|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

נפוליאון האמריקני

דונלד טראמפ הוא אולי חלקיק של נפוליאון בונפרטה - ולא יותר מכך, אבל בימים אלה הוא מנסה לכפות על היהודים בארה"ב בפרט ובעולם הכלל, את צייתנותם למוצא פיו בלבד, כדי לסבכם לטובתו נגד שאר אומות העולם, שנגדן הוא נלחם כבטחנות רוח ולא יותר מכך. הטענות שלו נגד היהודים הדמוקרטים בארה"ב הן קצה הקרחון במניפולציות שלו
22/08/2019  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
טראמפ. חלקיק של נפוליאון בונפרטה [צילום: אוון ווצ'י, AP]

לפני כמאתיים שנה הסתובב נפוליאון בונפרטה בפריז - בירת צרפת, במסגרת סיורו הקבוע והמוסווה לאזרח פשוט כדי ללמוד מפעם לפעם את הלכי הרוח של בני מדינתו. הפעם היה זה ביום תשעה באב, והביקור סבב ברובע היהודי של פריז. נפוליאון לא ידע על היום המיוחד לעם היהודי כשיצא באותו יום לבדוק את חייהם של היהודים מקרוב, כדי באמת לתהות על קנקנם המיוחד והנסתר. כאשר התקרב הקיסר הצרפתי לבית הכנסת הגדול בפריז הוא הופתע לגלות כי את פניו מקדמים מאות יהודים בבכי, בקינות בשפה לא ידועה לו ובשכיבה על הרצפה כאות אבל. בתחילה הוא חשש כי הללו גילו את תרמיתו וכי הם פוחדים שהתחפש לאדם פשוט כדי אח"כ לתבעם לדין על עוד איזה מזימה אנטישמית שיטפול עליהם. אבל עוזריו עדכנוהו כי הללו בכלל אינם יודעים מיהו. מששאל את סובביו הקרובים על האבל הם ענו לא כי היהודים מתאבלים - כמדי שנה באותו תאריך על-פי שנתם, על חורבן בית מקדשם בארץ הקודש, היא ארץ ישראל. נפוליאון התעניין לפני כמה שנים היה אותו חורבן, ומשנענה כי מדובר בקרוב לאלפיים שנה הוא נדהם. או - אז הוא הבטיח שאם יכבוש את ארץ ישראל מהמוסלמים הרי שהוא יבנה עבור העם המסור הזה - שלא שכח את הגלייתו ואת חורבן מקדשו, מחדש את בית המקדש בירושלים. ההמשך היה מהיר. נפוליאון לא רק שהבטיח את המקדש החדש אלא גם הפשיל את שרווליו להקמה מחדש של הסנהדרין היהודית. העולם היהודי - שהיה אז תחת שיעבוד מלכויות אירופיות קשות כמו רוסיה הצארית, האימפריה האוסט - הונגרית, בריטניה שעדיין לא פתחה את שעריה מחדש בפני היהודים שגירשה מאות שנים קודם, איטליה שנסיכויותיה רדו ביהודים, ושאר ממלכות אירופה, אותו עולם יהודי חש כי הגאולה קרבה וכי נפוליאון הוא בעצם כורש השני. יהודי פולין - כבר אז הקיבוץ היהודי הגדול באירופה, יצאו מגדרם לנוכח המחווה של הקיסר הצרפתי.

היהדות הפולנית המעטירה הזו הייתה תחת הכיבוש הרוסי וגדולי עולם כמו המגיד מקוזני'ץ, הרב מנחם מנדל מרימינוב והאחים הקדושים - רבי אלימלך מליזעסק ורבי זושא מאניפולי, פתחו אף במיני מרד גלוי ברוסים ולקראת פסח של השנה שאח"כ הם פיזמו כי במקום הכנסת מצות לתנור הם מכניסים לתוכו מניין ומעלה של חיילים רוסים. גם רבני צרפת יצאו מגדרם לכבוד ה"סנהדרין החדש" שיוקם, ואילו הם - אזרחי צרפת, הם יהיו הכוח הרבני הדומיננטי ב"סנהדרין" החדשה של קיסרם. וכך יצאה הבשורה לכול העולם היהודי. אפילו ה"חתם סופר" - שהיה גדול הדור דאז, לא העז לצאת נגד הלך הרוח הזה. אבל היה גדול תורה אחד שחשב אחרת, ואפילו חי ברוסיה הצארית האיומה, כשהוא עצמו כבר נכלא ע"י הצאר הרוסי דאז, אלכסנדר הנורא. לאיש הזה קראו רבי זלמן שניאור מלאדי, שנודע בכינויו "בעל התניא" - הוא האדמו"ר הראשון לבית לובאביטש, היא חסידות חב"ד המעטירה.

אחד מול כולם

"בעל התניא" לא רק שלא התלהב מנוכחותו של נפוליאון אלא שראה בה איום להמשך קיומו הרוחני של העם היהודי. "בעל התנא" טען כי העולם הנוכרי מקדש תמיד את העיקרון הגשמי – של כוח ומלכות כמנהגו של עשיו, אבל היהדות נשענת אך ורק על הצד הרוחני, תוך ויתור על השמיות הכוחנית, כפי שציווה לנו יעקב אבינו. "בעל התניא" יצא בהנחה שגם אם נפוליאון חפץ באמת לתת לעם היהודי בחזרה את בית המקדש הרי שאסור לתת לו כוח לכך. והסיבות של גדול ענקי ישראל באותם הימים – "בעל התניא", היו בנויות על הבסיס שגוי עובד עבודה זרה אינו יכול ואינו ראוי להעניק ליהודים את משענת הקדושה שלהם, משום שנוכרי איננו בנוי לקדושה וכול היוצא מטמא הרי טמא הוא. "בעל התניא" גם טען כי השפעותיו המודרניות של נפוליאון – הענקת חרות ועצמאות על-פי הדגם הליבראלי החילוני, היא אסון עבור שלטון היהדות והדת וכך עלולים יהודי אירופה והעולם ליפול בהשפעות זרות שיביאו להתפקרותם ולהרס חיי הדת. על-פי "בעל התניא" הרי שחיי הגשמיות יבואו על חשבון הרוחניות היהודים ונפוליאון היה בעיניו סמל שבירת עולם התורה והרבנות. "בעל התניא" גם הזהיר כי המושג "סנהדרין" הוא בעיני נפוליאון שלטון מוסד כפירה יהודי כדי להיטמע בגויים תחת חסותו של נפוליאון, אך בלבוש "דתי" כדי להצליח במשימה.

"בעל התניא" גם ייחס לנפוליאון עורמה ואי אמונה ממשית בכוונותיו, משום שכקיסר אימפריאלי נפוליאון חשב קודם כל על רתימתם של יהודי אירופה והמזרח לתקוות האימפריאליות שלו, כשאח"כ הוא יתנער מהבטחותיו, משום שגוי איננו נאמן לתורה אלא לגשמיותו. להבדיל מכורש הרי שלנפוליאון לא היה שום גילוי שמיימי, אך לבסוף אפילו כורש לא זכה לבנות את בית המקדש השני אלא רק דריוש השלישי – בנה של אסתר המלכה ויהודי לפי ההלכה, זכה לזאת. ומשום כך יצא "בעל התניא" למלחמה גדולה נגד נפוליאון ונגד כל גדולי ישראל שתמכו בנפוליאון. "בעל התניא" מת בשדה הקרב, כשנלחם לצד הצאר הרוסי – זה שרק תמול שלשום ניכלא בכלאו הרוסי. הסוף הרי ידוע: נפוליאון פיזר את ה"סנהדרין" שהקים משום שהללו לא הסכימו לנישואי התבוללות ואילו ברוסיה הצארית והלא ליבראלית שרדו עולם התורה והיהדות הצרופה עוד כמאה שנים ומעלה אח"כ, בעוד שבמדינות שהושפעו מרעיונות המהפכה הצרפתית – מדינות מרכז ומערב אירופה, נפלו חומות יהדות הבצורות ובמקומן נכנסו רעיונות ההתבוללות והכפירה. רעיונו של "בעל התניא" הפך לאור ליהדות ולבסיס דרכה ההשקפתית עד ימינו אנו, למרות כל הצדיקים והגדולים של דורו, שחשבו אחרת.

נפוליאון לעניי העניים

בכול הסיפור האדיר והנדיר הזה נזכרתי השבוע, מששמעתי כי מר דונלד טראמפ – הנשיא האמריקני, חפץ לקבוע מיהו יהודי ומהי יהדות ומנסה לכפות את דעותיו על תומכי הדמוקרטים היהודיים בארה"ב, בהאשימם אותם כבוגדים ביהדותם. טרמפ הוא נפוליאון לעניים וארה"ב שלו היא אפילו לא בבחינת חיקוי עלוב לצרפת הקיסרית של נפוליאון. אבל גאוותו של טרמפ מרקיעה שחקים מזו של נפוליאון. עם כל הכבוד לתמיכתו – על-פי השקפותיו כמובן, בעניין היהודי הרי שכול בסיס רעיונותיו הם נוכריים ונוצריים ובריתו עם המיסיונרים האוונגליסטים רק מעוותת את טובת היהדות שהוא דורש בשמה. כמו נפוליאון הרי שגם מר טרמפ – איש הולל ונדון במחלוקת, הרי שכול התעניינותו ביהודים וב"טובתם" איננה אלא שעבודם למטרת העל של השלטון האימפריאלי שהוא עומד בראשו.

כוונותיו של טראמפ בוודאי שאינן רוחניות – יהודיות ולכן גם אין לנוכרי הזה זכות לבוא ולהאשים בבגידה ביהדות, שלא על-פי עיקרון רוחני יהודי אלא על-פי עקרונות גשמיים ואיפרייאלים נוכרים. אצל נוכרי כטרמפ הרי שהתגשמות ה"זוהר היהודי" היא מדינה במזרח התיכון שמיום ליום נעשית אנטי דתית ושבראשה עומד מתבולל יהודי, ולו רק לשם האדרת כוח הכיבוש שלה על הערבים מסביב, דבר שאין לא אח ורע בהבנת תפקידו הרוחני של עם ישראל בעולם. אינני יודע כמה היהודים הדמוקרטים הם באמת כוח רוחני יהודי אבל גם עמיתיהם, היהודים הרפובליקנים, אינם בדיוק "מאורי הגולה" התורתיים כמו למשל חתנו של טרמפ קושניר או דיויד פרידמן. לא כל תומכי הדמוקרטים בארה"ב הם רק יהודים חילוניים ורפורמים אלא שגם חוגים חרדים – שומרי תורה וצוות למהדרין, הם חלק מהמחנה הדמוקרטי. בסיס הרעיון היהודי בעולם – מאז חרב בית המקדש, הוא להיות מכירי הטוב לכול מלכות בה הם חיים ולא לנקוט עמדה חד-צדדית לצד זה או אחר בכול מלכות כזו, נגד יריביו. התחלקותם של היהודים בין הרפובליקנים והדמוקרטים בארה"ב שומרת היטב על איזון זה. גיוסה של מדינת ישראל לאדנותו של טרמפ על היהודים רחוקה מלהוות מומנטום יהודי, משום שמדינת ישראל איננה מלכות בית דוד. יהדות היא דת ולא משהו אחר ובריתו של טרמפ – איש שנוי במחלוקות מוסריות בעצמו, עם קוריאה הצפונית הקומוניסטית והאנטי דתית, רחוקה מלתת לאיש הזה זכות כלשהי לקשקש ולטעון לענייני יהודים ויהדות.

כול רצונו של טרמפ – כנפוליאון בשעתו, היא לגייס את היהודים בכול מקום נגד האיסלאם ונגד העולם השלישי, כדי שישמשו "כלב השמירה" במזרח התיכון עבור האינטרסים הגלובליים של ארה"ב. הבעיה היהודית ה"יחידה" בדורנו – המפרידה בין ימי "בעל התניא" לזמנינו, היא העובדה שפסו מישראל ענקי רוח ויהדות כ"בעל התניא", שיקומו וילחמו בכול ניסיון לזריית חול ומלח כפירתי בעיני עמינו ויהדותו.

תאריך:  22/08/2019   |   עודכן:  23/08/2019
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפוליאון האמריקני
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי נמט
23/08/19 05:54
 
אליהו קאופמן
23/08/19 10:38
 
קצת פרופורציה
23/08/19 12:00
 
אליהו קאופמן
23/08/19 13:41
 
אלי נמט
23/08/19 17:25
 
אליהו קאופמן
24/08/19 21:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין יציאת מצרים לבין הכניסה לארץ המובטחת יצאו ארבעים שנה. על דרך הסיפור הקוהרנטי, לא נדונה הדרמה הזאת מלכתחילה. בין מצרים לבין כנען לא מפרידה אלא ארץ פלישתים בלבד, ובמהלך ימים אחדים יכול היה המחנה העצום לעשות את כל הדרך ממחוזות העבדות אל מרחב הפדות, אבל, ".... וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן-יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה. וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת-הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם-סוּף..." ( שמות י"ג,י"ז-י"ח). על דעת הרמב"ן, המלחמה שהייתה מייראת את ישראל עד כדי החלטה לשוב מצרימה, היא המלחמה בארץ פלישתים בדרך, ועל כן הוליכם ה' בדרך ארוכה שפסחה על הפלישתים הלוחמניים. על דעת הרשב"ם, "לא רצה ה' להנחותם דרך ארץ פלשתים ...ולכשיבואו לטורח מלחמות ארץ כנען יתנו ראש וישובו למצרים". והסבת הדרך הכשירה את צבא ישראל לעמוד במלחמות העתידות במלכי כנען. שני הפרשנים נבדלים רק בהערכה לגבי השאלה מתי עלולה השיבה לשבי מצרים להפוך לברירה ישימה. לגבי עצם העובדה כי בירכתי כל גאולה אורבת הגולה - הם הם מנבאאותה נבואה.
22/08/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בימים של הסתה פראית של ראש ממשלת ישראל נגד הציבור הערבי החי בארץ ונגד הרשימה המשותפת המייצגת חלק משמעותי מאזרחי ישראל הערבים אני מתגעגע למסאי ולמחזאי יהושע רדלר-פלדמן, הידוע בכינויו יהושע התלמי ובשם הספרותי ר' בנימין, שהלך מאתנו בדצמבר 1957 לפני כששים שנה.
מה התרחש ברצועת עזה בתקופה האחרונה? נורו 3 רקטות שאחת מהן פגעה בחצר בית בשדרות;נמשכו "צעדות השיבה " לגדר, עם האלימות המלווה, אך בהיקף מצומצם של כמה אלפי משתתפים; דעכה תופעת הבלונים . החידוש היה בניסיונות חדירה לשטח ישראל של חמושים, שכולם (ארבעה עד עכשיו) סוכלו בהצלחה ע"י צה"ל והתוצאה הייתה 8 הרוגים, החמאס הדביק להם את הכינוי "צעירים זועמים". לפי כל הידוע הם לא משתייכים לחמאס. החמאס פאר והילל אותם, אך לא הגיב כלל על חיסולם ולא דרש נקמה כדרכו בקודש. ואצלנו קמה צעקה וקריאה רמה לצאת, למעשה, למלחמה נגד החמאס. בלט הרמטכ"ל לשעבר, גנץ, בדבריו החדים, ומשהו זועמים. אני מעוניין לנתח את דבריו שהיו בהם ארבעה מרכיבים
22/08/2019  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
אם לא יקרה נס, נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלת ימין גם הפעם וספק, אם זו בכלל מטרתו. סימנים לכך ניתן למצוא בתמונת הקרב המוזרה, של ליכוד היורה את מרבית חיציו 'ימינה' לעבר מפלגת-האחות שלו, בעוד הצד השני, בני גנץ, שולח רמזים של 'אחדות'. מה גם, שהכנסת מרכיב שמאלני אל תוך ממשלתו היא מאז ומעולם מדיניות מועדפת אצל נתניהו. זה מאפשר לו לתרץ לנוחיותו מהלכים שמאלניים שהוא חפץ בהם באילוצים מצד השותף השמאלי, ברק ולבני למשל. כך פנה גם אל בוז'י הרצוג ורק לאחרונה אל אבי גבאי, ומי יודע אם לא גם עמיר פרץ על הכוונת, כפי שאומרות השמועות.
חטיבת עציוני הייתה אחת מהחטיבות הראשונות של צה"ל במלחמת העצמאות. היא הוקמה בנובמבר 1947 וכללה את הגדודים: מוריה, מכמש ובית חורון. החטיבה לחמה והגנה בירושלים ובישובים מסביב לה ובהם נווה יעקב ועטרות, מפעלי האשלג (בקלי"ה ובסדום), בית הערבה ליד ים המלח המושבה הר-טוב ועוד. החטיבה פורקה בשלהי מלחמת העצמאות. החטיבה ספגה אבדות רבות ואיבדה במהלך הקרבות כ-570 מלוחמיה. לאחר הקמת המדינה כונתה חטיבת עציוני בעיתונות דאז "החטיבה הנשכחת "אשר דבר קיומה ופועלה להגנת העיר ירושלים וסביבותיה נשכח, יש שיאמרו הוצנע משהו לפחות באופן יחסי ובהשוואה לחטיבות אחרות שפעלו באותן שנים. יש הטוענים כי לוחמי גדודי חטיבת עציוני מנעו נפילת ירושלים לידי צבאות ירדן מצרים, כוחות ערביים מקומיים וכוחות בלתי סדירים מעירק ומלבנון.
21/08/2019  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il