|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
שרי החוץ של אירן וארצות הברית, ז'נבה, שוויץ, 30 במאי 2015 [צילום: AP/Susan Walsh]

המבוי הסתום של החזרת סנקציות

ההחלטה להשתמש בגוף מדיני ולא ביישות משפטית, כדי להחליט על גורל הסנקציות נגד אירן, מהווה סימן מוקדם לכך שהסנקציות לא יוטלו מחדש. אילו רצו הצדדים באמת בחידוש הסנקציות, הם היו בוחרים בערכת כלים שהייתה מאפשרת להטילן הלכה למעשה
29/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
אי-ודאות
עד כה, משטר הסנקציות על אירן מחזיק מעמד באופן מפתיע לטובה, כאשר כלכלות מובילות בעולם דבקות בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, אולם אין כל ודאות לכך שדפוס זה יחודש לאחר שיוסר. במועד עתידי עלול להתברר, כי מדינות שישהו את הסכמתן לחתום על הסכם עם אירן - רוסיה, סין או אולי מדינות שאינן נמנות עם קבוצת ה-P5+1 כגון הודו - יהיו נכונות פחות ליישם את משטר הסנקציות נגד אירן

   רשימות קודמות
  התאיידות האופציה הצבאית האמריקנית
  מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי
  עזה תחילה (שוב)?
  תקוות גדולות מול החששות שנותרו
  חולשתה הגוברת של לבנון

על-פי דיווחים, אחד הנושאים העיקריים שהיו נתונים במחלוקת במרוץ לקראת תאריך היעד להשגת הסכם כולל בסוגיית תוכנית הגרעין האירנית - ה-30 ביוני 2015 - בא כבר על פתרונו. סוכנויות הידיעות רויטרס ואיי.פי דיווחו לאחרונה, כי מדינות ה-P5+1 הסכימו כבר בינן לבין עצמן על מנגנון שיחול בכל הנוגע למה שנהוג לכנות "סנקציות חוזרות". שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, העירה גם היא על כך בעדותה בקונגרס ב-16 ביוני 2015. בעיקרון, מנגנון זה יכול לאפשר לשש המעצמות להשיב את הסנקציות נגד אירן על-כנן, אם היא תפר את התחייבויותיה על-פי ההסכם.

ברקע הדברים יש לזכור, כי תכליתן של הסנקציות שיוטלו מחדש תהיה להתמודד עם הבעיה המבנית הבסיסית, הקיימת בכל הסכם בנושא הגרעין: חוסר האיזון בסדר הפעולות שיינקטו. מצד אחד, המהלכים של שש המעצמות, על-פי ההסכם, מוטים לרעתן: מצפים מהן להסיר את מלוא הסנקציות באופן מיידי (כפי שאירן עדיין תובעת בפומבי), או לכל הפחות, להסיר אותן בהדרגה בתקופה הראשונה של מימוש ההסכם שיושג. מנגד, מהלכיה של אירן מוטים לטובתה. על-פי סעיפיו השונים של ההסכם, הרפובליקה האיסלאמית אמורה להתחייב להשעות את תוכנית הגרעין שלה לתקופה משמעותית של עשר שנים או יותר. פירוש הדבר הוא, שאם לא יפריעו לאירן לאחר שיוסרו הסנקציות, היא תוכל לרמות, ובמקרה זה, המעצמות יוכלו לנקוט נגדה צעדי ענישה מעטים בלבד.

בעיות מן הסוג הזה עולות לעיתים קרובות בהקשרם של הסכמים עסקיים, ואפשר להתגבר עליהן. הדוגמה הטובה ביותר לכך, היא הסכם הלוואה, שבו המלווה מעביר את הכסף בהעברה בנקאית ביום הראשון להסכם, ואילו הלווה מחזיר את ההלוואה במשך הזמן. המלווה מבטיח את הלוואתו באמצעות שעבודים, ערבויות או משכנתאות, ואם הלווה אינו מבצע את ההחזר, המלווה פונה למימוש אחת הבטוחות, שבהן הוא מחזיק. במציאות, כמובן, תהליך זה אינו פשוט כל כך. בבואו לממש את זכויותיו עלול המלווה לשאת בעלויות משמעותיות על שום העיכובים וההוצאות המשפטיות. בה בעת, מסתכן המלווה בירידת ערך הביטחונות שהועמדו לרשותו, או בכך שבית משפט ימנע ממנו להשתלט על הבטוחה מלכתחילה.

בהסכם הגרעין עם אירן תהיה דינמיקה דומה, אם אירן לא תעמוד בהתחייבויותיה על-פי ההסכם והמעצמות ימצאו את עצמן במצב שבו הן ידרשו זכות להשבת הסנקציות. באופן תיאורטי יכולה אירן להפקיד מיליארדי דולרים בחשבון נאמנות, ומדינות ה-P5+1 תהיינה רשאיות להשתלט על סכום זה אם היא לא תעמוד בהתחייבויותיה, אולם נראה, כי צעד מסוג זה אינו מציאותי. במקום זאת, מנהלי המשא-ומתן התמקדו ברעיון של הטלת הסנקציות מחדש: מדובר בכלי, שיאפשר להכות חזרה בכלכלה האירנית במקרה של אי-עמידה בהסכם. אך במקרה זה יעמדו המעצמות מול סיכונים גדולים יותר מאלה שעמם מתמודד המלווה הרגיל. אם מלווה מעוניין לממש את זכות החזרה שלו כאשר הלווה אינו עומד בהתחייבויותיו על-פי ההסכם, הוא יכול לממש סעד שהמדינה מעניקה לו באמצעות חוקיה. ואם הלווה מתנגד, רשאי המלווה לפנות לערכאות השיפוט. אם במדינה פועלת רשות שופטת עצמאית, המלווה יכול להיות סמוך ובטוח, כי בסופו של דבר הוא יפוצה, בהיקף כזה או אחר.


מול שלושה אתגרים


בסוגיית הגרעין האירני ניצבות המעצמות נוכח שלושה אתגרים: פסיקה, אכיפה ופרק הזמן שיחלוף עד שהסנקציות הכלכליות ישפיעו הלכה למעשה. הבעיה הראשונה, היא בעיית הפסיקה: מי יקבע אם אירן אכן מפרה את הבנות ההסכם? בהסכמים משפטיים סטנדרטיים הפוסק הוא בית דין או - אם חלופה זו מועדפת על הצדדים - צוות של בוררים. במשפט הבינלאומי לא קיים בית דין מחייב, שיכול לקבל החלטות, הניתנות לאכיפה. מצב זה מותיר על-כנה את חלופת הבוררות. המעצמות ואירן יוכלו להקים גוף בוררות, שבידיו תופקד הסמכות להחליט האם אירן עומדת בהסכם. גוף זה יוכל להתבסס על המבנה הסטנדרטי, שלפיו כל אחד מהצדדים - המעצמות ואירן - יבחר בורר אחד, ושני בוררים אלה יבחרו את החבר השלישי בגוף הבוררות.

עם זאת, לא נראה, כי השיחות מתקדמות בכיוון זה. על-פי הדיווחים המגיעים מסוכנויות רויטרס ו-AP הגוף הפוסק יורכב מנציגים של כל אחת מהמעצמות ושל אירן. במקרה זה יהיו הצדדים עצמם מעורבים ישירות בהליך הפסיקה בשונה ממצב, בו היו נמצאים מחוץ לגוף בוררות הבלתי-תלוי (למראית עין). יתר על כן, אם הגוף הפוסק של נציגי המעצמות ואירן יידרש להחליט על בסיס קונצנזוס (כפי שנמסר), המערכת כולה תהיה משותקת לחלוטין. רויטרס הוסיפה ודיווחה, כי החלטות הבוררים יהיו בלתי-מחייבות, ובכך יציעו בסיס משפטי שיאפשר למדינות להתעלם לחלוטין מן הפסיקה שתפורסם. על-פי סוכנות AP, החלטה סופית תתקבל אחרי קבלת החלטה ברוב של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם. אלא שהצבעה מעין זו תתקיים - והנושא נותר מעורפל - רק אם גוף הבוררות יגיע בתמימות דעים למסקנה שאירן אכן מפרה את ההסכם - ממצא שאותו אפשר יהיה לחסום אפילו אם מדינה אחת מקרב המעצמות תשהה את הסכמתה לממצא זה.

החולשה השנייה של תהליך הטלת הסנקציות מחדש טמונה באכיפה. גם אם גוף בוררות היפותטי יגיע למסקנה, בפסיקה מחייבת היפותטית, כי אירן מפרה את הבנות ההסכם, מדינות שמנהלות מסחר רחב היקף לא בהכרח ישובו ויטילו את הסנקציות. עד כה, משטר הסנקציות על אירן מחזיק מעמד באופן מפתיע לטובה, כאשר כלכלות מובילות בעולם דבקות בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, אולם אין כל ודאות לכך שדפוס זה יחודש לאחר שיוסר. במועד עתידי עלול להתברר, כי מדינות שישהו את הסכמתן לחתום על הסכם עם אירן - רוסיה, סין או אולי מדינות שאינן נמנות עם קבוצת ה-P5+1 כגון הודו - יהיו נכונות פחות ליישם את משטר הסנקציות נגד אירן.

החולשה השלישית של מנגנון הטלת הסנקציות מחדש, היא פרק הזמן שיחלוף עד שתתברר השפעתן של הסנקציות הכלכליות. סנקציות כלכליות אינן משפיעות ברגע שהן מוטלות. לגופים עסקיים נדרש זמן כדי לסגת מהבנות חוזיות, ואז חולף זמן נוסף עד שההשפעה מתבטאת בכלכלה והופכת ללחץ מדיני. כפי שציין כוח המשימה בנושא אירן היושב בוושינגטון, משמעות הסנקציות נגזרת במידה ניכרת מהשפעתן הפסיכולוגית על תהליכי קבלת החלטות עסקיים, וקשה יהיה לחדשה משיוסרו הסנקציות אחרי החתימה על ההסכם הכולל. דינמיקה זו מעניקה לאירן יתרון מובנה; כאשר מוסרות הסנקציות, מצב ברירת המחדל, הוא, כי הן אינן קיימות עוד.

מבין שלוש הבעיות שנמנו לעיל, המרכזית, היא נושא הפסיקה, שאם תבוא על פתרונה, היא תאפשר לכל הפחות לארצות הברית ולאיחוד האירופי לשוב ולהטיל משטר סנקציות תוך התבססות על תנאי ההסכם. פרטי ההסכם טרם סוכמו, אך בשלב הנוכחי, לכל הפחות, נראה, כי המנגנון שבחרו הצדדים מיטיב עם אירן. הממשלה האירנית תהיה מיוצגת ישירות בחדר קבלת ההחלטות, וכל אחת ממדינות ה-P5+1 תהיה חלק מתהליך הפסיקה - שוב, לא באמצעות ייצוג על-ידי בורר יחיד, שיפעל לצד נציגיהם הרשמיים של הצדדים, אלא כחלק מהם. בהתאם לאופן שבו מנגנון זה יפעל, כך יתאפשר לאירן לבודד אחת מהמעצמות כחוליה החלשה יותר, כדי לסכל את תוכנית ההטלה מחדש של הסנקציות - ובהתאם לתנאי ההסכם, אולי גם מבלי שהנושא יובא כלל להכרעת הרוב של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם. בעדותה, הבטיחה השגרירה פאוור לקונגרס, כי ארצות הברית "תשמור את יכולת ההשבה חזרה של מנגנון הסנקציות הרב-צדדיות, גם ללא תמיכה של רוסיה או סין". ימים יגידו אם אכן הדבר פשוט כל כך.


הסכם לא כל-כך גרוע


הבחירה במנגנון פתרון המחלוקות, היא מרשימה. המעצמות גייסו את הדיפלומטים ואת עורכי הדין המצטיינים שלהן, כדי לעסוק בשיחות הגרעין עם אירן. אלה יודעים בוודאות, כי הם יכולים לבחור במנגנון בוררות, אך במקום זאת הם בחרו במנגנון מדיני - שנועד להותיר את ההחלטה בידיהן של ממשלות, במקום להעבירה לבוררים בלתי-תלויים. יש שיטענו, כי אירן לא הייתה נותנת את הסכמתה להליך של בוררות. אחרים יטענו, כי יש להטיל את האשם על המעצמות, שכן לפחות חלקן מעוניינות להותיר בידיהן את השליטה על הטלתן המחודשת של הסנקציות. בכל מקרה, ההחלטה להשתמש בגוף מדיני ולא ביישות משפטית כדי להחליט על גורל הסנקציות מהווה סימן מוקדם לכך שהסנקציות לא יוטלו מחדש. אילו רצו הצדדים באמת בחידוש הסנקציות, הם היו בוחרים בערכת כלים שהייתה מאפשרת להטילן הלכה למעשה.

אין פירוש האמור לעיל, כשלעצמו, כי ההסכם המסתמן גרוע. באופן עקרוני יכול משקלם של יתרונות אחרים הגלומים בו לגבור על קיומו של סיכון זה. אך משמעות הדברים היא, כי אלה השואפים לראות את אירן עומדת בהוראות ההסכם יזדקקו למנוף אחר מלבד הסנקציות, ומנוף זה יכול לכלול גזרים או מקלות. ישראל צריכה לקוות, כי המנוף לא יכלול גזרים, כי פירושם של גזרים אלה עלול בהחלט להתבטא בכך שהמעצמות יתמכו באינטרסים של אירן באזור. במקום זאת יצטרכו קובעי המדיניות בישראל להתחיל לחשוב על המקלות. מעבר לאופציה הצבאית, מקלות אלה יכולים לכלול סנקציות חד-צדדיות שיוטלו על-ידי ארצות הברית או ממשלות אירופיות, במקרה שמנגנון קבלת ההחלטות של מדינות ה-P5+1 ייכשל. רצוי, כי ממשלת ישראל תקדיש מחשבה, אפילו עתה, אשר לדרך שתאפשר לעודד מנגנון מסוג זה, ומתי וכיצד לעשות זאת.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 713 (25.6.15)
אואן אלתרמן הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתמחה ביחסי ישראל -ארצות הברית.
תאריך:  29/06/2015   |   עודכן:  29/06/2015
אואן אלתרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבוי הסתום של החזרת סנקציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
המתקפה שמובילה ארה"ב נגד דאעש לא תצליח לחסל את הארגון, ובוודאי שלא תשנה את גל הרדיקליזציה המוסלמית במזרח התיכון. כך מעריך אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן והמזכיר הצבאי לראש הממשלה, בניתוח שפרסם החודש במסגרת מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
29/06/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז ממשיך במדיניות ההתרסה שלו נגד ממשל אובמה במחאה על הסכם הגרעין הצפוי עם אירן. לאחר ששיגר את בנו, יורש העצר ושר ההגנה, הנסיך מחמד בן סלמאן, לרוסיה לפני כעשרה ימים, לסכם על הסכמים אסטרטגיים עם הנשיא פוטין, הוא שיגר אותו ב-24 ביוני לצרפת למטרה דומה.
27/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מי שחלם על כך שעוד רגע קט ייחתם ההסכם בין אירן לבין המעצמות בנושא הגרעין, קיבל השבוע שיעור מעולה בשיטות האירניות לניהול מו"מ. המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, עלה לשידור ברדיו האירני שבוע לפני המועד האחרון לחתימת ההסכם והסביר, כי נושא הרצאתו הוא: לא-לא-לא. אירן - פסק חמינאי - לעולם לא תסכים להקפאה - גם אם זמנית - של המחקר הגרעיני שלה. ארה"ב רוצה להשמיד לחלוטין את תוכנית הגרעין האירנית. זה לעולם לא יקרה.
25/06/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אמירה רבת-חשיבות של הנשיא ברק אובמה, שנשמעה בראיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", ששודרה ב-2 ביוני 2015, לא זכתה להד ציבורי הולם. הנשיא אובמה אמר, כי "פעולה צבאית לא תפתור את סוגיית הגרעין האירני". הנשיא הוסיף, כי פעולה צבאית, גם אם ארצות הברית תשתתף בה, תוכל להאט באופן זמני בלבד את תוכנית הגרעין של אירן, אך לא לחסל אותה. דברים אלה נוספו לשרשרת של התבטאויות של הנשיא ושל אישים בכירים נוספים בממשל האמריקני, המציבות סימני שאלה אשר לאפקטיביות, וממילא - לרלוונטיות, בעיני הממשל, של האופציה הצבאית מול אירן.
24/06/2015  |  גדעון סער, זכי שלום  |   כתבות
המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, טוען שארצות הברית רוצה להשמיד לחלוטין את תוכנית הגרעין האירנית. "אמריקה מנסה להחריב את תעשיית הגרעין שלנו לחלוטין", אמר (יום ג', 23.6.15) בנאום ששודר בטלוויזיה האירנית.
24/06/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מדיניות האיחוד כבבואה למשבר הכלל-מערכתי  /  שמעון שטיין
עזה תחילה (שוב)?  /  בנדטה ברטי, ענת קורץ
תקוות גדולות מול החששות שנותרו  /  גליה לינדנשטראוס, ג'יהון צ'יצ'קצ'י
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il