שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' הודיע (יום ה', 22.8.19) למפעילי התחבורה הציבורית, כי בכוונתו לשנות את מכרזי ההפעלה בתחבורה הציבורית כך שקווים הנוסעים בתדירות נמוכה שלא ביצעו את הנסיעה יקבלו קנס גבוה יותר מהקנס הקיים כיום. הדבר נועד להטיב בעיקר עם אזורים בפריפריה בהם שירות התחבורה הציבורית דליל יחסית. מסתמן כל הנראה שהקנס הגבוה יוטל על קווים שתדירותם היא יותר מפעם בשעה.
סמוטריץ' זימן אליו ל
משרד התחבורה בתל אביב את מנהלי כל החברות המפעילות של התחבורה הציבורית, והעמיד אותם על החשיבות שהוא רואה בחשיבות השירות לנוסעי האוטובוס. "הבהרתי להם שאני מודע לקשיים האובייקטיביים של הענף - חוסר בנהגים, חוסר במסופים ועוד - ושאהיה שותף מלא במאמץ לשפר ולייעל", אמר בסוף הפגישה. "עם זה הבהרתי להם שאני דורש שיפור מיידי ברמת השירות, וכן פיתוח והטמעה של תודעת שירות כמו בשוק הפרטי".
הפגישה נמשכה כשעה וחצי ונכח בה גם ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית,
אמיר אסרף. המשתתפים שטחו בפני השר את הבעיות בהם הם נתקלים בהעדר מסופים, תשתיות ונהגים ובאשר ליחס כלפי נהגים.
מנהלי תחבורה ציבורית ותיקים בענף אמרו ל-News1 כי הופתעו מרמת הבקיאות שגילה השר, למרות שנכנס לתפקיד רק לפני חודשיים. "אחלה שר. סופר-יסודי, סופר-ענייני שבא לעבוד. בלי שום מילה על פוליטיקה בפגישה", אמר אחד מהם.
משתתף אחר, מהוותיקים בענף, תיאר את סמוטריץ' כשר התחבורה הכי אכפתי שהיה בעשורים האחרונים. "ישראל כ"ץ היה גם אכפתי, אבל פחות למפעילים ולנושא האוטובוסים. הוא העדיף לתת את המשקל בעיקר בנושאים שמצטלמים טוב כמו כבישים, רכבות קלות וכבדות, טיסות ונמלים, אבל פחות בלחם והחמאה של התחבורה הציבורית - האוטובוסים בהם נוסע רוב הציבור. איפה ראית שר שמחלק לנוסעים את הטלפון האישי שלו?".
בארגון הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" בירכו על קיום הפגישה. לדברי מקס מורוגובסקי, ממונה תחום השירות לנוסע: "אנו מברכים את השר שאימץ את דרישתנו להטמעה של תפישת שרות לנוסע בחברות התחבורה הציבורית. צעד כזה מחייב את משרד התחבורה להתאים קודם כל את הממשקים והשירותים של המשרד לנוסעים, ולשנות את שיטת המכרזים, שמשמרת את מעמדו של משרד התחבורה כלקוח של המפעילים, במקום שהנוסעים יוגדרו כלקוחות.
"הטלת האחריות הבלעדית על מפעיל השירות התחבורתי, שמשמש בפועל כספק שירותים של המשרד, בלתי ניתנת למימוש כיום, מאחר שאין גמישות למפעיל בשעה שכל סמכויות ההפעלה והתכנון בידי משרד התחבורה. המפעיל מחזיר את הנוסע לקבל תשובות מהמשרד ומתעלם מהנגשת המידע התחבורתי לרשויות המקומיות, המשמשות לרוב כצינור הקשר היעיל לנוסעים".
סמוטריץ' סיכם את הפגישה, ואמר: "התחבורה הציבורית היא ללא כל ספק האתגר של השנים הבאות במשרד התחבורה, וכדי להצליח בו נדרש שיתוף פעולה הדוק בין המשרד לגופים והחברות נותנות השירות. אני מאמין בשולחנות עגולים, בהידברות ובשילוב אינטרסים, ומאמין שזה אתגר שאפשר בעזרת השם לעמוד בו בהצלחה".