|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אחרי ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה

הנשיא טראמפ עסוק בקמפיין הבחירות לנשיאות ונמנע מלהגיב צבאית על המתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה מחשש למלחמה אזורית שתסבך גם את ישראל. חשש במערכת הביטחון שהתקיפה המוצלחת של אירן בסעודיה תעודד אותה לתקיפת פתע דומה על ישראל באמצעות מל"טים וטילי שיוט
22/09/2019  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
טראמפ ורוחאני. ללא תגובה צבאית

כל הסימנים מעידים על כך שארה"ב איננה מתכוונת להגיב באופן צבאי על ההתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה וכי תסתפק בשלב הזה בהגברת הסנקציות על אירן. למרות הפגיעה בבת בריתה סעודיה ובשוק הנפט העולמי, ארה"ב איננה מתכוונת להקים קאוליציה בינלאומית צבאית נגד אירן או להנחית עליה מכת פתע. אף חייל אמריקני לא נפגע בהתקפה על סעודיה, הנשיא טראמפ נמנע מתגובה צבאית גם לאחר שהאירנים הפילו מל"ט אמריקני בשמי מפרץ הורמוז לפני כמה חודשים, הוא זה שאמור לקבל את ההחלטה על פעולה צבאית נגד אירן אך הוא מסתייג מאוד מהאופציה הזו.

הנשיא טראמפ בוחן חלופות תגובה נגד אירן, בכירי הצבא האמריקני הזהירו אותו מפני פעולה צבאית שעלולה להביא לפתיחת מלחמה כוללת עם אירן. הצבא הסעודי הציג את שרידי כלי הנשק שבהם הותקפו מתקני חברת "אראמקו" וטען כי מדובר בכלי נשק מתוצרת אירן אך סעודיה הרשמית נזהרת מלהאשים מפורשות את אירן כי היא עומדת מאחורי המתקפה.

שר החוץ האירני ג'וואד זריף איים ב-19 בספטמבר כי תגובה צבאית של ארה"ב או סעודיה על מתקפת הטילים והמל"טים נגד מתקני הנפט בסעודיה תביא ל "מלחמה כוללת" ואירן תילחם "עד החייל האמריקני האחרון". אירן מכחישה בתוקף כי עמדה מאחורי המתקפה בסעודיה ואילו ארה"ב מסרבת עד עתה לחשוף את ההוכחות המודיעיניות לכך,גם לא ברור כיצד מערכות ההתראה של טילי הפטריוט בסעודיה והבסיסים האמריקנים במפרץ לא הצליחו לאתר מראש את ההכנות להתקפה.

המחדל הסעודי

סעודיה מתוסכלת מחוסר התגובה הצבאית של ארה"ב ומכך שהיא לא הגנה עליה מפני אירן, במאמר המערכת של העיתון הסעודי "עוכאז" ב -19 בספטמבר נכתב:
"אין לנו לסעודים בן ברית, בני הברית של אתמול אינם כפי שהיום, הסחיטה שלהם הזולה מבחינה מוסרית והיקרה במחיר, כאילו הם עומדים לצדנו, נחשפה".
ההתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה החלישה מאוד את מעמדו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן שהינו אדריכל המלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן.

מסתבר כי הסעודים לא ירו אפילו כדור אחד לעבר המל"טים שתקפו אותם ולא ניסו כלל ליירט את טילי השיוט ששוגרו לעבר מתקני הנפט של חברת "אראמקו".
ליד מתקני הנפט באזור בקיק לא מוצבות מערכות הגנה אווירית למרות שמדובר במתקני אנרגיה בעלי חשיבות עולמית שמפיקים 10 מיליון חביות נפט ביום.

במדינות המפרץ רואים בחוסר התגובה הסעודי על ההתקפה האירנית מחדל מדיני ואסטרטגי, למרות שהמלחמה של סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן נמשכת יותר מ-4 שנים, היא מזניחה את ההגנה על המתקנים החשובים ביותר בממלכה, רוב הערים ומתקני הנפט בסעודיה חשופים לאיום של טילים בליסטים ומל"טים של המורדים החות'ים.

לסעודיה יש כ-100 שדות נפט פעילים בתחומה אך הם אינם מוגנים באמצעות מערכות הגנה אווירית, בכל מקרה מערכות "הפטריוט" האמריקניות שברשות סעודיה אינן יעילות כדי לירט מל"טים. בית המלוכה הסעודי טומן ראשו בחול ומתעלם מן האיום הזה, סעודיה ממשיכה בהפצצות בתימן על יעדי המורדים החות'ים ויש ביקורת קשה עליה כי ההפצצות פוגעות גם באזרחים חפים מפשע. עד עכשיו סעודיה גם לא גיבשה אסטרטגיית יציאה מהמלחמה בתימן, היא נחושה להמשיך במלחמה נגד המורדים החות'ים, שליחיה של אירן, מחשש שהם ישתלטו על "החצר האחורית" שלה.

אירן איננה חוששת מתגובה צבאית סעודית, היא הרבה יותר חזקה ממנה מבחינה צבאית, היא גם לא חוששת מתגובה צבאית אמריקנית, היא יודעת שכל מלחמה נגדה תביא לעלייה במחרי הנפט ומי שיפגע מכך היא הכלכלה האמריקנית, דבר שיפגע קשות בקמפיין הבחירות של הנשיא טראמפ. לאירן יש שלוחות בתימן, עירק, סוריה, לבנון ורצועת עזה והיא יכולה להבעיר את כל המזרח התיכון, מלחמה נגד אירן פירושה מלחמה נגד כל "ציר ההתנגדות".

האם היעד הבא הוא ישראל?

ההתקפה האירנית ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט הסעודים הייתה בגדר "רעידת אדמה" שהביאה להפסקת הפקת מחצית מתפוקת הנפט והזניקה את מחיריו בעולם עד 20 אחוזים לראשונה מאז מלחמת המפרץ ב-1991. ארה"ב וסעודיה יכולות גם הן לתקוף בתגובה מתקני נפט באירן או את בסיסי המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" בעירק, שעל-פי אחת ההערכות ייתכן שהן שיגרו את המל"טים וטילי השיוט לעבר מתקני הנפט הסעודיים. ארה"ב יכולה גם להגיב במתקפת סייבר על אירן שתשתק את המערכות החיוניות שבה.

שר החוץ פומפיאו תיאר את ההתקפה האירנית על סעודיה כ"אקט של מלחמה" ובאופן דומה התבטא גם הסנטור לינדזי גראהם, אבל הנשיא טראמפ עומד על שלו וטוען כי גם "איפוק הוא כוח" וכי הדבר הכי קל הוא לתקוף את אירן. הנשיא האמריקני איננו רוצה להסתבך במלחמה במפרץ לקראת המרוץ לנשיאות לקדנציה נוספת, הוא גם מעריך בצדק שבמלחמה כזו תסבך אירן גם את ישראל, זאת ועוד, הוא הבהיר בפומבי כי מלחמה עולה הרבה כסף וכי סעודיה תצטרך לממן זאת.

"אמריקה תחילה" היא הסיסמה שהנשיא טראמפ מתכוון לחזור עליה גם במרוץ שלו לקדנציה השנייה כנשיא. אירן ניצלה את מצבו הפוליטי של הנשיא טראמפ וחששו ממלחמה לפני הבחירות לנשיאות והנחיתה מהלומה צבאית מדויקת על מתקני הנפט של סעדיה ממרחק רב תוך יצירת מהלך הונאה כי המורדים החות'ים בתימן הם האחראים למתקפה בתגובה על ההפצצות הסעודיות בתימן.

ההסתפקות של הנשיא טראמפ בהטלת סנקציות בלבד על אירן מתפרשת אצל הנהגת ההיאתולות כחולשה ורק מעוררת את התיאבון האירני להמשיך בטרור, אחרי סעודיה הבאה בתור בהחלט עלולה להיות ישראל. היכולות המודיעיניות והמבצעיות שהפגינה אירן בהתקפה על מתקני הנפט בסעודיה צריכות להדאיג מאוד את הדרג המדיני והצבאי בישראל.

הגנרל קאסם סולימאני ראש גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" נכשל עד כה בכל הניסיונות שלו לתקוף את ישראל בזכות מודיעין מדויק ויכולות מבצעיות גבוהות של צה"ל, לא ברור אם הוא זה שעומד מאחורי ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה או המפקד החדש של "משמרות המהפכה" הגנרל חוסיין סלאמי שנכנס לתפקידו בחודש אפריל האחרון.

בכל מקרה, סביר להניח שקאסם סולימאני יעשה הפקת לקחים מהמתקפה המוצלחת בסעודיה כדי ליישמם בהתקפה הבאה שהוא מתכנן נגד ישראל. שנת הבחירות בארה"ב איננה טובה לישראל, היא מגבילה את חופש הפעולה של הנשיא טראמפ, שהינו ידיד גדול של ישראל, במהלכים צבאיים נגד אירן, הנשיא טראמפ יסחט את לימון הסנקציות נגד אירן עד הטיפה האחרונה אך במערכה הצבאית ישראל עלולה למצוא את עצמה לבדה מול אירן, הבסיסים האמריקנים במפרץ הם יעד ראשי וקבוע לתקיפה של האירנים אך הם נזהרים שלא לתקוף אותם מחשש לתגובה אמריקנית קשה, כל עוד זה לא קורה, סביר להניח שארה"ב לא תסתכן בסיוע צבאי אקטיבי לישראל במקרה של מתקפה אירנית על מטרות בישראל.

חיזוק מערך ההגנה האווירית של ישראל, במיוחד בסמוך למתקנים אסטרטגים במדינה, צריך להיות היעד בעדיפות ראשונה של צה"ל בעקבות ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, במקביל יש להכין תוכנית חרום לתגובה מהירה בעומק אירן אם היא תנסה לחקות את התקיפה בסעודיה גם על אתרים אסטרטגיים בישראל.

תאריך:  22/09/2019   |   עודכן:  22/09/2019
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחרי ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
עימותים צבאיים כבר מזמן אינם מוגבלים לשדה הקרב הפיזי, אלא מתנהלים גם במרחב הדיגיטלי – בעיקר בסייבר, אך גם ברשתות החברתיות. כך למשל נאבקים ישראל וחיזבאללה בטוויטר, סין מעסיקה צבא של טרולים נגד המפגינים בהונג-קונג, וכמובן – ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016. בעולם של 2019, כותבי מומחי חברת הייעוץ הביטחוני סופאן גרופ, מטושטשים מאוד הגבולות שבין מלחמה ושלום, כאשר גופים רבים עוסקים בלוחמת מידע.
20/09/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אירן השיעית הצליחה באמצעות ההתקפה המתוחכמת והמוצלחת על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" במחוז בקיק בסעודיה להשפיל את מנהיגת העולם הסוני. יצאנית הנפט הגדולה הפכה לחוחא והיתלולא בעיני מדינות העולם לאחר שנכשלה בהגנה על מתקני הנפט החשובים שלה ואירן הצליחה להפתיע אותה ולהשיג עליה יתרון מודיעיני וצבאי, התזמון של ההתקפה ישבש את התוכניות של סעודיה להפריט את חברת "אראמקו" ועל-פי הערכות של מומחי כלכלה יגרום לה נזק כספי כבד.
ההתקפות בסוף השבוע (14.9.19) על מתקני הנפט החשובים ביותר של סעודיה, חשפו את הבטן הרכה של ענף הנפט העולמי, השביתו למעלה מ-5% מהתפוקה ופגעו במעמדה של הממלכה כספקית הנפט האמינה בעולם – כותב פייננשל טיימס.
16/09/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
תנועת חמאס שמרה בשקט רב, במשך 5 חודשים, את דבר מעצרם של כ-60 מפעיליה בסעודיה, דבר המעצרים התפרסם בזמנו בעיתונות הקטרית אך בחמאס סירבו לאשר את הידיעות וניסו במאמצים דיפלומטים, באמצעות כמה מדינות ואישים במפרץ שפעלו מאחורי הקלעים, להביא לשחרור העצורים.
13/09/2019  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
למרות השפל ביחסי ישראל עם טורקיה בתקופתו של הנשיא טייפ רג'ב ארדואן, עדיין נשמר ערוץ הקשר המודיעיני בין שתי המדינות. שר החוץ ישראל כ"ץ גילה בסוף השבוע כי ישראל העבירה לנשיא טורקיה מידע מודיעיני על פיגועי טרור שארגון דאעש תכנן לבצע על אדמת טורקיה. על-פי גורמים מדיניים, ישראל גם מחתה באזני טורקיה על פעילות הטרור של שלוחת חמאס בטורקיה הממוקמת באיסטנבול כי היא עוסקת באכוונת פיגועי טרור נגד ישראל, בניגוד לסיכומים במסגרת הסכם הפיוס שבין שתי המדינות אחרי פרשת המרמרה.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
עירק: הרוגים בתקיפת מחסן נשק של מיליציה שיעית  /  מחלקה ראשונה
הנסיך מוחמד מאחורי רצח ג'מאל חאשוקג'י  /  איתמר לוין
מוחמד מורסי מת בבית המשפט  /  איציק וולף, איתמר לוין
ההיגיון של נסראללה   /  יוני בן-מנחם
איומי סרק  /  שאול מנשה
לסעודיה נשבר מהפלשתינים  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il