניאו ליברליזם. "ההנחה שלפיה שוק חופשי וסחר חופשי מבטיחים את חירויות הפרט היא אחד ממרכיביה העיקריים של ארצות הברית כלפי שאר העולם", כותב המחבר, ומיד ממהר לציין "ניכר בבירור כי מה שביקשה ארצות הברית לכפות על עירק בכוח הזרוע הוא מנגנון שלטוני שמשימתו הבסיסית היא לייצר תנאים שיאפשרו לבעלי ההון, המקומיים והזרים כאחד, צבירה רווחית של הון. מנגנון שלטוני כזה אני מכנה "מדינה ניאו ליברלית". החירויות הגלומות בה משקפות את האינטרסים של בעלי הנכסים הפרטיים של הגורמים העסקיים, של התאגידים הרב-לאומיים ושל ההון הפיננסי" (עמ' 20). במקום אחר הוא גורס ש"על-פי התיאוריה, המדינה הניאו ליברלית אמורה לתת עדיפות לזכויות קניין פרטיות, לשלטון החוק, למוסדות של סחר חופשי ושל שווקים המתפקדים בצורה חופשית. אלה הם ההסדרים הממסדיים הנחשבים הכרחיים להבטחת חירויות אישיות. הם פועלים במסגרת חוקית של התחייבויות חוזיות הנקבעות במשא-ומתן חופשי בין ישויות משפטיות אינדבידואליות בשוק. חובה לשמור על קדושתם של חוזים אלה, ועל זכותו של הפרט לחופש פעולה, ביטוי ובחירה. לפיכך המדינה חייבת להשתמש במונופול שלה על השימוש בכוח כדי להגן על החירויות הללו בכל מחיר. בהמשך לכך, גם חרותם של עסקים ותאגידים (שהחוק מתייחס אליהם כאינדבידואלים) לפעול במסגרת הממסדית של שווקים חופשיים וסחר חופשי נחשבת לדבר טוב בבסיסו"(עמ' 91-92).
13/09/2015  |  יוסי ברנע  |   כתבות
יו"ר קבוצת הארץ, עמוס שוקן, התראיין לד"ר דניאל פלורנטין, עבור המרכז למחקר ולמידע במשרד החינוך בתל אביב. ראיון מקיף ומקצועי - שנועד להביא בפני הציבור מקצת מדעותיו של שוקן, ולשמוע ממנו, כמי שנחשב לאחד המו"לים הגדולים בישראל, בדבר אופן התנהלותו ומדיניותו בשורה של עניינים. בשל חשיבות הראיון פרסמנו אותו במלואו ב-News1. בכזביו של שוקן, כולל במדיניות ההסתתרות שלו, אנו דנים ברשימה זו.
12/09/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
האם ייתכן כי גנרל עלי ראזא אסגרי, מי שהיה סגן שר ההגנה האירני ומפקד משמרות המהפכה בתקופת נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד, ערק למערב בשנת 2007 בעת שהותו בטורקיה אליה הגיע עם משפחתו - או שנחטף בידי סוכנות ביון ישראלית. שאלה זו מעסיקה מזה שנים מספר את שרותי המודיעין במערב כמו גם את התקשורת העולמית, אך למרות השנים שחלפו עדיין אין לה פתרון. כך או כך דבר אחד ברור בתעלומה זו: הגנרל נעלם מעל פני האדמה ואיש אינו יודע בוודאות אם עודנו בחיים או שרק החליף את זהותו במסגרת "התוכנית להגנת עדים" המקובלת בעולם המודיעין.
12/09/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
בעוד ששכנתנו ממזרח, ממלכת ירדן, כורעת תחת נטל הפליטים והנטל הביטחוני הנלווה, מדינות ערב העשירות יושבות בשקט יחסי, בעודן מזרימות כסף בערוצים שונים לתפעול ה"משחטה", בתקווה שכך יוכלו להתמיד לשבת כצופים מן הצד?
11/09/2015  |  טל בן דור  |   כתבות
ארזתם לבד?  /  עיתון ׳אבג׳
יוצאת מהלחץ  /  עיתון ׳אבג׳
בעקבות מאסטרס וג'ונסון  /  עיתון ׳אבג׳
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il