|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דרום לבנון: האם משם תיפתח הרעה

למעט איום אירני ישיר על ישראל, זה הנשקף מחיזבאללה הוא כיום האיום הקונבנציונלי החמור ביותר, שיסתבך עוד יותר בעימות אזורי; לכך מכוונת אירן בהקמתו ובטיפוחו ישראל חייבת לתכנן מהלך פוליטי-צבאי שינטרל איום זה - בדרך של פרוק נשק או פרוק הארגון ולבנון מארחתו - בטרם תעמוד חומרתו האמיתי למבחן מעשי
24/07/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
חיזבאללה [צילום: חסן עמאר/AP]

גייס קדמי
אין זה סוד שחיזבאללה הוקם, הוכן, נבנה ונערך על-ידי אירן, כשהמטרה העיקרית שלו היא לשמש גייס קדמי, מאומן מצוייד וערוך לביצוע בשלבים של התהליך האימפריאלי האירני.

למרות הסיפורים והידיעות שאנו שומעים מפעם לפעם על תקיפות ישראליות בסוריה ובגבולה עם עירק, המכוונות למתקנים אירניים ולהיערכות אסטרטגית יבשתית שלהם נגד ישראל, תחושת הבטן, שלי לפחות, איננה נוחה. את הפיצוצים רואים ושומעים בקול רם, את ההיערכות התשתיתית הנמשכת ומתנהלת סביב גבולות ישראל בצפון, שומעים הרבה פחות טוב; כבעבר, רובה נסתרת מהעין.

מפעם לפעם אנו שומעים קרעי-דווחים מפעילות זו ומהם ברור שאירן, חרף קשייה הפוליטיים והכלכליים בהשפעת הסנקציות האמריקניות, ממשיכה בפעילות שנגזרת מאסטרטגיית ההתפשטות האזורית שלה. אירן היא שעומדת מאחורי היערכות חיזבאללה והשתלטותו על לבנון, היא שמניעה את גל ההצטיידות בנשק מונחה מדויק והיא שתורמת את הידע והמומחיות המגבים את יכולתו של חיזבאללה לשפר את הנשק הנמצא כבר בארסנלים המפוזרים ברחבי לבנון ואת הקמת התשתיות עבורם. מבחינה זו, אירן היא אויב שישראל טרם פגשה בשדה הקרב במסגרת מלחמה נרחבת.

אין זה סוד שחיזבאללה הוקם, הוכן, נבנה ונערך על-ידי אירן, כשהמטרה העיקרית שלו היא לשמש גייס קדמי, מאומן מצוייד וערוך לביצוע בשלבים של התהליך האימפריאלי האירני. הקמת חיזבאללה נסתייעה בעבר על-ידי ישראל בשני ממדים קריטיים. הראשון היה הנוכחות הישראלית הממושכת ברצועת הביטחון שבדרום לבנון שברובה הייתה מיותרת אחרי גירוש אש"ף מביירות. הלקח מהתמוטטות השת"פ עם הנוצרים אחרי רצח בשיר ג'ומאייל, לא נלמד כראוי. עצם השהות לא נוצלה ליצירת דפוס יחסים חדש בין ישראל לממשלת לבנון, והקמת צבא דרום לבנון התחילה בצורה מבטיחה אבל נשחקה במהירות. השלום ההזוי של שרון במלחמת לבנון הראשונה, הפך לרצועת הביטחון ההזויה של רבין (בעיקר) אחריה. במקום ליצור מציאות ביטחונית נוחה יותר לישראל לאורך הגבול הבינלאומי, הפכה המנהיגות הישראלית את רצועת הביטחון, אחרי שנת 1985, לאזור של מלחמת שחיקה. בהשראת השמאל הישראלי, ובהנהגת אהוד ברק כראש ממשלה הביאה שחיקה זו בשנת 2000 לבריחה בפועל, שנעצה את המסמר האחרון בעיצוב התשתית לאיום האסטרטגי הנוכחי של חיזבאללה.

חיזבאללה נולד מתוך התנגדות לנוכחות ישראל בלבנון, שבה תמכה אוכלוסיית השיעים בדרום. בשנות ה-70 וה-80 הייתה האוכלוסייה מצומצמת בהרבה ממספרה כיום. התחזקות חיזבאללה והצלחותיו הצבאיות, גררו נהירת אזרחים שיעים נוספים לאזור וחיזקו בו את האחיזה השיעית. התפתחויות אלה אובחנו בשלבים מוקדמים על-ידי אירן, טופחו על ידה מאז ועיצבו את האסטרטגיה שהיא מנהלת בו גם כיום. מבחינות רבות, מזכירים מהלכים אלה את המהלך הישראלי של הצניחה במיתלה במלחמת סיני 1956. לכוח שהוצנח לא הייתה יכולת להשפיע השפעה מכרעת על מערכת סיני, אבל הוא שינה את מרכזי הכובד המחשבתיים של הצדדים והפך איום רחוק, לאיום מיידי, שיש להתחשב בו מאוד. הצניחה הייתה מהלך צבאי טהור ובוצעה תוך זמן קצר; המהלך האירני הוא אסטרטגי צבאי-אזרחי, ומבוצע לאורך זמן ובסבלנות ראויה להערכה. ההבדלים באופי המהלך ובאופן שבו נבנה, קובעים גם את משקלו הסגולי האסטרטגי. אירן מצטיינת במהלכים ארוכי-טווח, המושתתים על יסודות מוצקים. בחשיבה האסטרטגית שלה, לזמן חשיבות משנית ולשינוי מציאות יציב בשטח, חשיבות מכרעת. מהלכיה בלבנון מושתתים על גישה זו ולכן עיכובים זמניים הנובעים למשל מפעילויות ספורדיות של ישראל, הם בהחלט מטרד, אבל אינם משנים את המגמה הראשית או את החתירה להשגתה.

יתרונות צבאיים

קיום חיזבאללה חזק ומאומן היטב על גבולות ישראל, הוא איום מיידי. העובדה שעיקר הכוח העוין נבנה סביב מערכות נשקים תלולי-מסלול המכוונים נגד אוכלוסייה אזרחית, תשתיות אסטרטגיות ושטחי היערכות צה"ליים, מעצימה את ההרתעה כלפי ישראל, ומונעת חשיבה על מלחמה מונעת, שתבלום את דינמיקת ההתפשטות האירנית לסביבה הגאוגרפית הקרובה לנו. הגישה האירנית המסתמנת בסוגית לבנון וכיום גם בניהול המשבר במפרץ הפרסי, היא של הליכה על הסף. אירן מנצלת את התרבות המוסלמית שלה, המקבלת בהבנה ואפילו בהערכה הקרבת חיי אדם לקידום האיסלאם באמצעות מושגי הג'יהאד והשֻהַדַאא1, לניהול אסטרטגיה זו מול המערב בכלל, שרגישותו לאבידות גדולה משלה לאין-ערוך; בדרך כלל מביאה לה דרך זו הישגים ויתרונות.

אם להסיק מהאסטרטגיה האירנית לגבי לבנון וחיזבאללה, אירן רואה בחיזבאללה גייס צבאי קדמי, שאותו היא מגבה ומעבה באמצעות הגדלה מתמדת של האוכלוסייה האזרחית השיעית בדרום ובאזור הבקעה - מרחבים המהווים את ה"גשר היבשתי" משטחה, דרך עירק, סוריה ולבנון עד לים התיכון. הלחימה המורכבת של האיסלאם במערב, כוללת שילוב של לחימת אירגונים בלתי-מדינתיים שנתמכים על-ידי מדינות או מעצמות, עם סביבה אזרחית המשמשת להם מסתור, מקורות גיוס ותשתית ומונעת בעד המערב שימוש במלוא יתרונותיו הצבאיים - כמותיים ואיכותיים - נגד הכוחות המזויינים עצמם2.

חיזבאללה התחזק מאוד תוך זמן קצר לאחר בריחת ישראל מדרום לבנון. בתחילת שנות ה-2000, היה מצבה הכלכלי והמדיני של אירן טוב, תוכנית הגרעין, בתודעת המערב, הייתה בחיתוליה וניתן היה להדחיק את האיום בנקל. חופש הפעולה של אירן בלבנון לאחר צאת ישראל היה מלא ונוצל היטב לבנייה מזורזת של החיזבאללה כגייס צבאי אירני קדומני. במלחמת לבנון ה-2, הוכה הארגון מהאוויר בעיקר בתשתיותיו שבבירות. מאחר שלא הוכרע, שיקם עצמו באופן מרשים אחרי המלחמה בסיוע אירני מסיבי והשתלט באופן מלא ושלם על דרום לבנון וחלקים גדולים מהבָקעה. כיום הוא משולב בממשלה הלבנונית ו"מכוון" אותה מבפנים, מפר בסיטונות את החלטות האו"ם בסיטונות ואינו מוקע על כך בזירה הבינלאומית. העובדה שיש כאן ושם מדינות המגדירות אותו כארגון טרור, אינה מעלה ואינה מורידה בפועל דבר. הארגון נערך כיום למעורבות פעילה בהתמודדות לבנון מול ישראל במחלוקת על שדות הנפט בים התיכון ומתארגן מבנית ואנושית להתנהלות קוואזי-מדינתית מסודרת.

התפתחויות אלה ואחרות מצביעות על התכוננות למערכה גדולה נגד ישראל. לאחרונה דיבר על כך גם נסראללה, והרושם המתקבל מדבריו הוא שאפשרות מלחמה כזו היא עתה ריאלית יותר מבעבר ותלויה ברמת ההסתבכות שתתפתח, באזור, למשל במפרץ הפרסי, סביב משבר מעבר מיכליות הדלק הזרות, במיוחד אלה של ארה"ב ומדינות אירופה. ההיסטוריה מלמדת שהיערכות מחשבתית, נפשית וארגונית למלחמה, מקרבת אפשרות של הוצאת פוטנציאל זה מן הכוח אל הפועל. ככל שמתרבים מוקדי החיכוך הפעילים, גדלה הסבירות שאחד או יותר מהם יצית את הלהבה.

קווי עימות

העומק האסטרטגי של ישראל אינו מותיר לה חופש תימרון רחב מול אויב כאירן בשטחים פנימיים או ידידותיים. הריחוק הפיסי ממנה כיום, הוא מקדם ביטחון חשוב ביותר ואירן מבינה זאת היטב ומתכננת את מהלכיה בהתאם. ישראל חייבת להיזהר ממצב כפוי של הצטברות סיכונים ש"ההיגיון האסטרטגי" מחייב לטפל בהם בעיתוי נתון (בטרם יבשיל) בעוד "ההיגיון הפוליטי" מונע זאת או דוחה החלטות קריטיות. מגמת אירן היא לקדם ולבנות יכולות סמויות קרוב ככל האפשר לגבולות ישראל ולקשרן יבשתית עם מדינת האם; ביום פקודה יחשפו יכולות אלה. בעוד תהליך הבנייה ממושך למדי; תהליך החשיפה יהיה קצר או מיידי ומפתיע!

שלוש סיבות עיקריות עשויות להוביל את אירן לחשוף או לסכל אסטרטגיה זו: א. תקיפה ישראלית (או אחרת) ישירה על טריטוריה אירנית (תוכנית הגרעין); ב. הסתבכות חמורה במפרץ הפרסי או באזור אינטרסים מרכזי אחר; ג. צורך ליזום פרובוקציה בשל בעיות פנים דוחקות (אי-שקט אזרחי).

מכניזם גיאופוליטי של דוקטרינה החותרת, כחלק מכל עימות צבאי, לעיצוב או הרחבת אזורי ביטחון לאורך הגבולות, לשם הרחקת קווי-עימות צבאיים ישירים מאזורים אזרחיים ישראלים, היא כורח דוקטרינרי. למעשה, זהו תרגום של הדוקטרינה הבן-גוריונית, שכוונה להעברת אזורי לחימה לשטחי אויב, מעודכן למציאות המזרח תיכונית החדשה. הוכח בעבר שלהיפגעות טריטוריאלית ערבית כתוצאה ממעשי איבה, רגישות גבוהה ולכן הכללתה באופן מוצהר בדוקטרינה הגנתית ישראלית, היא חלק מסדרת מהלכים המכוונים להרתעה מעימות ומזהירים מפני תוצאותיה.

מאמר של עמוס גלבוע בנושא חיזבאללה בלבנון3, אשר עוסק בהכנת העורף הלבנוני שיעי לאפשרות של התמודדות מן הסוג האמור לעיל, מגדיל את מאגר הסימנים המטרידים.

אחת השגיאות הגדולות של מלחמת לבנון השנייה הייתה שהותר לאוכלוסייה השיעית שפונתה ערב ההפצצות הגדולות בדאחיה ובמאגרי הטילים והרקטות, לחזור לבתיהם בכפרים שבדרום לבנון, ימים ספורים אחרי הפסקת האש. אוכלוסייה זו גדלה בינתיים והתבססה בדרום והטיפול שהיא מקבלת מחיזבאללה הופך אותה בהדרגה לבת-ברית ושותפה קרובה של הארגון.

"אירניזציה" מובהקת של חיזבאללה או הגעת כוחות אירנים מוסווים והשתלבותם בחיזבאללה ובאוכלוסיית דרום לבנון, עשויים בקרוב להפוך מבחינה אסטרטגית, לשתי הפנים של אותה גברת. אחרי עידן טראמפ יהיה הדבר רציני הרבה יותר.

אני מציע שישראל תודיע פומבית ורשמית, שאם יתערב חיזבאללה בלחימה ישראלית מול אירן, או ייזום תוקפנות מקבילה משלו, אחת ממטרות המלחמה של ישראל תהייה סילוק האוכלוסייה השיעית מדרום לבנון לצמיתות, והפיכת אזור הדרום כולו לשטח חיץ מפורז בין ישראל ללבנון (בריבונות ממשלת לבנונית, שתחתום על הסכם אי-לוחמה עם ישראל). אני סבור שלהכרזה כזו בשילוב עם סימנים בשטח המצביעים בברור על כוונות מעשיות, עשוי להיות משקל הרתעתי רב בשיקולי חיזבאללה, ממשלת לבנון ותושבי הדרום השיעים4 כמעצמה אזורית, חייבת ישראל לחשוב ולהתנהל כמעצמה אזורית. אזורי השפעה מעצמתיים חורגים תמיד מהגבולות הריבוניים הנומינליים.

הערות

1. ראה קישור.

2. הקמת החליפות החדשה של דאעש הייתה ניסיון דומה, אולם מכיוון שהגדישה את הסאה מוקדם מדי, לא זכתה למעמד של מדינה מוכרת ואופיינה כשטח כבוש על-ידי ארגון רצח שיש לדכאו, ויהיה המחיר אשר יהיה; מול ההתרחשויות המקבילות בסוריה, הייתה הלחימה בדאעש בחזקת הרע במיעוטו, מה גם שבזמן אמיתי התחוללה ברובה הרחק מעין התקשורת המערבית. (דאעש לא נמנע מפגיעה בעיתונאים וכתבים מערביים ויצר בכך אצלם הרתעה אפקטיבית).

3. ראה: עמוס גלבוע, "מדינת חיזבאללה", מעריב-דעות, 18.7.19.

4. אני נמנע במתכוון מעיסוק בסוגיות של "החוק הבינלאומי" בדיון זה, משום שזהו דיון עקרוני ומעשי החורג ממסגרת מאמר זה. במרבית המקרים ה"חוק" הוא פארסה ומי שמתפתה לראות בו דרך פעולה מועילה טועה. בכל מקרה, מול הסיכונים האחרים, הסיכון הטמון בהעדפת האינטרסים הלאומיים על ציות קפדני ל"חוק", הוא מעשה חלם.

תאריך:  24/07/2019   |   עודכן:  24/07/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרום לבנון: האם משם תיפתח הרעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
24/07/19 13:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן מסרה (7 ביולי) כי נוכח הימנעות מדינות המערב מלתמוך בה נגד העיצומים האמריקנים היא החליטה להעשיר אורניום מעבר לשיעור המקסימלי של 3.67% שנקבע בהסכם הגרעין מ-2015. לדברי עלי אכבר ולאיאתי, עוזרו של המנהיג העליון חמינאי, מעתה תעשיר אירן אורניום לשיעור 5%, דרגת העשרת האורניום בדלק הגרעיני של כורי תחנת הכוח הגרעינית בושהר. עם זאת רמזו פקידים אירניים כי ארצם עשויה להגביר את העשרת האורניום אף לשיעור 20% (דרגת ההעשרה של כור המחקר הפועל בטהרן). צעד זה מהווה הפרה שנייה של ההסכם הגרעיני לאחר שב-1 ביולי חצתה אירן את הכמות המקסימלית של 300 ק"ג UF6 (אורניום הקסא-פלואוריד) אותה מתיר ההסכם להעשיר ל-3.67%.
23/07/2019  |  רפאל אופק  |   מאמרים
ארצות הברית חושדת כי אירן חטפה מכלית נפט קטנה מאיחוד האמירויות ששטה במצרי הורמוז. במוצאי השבת האחרונה נכנסה המכלית אל תחום המים הטריטוריאליים האירניים ואבד עמה הקשר. גורם במשרד ההגנה האמריקני העריך כי מדובר בהמשך למתיחות הגואה עם אירן, בייחוד לאחר תפיסת מכלית הנפט האירנית שביקשה להעביר נפט לסוריה על-ידי בריטניה.
16/07/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
ספינות של הצי האמריקני, כמו ספינת המשמר Whirlwind, ניצבות בקו החזית של המתח הגואה בין ארה"ב לבין אירן כאשר הן מפטרלות במפרץ הפרסי. לאוודיי מוריס, הכתבת הראשית של וושינגטון פוסט בירושלים, ביקרה על סיפונה – אחת מ-21 ספינות הפריסה המהירה של הצי החמישי המוצבות בבחריין.
14/07/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק (כחול לבן) מאשים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגיעה בעליונות הישראלית אל מול האירנים. באירוע קק"ל לוקאלי שנערך בעמק המעיינות טען כי הוצאת ההתנהלות המודיעינית הישראלית מול האירנים מחשאיותה, כפי שנעשתה על-ידי נתניהו, היא שגרמה לכך.
12/07/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גילו שרידים לחומרים רדיואקטיביים במתקן אירני בטהרן. מדובר במתקן שהוצג על-ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כמתקן אטומי סודי שבו מחזיקים האירנים ציוד רב.
12/07/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
אירן הודיעה: "נגביר את קצב העשרת האורניום"  /  מירב ארד
"תיזהרו, האיומים ינשכו אתכם"  /  מירב ארד
"העיצומים יפגעו גם בעלי חמינאי"  /  איציק וולף
אירן-אירופה: ימי ההכרעה  /  איתמר לוין
ארה"ב ואירן בדרך למלחמה  /  איתמר לוין
האירנים עסוקים ביום-יום  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il