|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

אם אכן אלו יהיו תוצאות האמת

הכישלון כולו של נתניהו

שלושת התרחישים הסבירים: ממשלת אחדות בלי נתניהו, בחירות נוספות - או ממשלת ימין עם ליברמן אבל נכון לעכשיו, נתניהו הוא העלול להפריד בין הימין לבין השלטון
18/09/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2019 (ב)   |   תגובות
כישלון קולוסאלי [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בנימין נתניהו נכשל והוא הגורם העלול להפריד בין הימין לבין השלטון. זוהי השורה התחתונה הבולטת ביותר והמשמעותית ביותר של הבחירות לכנסת ה-22, בהנחה שתוצאות האמת יהיו דומות לאלו של 91% מהקולות. הבחירות הללו היו כמעט לחלוטין על השאלה האם נתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה - וחלק משמעותי מן הציבור, אולי אפילו רובו, השיב בשלילה.

הכישלון של נתניהו התחיל בהחלטתו הנמהרת להקדים את הבחירות, בניסיון לבצע מחטף שימנע את פרסום כתב החשדות נגדו - ניסיון שנכשל. זה נמשך בכך שכחול-לבן סירבה לדבר עם הליכוד אחרי הבחירות הקודמות, משום שהודיעה שלא תשב בממשלה בראשות החשוד נתניהו; במצב שונה, מותר להניח שאביגדור ליברמן היה רץ לממשלת ימין כדי למנוע את השארתו בחוץ לטובת ממשלת אחדות. זה התעצם כאשר נתניהו היה זה שלא הצליח להרכיב ממשלה, ובכלל לא משנה מדוע. זה התחזק כאשר נתניהו החליט ללכת לבחירות המיותרות ביותר בתולדות המדינה, ובלבד שלא להסתכן בכך שמישהו אחר כן יצליח.

הכישלון הגיע לשיאו אתמול (17.9.19), בבחירות בהן כמחצית מן הציבור הבהירו שאינם מוכנים להמשיך ולראותו בראשות הממשלה. תוצאות האמת יקבעו האם הליכוד יהפוך לסיעה השנייה בגודלה בכנסת ואם הימין עלול יהיה לאבד את השלטון. ייתכן גם, שחלק מן הכישלון הנוכחי רשום במישרין על חוק המצלמות ההזוי והאנטי-דמוקרטי שניסה נתניהו בכל כוחו לדחוף; אל תתפלאו אם יסתבר, שזה מה שגרם לשיעור הצבעה גבוה במיוחד במגזר הערבי ולחיזוק התמיכה בכחול-לבן.

אם באמת היה אכפת לו
מסתמן רוב לטובתו [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

לפי התוצאות המסתמנות, לבני גנץ עשוי להיות רוב של ממליצים להקמת הממשלה - אפילו במצב של שוויון בין הליכוד לכחול-לבן ואפילו אם לגוש הימין-חרדים יהיה יתרון קל. נכון שהרשימה המשותפת הודיעה שיהיו לה דרישות אותן גנץ לא יוכל לקבל (שתי מדינות בגבולות 1967, ראשות ועדות הכספים והפנים, חוק יסוד השוויון, ביטול חוק העדפת יוצאי צבא בשירות הציבורי, 64 מילארד שקל לפיתוח המגזר הערבי ועוד), אבל היא עשויה להעדיף להמליץ עליו מאשר להעניק לנתניהו עוד הזדמנות. והכי חשוב: ההתחייבות הפומבית של גנץ לפעול להקמת ממשלת אחדות חילונית, מעניקה לו את התמיכה הצפויה של ליברמן.

אם לנתניהו באמת היה אכפת מהמדינה, מהמחנה ומהמפלגה – הוא היה מודיע הבוקר על פרישתו. צעד כזה היה משנה משמעותית את התמונה. ייתכן שליברמן היה מוכן לדבר עם יורשו של נתניהו על ממשלת ימין, כי הרושם הוא שהמניע האמיתי שלו הוא הדם הרע בינו לבין נתניהו. ייתכן שיורשו של נתניהו היה יכול לפצל את כחול-לבן ולמשוך את חוסן לישראל (בני גנץ וגבי אשכנזי) ואולי את תלם (משה יעלון) ולהפריד אותם מ-יש עתיד (יאיר לפיד). ומה שהרבה יותר בטוח: הוא היה סולל את הדרך לממשלת אחדות, שכרגע נראית הרע במיעוטו מבחינת הליכוד.

המוקש של פסיקת בג"ץ
דרישות בלתי אפשריות [צילום: מאיר וקנין, פלאש 90]

עם זאת, שיהיה ברור: נכון לעכשיו – גנץ אינו יכול להרכיב ממשלה. אפילו אם יקבל את המלצת כל השמאל, המרכז וליברמן – הוא יזדקק לתמיכתה בכנסת של הרשימה המשותפת, והדרישות שלה לעולם לא יסתדרו עם אלו של ליברמן ושל החלקים הימניים בכחול-לבן; מותר להניח, ששלושת הרמטכ"לים לשעבר לא יוכלו גם הם לחיות עם הדרישות הללו. ואילו לפחות לפי ההצהרות המוקדמות של ראשי כחול-לבן, ממשלת אחדות תהיה אפשרית רק אם נתניהו לא יעמוד בראשה; לא ברור האם הם יסכימו שהוא יהיה חבר בה.

מה כן יכול לקרות? אם גנץ יקבל את המנדט, טבעי ונכון שהוא יהיה הראשון בראשות ממשלת רוטציה. במצב כזה, נתניהו יהיה בשנתיים הקרובות שר מן המניין וניתן יהיה להרכיב ממשלה. אבל כאן נכנס המוקש: על-פי פסיקת בג"ץ, שר – בניגוד לראש ממשלה – חייב להתפטר עם הגשת כתב אישום נגדו. בהנחה המאוד-סבירה שיהיה כתב אישום נגד נתניהו, כנראה בתוך חצי שנה, הוא ימצא את עצמו מחוץ לממשלה וגם מחוץ להנהגת הליכוד. כי ממשלת אחדות לעולם לא תעניק לו את החסינות המיוחלת. ואז חזרנו לנקודת המוצא: נתניהו לא מוכן לזוז.

האם הליכוד ידיח אותו

אם הוא האדם היחיד המפריד בין הליכוד לבין השלטון, או לפחות בין הליכוד לבין שותפות משמעותית בשלטון, מדוע לדבוק בו? ואם ממילא זמנו קצוב בגלל כתב האישום הצפוי, מדוע להמר על סוס פצוע?

אבל אולי לא תהיה לו ברירה. התגובה המיידית של בכירים בליכוד (ושימו לב: לא של כל הבכירים) למדגמים הייתה, שנתניהו יישאר ראש המפלגה והמועמד היחיד לראשות הממשלה. גם הללו, מי שמציגים את עצמם כתומכיו הנאמנים ביותר, מבינים היטב שהולכת וגוברת האפשרות של ניסיון פנימי להדיח את נתניהו. אם הוא האדם היחיד המפריד בין הליכוד לבין השלטון, או לפחות בין הליכוד לבין שותפות משמעותית בשלטון, מדוע לדבוק בו? ואם ממילא זמנו קצוב בגלל כתב האישום הצפוי, מדוע להמר על סוס פצוע?

עשר שנותיו של נתניהו גרמו לליכוד להתמכר אליו ולהפוך למפלגה של איש אחד. נתניהו חיסל שיטתית את כל מי שעשוי היה להיות יורשו, ואין פלא שכאשר מסתכלים על רשימת הליכוד – לא קל לראות מי יכול לבוא במקומו. אבל בהחלט יש שם אנשים מנוסים שהם מועמדים אפשריים: גלעד ארדן, יובל שטייניץ, גדעון סער, ישראל כ"ץ; וישנו האיש מספר שתיים הפופולרי – יולי אדלשטיין. הליכוד היא מפלגה גדולה וחזקה, בעלת מספר החברים הגדול ביותר בישראל. מפלגה ששמרה על השלטון בלי מנחם בגין, תוכל לעשות זאת גם בלי בנימין נתניהו.

רק הימין יכול

הימין בכללותו שוב הוכיח שהוא היחיד היכול להוריד אותו מהשלטון. אחרי מאות אלפי הקולות שהתבזבזו בחודש אפריל על הימין החדש וזהות, צריך יהיה לראות כמה קולות התבזבזו הפעם על עוצמה יהודית. טוב שהרשימה הגזענית הזאת לא נכנסה לכנסת; לא טוב שבגללה הימין בדרך לאבד את השלטון. צריך לזכור, שמדובר ברשימה ששניים מראשיה נפסלו בידי בג"ץ בשל גזענות בוטה ביותר, ושאיתמר בן-גביר היה רק כפסע מפסילה בשל אותה סיבה. כעת בן-גביר מסתמן כאשם המשני, לצידו של נתניהו, בכך שלמרות שלפי כל הסקרים וההצבעות לימין יש רוב בציבור – וליברמן הוא בהחלט איש ימין – מאוד ייתכן שהימין יצטרך להסתפק לכל היותר בשותפות בשלטון, ושסיעת הימין המובהקת היחידה (ימינה) לא תהיה חלק ממנו.

אחריותו של האדמו"ר

אם החרדים ימצאו את עצמם באופוזיציה, האחראי המרכזי לכך יהיה האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר. הוא זה שמנע את אישור חוק הגיוס ונתן לליברמן את העילה למנוע הקמת ממשלת ימין-חרדים אחרי הבחירות של אפריל. חוק הגיוס הזה היה הדבר הכי טוב שיכלו החרדים לקבל, והם יתגעגעו אליו אם וכאשר יישבו באופוזיציה. האדמו"ר לא הצליח להבין, שהמצוין הוא אויבו של הטוב-מאוד.

למרות הכל ממשלת ימין?
במקום מבוי סתום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ואחרי כל זה, אל תפסלו את האפשרות שבכל זאת תקום ממשלת ימין. כאמור, ליברמן הוא איש ימין. במובנים רבים הוא יותר ימני מאשר נתניהו ומתחרה על המשבצת של נפתלי בנט ואיילת שקד (כן, גם הם נכשלו). מה יקרה אם יגלה ליברמן, כי המערכת מצויה שוב במבוי סתום העלול להוביל לבחירות נוספות?

זהו תסריט בהחלט אפשרי. ראשית, אם לנתניהו יהיו יותר ממליצים והרכבת הממשלה תוטל עליו - המומנטום יהיה בצד שלו. שנית, וכפי שכבר נאמר, גנץ אינו יכול להקים ממשלת מרכז-שמאל, כי הוא יצטרך את תמיכתם של איימן עודה ואביגדור ליברמן – וזו משימה בלתי אפשרית. כל עוד נתניהו עומד בראש הליכוד, הסיכוי להקמת ממשלת אחדות הוא קטן ואולי אפסי. הסיכוי שלפיד וליברמן יסכימו לקבל את החרדים לממשלה הוא דומה. כלומר: לאגף השמאל-מרכז אין כרגע סיכוי ריאלי להרכיב ממשלה.

נראה שעל זה בונה נתניהו. אם הוא יצליח להחזיק מעמד מספיק זמן, האפשרות המעשית היחידה תהיה ממשלת ימין-חרדים – כן, עם ליברמן. בחירות נוספות יהיו הפקרות פושעת, וליברמן אינו יכול לבנות על כך שיזכה שוב בשמונה-עשרה מנדטים, במיוחד אם לא יצליח לספק את הסחורה המובטחת: ממשלת אחדות חילונית. אולי גם האדמו"ר מגור ישתכנע לתמוך בחוק הגיוס, תוך הבנה שהחלופה הרבה יותר גרועה – ולא רק בגיוס, אלא גם בשבת ובחינוך ובתקציבים ובגיור.

כדאי גם לזכור, כי ראובן ריבלין הוא איש ימין – אומנם ימין מתון, חרות הקלאסית, אבל איש ימין. נדגיש: ריבלין יפעל בממלכתיות ויטיל את הרכבת הממשלה על מי שיהיו לו הסיכויים הטובים ביותר לכך. ייתכן שהוא ינסה לסייע בהרכבת ממשלת אחדות. אבל אם זה לא ילך, יש לו בסופו של דבר שפה משותפת עם נתניהו וליברמן, ואולי הוא יוכל לפעול לגישור הפערים ביניהם. כי ברור לגמרי, שהתסריט הגרוע ביותר של תוצאות הבחירות לכנסת ה-22, הוא שהבחירות לכנסת ה-23 יתקיימו בעוד חמישה חודשים.

תאריך:  18/09/2019   |   עודכן:  18/09/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכישלון כולו של נתניהו
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא רחמן
18/09/19 08:38
 
משה דב
18/09/19 14:37
2
זנגויל
18/09/19 09:44
3
באום
18/09/19 10:02
4
ב
18/09/19 10:15
5
רננה
18/09/19 10:16
 
הם דווקא הצליחו
18/09/19 22:53
6
דודג
18/09/19 11:56
7
פרשנדתא
18/09/19 12:05
8
א.ל. רמת-גן
18/09/19 13:22
9
אביתר נגר
18/09/19 14:04
 
ע_הראל
24/09/19 05:40
10
למצב זה.NIF+
18/09/19 19:46
11
אלי נמט
18/09/19 20:46
12
dror1
19/09/19 15:18
13
יאיר4
19/09/19 18:01
14
אבי כהן
25/09/19 16:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (ב)
לפי הנתונים הרשמיים בבחירות לכנסת ה-22 - כחול-לבן עולה ל-33 מנדטים, הליכוד עולה שוב ל-32 והרשימה המשותפת ירדה ל-12 מנדטים. מפלגת ישראל ביתנו של ליברמן ירדה במנדט אחד ל-8 מנדטים.
18/09/2019  |  איתמר לוין, מירב ארד  |   חדשות
ועדת הבחירות: נכון לשעה 03:58 נספרו 652,119 קולות שהם 10.26% מתוצאות האמת. הליכוד עם 30.5%; כחול לבן 23.6%; ש"ס 9.14%; ישראל ביתנו 9%; יהדות התורה 6.79%; ימינה 6.09%; העבודה-גשר 4.91%; המחנה הדמוקרטי 3.56%; הרשימה המשותפת 3.18%; עוצמה יהודית בחוץ עם 2.27%.
18/09/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקדיש את נאומו בפני תומכי הליכוד לשלילת הלגיטימציה של הבלוק החוסם שצפוי להיות למפלגת כחול-לבן באמצעות הרשימה המשותפת הערבית.
18/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ הצהיר כי כבר החל במגעים עם שותפים קואליציונים פוטנציאליים במטרה להביא להקמת ממשלת אחדות. בנאום שנשא בפני תומכי מפלגתו בשעה 2:30 אחר חצות נמנע גנץ מלשלול מגעים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לממשלת אחדות ונמנע מאיזכור הבטחת הבחירות שלו להקמת ממשלת אחדות חילונית.
18/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר, אמר כי הוא מאוכזב מתוצאות מדגמי הטלוויזיה שהשאירו. "נתניהו עשה טעות חמורה כשהלך על הראש שלנו פעם אחר פעם, הוא פירק לעצמו את הממשלה. הבאים בתור שצריך להאשים אותם - איילת שקד, בנט ובצלאל סמוטריץ'", אמר לתומכי המפלגה.
17/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2019 (ב)  /  מי ומי  
שני הגושים לא השיגו 61 מנדטים; נתניהו וגנץ ממתינים לתוצאות אמת  /  איתמר לוין, איציק וולף
מכת זיופים: הוכשרו פתקים מקושקשים  /  איציק וולף
63.7% הצביעו עד לשעה 20:00  /  עידן יוסף, איציק וולף
ימינה או עוצמה  /  סוזי דים
לא להתחשב בתכתיבי יהודי התפוצות  /  ארי בוסל
ברוך שפטרנו(?)  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il