בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
פרשת "ואתחנן" - "עצב נבו"
|
ני מרשה לעצמי לבטא מתוך מעמד עצב נבו משאלה, שהארץ אותה ראה משה מפסגת הר נבו תפסיק לדמם עצמה לדעת ותקרום עור וגידים המשאלה, שכל בני אברהם אחים אוהבים
כאדם הכופר בקיומה של ישות אלוהית וכל שבוע שוקד על קריאת פרשת השבוע, אבקש לפתוח את התייחסותי לפרשת השבוע בשיר של המשוררת רחל בלובשטיין שאני אוהב, לשיר הוסיף חן מוסיקלי המלחין המחונן יהודה שרת, שיר שהרבינו מאוד לשיר בצעירותנו בתנועות הנוער. הפרשה נפתחת במילים "וָאֶתְחַנַּן אֶל-יְהֹוָה.." וזאת כאשר משה רואה "אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַרְדֵּן. הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן.." וכל נימי נפשו כואבים כי "וַיִּתְעַבֵּר יְהֹוָה בִּי לְמַעַנְכֶם,",,. קָשׁוּב הַלֵּב, הָאֹזֶן קַשֶּׁבֶת הֲבָא? הֲיָבוֹא? בְּכָל צִפִּיָּה יֵשׁ עֶצֶב נְבוֹ. זֶה מוּל זֶה - הַחוֹפִים הַשְׁנַיִם שֶׁל נַחַל אֶחָד צוּר הַגְּזֵרָה: רְחוֹקִים לָעַד פָּרֹשׁ כַּפַּיִם רְאֵה מִנֶּגֶד שָׁמָּה - אֵין בָּא, אִישׁ וּנְבוֹ לוֹ עַל אֶרֶץ רַבָּה. בשיר מנגד רואה רחל בציפייה שלא יכלה להתגשם מעין עֶצֶב נְבוֹ של משה, שנועד להטמיע בנו את המסר, שאין לו לאדם שכל מבוקשו ניתן להשגה. אם למשה רבנו נאמר: "כִּי מִנֶּגֶד תִּרְאֶה אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמָּה לֹא תָּבּוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נוֹתֵן לִבְנֵי יִשְׁרָאֵל" אות הוא, שאין ישות אנושית שכל מבוקשה ניתן לה או יינתן לה. משה מפסגת הר נבו רואה את כל הארץ: "אֶת הַגִּלְעַד עַד דָּן וְאֶת כָּל נַפְתָּלִי וְאֶת אֶרֶץ אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וְאֶת כָּל אֶרֶץ יְהוּדָה עַד הַיַּם הָאַחֲרוֹן, וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכַּר בִּקְעַת יְרִיחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר..." אך אל הבית הוא לא יוכל להיכנס. האיש שבצעירותו נמלט מבית כי ריחפה מעל ראשו סכנת מוות, חייו היו בסימן נדודים והתנסויות קשות, אך בעומדו קרוב לבית הוא אינו יכול לממש את המשאלה עליה חלם ולמימושה ייחל. מעמד הר נבו - מעמד עצב נבו - נטבע בתרבות היהודית כמעמד וסמל לאי מימוש כיסופים. אני מרשה לעצמי לבטא מתוך מעמד עצב נבו משאלה, שהארץ אותה ראה משה מפסגת הר נבו תפסיק לדמם עצמה לדעת ותקרום עור וגידים המשאלה, שכל בני אברהם אחים אוהבים.
|
תאריך:
|
18/08/2019
|
|
|
עודכן:
|
18/08/2019
|
|
איתן קלינסקי
|
פרשת "ואתחנן" - "עצב נבו"
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עצב נבו
|
18/08/19 13:19
|
|
2
|
|
בשיר של רחל
|
18/08/19 14:57
|
|
3
|
|
נעמי קליין.
|
19/08/19 14:04
|
|
4
|
|
שמע ישראל
|
21/08/19 07:02
|
|
5
|
|
ניר....
|
21/08/19 07:47
|
|
פסיקתו של השופט מנצרת - לגבי אישור ההפרדה באירוע הזמר של מוטי שטיימניץ והציבור החרדי, עוד עלולה להפוך לחרב פיפיות נגד היהדות החרדית, גם כשידובר באירוע קודש ולא רק באירועים זמר מפוקפקים, מבחינת ההשקפה היהודית. השופט מנצרת רצה דווקא לכוון לחיוב. הוא - להבדיל מחבריו השופטים היהודים - החילוניים, לא היה מעוניין בשינוי החברה היהודית - הדתית, שהרי שינוי שכזה יכול להפוך לבומרנג דתי ותרבותי נגד החברה המוסלמית בה הוא עצמו חי, וזה אולי הדבר האחרון שהוא חפץ בו, ולכן הוא ביטא את דעתו לטובת ההפרדה באירוע. אבל מנגד, הוא גם יודע כיצד מונה לשופט ואיזו מערכת אנטי דתית - יהודית הוא משרת ולכן הוא היה חייב "לקרוץ" גם למערכת הזו בפסיקתו. ולכן לצד הפסיקה כי תתאפשר הפרדה בין גברים לנשים הוא גם פסק שיהיה שם גם מתחם שלישי ובו לא תהיה הפרדה, אלא לשם יגיעו כאלה שיחפצו לחזות באירוע ללא הפרדה. זה די מזכיר לי את "משפט שלמה" - לחתוך את הילד בשווה לשתי הנשים. מבחינת ההשקפה היהודית - דתית הרי שאין מקום לפסיקות פוליטיות "פרגמאטיות" בענייני הלכה ויהדות. אם החלק השלישי הינו חלק מעורב הרי שדינה של ההופעה כולה כהופעה מעורבת. זה כמו לבשל בשר כשר ובשר טרף בכלי כשר. המאכל הופך לטרף והכלי הופך לטרף. אך גם סכנה עתידית גדולה טמונה לעתיד בפסיקה הזו, ליהדות החרדית.
|
|
|
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הופיע ב-16 באוגוסט בנאום ממקום המסתור שלו לרגל מה שמכונה בחיזבאללה "חגיגות הניצחון" במלאת 13 שנים למלחמת לבנון השנייה שבו איים על ישראל, כדי להרתיעה מכל החלטה אפשרית לפלוש ללבנון. "אם היא תחליט לפלוש ללבנון, היא תצפה בהרס הטנקים וחטיבות צה"ל בשידור חי", התרברב נסראללה",אני אומר לישראלים, אם תתקפו אותנו שוב, כל נקודה בדרום לבנון תהייה כמו בקרב של בינת ג'ביל, רק פי 500."
|
|
|
שוב תוקפת אותנו תופעת טרור היחידים או טרור. "הזאבים הבודדים", החל מרצח חייל צה"ל דביר שורק ז"ל באזור גוש-עציון ועד לפיגוע הדריסה ליד הישוב אלעזר באותו האזור עצמו.
|
|
|
בקיץ 2005, לקראת ההינתקות, פרסמה "המועצה לשלום ולביטחון" הצהרה חתומה בידי מאות בכירים לשעבר במערכות הביטחון בהבטחה כי "ההינתקות תשפר את מצבה הביטחוני של מדינת ישראל". לאחר 14 שנים, רבים מאותם "מומחי ביטחון" - בהם האלוף הטרי במיל' יאיר גולן - ממשיכים להחזיק בדעה כי ההינתקות מרצועת עזה שיפרה את מצבה הביטחוני של ישראל. טענתם נתמכת בעיקרה על השוואת מספר הפצועים וההרוגים בשנים שלפני ההינתקות לשנים שלאחריה. הם לא סופרים את שיבוש התנהלותה התקינה של המדינה, החל מהסבל המתמשך הנגרם לישראלים רבים, דרך השקעות עתק במיגון היישובים ובהקמת מכשול נוסף שעלותו עד כה מעל ארבעה מיליארד שקלים, וכלה בעלות הכבדה של שלושת המבצעים הגדולים וסבבי הלחימה הרבים. כך למשל הגיעה עלותו של מבצע צוק איתן לבדו, בסיכום ההוצאה הצבאית וההוצאות האזרחיות וחישוביי אובדן התוצר ליותר מעשרה מיליארד שקלים. ה"מומחים" אף מתעלמים ממאזן האימה שיצר חמאס באמצעות יכולותיו לשבש את שגרת החיים בעורף הישראלי, וכמובן מתכחשים לתופעת אובדן חופש הפעולה הישראלי הנובע מהתהוותו של מאזן האיום הרקטי. מעל לכל ולפני הכל, בהצבת מספר הנפגעים כמדד עיקרי לבחינת מצב ביטחוני, כפי שעשו מפקדי הצבא האמריקני בווייטנאם לשם הצדקת הדשדוש המתמשך, מתעלמים ה"מומחים" מההבנה שמשוואת ביטחון לאומי רחוקה מלהיות תלויה בעיקרה בכמות הפצועים וההרוגים. אם זה אכן היה מדד עיקרי, היו נמנעים בין היתר מרבית המאבקים לשחרור לאומי.
|
|
|
חקירות, חברים, חקירות. זה לא יכול להימשך כך. האכיפה הבררנית חוגגת ובפרקליטות המדינה ממשיכים בשלהם. כאילו שאין דין ואין דיין. החיצים מופנים רק לעבר מחנה אחד. המטרות מוצבות באורח מאוד מיוחד. חקירות נפתחות ללא כל פיקוח ציבורי. הכרעות מתקבלות, בניגוד למה שמקובל בעולם, בחדרים סגורים. אור השמש לא חודר לשם. פוליטיקאים נרדפים, לטעמי, על-רקע פוליטי - ואיש לא יכול לשכנע אותי שזה לא כך. הדברים קורים כל העת - ומשהו חייב להשתנות. מן היסוד - ועד לטפחות.
|
|
|
|