|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
נשיא ארה"ב נושא דברים בסוגיית הסכם הגרעין עם אירן, האוניברסיטה האמריקנית, וושינגטון, 5 באוגוסט 2015 [צילום: AP/Susan Walsh]

מי יסיר הסנקציות מעל אירן, ומתי?

אם אובמה יצליח, והווטו שיטיל על החלטת הקונגרס שלא לאשר את ההסכם יעמוד בעינו, אזי ההחלטה שיקבל ב'יום היישום' להסיר הסנקציות שהוא עצמו הורה עליהן תיתפס כמתקבלת על הדעת, למרות שצפוי שחברי הקונגרס הרפובליקנים ימחו על כך. לעומת זאת, החלטה נשיאותית דומה להסיר סנקציות מכוח צווים נשיאותיים במצב שבו הקונגרס יצליח לבטל את הווטו הנשיאותי, צפויה לעורר ויכוח פוליטי וחוקתי עז שילווה בנקיטת מהלכים ומהלכי-נגד מצד הנשיא והקונגרס
31/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
ישראל ותומכיה בקרב מר
לאור העובדה שארצות הברית כבר נמצאת באווירת בחירות, ייתכן שהרפובליקנים יתפתו לעשות שימוש באמצעים חריגים בניסיון לחסום את הסרת הסנקציות הקשורות לגרעין. אם זה אכן יקרה, ישראל ותומכיה ימצאו עצמם מעורבים בניגוד לרצונם בקרב מר וממושך בין הקונגרס שבשליטה רפובליקנית, לבין נשיא דמוקרטי שעדיין לא הפסיד בקרב גדול בגבעת הקפיטול

   רשימות קודמות
  אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני
  'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?
  ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו
  אסטרטגיית השפעה רב-תחומית
  המרוץ לבית הלבן 2016: דוח מצב

המאבק בין הנשיא האמריקני לקונגרס מאפיל על הסיפור שמאחורי הסנקציות האמריקניות והסרתן. מעבר לשאלה המשפטית, יש כמה שאלות פוליטיות כבדות-משקל שעתידות להשפיע הן על עמידות ההסכם של ה-14 ביולי, הן על היחסים בין אירן לארצות הברית (ולא רק בהיבט הבילטרלי), והן על הפוליטיקה האמריקנית הפנימית ובעיקר המרוץ לבית הלבן.

ממשלת ארצות הברית דאגה להבהיר שאף אחת מהסנקציות האמריקניות לא תוסר מיידית. הסנקציות היחידות שיושעו הן הסנקציות "המוגבלות, הממוקדות וההפיכות", שהוסרו בעקבות הסכם הביניים, שנחתם בין שש המעצמות ואירן ב-24 בנובמבר 2013.

בנספח V להסכם הובהר, כי ב'יום היישום' (היום שבו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תאמת שאירן מיישמת את אמצעי הגרעין הרלוונטיים כפי שנוסחו בסעיף 15 של אותו נספח) רשימת הסנקציות האמריקניות שעתידות להתבטל מופיעה בשלמותה בנספח II סעיף 4. הסנקציות המפורטות מחולקות לפי קטגוריות: אמצעים פיננסים ובנקאיים, אמצעי ביטוח, ענפי האנרגיה והפטרוכימיה, ענפי הספנות, האוניות והנמלים, זהב ומתכות יקרות אחרות, תוכנה ומתכות, ענף הרכב, חומרים ייעודיים (Designations) וסנקציות נוספות על-פי הפירוט. מעבר לחקיקה האמריקנית בסוגיה זו, מפרט ההסכם את הצווים הנשיאותיים שלהלן: 13574, 13590, 13622, 13645 וכן סעיפים 5-7 ו-15 של 13628.

צווים נשיאותיים מוצאים על-ידי נשיא ארצות הברית, כדי להוציא לפועל חוקים פדרליים, סעיפים חוקתיים או אמנות, והם אינם מחייבים את הסכמת הקונגרס. מרבית הצווים הנשיאותיים מוצאים מכוח סמכות סטטוטורית, אולם אין חובה שכך יהיה. אם לא ניתנה אף סמכות סטטוטורית מיוחדת, הצו הנשיאותי ייהנה מאותו מעמד כמו חוק כל עוד הקונגרס אישר זאת. לשם דוגמה, בצו נשיאותי מספר 13574 מה-23 במאי 2011, שהסתמך על 'חוק הסנקציות על אירן של 1996' (ISA), התיר הנשיא לחסום רכוש ונכסים בארצות הברית של אנשים שמוטלות עליהם סנקציות מתוקף חוק ISA, ופירט הגבלות נוספות על פעולות פיננסיות. בצו נשיאותי 13590 מה-21 בנובמבר 2011, הורה הנשיא לעצור כל מכירה, השכרה או אספקה אחרת לאירן, של סחורות, שירותים, טכנולוגיה או תמיכה בערך של מיליון דולר "שיש ביכולתם לתרום בצורה ישירה ומשמעותית לשימור ולשיפור יכולתה של אירן לפתח משאבי נפט שנמצאים בתחומה". צו זה כלל מגבלות פיננסיות נוספות, אם כי פעילויות להקלה על הסבל האנושי היו פטורות מהן.

הסנקציות שנכללות בצווים הנשיאותיים שלעיל ניתנות להסרה על-ידי נשיא ארצות הברית ב'יום היישום' של ההסכם גם ללא הסכמת הקונגרס. בחלק מהמקרים, הנשיא נדרש לשלוח לקונגרס הודעה אם החליט לבטל סנקציות מסוימות. בכמה מקרים הנשיא נדרש להציג אישור. לדוגמה, צו נשיאותי 13599 עוסק בחסימת נכסים של ממשלת אירן, ואם הנשיא יבקש לבטל את הסנקציות הקשורות, אזי חוק 'האיום האירני וזכויות אדם בסוריה של 2012' (PL-112 -158 sec.217) יחייב אותו להציג אישור לכך שהבנק המרכזי של אירן אינו מסייע לרכישת נשק גרעיני. המבנה, הציוד, התפעול והתחזוקה של מתקנים שעשויים לסייע למאמץ האירני להשיג יכולת גרעין.

אם הנשיא יצליח, והווטו שיטיל על החלטת הקונגרס שלא לאשר את ההסכם יעמוד בעינו, אזי ההחלטה שיקבל ב'יום היישום' להסיר את הסנקציות שהוא עצמו הורה עליהן תיתפס כמתקבלת על הדעת, למרות שצפוי שחברי הקונגרס הרפובליקנים ימחו על כך. לעומת זאת, החלטה נשיאותית דומה להסיר סנקציות מכוח צווים נשיאותיים במצב שבו הקונגרס יצליח לבטל את הווטו הנשיאותי, צפויה לעורר ויכוח פוליטי וחוקתי עז שילווה בנקיטת מהלכים ומהלכי-נגד מצד הנשיא והקונגרס.

סעיף B בנספח II של ההסכם עוסק בהסרת הסנקציות האמריקניות מעבר לאזכור הצווים הנשיאותיים הוא מפורט ביותר. מרבית הסנקציות האמריקניות על אירן מצויות בחקיקה שלהלן:

(Iran Sanctions Act of 1996 and amendments (ISA
(Iran Freedom Support Act (IFSA
Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010 (CISADA) 9 amended in 2012
National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2012(NDAA) 2012
(Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act OF 2012 (ITRSHRA
(Iran Freedom and counter-proliferation Act of 2012 (IFCA

סנקציות רבות נכללות במערכת חקיקה מפורטת, שעוסקת במעורבות אירן בטרור. הסרתן מחייבת את הנשיא לקבוע שאירן אינה עוסקת עוד במימון טרור בינלאומי. לאור הצהרותיו הפומביות לאחרונה, אין ספק שיימנע מלקבוע זאת. הנשיא יכול לבטל רבות מהסנקציות למשך פרק זמן של 180 ימים לכל היותר ואז לשוב ולהאריך את השעייתן/ביטולן, היה והוא מחליט כי מהלך כזה "חיוני לביטחון הלאומי" ומציג נימוק לכך בפני הקונגרס.

כמו במקרה של הסרת סנקציות מכוח צו נשיאותי, נראה שלנשיא תהיה סמכות להסיר סנקציות הקשורות לפעילות הגרעין של אירן לאחר 'יום היישום', כלומר לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תדווח, כי אירן עמדה בהתחייבויותיה כפי שנוסחו בהסכם. אם הנשיא יתגבר על ניסיון הקונגרס לעקוף את הווטו שלו, אפשר שמשימתו תידחה על-ידי רפובליקנים שינסו לאלץ את הקונגרס לאמץ מהלכים כנגד הנשיא, כך שנהיה עדים לסבבים של הצבעה-וטו-כישלון. הסוגיה הופכת סבוכה ומעניינת יותר, אם הנשיא לא יצליח למנוע מהקונגרס לעקוף את הווטו שלו בהצבעה הראשונה על מתווה ההסכמה עם אירן אבל יישאר נחוש להשתמש בכוחו, כדי לבטל את הסנקציות על אירן. לאור העובדה שארצות הברית כבר נמצאת באווירת בחירות, ייתכן שהרפובליקנים יתפתו לעשות שימוש באמצעים חריגים בניסיון לחסום את הסרת הסנקציות הקשורות לגרעין. אם זה אכן יקרה, ישראל ותומכיה ימצאו עצמם מעורבים בניגוד לרצונם בקרב מר וממושך בין הקונגרס שבשליטה רפובליקנית, לבין נשיא דמוקרטי שעדיין לא הפסיד בקרב גדול בגבעת הקפיטול. יש לזכור שעל סדר היום של יחסי שתי המדינות עדיין מונחות סוגיות מעבר להסכם עם אירן.

כפי שציין הנשיא, הוא אינו מאמין עוד בסיכוי להשיג הסכם ישראלי-פלשתיני כולל, אולם כחלק משאיפתו להותיר חותם אישי בנושא, הוא עשוי לפנות לאופציות אחרות כמו מועצת הביטחון של האו"ם ולשתף פעולה עם יוזמות שכוונתן לאמץ קווי יסוד לפתרון הסכסוך. נשיא שנמצא בחודשים האחרונים לכהונתו, ואשר ספג תבוסה בקונגרס - בין היתר ועל-פי השקפתו בשל התערבות חסרת תקדים של מנהיג זר - עלול לאבד את האיזון שאפיין אותו עד כה בכל הקשור לישראל.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 737 (20.8.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  31/08/2015
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי יסיר הסנקציות מעל אירן, ומתי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
31/08/15 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מחקר של "המרכז למניעת הפצת נשק גרעיני" של חיל-האוויר האמריקני, פרסם מידע כי בידי ישראל מצויות מאות פצצות אטום וטילים בליסטיים בין-יבשתיים להוליך אותן אל מטרות אויב, וגם פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן". פצצות אלה - שדבר קיומן בוודאי לא נסתר מהנהגת אירן - הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה.
30/08/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
בנאומיו האחרונים ממשיך אובמה לנסות ולשכנע את תומכיו ואת יריבי ישראל - יהודים ולא יהודים - שהסכם הגרעין עם אירן הוא הסכם ראוי. למצער איננו שומעים יותר את הטיעון ההזוי שמדובר בהסכם טוב. כיום מתואר ההסכם "כרע במיעוטו", "ככורח" ו"כצו השעה" במטרה לבלום את המרוץ האירני לגרעין צבאי. אלא שכמעט שום דבר מאלה אינו נכון והשיקולים שהובילו ומובילים את אובמה לחתימת ההסכם הם אחרים ושונים. על-כך הוא כמעט אינו נשאל ובמקביל ממעט מאוד לדבר מיוזמתו.
30/08/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אם יש מאפיין בולט במדיניות של רוסיה במזרח התיכון בהשוואה למדיניות האמריקנית של ממשל אובמה, הרי שהוא הנאמנות של רוסיה לבנות בריתה לעומת הבוגדנות האמריקנית ביחס למדינות ערב הנחשבות פרו מערביות כפי שבא לידי ביטוי, בולט באחרונה במאבק סביב הסכם הגרעין עם אירן.
27/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ה"ניו-יורק טיימס", התומך באובמה ללא-סייג, מציין ב-24 לאוגוסט שלמרות תמיכת מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט בהסכם הגרעין, הנשיא אובמה חושש מהתפתחויות בלתי-צפויות בקרב סנטורים דמוקרטים שטרם הכריזו על עמדתם. העיתון שהתנגד להקמת המדינה היהודית, ומטיח בה ביקורת שיטתית, טוען שההתנגדות להסכם אינה עניינית, אלא מונחית על-ידי הטינה לאובמה, האהדה לישראל והחרדה לביטחונה.
27/08/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
לשנוא את אהוד ברק זה כייף. אני יכול להעיד על כך באופן אישי. אבל נא לא להתבלבל: יש לנו עדות מומחה - המומחה ב-ה"א הידיעה - שבשתיקתו מעיד, שאהוד ברק לא עבר כל עבירה ביטחונית, שעה שפטפט מי מהשרים היה בעד, מי היה נגד ומי נמס במהלך הדיונים לקראת תקיפה אפשרית נגד אירן.
26/08/2015  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני  /  שמואל אבן
'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו  /  ד"ר עזריאל ברמנט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il