|   15:07:40
דלג
  אבי ברוכמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

התאבדויות בהליך הפלילי

הן במשטרה והן בשרות בתי הסוהר מוכרת התופעה של ניסיונות אבדניים, כמו, פגיעה עצמית חיתוך ורידים או דיבור על מוות. מקרים אלו אינם מסכנים חיים בדרך כלל אלא כוונתם לאותת שמשהו לא בסדר. מקרים כאלה כמובן מהווים נורות אזהרה לגורמים השונים על התאבדות העלולה לקרות
21/08/2019  |   אבי ברוכמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

לפני 10 שנים, ב-20 באוגוסט 2009, התאבד האמן והבדרן, דודו טופז בבית המעצר. הוא הואשם בהזמנת תקיפותיהם של בכירים בתעשיית התקשורת נחקר על-ידי המשטרה והיה עצור. פחות משבוע לאחר מעצרו ניסה להתאבד, לאחר שהזריק לעצמו כמויות חריגות של אינסולין במטרה להפחית את רמת הסוכר בדמו.

נגד טופז הוגש כתב אישום חמור הכולל שבעה סעיפי אישום ובהן תקיפה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים ושיבושי הליכי משפט.

ב-20 באוגוסט 2009 תלה את עצמו, בעזרת כבל של קומקום חשמלי במקלחת בתאו.

דודו טופז איננו יחיד: כל שנה אנו עדים למספר מקרים בודדים של התאבדויות במסגרת ההליך הפלילי. ברם, כל מקרה שכזה זוכה להד ציבורי נרחב.

כותב עו"ד בני שטיינברג: "המשפט הפלילי אינו חפץ במותם של מבצעי עבירות, אין הוא גוזר מיתה, אף על האכזרים שבפושעים. אולם הנחה ידועה זו משכיחה לעיתים את העובדה שהמשפט הפלילי גורם למותם של חשודים, עצורים ונאשמים בתדירות בלתי מבוטלת, גם אם המוות נגרם בסופו של דבר מידיו של האדם עצמו, בדרך של התאבדות" (שטיינברג, 2006).

את תופעת ההתאבדות במסגרת ההליך הפלילי ניתן לסווג:
1. רצח והתאבדות בדרך כלל בתוך המשפחה;
2. התאבדות חשוד בפלילים שטרם נחקר על-ידי המשטרה;
3. התאבדות במסגרת הליך החקירה והמעצר הראשוני;
4. התאבדות במסגרת מעצר עד תום הליכים;
5. התאבדות בכלא לאחר שהורשע ונגזר דינו למאסר.

התופעה של התאבדות בהליך הפלילי שכיחה בעיקר בתקופת המעצר. באופן אקראי לקחנו כמה כותרות להמחשה:
  • "בן 20 התאבד במעצר המדינה תשלם מיליון שקלים."
  • "התאבדות במעצר- תביעה נגד המשטרה"
  • "חשוד בן 47 התאבד במעצר"
  • "עצור שהיה חשוד בתקיפה מינית התאבד בתאו בבית מעצר בירושלים"
  • "מפקד בית מעצר הודח עקב התאבדות עציר שאמור היה להיות בהשגחה"
  • "החשוד ברצח אשתו התאבד במעצר"
  • "עצור שם קץ לחיו בכלא קישון."

במדינת ישראל, התאבדות נחשבה בעבר לעבירה פלילית המעוגנת בחוק, שעל פיו דינו של אדם בגין ניסיון התאבדות היה שלוש שנות מאסר. חוק זה שייך לפקודת החוק הפלילי מימי המנדט הבריטי, וגלש לחוקיה של מדינת ישראל עם הקמתה. חוק זה מעולם לא הופעל ובוטל לצמיתות בשנת 1966.

עוד בתקופת המקרא הוטל עונש על מי ששם קץ לחיו, אם כי עונש זה על-פי ההלכה יקבל האדם בחייו לאחר המוות, "אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש" ( בראשית ט' ה'ׂ).

על-פי המשפט הישראלי סיוע ואו שידול להתאבדות גובל בעבירה פלילית, למרות, שאין ענישה על מתאבד. בסעיף 302 לחוק העונשין נכתב " המביא אדם לידי התאבדות, בשידול או בעצה, או מסייע לאדם להתאבד" דינו עשרים שנות מאסר.

מכאן, שתופעת ההתאבדות קיימת ומוכרת לאורך שנים רבות בישראל. בשנת 2015 התאבדו 342 גברים, נשים וקטינים, כשמספר זה הוא נמוך יחסית לנתונים במדינות אחרות.

הסוציולוג אמיל דורקהיים (1952) היה בין החוקרים הראשונים שחקר את נושא ההתאבדות. בחיבורו המפורסם על התאבדות הוא מציג טקסומניה ראשונית לסיבות להתאבדות. לפי חיבור זה שורשי ההתאבדות נעוצים לא רק באדם המתאבד עצמו, אלא גם במאפייני החברה בה הוא חי; ו;יחסי הגומלין שלו עם החברה. הוא, עשה הבחנה בארבעה סוגי התאבדויות:

  • התאבדות אגואיסטית;
  • התאבדות אנומית;
  • התאבדות פטליסטית;
  • והתאבדות אלטרואיסטית.

רבות נכתב על מניעת התאבדות בכלל והתאבדות במסגרת המשפט הפלילי בפרט. לגורמים מקצועיים כמו פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועוד יש את הכלים להערכה קלינית של אבדנות, אחד הכלים נקרא " סולם קולומביה לדרוג חומרת אובדנות" - C-SSRS, שיש בו חלק של דיווח עצמי.

סיבות להתאבדות במסגרת ההליך הפלילי

חשוד בעבירה פלילית, מוצא מביתו, מקום עבודתו, מנותק ממשפחתו, וחבריו. הוא חרד מהמפגש עם אנשי המשטרה, חרד מתנאי המעצר אותם ראה רק מבעד למרקע הטלוויזיה ואו בסרטים, חרד מאוכלוסיית העצירים אותם יפגוש, מסכנת העונש ומהלא נודע. הוא, חושש ופוחד מפני ההליך הפלילי והעונש רגשות אשמה, בושה וכתם על משפחתו. בעידן התקשורת כיום, מיד עולה סיפורו האישי בכותרות התקשרות והרשתות החברתיות. מצבו הנפשי הולך ומתערער, ואלו שאינם בעלי אישיות חזקה יכולים להגיע למצב של החלטה על התאבדות.

תופעות דומות ואף יותר חמורות מתרחשות אצל נאשמים, בעיקר אלו שההליך המשפטי נערך תוך כדי שהותם במעצר. החוויות הקשות הללו של חרדה, רגשות בושה ואשמה הן שיכולות להוביל להרס עצמי ולתוצאה חמורה עד כדי אובדנות.

הן במשטרה והן בשרות בתי הסוהר מוכרת התופעה של ניסיונות אבדניים, כמו, פגיעה עצמית חיתוך ורידים או דיבור על מוות. מקרים אלו אינם מסכנים חיים בדרך כלל אלא כוונתם לאותת שמשהו לא בסדר. מקרים כאלה כמובן מהווים נורות אזהרה לגורמים השונים על התאבדות העלולה לקרות.

בעבר, עצורים היו מוחזקים במשמורת בבתי מעצר באחריות המשטרה. שם, בבתי מעצר אלו היה השיעור הגבוה ביותר של התאבדויות. חוסר מקצועיות ובעיקר חוסר באנשי מקצוע פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שיאתרו ויזהו עצורים שעלולים לפגוע בעצמם. לדוגמה, בחמש שנים בין השנים 2000-2005 התאבדו במתקני המעצר של משטרת ישראל 50 עצורים. (שטיינברג, 2006).

כידוע, בוצע שינוי ארגוני ביוזמת המשרד לביטחון הפנים לאחר בריחתו של האנס בני סלע והאחריות על כלל בתי המעצר הועברה לשירות בתי הסוהר. ארגון אשר זה תפקידו, לשמור ולטפל באוכלוסיית אסירים.

למרות, השינוי הארגוני, והטיפול המקצועי של שב"ס באיתור עצורים ואסירים בסיכון לאובדנות, עדיין קרו מקרים "במשמרת שלהם". ראו לדוגמה המקרים של דודו טופז ז"ל (למעלה) ואסף גולדרינג ז"ל (ראו בהרחבה בהמשך). שרות בתי הסוהר "זכה", עקב כך, לביקורות נוקבות. השב"ס עשה עבודה מקיפה ללימוד והפקת לקחים כמו:

  • הגדרה מקצועית של עצורים ואסירים בהשגחה;
  • עצורים ואסירים ברמת סיכון גבוה;
  • כל אירוע של אובדנות מוגדר כאירוע חריג נחקר ונלמד על-ידי גורמי שב"ס.
  • ותאי פיקוח מצולמים 24 שעות להשגחה, כמו ה"חללית" תא מרופד ברצפה ובקירות עם חור ברצפה במקום שירותים ללא מקום רחצה ואו נטילת ידיים. על הרצפה מונח מזרן בלבד (ראו תמונה למטה). העציר/אסיר מוכנס למספר שעות מוגדר לאחר מפגש ושיחה עם פסיכולוג ואו פסיכיאטר.


לאחר אירוע התאבדות של עציר ואו של נאשם הפרקליטות סוגרת את התיק/תיקים הפלילים ואו מוחקת את כתב האישום בעילה של "מות הנאשם ואו החשוד" (ראו אצל: פישלר וברוכמן, 2018).

נאזכר מספר מקרים בולטים להתאבדויות מן העבר, במסגרת ההליך הפלילי:

שר השיכון אברהם עופר ז"ל

היחידה לחקירות הונאה של משטרת ישראל ביצעה חקירה בנוגע לשחיתות בקנייה ותיווך של קרקעות ליד ירושלים, עבור חברת שיכון עובדים. מנכ"ל החברה באותה תקופה היה אברהם עופר ואשר ידלין מזכיר החברה. חקירת הפרשה הודלפה ופורסמה בתקשורת. עוד לפני שזומן לחקירה במשטרה. ב-3 בינואר 1977, התאבד שר השיכון, אברהם עופר, במכונית השרד שלו.

ראש הממשלה דאז יצחק רבין הצהיר בלויה הממלכתית שנערכה לעופר ואמר " אני מאמין בחפותך". לאחר מספר חודשים הורשע אשר ידלין במסגרת עסקת טיעון בארבע עבירות שוחד, וריצה כשלוש שנים בכלא.

אברהם גינדי ז"ל

אברהם גינדי היה קבלן בניין ויזם בנייה ישראלי. החברה שהקים, חברת אברהם גינדי בע"מ הייתה מחברות הבנייה הגדולות שפעלו בישראל. באמצע שנות ה-80 הסתבכו עסקיו של אברהם גינדי וב-1 דצמבר 1985 נעצר בחשד להונה במכירת קרקעות בשומרון. מניות החברה צנחו בכ 80%. השופט יעקב מלץ הורה על מעצר עד תום הליכים כדי למנוע הימלטות מהארץ, אך בפברואר 1986 הוא שוחרר בהוראת השופט מנחם אלון, שקבע שמעצרו עד תום הליכים היא ענישה בטרם משפט. הסתבכות זאת הובילה אותו להתאבדות ב 5 ביוני 1986.

מיקי אלבין ז"ל

בשנת 1985 נחקר מיקי אלבין ביחידה לחקירות הונאה במטה הארצי ביפו, בחשד למעילה בכספים ממעבידו שאול אייזנברג בתקופה שבה קרס מפעל הטקסטיל אתא. לאחר שהושאר לפרק זמן לבדו בחדר החקירות, הוא מצא את מותו מנפילה מחלון החדר בקומה השלישית ב 3 באוגוסט 1985. הסברה המרכזית שעלתה היא שהוא התאבד.

מזל הדדי ז"ל

ב-13 בנובמבר 2018 נפלה/ התאבדה מזל הדדי בת 43, מבניין גבוה באזור הבורסה ברמת גן. מזל הדדי ז"ל עבדה בקבוצת LLD שעוסקת בסחר יהלומים ושייכת ללב לביב. היא נחקרה באזהרה במשרדי להב 433 במסגרת הפרשה המכונה "היהלום השחור", ושוחררה לאחר החקירה. משטרת ישראל "זכתה" לביקורת קשה הן מצד המשפחה והן בתקשורת האלקטרונית והכתובה, ממנה ניתן היה להבין על חקירה נוקבת ורועשת שהביא את המנוחה לידי מצב נפשי מעורער, כשלטענת משפחתה שהופיעו בתקשורת מדובר ברצח.

אסף גולדרינג ז"ל

חודש לאחר התאבדות דודו טופז בית המעצר התאבד אסף גולדרינג שנאשם ברצח ביתו בת השלוש וחצי, אירוע שזכה להד ציבורי רב. גולדרינג הוחזק בכלא הדרים, והוצא לטיול בחצר הכלא כשאינו אזוק. לעיני אחד הסוהרים שהיה מטרים ממנו טיפס אל גדר האגף וקפץ אל מותו מגובה שלושה מטרים.

בין הבכירים והמפורסמים ששמו קץ לחייהם נאזכר גם את הבנקאי יעקב לוינסון, ד"ר גבריאל כנען ששימש כמנהל בית החולים זיו בצפת זמן קצר לאחר שהורשע בעבירות מרמה, ואת קצין המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה ראש יאח"ה.

אחרית דבר

מקרי האובדנות במסגרת ההליך הפלילי הינם נדירים יחסים ומספרם מועט יחסי. ברם, כל אירוע שכזה הוא קשה, מקבל כותרות בתקשורת וגורם לבדיקה הפקת לקחים ולעיתים גם מסקנות אישיות כנגד האחראים והממונים.

האם ניתן למנוע לחלוטין את התופעה? השאלה היא כמובן רטורית, ומערבת גם סוגיות כמו, הזכות של רשויות הכליאה למנוע מעצור/אסיר לממש את רצונו ולהתאבדד...

בכל מקרה, ברור כי תפקידם של גורמי מערכת אכיפת החוק הממונים על ההליך הפלילי לעשות הכל על-מנת לצמצם כמעט לחלוטין מקרים קשים אלו.

מקורות והעשרה


  • שטיינברג, ב' (2006) האם המשפט הפלילי הורג? על התאבדויות בהליך הפלילי ואפשרות מניעתו. הסנגור מס' 115.

  • דורקהיים, א (2002) "התאבדות כתופעה חברתית" בתוך: ההתאבדות בהוצאת נמרוד.

  • ברוכמן א' ופישלר פ' (2018) "המשטרה סוגרת תיקים ומאבדת את אמון הציבור", ייצור ידע, 5/11.19.


תאריך:  21/08/2019   |   עודכן:  22/08/2019
אבי ברוכמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התאבדויות בהליך הפלילי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש. שאול
22/08/19 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פירסם ב-19 באוגוסט צו שבו הודיע כי כל יועציו יסיימו את עבודתם, ללא כל קשר לדרגתם והתארים שלהם, וכי יפסקו התנאים הנלווים שהיו למעמדם. מדובר בעשרות יועצים שהעסיק מחמוד עבאס בתפקידים שונים ומהם הבולטים: נביל שעת' היועץ לעניינים בינלאומיים,מחמוד אלהבאש היועץ לענייני דתות,הגנרל אסמעיל ג'בר היועץ לענייני ביטחון, עלי מהנא היועץ לענייני משפט ומג'די אלח'אלדי היועץ לעניינים מדיניים.
בכיר חמאס סאלח אלעארורי שעמד בראש משלחת חמאס שביקרה בחודש שעבר בטהרן ונפגשה עם המנהיג העליון ח'מינאי והגנרל קאסם סולימאני, הגדיר את הביקור כ"ביקור היסטורי", אחר כך התברר ממקורות אירנים וגורמים בחמאס כי בביקור סוכם על פתיחת חזית חדשה ורחבה נגד ישראל.
144 שבועות נערכות הפגנות מול ביתו של אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. זה הפך כבר מזמן למה שנראה יותר כניסיון לשיבוש הליכים, מאשר להפגנה לגיטימית. חופש הביטוי או חופש הביזוי?
זה התחיל כמו תמיד בלחשים מודממים, שום דבר מפורש, כמעט לא הגוי. הפחד גזר שמירת הלשון. ואף על-פי כן מרמזורים עמומים יצאו למרחב ההזוי.
20/08/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
חברי כנסת ושרים, הנמנים למפלגת השלטון, משתפים את הציבור בידיעות, כי בידיהם הקלטות המוכיחות למה ייחלה איילת שקד, כשמצאה עצמה מחוץ לכנסת בהיוודע תוצאות הבחירות לכנסת ה-21.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il