|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

מבחן עליון לשלטון החוק

22/05/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות

הפרסומים האחרונים בעיתון "מעריב" בעקבות מאמרם של העיתונאים אמנון דנקנר ודן מרגלית, מהווים ניסיון חדשני ומענין של התערבות מצדה של העיתונות הכתובה, בכל מה שקשור ונוגע בניסיון למגר מקרבנו את תופעת שחיתות המידות שפשתה בחברה הישראלית, באופן המעורר חשש של ממש לעצם קיומנו ועצמאותנו החברתית.

יש להסיר את הכובע בפני עורך עיתון מעריב שנותן את ידו למאמץ הזה לעודד מחאה של ממש מצד חלקים מעורבים של החברה הישראלית, בניסיון למגר את תופעת שחיתות המידות שמוצאת את מקומה היטב בכל המסגרות החברתיות.

על רקע דברי פתיחה אלה אבקש דוקא להסית את הדיון לנקודת השקה שהתעוררה באחרונה והיא מתייחסת להשפעות מערכת המשפט בכל הנוגע ביצירת דפוסי השחיתות האמורים, אם בכלל.

החברה הדמוקרטית בישראל שמה לעצמה מטרה כחברה נאורה לקדם את מוסדותיה החברתיים והתרבותים תוך הפניה מרכזית של תשומת לבה לשמירה על עיקרון של שמירה על שלטון חוק. שיטה הדוגלת בשחיתות היא שיטה הנלחמת בעיקרון מקודש זה של שיטתנו המשפטית ומסכנת את שלטון החוק, הוא שלטוננו.

בהקשר של המפגש שבין דפוסי שחיתות ובין נורמות הנקבעות בידי בתי המשפט תתעורר תמיד אותה שאלה בלתי פתירה; מה קדם למה הביצה לתרנגולת או התרנגולת לביצה. ככזו היא תישאר גם במקרה זה פתוחה לפרשנות של כל אחד ואחד מאיתנו. יש שיראו את הסיבה לשחיתות בגורמים אחרים. לי יש תפיסה הרבה יותר ביקורתית עם הדרך בה מסגרות המשפט נהגו בעניינים שעמדו על שולחנם. אותו יישום של מבחן בוזגלו... אם נשאר משהו ממנו חוץ מהשם המפוצץ?

והנה באה שעת המבחן הגדולה במקרה מאד מפתיע.

לפני כחודש ימים נחתם הסכם עסקת טיעון בין פרקליטות המדינה ובין יועציו המשפטים של השר לשעבר, וחבר הכנסת בדימוס, גונן שגב. שהואשם ביבוא כמויות מסחריות מדהימות של כדורי אקסטזי ששווקם אסור לפי פקודת המסים, ולבד מכך הואשם אף בעבירות התחזות תוך כך שבקש ליהנות מחסינות דיפלומטית, כזו שעמדה לו עוד בימיו כשר בממשלת רבין האחרונה.

אותו גונן שגב התכחש כל העת לכל המיוחס לו, וטען כי יביא בסופו של דבר להוכחת חפותו המלאה והמוחלטת מכל הנטען. בדרך אף קרוב משפחתו שהיה שותפו למעשים ראה לפתור את עצמו מעול האישום בכך ששם קץ לנפשו, וכך נותר לו אותו גונן שגב בבדידות מזהרת כמי שעוד מבקש להוכיח את חפותו. אל מול עד שקבל חסינות של עד מדינה.

כשהחבל החל להתהדק היטב סביב צווארו בחרו יועציו המשפטיים של גונן שגב, עו"ד ציון אמיר ועו"ד פנינת ינאי להציע לו להסכים לעסקת הטיעון. עיקריה של העסקה התייחסו להודאתו בבצוע הפשעים בהם הואשם, ומצד שני, עונשו יתחם במסגרת עסקת הטיעון לפרקי זמן שינועו בין שנתיים ועד חמש שנים לכל היותר.

נבהיר לאותם ביננו שאינם מצויים מספיק בנבכי המשמעות של עסקת הטעון. עסקה כזו היא עסקה ככל העסקאות שיכולים להתבצע בין בעלי דין, כמו בין שני צדדים המבקשים לכרות בניהם הסכם. ואולם, מכוון שהסכם כזה מתיחס לאינטרס ציבורי של החברה כולה, הרי שבתי המשפט אינם כפופים להסכמה זו. במסגרת כל עסקת טיעון חייב בית המשפט קודם למתן התייחסותו לעסקה האמורה, ליתן דעתו לעובדה כי הנאשם מודע היטב כי אין העסקה הנ"ל מחייבת את בית המשפט.

ניתנת תמיד לנאשם זכות לחזור בו מההסדר המוצע אם אינו שלם עם ההודאה הניגבת ממנו בביצוע המעשים בשל כך. רק לאחר שבית המשפט משוכנע היטב כי הנאשם מבין את האזהרה מצד אחד, ומן הפאן האחר, מוצא עצמו בית המשפט מודע כלפי עצמו שאינו כרוך במתן הסכמתו לעסקה המוצעת כדבר מובן מאליו יכול בית המשפט לקבל את העסקה כפי שגובשה בין הצדדים, ובאותה מידה יכול גם שלא לקבלה, הכל בהקשר הנובע מהפגיעה באינטרס הציבורי במעשה האסור שבפניו.

השיטה המשפטית גם מעודדת את בתי המשפט לאשר את עסקאות הטיעון. אינטרס זה נועד לעודד גם בעלי דין להגיע להסדרים שסופם יבוא לידי ביטוי באישורם על-ידי בתי המשפט. ענין זה חוסך זמן שיפוטי, ומעבר לכך הוא גם תמיד עדיף מעצם כך שההסדר הוא הסדר שבתוכו קיים יסוד הסכמי של בעלי הדין עצמם, העדיף לאין ערוך על הסדר פסיקתי.

במקרה של גונן שגב, רעשה הארץ. הכיצד זה יסיים את עונשו בפרקי הזמן המוצעים על-ידי הצדדים כחלק מהסכם, שהיה אינטרס של ממש מצד המדינה, לעודדו, נוכח קשיים מסוימים להוכחת האישום.

לעניות דעתנו, החטא הקדום חזר על עצמו בהקשר זה בהתנהגות הפרקליטות כבר מעצם העובדה שהפרקליטות העדיפה להקל עם גונן שגב ולהערך להסדר טיעון תוך שקילת שיקולי תקציב בעקר, אותם בקשה לחסוך מעצמה. אנו סבורים כי המדינה הקלה עם עצמה בשעה שהעדיפה שלא למצות את כל ההליכים המשפטים כנגד גונן שגב. המקרה של גונן שגב הצדיק משפט על כל המשמעויות הנגזרות ממנו, ובכלל זה היה מקום להביא להרשעתו על-ידי בית המשפט, מחד או לזיכויו המוחלט או מחמת הספק אם בסופו של דיון משפטי במקרה הנ"ל אין די. יש וגם נשמעו טענות נגד ההסכם שהושג בין הצדדים, ואף נשמעו טענות כי גם במקרה זה השיקול להגיע להסדר של טיעון הוא לעצמו נובע משיקולים מושחתים, ואין לנו להגיב לכך.

כך ועל יסוד הסכם הטיעון הרשיע בית המשפט בתל אביב את גונן שגב בעבירות שבוצעו על-ידו. גזר דינו נדחה למועד מאוחר יותר.

בחלוף מספר ימים גדש אולמו של כב' השופט שוהם בבית המשפט המחוזי בצבא עיתונאים שצבא על פתח אולמו של בית המשפט. בית המשפט קרא את גזר דינו ונתן הסברים משפטיים למצב הנוגע עם היחס שעל בית משפט לנקוט כלפי עסקאות טיעון, שיקולים מכאן ומכאן. הרושם הכללי שהיה על באי האולם היה כי בית המשפט מבקש להבהיר מדוע אינו מקבל את הסדר הטיעון. אחרי נאום אחרון של הקראת גזר הדין כשהנוכחים ובעקר באי כוחו של גונן שגב העריכו כי בית המשפט יודיע על מסקנה המתבקשת לפי שנסיבות העניין אינן מצדיקות את יישום עסקת הטיעון, באה השורה האחרונה לגזר הדין בדרך של פואנטה ספרותית, ולפיה ראה בית המשפט בלב כבד לאמץ את עסקת הטיעון תוך כך שבחר לגזור את עונשו של גונן שגב על דרך החומרא במסגרת הסמכות שהוקנתה לו, קרי מאסר של חמש שנים לצד פיצוי כספי נכבד המגיע עבור העבירות הנטענות.

בראיון עיתונאי שהעניקו באי כחו של גונן שגב מיד לאחר הכרעת הדין, הודה עו"ד ציון אמיר שייצג את גונן שגב כי היו לו דפיקות לב מואצות בזמן הקראת הדין, כי הניח על יסוד הנימוקים וההנמקות הנגזרות בו כי בית המשפט מסביר מדוע הוא לא יאמץ בסופו את הסדר הטיעון. כך גם ידע להודות כי שמח מבחינתו כמייצג את גונן שגב כשבסופו של דבר נגזר העונש בתוך גדר המוסכם בין הצדדים. ולפי לשונו "אכן הוקל לי".

ואולם בשיטה מושחתת אין גבול לחוצפה. הנה עתה נתבשרנו כי גונן שגב שלא הביע חרטה של ממש למעשיו סבור כי בית המשפט החמיר איתו ולכן הורה ל פרקליטיו להגיש ערעור לבית המשפט העליון.

בחברה מתוקנת אפשרות כזו לא צריכה להיוולד. שהרי, מה שמבקש גונן שגב עתה מבית המשפט העליון זה לעזור לו במקום בו הוא לא השכיל לעזור לעצמו. הוא מבקש מבית המשפט העליון שיעשה מלאכה אחרת מהמלאכה שניתנה בידו להגיע להסכם. לשון אחר. הוא מבקש שבית המשפט העליון יסביר לשופט שנתן את פסק הדין כאילו למרות שהיתה הסכמה מצידו של גונן שגב לשבת רק חמש שנים על העבירות שביצע, הרי שהשופט חייב היה להפעיל שיקול דעת אחר ולעשות עבורו של גונן מה מה שהוא לא השכיל לעשות לעצמו.

לא יכול להיות ערעור יותר אווילי מהערעור הזה. גונן שגב בהגשת הערעור צריך לכרות לעצמו את הקבר. זו ההזדמנות הבלתי חוזרת שניתנת לשטת המשפט שלנו להוכיח את עצמה. אם בית המשפט העליון לא יקלוט את ההזדמנות הבלתי חוזרת הנתנת לו לקבוע נורמות חברתיות במידה במקרה זה. כי אז באמת נוכל לשיר בהרבה פקפוק את המילים מהמנוננו... ולחריש בקטע המלים "עוד לא" ולהדגיש יותר דוקא את המילים "אבדה תקותנו" שבתוך המנון התקווה.

ההתגרות של גונן שגב בבית המשפט העליון בהגשת הערעור מקנה לבית המשפט העליון הזדמנות, ומצד שני גם לפרקליטות המדינה, כהזדמנות שלא תהא שניה לה, להדגיש כי המקרה של גונן שגב אינו זה הראוי לחסות בצילה של ההגנה של אי התערבות בעקרים של עסקת הטיעון.

אסור לו לבית המשפט העליון להקל עם ההזדמנות הזו ראש. אם בית המשפט העליון יבחר להזהיר את גונן שגב מהמשמעות הנגזרת מערעורו, יש חשש של ממש כי גונן יחזור בו מן הערעור. וכך ההזדמנות שהיתה להעניש אותו בעונש הראוי לו, כמו כזה הרשום בספר החוקים של מדינת ישראל, שהוא בפרקי זמן משמעותיים העולים על העונש שהוסכם, ירד לטמיון. כך גם ירד לטמיון המשמעות האמיתית של שלטון החוק, ונקבר את עולם הערכים שלנו בקבר אחים.

רק במהלך השבוע האחרון, בטקס למינוי שופטים חדשים הודיע נשיא בית המשפט העליון כי הוא חש שהמערכת השיפוטית נדרשת בשנים הקרובות לסדרת הכרעות "הרות גורל", כלשונו שנועדו לעצב את דמותה של מדינת ישראל. ממש כך, כלשונו של הנשיא ברק.

בלשונו הציורית המוכרת היטב של הנשיא ברק, הבהיר הנשיא ברק כי בשונה משאר המדיניות הדמוקרטיות שתתמקדנה בשנים הבאות בעיצוב תרבות הפנאי באינטרנט, החברה הישראלית נדרשת לשוב לדון בשאלות קיומיות של הוויתנו. "שאלות שמטעם זה או אחר דחינו את ההתמודדות הישירה עימן".

אפשר למצוא בדברי הנשיא ברק מידה מועטה של הצטדקות על הדרך שתווה בית המשפט העליון במהלך השנים האחרונות. כאילו גם בהיכל המשפט מתחילים להיות ערים לאותה החמצה שנמשכת שנות דור בשדרוג נורמות וסולם ערכים פנימי בתוך החברה הישראלית בה עצמה.

במהלך שלושים השנים האחרונות, נתפסנו לעסוק בסוגיית השליטה על שטחים בסוגיות הכרוכות בהעצמת כוחנו הצבאי לצד הבטחת גלי עלייה נוספים לארץ. אך גם כאן נדמה כי הנשיא יותר מפנה את דעתו למתן תשובות הולמות וראויות לבעיית המיעוט הלא יהודי שבתוכנו, לניסיון לשדרוג בעיות של דת ומדינה, ושוב אין מילה וחצי מילה עם סולם ערכים שנועד להלחם בשחיתות.

הצהרה זו מפי הנשיא, עלולה גם לעורר את החשש כי בית המשפט העליון אבד במהלך השנים את יוקרתו שנשמרה גם כלפי האיש הקטן, ונעשה יותר ויותר בית משפט שענינו בדומה לבית המשפט העליון של מדינות ארצות הברית, שתפקידו לעסוק בבסיס שאלות חוקתיות הא ותו לא.

מפריע לי כי בית המשפט העליון אינו רואה כחלק מאותם בעיות קיומיות של מדינת ישראל גם את בעיית המאבק בשחיתות. דווקא כחברה יהודית המבקשת להקים בית יהודי בארץ ישראל, לצד הבטחת זכויות של המיעוט הלא יהודי שבקרבנו, והעקרונות בעיצוב יחסים שבין דת למדינה, אסור שאלה ישכיחו מקרבנו, כי גם בהגדרת הציוניות המודרנית, שאינה "פוסט ציונית", עקרונות של מאבק בשחיתות מידות הינן חלק אינטגרלי מהגדרת הציונות לאורך השנים, ולאו דווקא הגדרות הסובבות סביב הבחנה בין ערכים של דת ומדינה.

מכאן גם החשש שמא בית משפט העליון לא יראה להיזקק לערעור של גונן שגב כדי להתערב בעונשו של גונן שגב, ומאידך גם החשש שמא הפרקליטות לא תראה לנכון לערער שכנגד, לאור העובדה שיש ללמוד מעצם הערעור כי גונן שגב חוזר מאותן הסכמות שנתן לעסקת הטיעון עצמה.

ראוי לו לבית המשפט העליון לנצל את ההזדמנות הזו כדי להדגיש את האינטרס הציבורי שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה בישראל. אינטרס זה נפגע פגיעה קשה, אולי אף אנושה ממעשיו של מי שהיה שר בממשלת ישראל. עבירותיו של גונן שגב הינן עבירות שאין עליהן כפרה. אי מיצוי האפשרות להתערב בעסקת הטיעון מצידו של בית המשפט העליון במקרה זה, תהפוך את ספר החוקים של מדינת ישראל לאות מתה. שהרי, אין מקרה ראוי מזה בו יש למצות את הענישה הפלילית עד תום (לא פחות מהרעיון שמבטיח את הישארותו של יגאל עמיר מאחרי סורג ובריח עד ליומו האחרון).

שכן, גם גונן שגב הוא ישראלי שיש להוקיע מקרבנו. האיש אשר בעברו זכה למעמד של שררה בזמן קצר ביותר. מעמד אליו הגיע בבחירות שנת 92, אותן בחירות שעמדו בסימן המאבק בשחיתות עם סיסמת הבחירות הזכורה היטב "מושחתים נמאסתם". באותם אלה בחירות בהם מספר לא מבוטל של בעלי השקפה אידיאולוגית ימנית, "מצביעי ליכוד" פוטנציאלים, שהעדיפו לתת את קולם למלחמה בשחיתות והצביעו לתנועתו של רפול "צומת". במספר מצביעים שזיכה את סיעת צומת בשמונה חברי כנסת כשגונן שגב תפס מקום של כבוד כמשנה לרפול עצמו.

מדובר ברופא ילדים... שנשבע בשבועת הרופאים. מדובר במי שמילא תפקידי שר (במשרד האנרגיה והתשתיות של מדינת ישראל, ובמשרד הבריאות). דווקא אותו אחד נתפס ברעה החמורה ביותר שעולה על הדעת, למען בצע כסף. כך ביקש להרעיל את ילדינו ואותנו בסמים הזויים. אם יש נזק אסטרטגי מדרגה ראשונה לעצמנו המאיים על חברתנו כפצצת מתקתקת זו נמצאת במעשים שבהחדרה ובסחר בסמים מסוכנים, כאלה שגונן בערמה ובתכססנות הבריח לארץ.

ועכשיו תורם של בית המשפט העליון ופרקליטות המדינה. הם אלה שצריכים לומר את דברם. לפיהם ישק דבר. ככה נדע בסופו של דבר אם הזכות שלנו במדינה הזו תהא בסופו של דבר על טהרת עוזי כהן פנינה רוזנבלום ג'ודי ניר מוזס שלום ודומיהם או על טהרת שלטון החוק, שבזה יהא לנצח ישראל מבטחנו.

ימים יגידו.

תאריך:  22/05/2005   |   עודכן:  22/05/2005
עו"ד ראובן (רובי) נתאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפתוח דף חדש, כי הישן מקושקש, מקומט וקרוע. אי אפשר עוד לכתוב בו את סיפור חיינו.
22/05/2005  |  אברהם שרון  |   מאמרים
לפני מספר ימים דן בג"צ בעתירה של תנועת "גדר לחיים" המבקשת להסיר את המכשולים מפני המשך הקמת גדר ההפרדה, מכשולים הנובעים לטענת "גדר לחיים" מאימת הבג"צ ומאימת צוויו אשר בגינם התעכבת הבנייה באזורים מסוימים.
22/05/2005  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
כמו רבים, קראתי בזעזוע את הראיון של סימה קדמון עם אלוף (מיל.) גיל רגב, טייס בכיר ומי שהיה ראש אגף כוח-אדם בצה"ל, במוסף השבת של "ידיעות אחרונות", ובו דבריו הנלוזים על נעדרי צה"ל.
21/05/2005  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בשעות הערב והלילה מתרוקנים כמעט לחלוטין בתי החולים הציבוריים בישראל מסגל הרופאים המומחים אשר רובם ככולם מתפנים בשעות אלה לעבודה במסגרת פרטית.
21/05/2005  |  עו"ד עופר סולר   |   מאמרים
האמת שממש מדגדג לי באצבעות "להתעלק" על מפלגת "העבודה", ולשמוח לאידה. הם ה"מפא"יניקים" הרי המציאו את השיטה. שיטה שהונצחה כל כך יפה בסרטו של קישון "סלאח שבתי". אני זוכר את סיפורי ותיקי תנועת החרות על שרגא נצר, ממוקדי הכח מאחורי הקלעים במפא"י של שנות ה- 60', שהיה מודיע להם בתום ההצבעה בבחירות להסתדרות ש"עכשיו הולכים לישון וסופרים את הקולות רק בבוקר" כדי שהקלפיות "יוכלו לחשוב עוד קצת" במהלך הלילה...
21/05/2005  |  מיכאל אדירעם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il