|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

חודש של התבוננות וחרדה מאימת הדין

בני ספרד ועדות המזרח נוהגים להשכים קום לאמירת פיוטי הסליחות, הקוראים אל האדם לחזור בתשובה לפני בוראו כלשונו של ר' יוסף קארו: "נוהגים לקום לומר סליחות ותחנונים מר"ח אלול ואילך עד יום הכיפורים" בני אשכנז, לעומתם, מתחילים באמירת סליחות רק כשבוע לפני ראש השנה
13/08/2015  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
ימים נוראים [צילום: פלאש 90]

כל שנה חדשה היא התחלה חדשה - עולם חדש, וכמו ש'תשובה קדמה לעולם', כך בכל שנה לפני תחילתה הקב"ה נותן לנו ימי רצון לשוב אל עצמנו ולקלף את הסיגים שנטפלו אלינו במשך השנה החולפת, על-מנת שנכנס אל השנה החדשה נקיים, רעננים, בריאים ומרוכזים.
כך הוא חודש אלול השונה מכל החודשים של השנה. חודש זה מכונה במספר שמות: חודש התשובה, חודש הסליחות וחודש הרחמים. הימים של חודש אלול מתוקף היותם קרובים בזמן לימים הנוראים ומועדי ישראל מקבלים משמעות מיוחדת בעלת צביון מיוחד. חודש שזכה לדינים ומנהגים המיוחדים דווקא לו. החודש האחרון של השנה המהווה כהכנה וכתשובה לימי הדין ההולכים וקרבים ולכן קבל גוון מיוחד ושונה משאר החודשים אשר תרמו לעיצוב אופיו המיוחד של החודש.

מובא בסוף "ספר היראה" של רבינו יונה גרונדי על מהות ותמצית עבודת הימים הנוראים מראש חודש אלול עד מוצאי יום הכיפורים: "כללו של דבר 'לכל זמן' (קהלת ג, א'). בעת שמחה בפורים - ירבה בשמחה ובמשתה...בעת עצב, עצב משנכנס אב ממעטין בשמחה, משנכנס אלול עד מוצאי יום הכיפורים יהא חרד מאימת הדין".

מובן מתוך דברים אלו שעבודת הזמן והעת של ימי חודש אלול הוא החרדה והיראה מאימת הדין. מקורו של דין זה מובא בטור בהלכות ראש השנה (סימן תקס"א): "לכן התקינו חז"ל שיהיו תוקעין בר"ח אלול בכל שנה ושנה וכל החודש כדי להזהיר ישראל שיעשו תשובה שנאמר (עמוס ג, י') 'אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו' וכדי לערבב השטן, וכן נוהגין באשכנז לתקוע בכל בוקר וערב אחרי התפילה". משמע מדברי הטור שעניין האזהרה לעורר על התשובה להזכיר לעם לחזור בתשובה ומתוך כך להביא להתעוררות הבאה מתוך חרדה מאימת הדין.

יש הדורשים מהפסוק "ומל ה' את לבבך ואת לבב זרעך" (דברים י"ג, ב'). ראשי תיבות אלול - שבחודש זה מסייעים לאדם מן השמים לעשות תשובה. אלול במשמעו: התבוננות, חיפוש וחיטוט כמו שנאמר על המרגלים: "ויתורו את הארץ" (במדבר י"ג, ב'). בתרגום אונקלוס: "ויאללון ית ארעא דכנען" שכך תרגומו ועניינו של חודש זה, התבוננות על כל מעשה השנה - לחקור ולעקור מן הלב כל דבר רע ולשוב בתשובה לה'.

טעמים מספר תרמו לעיצוב אופיו המיוחד של החודש:

הטעם הראשון: נוכח היותו של חודש אלול כחודש של חזרה בתשובה לכל אדם בישראל נתקנו הלכות ומנהגים הקשורים במהותה של התשובה. כך מובא בספר מנהגי מהרי"ל (מהדורת שפיצר, עמ' רנ"ח-רנ"ט): "וירגיל את עצמו כל ימי אלול (במעשים טובים ובתשובה) להיות רגיל בהן בעשרת ימי התשובה".

הטעם השני: בני ספרד ועדות המזרח נוהגים להשכים קום לאמירת פיוטי הסליחות, הקוראים אל האדם לחזור בתשובה לפני בוראו. כלשונו של ר' יוסף קארו (שו"ע, או"ח, תקפ"א א'): "נוהגים לקום לומר סליחות ותחנונים מר"ח אלול ואילך עד יום הכיפורים".
בני אשכנז, לעומתם, מתחילים באמירת סליחות רק כשבוע לפני ראש השנה.

הטעם השלישי: מנהג קדום נוסף שבא לעורר את האדם משגרת החיים, הוא תקיעת השופר בכל יום, כמובא במנהגי מהרי"ל (שם): "מנהג הוא בכל ישראל לאתחולי בתקיעת שופר משנכנס אלול...ודרש מהר"י סגל טעם התקיעה משנכנס אלול מרבין בתשובה...להזהיר ולהזריז העם בתשובה".

הטעם הרביעי: מובא מנהג במהרי"ל בשמו של ר' שלום מאושטרייך, שמשנכנס חודש אלול כשכותב אדם אגרת שלום לחבירו צריך לרמוז בהתחלתו שמבקש עליו להשיבו לטוב השנה הבאה עלינו לטובה, על דרך "בשנה טובה תכתב ותחתם".

מנהג זה יסודו בריצוי החבר ופיוסו על-ידי איחולים וברכות וייתכן שממנהג זה נתגלגל המנהג שראשיתו מהמאה שעברה לשלוח כרטיסי ברכה לקראת השנה החדשה.

הטעם החמישי: במאה ה-18 נוסף המנהג של אמירת מזמור "לדוד ה' אורי וישעי"(תהילים כ"ז, א') בכל יום מראש-חודש עד שמיני - עצרת בבוקר ובערב שיסודו בדרשה הקדומה (ויקרא רבה כ"א): "אורי - בראש השנה, וישעי - ביום הכיפורים".

ידועה האווירה המיוחדת של חודש אלול המורגשת בעולם הישיבות, בימים אלו מרבים הרבנים בשעורי מוסר ודברי התחזקות לקראת הימים-הנוראים. בקהילות ישראל בארץ ובתפוצות הרבנים והדרשנים נושאים שיחות התעוררות כהכנה לפני הכתרת מלכו של עולם בראש השנה ומתוך כוונה אמיתית לקרב את ציבור שומעי לקחם להידמות לאביהם שבשמים ולהתדבק במידותיו.

תאריך:  13/08/2015   |   עודכן:  13/08/2015
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חודש של התבוננות וחרדה מאימת הדין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
הכמיהה הטבעית של האדם היא להיות ביחד, להיות זוג, להיות "אדם". כמו שנאמר: "זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם". (בראשית ה, ב). כל אחד בנפרד הוא חצי אדם. גבר ואישה הנישאים – זה אדם שלם.
29/07/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
הפרשה הזו יוצרת דבקות בינינו ובין הבורא.
29/07/2015  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
"לא חרבה ירושלים אלא שדנו בה דין תורה שהעמידו דיניהם על דין תורה, ולא עבדו לפנים משורת הדין" רב"ן יוחנן בן זכאי (תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא דף ל' עמוד א).
26/07/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הצצה נדירה לסיפורי האהבה הגדולים והמסתוריים של מנהיגי האומה, החלוצים ולוחמי המחתרת, תתאפשר בערב ט"ו באב (30 ביולי) בעיר תל אביב.
26/07/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
מי שילמד את דברי גדולי ישראל בכל הדורות ימצא, כי כבר מזמן היינו צריכים לזכות לגאולה. כבר עברנו כל כך הרבה סימנים, שאין עוד צורך בסימנים מתי תבוא הגאולה. נכון, לאחרונה שמענו על גימטריא חדשה, "ביאת המשיח", זה תשע"ו, שפירושו כי הנה אנו קרובים מאוד לגאולה. ובכל זאת, מי שיעבור על דברי גדולי ישראל במכתבים ובדברים ובכל מיני צורות ימצא, כי כבר לפני שנים היינו צריכים לזכות לגאולה, ולא זכינו, והשאלה היא למה.
26/07/2015  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il