|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
שחם. דחה את ההצעה [צילום: פלאש 90] דיסקין. "אין קושי מיוחד"

התקבל הערעור על זיכויו של מפקד משטרת י-ם לשעבר

ניסו שחם הורשע בהטרדה מינית ומרמה: <br>"יצר שיטה לקיים יחסי מין עם שוטרות"

ביקורת נוקבת על התנהגותו של שחם: פעל בצורה מושחתת, ניצל לרעה של מעמדו, השתמש במידע שהיה לו על מצוקותיהן של השוטרות השופטים מרים דיסקין, גיליה רביד ומוטי לוי דוחים מכל וכל את קביעותיו של השופט בני שגיא: ברור לחלוטין שמדובר בעבירה של מרמה והפרת אמונים עונשו של שחם ייקבע בידי בית משפט השלום
23/09/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות

ניצב בדימוס ניסו שחם, שהיה מפקד משטרת מחוז ירושלים, הורשע (יום ה', 23.9.19) בהטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים. בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את ערעורה של המדינה על פסק דינו של בית משפט השלום בעיר וקבע, כי שחם יצר שיטה שאפשרה לו לקיים יחסי מין עם שוטרות שהיו כפופות לו. הדיון בעניינו הוחזר לבית משפט השלום, שיגזור את עונשו.

שחם, לשעבר מפקד משטרת מחוז ירושלים, הואשם בשמונה פרשיות של קשרים מיניים עם שוטרות צעירות ממנו בהרבה שהיו כפופות לו. המדינה טענה, כי בכל המקרים הוא פעל בניגוד עניינים המגיע כדי עבירה פלילית, כאשר טיפל בענייניהן של אותן שוטרות. בחמישה מקרים יוחסו לו גם עבירות מין כלפיהן. השופט בני שגיא (כיום במחוזי בתל אביב) זיכה את שחם כמעט מכל האישומים, למעט הטרדה מינית אחת, באומרו שיש לבחון כל מקרה לעצמו - וכי בחינה כזאת מעלה שלכל היותר פעל שחם בניגוד עניינים שאינו פלילי. הוא גזר עליו 240 שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ).

בערעורה טענה המדינה, כי הכרעתו של שגיא "נעדרת כליל אמירה משפטית-נורמטיבית על התמונה העובדתית הקשה שהוצגה בפניו במהלך המשפט". לטענת המדינה, שגיא שגה בדרך בה קרא את כתב האישום, וטעות זו היא שהובילה לפסק דינו השגוי. שחם מצידו ערער על הרשעתו. בתום הדיון בערעורים הציעו השופטים לשחם למשוך את ערעורו ולהסכים להרשעתו במרמה והפרת אמונים ולעונש של עבודות שירות, תוך שהם רומזים שפסק דין עלול להביא לעונש חמור יותר; שחם דחה מיד את ההצעה.

"הפרה חמורה של חובת האמון"

שופטי המחוזי - מרים דיסקין (שכתבה את חוות הדעת העיקרית), גיליה רביד ומוטי לוי - אומרים על שחם: "התנהגותו מצביעה על הפרה חמורה של חובת האמון של שוטר במדים". הפער העצום בינו לבין שמונה השוטרות "היווה קרקע להצמחת עשבים שוטים וניצול לרעה. הן לא פגשו אותו במקום ניטרלי ושוויוני, אלא במסגרת תפקידו שהכל סרים למרותו - הרכנת ראש של הכפופים והשלמה מאולצת להתנהגות מינית מצד בעלי הסמכות".

דיסקין, רביד ולוי מוסיפים: "המדובר בשיטת מיזוג שבין יחסים אינטימיים עם כפיפות לבין עיסוק בתנאי שירותן במשטרה שפיתח שחם והפעיל לאורך שנים. ככל שחיתות, יש בה ניצול לרעה של כוח עודף כדי להשיג טובות הנאה אישיות שאינן נובעות מן התפקיד ואינן קשורות בביצועו. ניצול הסמכות, הכוח והשררה שניתנו לשחם בשירות הציבורי כדי לפעול במסגרת תפקידו לשם סיפוק מאווייו המיניים – משחית את הארגון, ומשווה להתנהגות זו משמעות של מעילה באמון הציבור, כלומר – מעשה של הפרת אמונים. כך, בכל מסגרת עבודה בשירות הציבורי, וכך ביתר שאת במסגרת המשטרה".

המחוזי מדגיש: "אין ולא צריך להיות קושי מיוחד לזהות את התנהלותו של שחם ככזו המגבשת את מעשיו לעבירה של מרמה והפרת אמונים. המדובר בהתנהלות כוללת, ממושכת וחוזרת של קצין משטרה בכיר המצוי ברום ההירארכיה הארגונית, שרק מעטים בכירים ממנו, היוצר שוב ושוב זיקה אישית חריגה ואסורה על-פי הדין המשמעתי וכללי ההתנהלות המחייבים בדמות קשרים מיניים עם שוטרות צעירות שדרגתן נמוכה, תוך ניצול מעמדו ותפקידו, כל זאת מבלי לחשוף את דבר הזיקה החריגה. כך, אף מבלי שאותו קצין ייזקק להחליט בעניינן של השוטרות. ובמקרה דנן – קל וחומר שכך, בשים לב לכך ששחם לא טרח למשוך את ידיו מקבלת החלטות בעניינן".

בבית אמו ובתחנות המשטרה

עוד קובע המחוזי, כי מעשיו של שחם חורגים מהתחום המשמעתי ועוברים אל התחום הפלילי. הוא היה קצין בכיר מאוד ובעל השפעה רבה ואף מכריעה בתפקידים שמילא - ודי בכך כדי שהפרת האמונים שלו תהיה בעלת אופי פלילי. חומרה יתרה נובעת מכך שהמעשים נעשו במשטרה, "שערכי היושר, האמת, הצדק ושמירת החוק הם אבני היסוד עליהן היא מושתתת. ההתנהגות המיוחסת לשחם מצביעה על הפרה חמורה של חובת האמון הנדרשת משוטר במדים, כלפי תפקידו וכלפי מערך המשטרה עליו נמנה".

עוד מצביע המחוזי על כך ששחם קיים יחסים עם שוטרות זוטרות, כאמור - לא פחות משמונה שוטרות, ואף ניצל את נסיבותיהן האישיות כפי שהכיר מכוח תפקידו. התמשכות המעשים (חמש שנים) ואופיים - כולל מפגשים מיניים בבית אמו של שחם, בביתו הפרטי, ברכבו ואף בתחנות המשטרה - אף הם הופכים אותם לפליליים. "שחם יצר קשרים אינטימיים עם השוטרות, תוך שעשה מעת לעת שימוש בסמכויות שהוענקו לו מתוקף תפקידו, לרבות יצירת התנאים שאפשרו קשר אינטימי עימן, וייתכן שעל-מנת לקדם את עניינן האישי בו", מוסיפים השופטים.

המחוזי מסכם באומרו: "בסיכומו של דבר, כאשר אנו משקללים את כלל הנתונים שפורטו לעיל: רום מעמדו של שחם; את מאפייניו הייחודים של ארגון המשטרה; את מעמדן של השוטרות; את נסיבותיהן האישיות; את מספר השוטרות; את משך השנים; את אופי הקשרים האינטימיים; את קבלת ההחלטות של שחם בעניינן; את שמירתם בסוד ואת ההשפעה של כל אלו הן מבחינה פנים ארגונית והן מבחינת כלל הציבור – התשובה לשאלה אם מעשיו פגעו בערכים המוגנים הניצבים בבסיס העבירה באופן הממלא אחר יסודותיה – הופכת מובנת מאליה, באופן שהתנהלותו נצבעת בצבע 'השחור' של עבירה פלילית".

במישור העקרוני מדגיש המחוזי: "האיסור על קיומם של יחסים אינטימיים עם כפיפה קשור קשר בל ינותק לאיסור להיכנס למצב של ניגוד עניינים, במובן של 'הא בהא תליא'. המדובר בקשר גורדי, מורכב ובעייתי שאינו ניתן להתרה ממשית, גם לא בחלוף זמן, משום שעצם קיומה של מערכת יחסים כזו בתוך ארגון היררכי מוביל בהכרח את הבכיר לתוך 'שדה מוקשים' של התנגשות בלתי נמנעת בין המישור האישי למישור המקצועי".

לראות את התמונה הכוללת

דיסקין, רביד ולוי אינם מקבלים את גישתו הבסיסית של שגיא, אשר בחן כל אישום בפני עצמו ולא את התמונה הכוללת. "פירוק כל מקרה ומקרה לגורמים ולתת-גורמים וניתוחם במנותק מהקונטקסט של התנהלות חוזרת ונשנית, בעלת דפוסים אופייניים, מדללת ומעוותת את התמונה הראייתית שהונחה בפני בית המשפט.

"רוצה לומר, בחינת כל פרט ופרט של כל מקרה ומקרה כעומד בפני עצמו ובמנותק מכול השאר, משל המדובר במקרה בודד וחד-פעמי, בעל משקל סגולי דל ואזוטרי, ולא בחלק אינטגרלי מתצרף גדול ומשמעותי שהפך למסה, חוטא לתמונה השלמה והחמורה המתגבשת מכלל המעשים. זו המלמדת על התנהלות סדרתית ולאורך שנים, בעלת קווים דומים ואופייניים, שטבועה בה פגיעה אינהרנטית ומובהקת בשלושת הערכים – טוהר המידות, אמון הציבור ומינהל תקין – ערכים המוגנים על-ידי העבירה". המחוזי מדגיש, כי גם אופי היחסים ושמירתם בסוד, מלמדים שהצדדים היו מודעים לכך שמדובר בעבירה.

ביקורת נוספת של המחוזי על שגיא, היא בכך שהדגיש כ"מינוריות יחסיות" את הפעולות שביצע שחם בענייניהן של השוטרות. ראשית, מזכירים השופטים, אין זה משנה לעניין ביצוע העבירה. שנית, ההגדרה היא בעיני המתבונן, ומה שנראה מינורי לאחד - עשוי להיות רב משמעות לאחר. "בחינה של כל אמות המידה מובילה למסקנה, כי עוצמת ניגוד העניינים בו היה נתון שחם עת פעל בעניינן של השוטרות חוצה את הרף הפלילי", נקבע.

שגיא גם קבע, כי לא ניתן לאסוף שורה של מקרים וליצור מהם עבירה אחת של מרמה והפרת אמונים; המחוזי דוחה מסקנה זו. "דווקא עבירה ייחודית זו, המוגדרת באמצעות פגיעה מהותית באחד מתוך שלושת הערכים המוגנים על ידה, מחייבת, לטעמי, בחינה כוללת של מעשיו והתנהלותו של עובד הציבור כדי להכריע ביחס להתקיימותה או אי-התקיימותה", אומר המחוזי. עוד הודגש, כי בניגוד לדבריו של שגיא - "תזת הצבירה" שהציגה המדינה (דהיינו, הצורך להסתכל על מכלול מעשיו של שחם) אינה חדשה וניתן למצוא אותה בפסיקה קודמת.

את המדינה ייצגו עוה"ד נעמי גרנות, נילי פינקלשטיין ורונן יצחק, ואת שחם - עוה"ד בועז בן-צור ודיקלה סירקיס.
ת"פ 23260-01-19, מדינת ישראל נ' ניסו שחם / פס"ד
הרשעתו של ניצב בדימוס ניסו שחם במרמה והפרת אמונים ובהטרדה מינית בשל יחסיו עם שמונה שוטרות
ת"פ 23260-01-19, מדינת ישראל נ' ניסו שחם / תקציר פס"ד
הרשעתו של ניצב בדימוס ניסו שחם במרמה והפרת אמונים ובהטרדה מינית בשל יחסיו עם שמונה שוטרות

תאריך:  23/09/2019   |   עודכן:  23/09/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניסו שחם הורשע בהטרדה מינית ומרמה: "יצר שיטה לקיים יחסי מין עם שוטרות"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מר קו
23/09/19 14:46
2
מורדי
23/09/19 15:16
3
עמרסקי
24/09/19 21:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, קובע (יום ב', 23.9.19), כי המשטרה הגישה לשופט מעצרים מידע חסוי לעיניו בלבד - למרות שמדובר היה במידע גלוי שצריך היה להידון במעמד שני הצדדים ולהירשם בפרוטוקול. החלטתו של רוזן מעלה, כי למרות פרשת המסרונים והשופטת רונית פוזננסקי-כץ - נמשכת התופעה של מסלול ישיר לשופט ממנו נהנות רשויות האכיפה.
23/09/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבדוק היבטים פיקודיים בעבודת המשטרה, העולים מהרשעתו של שוטר בתקיפת מסתננים מאריתריאה בתל אביב בשנת 2016. כך אומר (יום ב', 16.9.19) שופט בית משפט השלום בתל אביב, שאול אבינור.
16/09/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"המטרה של חקירה פנימית המבוצעת כהלכה היא לאפשר לראש הממשלה לקום ולומר לפרלמנט: ביצענו חקירה פנימית ולא נמצאו ראיות למעשים פסולים", מסביר סר האמפרי אפלבי לג'ים האקר. הלה מעיר, כי כעת הוא מבין מה משמעות הביטוי "חקירה פנימית מלאה": הפעם לא-נמצאו עוד יותר ראיות.
12/09/2019  |  איתמר לוין  |   מאמרים
משטרת ישראל טוענת כי תנתק את הקשר ארוך השנים שיש לה עם חברת קודה תקשורת, בעקבות צילום ועריכת פרק בסדרה על מחוז ירושלים במשטרה שמהם השתמע כאילו נמצא נשק לא חוקי בביתו של סאמר סלימן, תושב הכפר עיסאוויה שבמזרח ירושלים.
12/09/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
מניעת שינה. הקלטה סתר שקרית. הסתה נגד עורכי דין. תסריט אימים משפחתי. אלו כמה מן הטקטיקות של חוקרי פרשות בנימין נתניהו שנחשפו בימים האחרונים - חלקן נגד חשודים (בתיק 4000) וחלקן כלפי מי שהפכו לעדי מדינה. מה קורה כאן?
10/09/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il