|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דירות במיליונים

נכון אומנם שלנתחים מסוימים של האוכלוסייה יש את האמצעים לקנות דירות ובתים במיליונים, אך האם הנכסים שווים סכומים אלו? כמה שנים צריך לעבוד כדי לחסוך מספיק כסף לקנות דירת חדר או שני חדרים
01/09/2015  |   ארי בוסל   |   כתבות   |   תגובות
בנין העיריה של העיר בורלי הילס [צילום: ארי בוסל]


שוק משוגע

בכל הצד המערבי של לוס אנג'לס קשה היום למצוא דירה בפחות ממיליון דולר. נראה שכולם מסונוורים לחלוטין. כל בעל דירה חושב שאת דירתו ניתן יהיה למכור במחירים אגדיים, הברוקרים עומדים בצד ומעודדים - "כן, בהחלט, למה לבקש 1.5 דולר מיליון, תבקש 3.2 דולר, כדאי לנסות!" - ונראה שלא חסרים קונים שאכן מצדיקים אשליות אלו והופכים אותן למציאות.

בבנין גבוה ומרשים סמוך לדואר המרכזי של העיר גרים הרבה פרסים. עליהם ניתן לסמוך - הם לא יחמיצו הזדמנות-של-פעם-בחיים כזו. בפינת הבניין בה נמצאים שלטי הדירות למכירה נוצרה צפיפות רבה. כל מי שיכול היה למכור, מכר, וכלום לא נשאר.

העיתונים חוגגים. דפי פרסומת שלמים, הכנסה לא מבוטלת כלל וכלל (ראה לדוגמה את הג'ואיש ג'ורנל, בעלות של כמה אלפי דולרים לעמוד כל שבוע, או את העתונים הישראלים - בהם העיקר סובב סביב לאס וגאס כרגע).

גם אוצר המדינה משופע בהכנסות נוספות, הן בשל המכירות והן בשל המיסוי השנתי (בכך טמונה סכנה גדולה, שכן ברגע שהמחירים יתחילו לרדת, בעלי הנכסים יגישו בקשה להפחתת מיסים, ולאחר שהתרגלנו לתזרים מזומנים כנהר אדיר, הוא יהפוך לנחל אכזב, ותוכניות שונות הקיימות ממיסים אלו יקוצצו או יבוטלו כליל).

חיים באשליה; וזו תתנפץ לנו יום אחד בפנים
הבית שפעם עלה 500-200 אלף דולר עולה היום למעלה ממיליון (ולרוב קרוב לשנים)
▪ ▪ ▪

המצב הנוכחי משוגע לחלוטין. נכון אומנם שלנתחים מסוימים של האוכלוסייה יש את האמצעים לקנות דירות ובתים במיליונים, אך האם הנכסים שווים סכומים אלו? כמה שנים צריך לעבוד בכדי לחסוך מספיק כסף לקנות דירת חדר או שני חדרים (חדרי שינה - בניגוד לארץ שם "חדרים" כולל סלון, כאן בארה"ב דירת "שני חדרים" היא דירה של שני חדרי שינה) בעלות של מיליון דולר? ואולי כדאי להסתכל בסטטיסטיקה ובמשכורת ממוצעת בלוס אנג'לס בכדי להבין שהמחירים אינם מציאותיים בעליל?

המצב מבריח את מרבית הקונים הפוטנציאליים (אלו שגרים כאן, מגדלים כאן משפחות ועובדים למחייתם) להקטין את ציפיותיהם - הבית שפעם עלה 500-200 אלף דולר עולה היום למעלה ממיליון (ולרוב קרוב לשנים), אז הם צריכים להתפשר על דירה. כשזו הופכת מעבר להישג ידם, הם מרימים ידיים ואומרים, "נשכור לעת עתה". אך גם דמי השכירות עלו בצורה מאוד נכבדת (שכן בעלי נכסים להשכרה מנצלים את המצב שנוצר, הוציאו את כל הדיירים שניתן היה לסלקם, והכפילו או שלשו את דמי השכירות).

לא רק שהעתיד צופן בחובו אסון, גם ההווה שנראה זוהר ומרתק אינו בריא כלל ועיקר.

המשקיעים העיקריים
במקום הסינים אנחנו מוצפים בזמן האחרון בסעודים ובערבים אחרים, וגם הם קונים מכל הבא ליד
▪ ▪ ▪

ד היום הסינים היו הקונים העיקריים. היה מגיע סיני משופע במזומנים וקונה את כל הבתים ברחוב מסוים. לא עבורו כי אם להשכרה. בבנק הוא מקבל אפס אחוזי ריבית (מעשיים), וכאן השכירות עולה ועולה, ונראה שניתן בקלות לחלוב את האמריקנים הטפשים. רבים אחרים קנו בתי פאר למגורים למשפחה. הנקוק פארק, הולמבי פארק, בל אייר, פסיפיק פלסיידס, מקום מפלט בטוח, חופי ארה"ב של אמריקה.

בינתיים שוק המניות הסיני התערער, ערך המטבע (יואן) הופחת, וטלטלה אחזה בעולם כולו (אל דאגה, עדיין יש להם כל כך הרבה כסף שיד הדמיון הטובה ביותר לא יכולה לתאר את הררי המזומנים בידים פרטיות).

במקום הסינים אנחנו מוצפים בזמן האחרון בסעודים ובערבים אחרים, וגם הם קונים מכל הבא ליד. ג'וצי, זנייה, קריסצ'יין דיור, דירה פה, בית שם.

הם משלמים דמי שכירות לשנה מראש - לעיתים יותר - גם אם הם לא יהיו פה יותר מאשר מספר שבועות ברציפות פעם בשנה, לכל היותר. מאה או מאתים אלף דולר, ולעיתים גם חצי מיליון דולר הם כסף קטן עבורם, והם לא רוצים להתעסק עם שכירות כל פעם מחדש.

הברוקרים נהנים. הכנסות ענק בפרק זמן קצר במיוחד. הם עוד יתגעגו לימים אלו - דבר שקורה לכל היותר פעם אחת בחיים - ואנחנו עוד נתבקש לעזור להם כשהשוק יחזור לשפיות.

יוצא שהמקומיים - אתה ואני - לא יכולים להרשות לעצמנו לקנות דירת מגורים או בית. גם עם דמי השכירות אנחנו מתמודדים, וזה לא קל כלל ועיקר.

שוק דירות הפאר
במיליון דולר ניתן לקנות בית גדול עם חלקת אדמה ברוב חלקי ארה"ב, אך לא כאן
▪ ▪ ▪

מלכתחילה שוק דירות הפאר לא היה מפותח במיוחד, שכן עבור שני מיליון ויותר ניתן היה לקנות בית פאר בצפון העיר בוורלי הילס. במשך זמן קצר יחסית השוק התחיל לרתוח, וברוקרים שגם כך חיים בעולם של פיברוק וסיפורים שהם טווים לכל אוזן קשבת פשוט לא האמינו למזלם.

זירקו מספר לאויר, משוגע או בלתי אפשרי כפי שהוא נראה לאדם חושב, והנה, מישהו תופס. מתחרים מימין ומשמאל, עוד ועוד קופצים, על זו ה"מציאה". משחקים הם בנדמה לי, אך יש כל כך הרבה כסף שהופך את המשחק לאמיתי ומסוכן עוד יותר.

במיליון דולר ניתן לקנות בית גדול עם חלקת אדמה ברוב חלקי ארה"ב. אך לא כאן. אנחנו חיים בבבואה משונה, זו שסינים וסעודים ואחרים שולטים בה ברגע זה, אם כי לא לאורך זמן.

רוצה אני להזמינכם לסיור בעיר בוורלי הילס וסביבתה, בה תחשפו לדירות הפאר שנבנו ונבנות עתה. מדוע שזה יענין? ראשית, כי האופי האנושי הוא שאנחנו אוהבים לדבר על הפנטהאוז שנבנה וימכר בחמישים מיליון דולר (עם שישה מקומות חניה, מעלית פרטית, 360 מעלות של מבט על לוס אנג'לס, בריכת שחייה פרטית, שירות של מלון ארבעת העונות הסמוך ועוד פרטים שכה רבים מוצאים "מעניינים"). שנית, מעניין לראות את התפתחות השוק, ולחזור ולקרוא טור זה לאחר שהשוק יתמוטט.

הנחשון, לפני שנים רבות, היה כמובן-ישראלי: יונה גולדריץ' (עם שותפו קסט). הם בנו את בניין "ארבע העונות" מאחורי טמפל עמנואל. שישים דירות של שני חדרים, בגודל של כ-2,000 רגל רבוע כל אחת. כיון שראו כי טוב, הם קנו את כל הבתים דרומית בדיוק לקומפלס הזה ובנו קומפלקס מקביל בשם "סמרסט". בקומפלקס 102 דירות, כמעט כולן של שני חדרים, אך בגודל ממוצע של כ-1,500 רגל רבוע כל אחת.

לאחר שה"סמרסט" נבנה, גולדריץ' וקסט נתבעו לדין. מסתבר שהם קיצרו כל מיני הליכי בניה, השתמשו באסבסטוס (שהיה אסור לשימוש באותו זמן) ובכלל היו ממולחים מאד. השיטה הייתה פשוטה: בונים בזול, מוכרים ביוקר, שנים אחר כך מנהלים מאבק משפטי ממושך ובסופו של דבר מתפשרים. החיסכון הראשוני בעשרות מיליונים. ההתפשרות הסופית חלקיק מהחסכון הראשוני, וההפרש בכיסם. באותם זמנים גם היו מקבלים אחוזי ריבית נכבדים על כסף היושב בבנק, ועל עשרות מיליונים הייתה הכנסה נכבדת.

הם לא היו היחידים. תביעות דומות התנהלו נגד הקבלנים של הפרויקט בסנצ'ורי סיטי (שם הבניינים שקעו בחול) ובמקומות אחרים. היה זה מתכון בטוח שהכניס הרבה כסף (בשמונה ספרות) לקבלנים ולעורכי הדין.

בכסף שנכנס מהפשרה שהושגה שופרו בבנין דברים בסיסיים בכדי להבטיח דרישות "חיים ובטיחות" באותו זמן. לדוגמה, הסתבר שהקירות לא היו מחוברים כראוי לרצפות ולתקרות, וכו'. כל המיליונים לאחר הוצאות לעורכי דין נוצלו למטרה זו, וכלום לא נשאר.

משך שנים דירות ב"ארבע העונות" נמכרו במיליון או אפילו קצת מעליו, בעוד דירות ב"סמרסט" נמכרו בין חצי לבין שלושת רבעי מליון. המחירים החזיקו מעמד, וגם כשהשוק התחיל להשתולל, בשני הבלוקים מאחורי טמפל עמנואל הייתה יציבות שלא ניתן היה להסבירה, כאילו היו הבניינים מבודדים מהאזור כולו. הם לבדם שמרו על שפיות הדעת.

היום כל שצריך לעשות הוא להסתכל באחת ממודעות עמוד שלם ולראות שדירות ב"סמרסט" נמכרות בלמעלה ממיליון דולר ודירות ב"ארבע העונות" בלמעלה משני מליון. סוף כל סוף הצליחו שני הקומפלקסים גם יחד להגיע לשוק ולהיות כאחד מכולם. דמי ועד חודשיים בין 1,500 דולר לבין 2,500 דולר לבנין האחד או השני.

אלא שמאז שהם נבנו, וביחוד בשנים האחרונות, נבנו בנייני דירות מפוארים בבורלי הילס והרחובות הגובלים בה. המאפיין את הבנייה בשנים האחרונות הוא דירות גדולות ויקרות יותר. למעלה מ-2,000 רגל רבוע ולפחות מיליון עד חמישה.

לדוגמה, העולם כולו עוסק בג'סטין ביבר. הוא הסב לא מעט עוגמת נפש לשכניו בבנין צפונית לשדרות בוורלי בבורלי הילס.

בדיוק באותה מובלעת, משולש בין שדרות בוורלי לשדרות סנטה מוניקה שבסיסו רחוב דוהיני, נבנה לפני הרבה שנים בניין בן ארבע קומות. כל קומה דירה. כל דירה מיליון דולר. זה נשמע אגדי אז. היום מיליון זה "זול" (למי שיש).

נחזור לימי "ארבע העונות" ו"סמרסט." הגיע סניידר, דור אחרי גולדריץ' וקסט, וטען בפני העיר שמשך עשרים שנה לא נבנו בניינים עם דירות פאר להשכרה. ההגדרה של "פאר" הייתה פשוטה: עלות דמי שכירות חודשיים של 8,000-5,000 דולר. אולי קצת פחות, אולי קצת יותר, אך בסביבה של תשלום חודשי לבית.

חברתו של סניידר בונה ומפתחת פרויקטים רבים, והם טענו שבכדי להיות "רווחיים," הגבלי הגובה (שלוש קומות מעל הקרקע) והמסה בעיר לא יכולים להיות תקפים עבורם.

שימוע אחר שימוע, והפלא ופלא, ראשי העיר בחוכמתם הרבה אישרו שתי קומות נוספות, מעבר למותר. סניידר גרף עשרות מיליונים כתוצאה מהחלטה זו, ואנחנו "נהנים" ממסה וגודל שפשוט אינם מתאימים לעיר. מבנין קטן בן שתי קומות בצד שדרות וילשייר ומגרש חניה ענק פתוח מאחוריו, ישנו עכשיו קומפלס דו תכליתי - בניין משרדים בקדמת השטח ובנין להשכרה מאחוריו. בלוק שלם. התועלת לעיר? אין.

מה לדוגמה ניתן היה לדרוש תמורת שתי הקומות הנוספות? מספר דירות מסובסדות. לדוגמה, דירות לאנשים מבוגרים, או דירות שעובדי העירייה יוכלו לגור בהן. מי, לדוגמה, לא ירצה לגור בשכנות ל"צ'יף" זה או אחר (ראש המשטרה או מכבי האש, עורך הדין של העיר וכו')? הלא זה בדיוק דבר שאנשים אוהבים לדון ולדוש בו, חומר מעולה לסרטים.

הבעלים החדשים (סניידר מכר את הקומפלס) רצו לאפשר שכירות קצרה, אך אז התעוררה בעיה: שכירות של יום או שבוע פרושה תחרות בלתי הוגנת בבתי המלון המקומיים. כאן הם נתקלו בחומה בצורה, שכן למעלה משישים אחוז מהכנסות העירייה הם מבתי המלון ("מס מיטה"). הפשרה: שכירות של מינימום חודש אחד.

לאחר בנינו של סניידר נבנה מלון המונטג' (אותה בעלות של המלון באותו שם בלגונה ביץ' בדרום קליפורניה). זוכרים אתם את הטעון בפני העיר "בכדי להיות רוחיים, אנחנו צריכים היתר גובה נוסף של לפחות שתי קומות?" כך קרה גם כאן.

ההתנגדות הייתה מסיבית. רוברט זרנגן, בעליו של מלון הפנינסולה בבורלי הילס המנוהל על-ידי ישראלי (עופר ניסינבאום), טען - בצדק - שהוא עמד בכל הגבלי הגובה והמסה - דרישות שונות ומשונות - ומדוע שיורשה למתחרה לעשות ככל שהוא חפץ בשל טיעון זה או אחר? הנה, הפנינסולה הוא מלון רווחי, מהטובים בעולם, ואם לאחרים מגיע, אז בהחלט גם לו.

משהו משתבש כשבאים אנשים עם כוח, מצוידים בצוותי יועצים בתשלום (ובהם ראשי עיר לשעבר שהם עורכי דין במקצועם), ומקבלים הטבות ששוות עשרות מיליונים. אנחנו, התושבים, מקבלים מה בתמורה? כלום.

עם המונטג' זה היה מורכב קצת יותר. הקומות הנוספות, מעבר למותר בחוק, הורשו כיוון שבעלי הפרויקט המסכנים לא היו יכולים להפוך את הפרויקט לרווחי ללא כך וכך קומות לדירות פאר אותן ימכרו. נזכור שהיה זה בתקופה רגועה, בהן המחירים הפנטסטיים שאנו שומעים היום פשוט לא היו קיימים.

בכדי להקל על יסוריהם, התוכנית אושרה. הם גם התחייבו לבנות קומת חניה נוספת (כל קומה מתחת לפני הקרקע עולה הרבה יותר מכל קומה מעליה) לשימוש העיר, לבנות בניין ממול ולפתח את השטח בין אותו בניין לבין המלון כפרק לרווחת תושבי העיר.

כל זה לא נעשה מטוב ליבם, אלא היה זה הסכם פיתוח משותף עם העיר. העיר נתנה את הקרקע וזכויות יתר (לא של הדירות מעל כי אם של הקרקע ומה שמתחתיה), ועבור זאת המונט'ג שימש כקבלן הפרויקט שהיום הוא פרק ובנין מסעדה וחנויות בבעלות העיר.

לרי פילד, פילנתרופ יהודי התומך רבות בארץ (לדוגמה באוניברסיטת בן-גוריון) היה הראשון שקנה את אחת הדירות שם למעלה, מעל המונט'ג. הלוס אנג'לס טיימס הקדיש לו את העמוד הראשון של אחד המוספים, לאחר שפילד מכר את ביתו ועבר למונטג' לדירה עבורה הוא שילם שבעה מיליוני דולרים. היה זה סכום אגדי באותו זמן, ולרי פילד הכניס לחוזה הרכישה שאם דירות אחרות ימכרו בפחות כסף, הוא יקבל החזר (אל דאגה, זה לא קרה).

בסנצ'ורי סיטי, שכונה הגובלת בעיר בוורלי הילס בצידה המערבי, הרסו בניין חדש יחסית ששימש בתור השלוחה של מלון "סנצ'ורי פלזה" ובנו במקומו - כן, נחשתם נכונה - בניין לדירות פאר.

אלא שכאן מי שקנה "דירה" קיבל שטח לא בנוי בקומה מסוימת (לפעמים את הקומה כולה או יותר מקומה אחת) אותו הוא היה צריך לתכנן ולבנות. היחודיות באותו בניין שקנדי ספלינג, אשתו של, קנתה שם דירה פנטהאוז בשלושים וחמישה מיליון דולר. אשאיר לכם את ה"תענוג" למצוא באינטרנט בחיפוש שיארוך מספר שניות את כל נפלאות אותו הפנטהאוז.

אך מאז שנודע שהיא חתמה על חוזה לקניית הפנטהאוז, הדבר שימש כעוגן, ועד היום לא פוסקים לדבר על "קנדי ספלינג" ואותו בניין מפואר המשקיף על שדרות אולימפיק ממרומי שדרות הכוכבים.

עולם בדיוני
מה קורה לשכונה בה הולך להבנות בית דירות כמובלעת? משך שנים הגרים בשכונה יצטרכו להתמודד עם הבנייה, הרעשים, הלחצים, הזהום
▪ ▪ ▪

עברו חמש שנים, בקושי. אולי קצת יותר, אך ודאי פחות מעשור. הסיפור החדש הוא דירת הפנטהאוז בבנין שלא נבנה עדין שהוצעה למכירה בחמישים מיליון דולר. כן, קראתם נכון: חמישים מיליון. כבר מישהו "שם הזמנה" עבור זו הדירה. בבנין יהיו 12 קומות וקרוב לשישים דירות (בגודל ממוצע של 2,400 רגל רבוע כל אחת). מחיר לרגל רבוע פי שלושה מהמחיר המקסימלי בלוס אנג'לס. המחיר לא מפחיד אף אחד. חצי מהדירות כבר נרכשו, ושליש מהעלות שולשלה לכיסי הבעלים - במזומן!

השטח הוא שני שלישים בלוק סמוך (ממזרח) למלון ארבע העונות בלוס אנג'לס (אל נבלבל בין הבניין העתידי ובית המלון לידו לבין בית הדירות בשם "ארבע העונות" מרחק ארבעה רחובות משם. זה הראשון בלוס אנג'לס והשני בבורלי הילס, שתי ערים שונות).

הקשר היחיד בין בניין הדירות לבין המלון הוא שהמלון יספק שרותים לבעלי הדירות (כשאלו יהיו בלוס אנג'לס), דבר שרשת ארבע העונות עושה במקומות שונים בעולם (מבייגין והלאה דרך בירות והערים הראשיות בעולם).

מה קורה לשכונה בה הולך להבנות בית דירות כמובלעת? משך שנים הגרים בשכונה יצטרכו להתמודד עם הבנייה, הרעשים, הלחצים, הזהום. לאחר מכן תבוא רגיעה מהבניה אך תתגבר התנועה, יגבר הלחץ על מקומות החניה (לעובדים בבנין, הם ודאי לא יורשו לחנות בבנין) ואם חס וחלילה יקרה אסון (שריפת ענק, רעידת אדמה וכדומה) שירותי העיר שגם כך לא יכולים לתת מענה נאות יופנו לאן? ראשית לתושבים הגרים כאן מזה עשורים או לבעלי הכסף, השררה והכוח? (למי שיש 50 מיליון דולר הוא כנראה אדם חשוב ומיוחד במינו וראוי שיזכה ביחס מועדף וביתר תשומת לב מבני תמותה רגילים).

תהיינה עוד השפעות שליליות. לדוגמה, כל האוטובוסים הדו-קומתיים והוואנים הרחבים המשמשים לסיורים לתיירים בעיר יציפו את השכונה, כיון שכולם ירצו להיות בסמיכות לאותו בניין בו גר מישהו ששילם $50 מיליון עבור דירה.

חסכון שאותו נדרשים התושבים לבצע (לדוגמה בצריכת מים) לא יהיה תקף לסופר-עשירים. מדוע? שכן העלות עבורם זניחה ביותר, ומה חשוב יותר - חשבון מים של שלושים אלף דולר בחודש או בריכה וג'קוזי למסיבות ולאירוח?

מחוץ לבנין לאורך הרחוב כולו הדשא יבש - העירייה הורתה להפסיק כליל את ההשקיה. נותקו הממטרות והוצבו שלטים "חום - או זהב - הוא הירוק החדש!" אך באותו בניין בן 12 קומות, גן עדן, מובלעת, עולם בפני עצמו.

תחרות
מההרים בצפון, הים במערב, בוורלי הילס למרגלותיהן ודאון טאון במזרח
▪ ▪ ▪

אך כאן נכנסת לתמונה תחרות של ממש. הבניין הזה, כמו גם בית המלון לידו, הם בשטח לוס אנג'לס. הם נבנו במיוחד בגבול העיר בוורלי הילס אך מחוצה לה, שכן בעיר לא ניתן - לכאורה - לבנות לגובה כזה.

הם משתמשים בשם "בורלי הילס" (ובאותיות קטנות עד מאוד - כל כך קטנות עד שהן כמעט נעלמות - התוספת "ליד" או "בסמיכות") אך אין בינם לבין העיר בורלי הילס ולא כלום למעט השימוש בשם. השם מושך כמגנט. המיסים - לקופת לוס אנג'לס. התנועה ושאר כאב הראש - לבורלי הילס.

בימים אלו ממש נבנה בניין רב קומות בפינה אחרת של העיר. בעבר הרחוק הייתה בפינה זו מסעדת "ג'ימי" ולידה בניין קומתיים של רשת פוקס ספורט. משך שנים אחר כך המגרש עמד ריק. המגרש גובל בבוורלי הילס אך נמצא בסנצ'ורי סיטי (שכונה של לוס אנג'לס). זהו בניין פינתי שמתחתיו ממש בית הספר התיכון של בוורלי הילס (הידוע מתוכנית הטלוויזיה "90210"). גם שם, המיסים - לקופת לוס אנג'לס. התנועה - לבוורלי הילס. וקיימת סכנה לילדים בשל הקירבה לתיכון.

הדירות בבנין זה ישקיפו על כל האזור - מההרים בצפון, הים במערב, בוורלי הילס למרגלותיהן ודאון טאון במזרח. אך מי שיגור כאן לא יוכל לשלוח את ילדיו לבתי הספר הציבוריים בבוורלי הילס. לכיתות ט' עד י"ב הם לא יוכלו פשוט לרדת במעלית וללכת כמאה מטרים, שכן הבניין לא בשטח העיר בורלי הילס.

כקילומטר משם הולך ונבנה קומפלקס דירות סופר-יוקרה חדש. הפרויקט היה של שני אחים אנגלים "קנדי וקנדי". הם שילמו חצי מילארד דולר וזנחו את הפרויקט. הבעלים הנוכחיים שינו את שמו ל"One Beverly Hills" והפרויקט הולך להשקיף על הקאונטי קלב (מועדון הגולף), כשהוא יוצר חומה גבוהה המתנשאת מעל מדשאות הגולף.

בעבר הרחוק היה השטח כולו חנות הדגל של רשת רובינסון, שקנתה את "מיי קומפני" והפכה ל"רובינסון-מיי". אחרי שהרשת נסגרה, אב ובנו - יהודים מבוורלי הילס - קנו את השטח ב-150 מיליון דולר ומכרו אותו לאחים קנדי בחצי מילארד דולר. הבן מעורב עד היום בעיר (ישנן עוד הזדמנויות פז בנמצא?).

למי שנגיש לאחד העיתונים המקומיים או לג'ואיש ג'ורנל, ניתן לראות את הפרויקט ואת ריאת הירק של מועדון הגולף שלא קיבל יהודים ושחורים למנין חבריו, אלא שהתיאור הדיגיטלי לא מראה שני בניינים רבי קומות שעומדים לצוץ שם בדיוק ממול - גם הם של דירות פאר עם בית מלון שנותן להן שירותים.

ממול ל"בוורלי הילס אחת" שטח משולש בבעלותו של בני אלג'ם. במרכזו בית המלון בווורלי הילטון. בקודקודו הולך ונבנה עכשיו מלון וולדורף אסטוריה (אלג'ם נתן את האדמה וינהל את המלון, קרן הון נתנה את המימון לבניה, והם יתחלקו ברווחי התפעול של המלון).

אך בשתי הפינות של הבסיס אלג'ם קיבל אישור מהעיר בורלי הילס (שהצריך הצבעה מיוחדת על-ידי הבוחרים) לבנות שני רבי קומות של - דירות פאר. עד עתה לא היה ענין וגם לא מממן. עכשיו השוק כל כך חם, שכנראה משחרים לפתחו של אלג'ם עם הצעות מפתות. "אני", "אני", "הנה, תבחר בי, רק תקח את הכסף!"

בקרוב יצוצו להם שני בניינים רבי קומות נוספים, וממבט על הנוף האורבני נוכל לראות מגדל אחר מגדל צומח לגובה.

יוצא שלאט-לאט העיר השטוחה ברובה רואה בניינים רבי קומות הולכים ונבנים, או בסמיכות מידית לבוורלי הילס או בתוכה (במידת האפשר).

התחרות תלך ותגבר, והעיר תהפוך עיר במצור. הלחץ על השירותים בעיר ילך ויגבר. התנועה שכבר עתה יש שמשווים אותה למגרש חניה (היא לא זזה) תהפוך לסיוט. הולכי רגל (לדוגמה ילדים בדרכם לבית הספר) יהיו בסכנה הולכת וגוברת מצד נהגים חסרי סבלנות המנסים לברוח לרחובות הצדדיים.

חיים אנחנו ברגע מסוים בזמן בו פנטסיה ומציאות מתערבבות. מיליונים נזרקים בדיבור כאילו שהם דבר של מה בכך, אך אין כך.

עד שהשוק יתהפך. ואז כולנו נסבול.

פרויקט סניידר, מבט משדרות ווילשייר [צילום: ארי בוסל]
תאריך:  01/09/2015   |   עודכן:  01/09/2015
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשבר הכלכלי הנוכחי החל כמו זה של 1929, בארה"ב, והתפשט לעולם כולו. יש קווי דמיון בין שני האירועים, מכיוון שאמריקה תחת השלטון הרפובליקני שכחה את הלקחים של המשבר הקודם, והתעלמה מחקיקה שנעשתה בתקופת ה"ניו דיל, שנועדה להבטיח, בין השאר, פיקוח על הבנקים, הבורסה והמערכת הכלכלית בכללה.
01/09/2015  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
גם אם, חלילה, אתם נמנים עם אלה המיואשים מן החיים - מסתבר שיש לכם, בכל זאת, תקווה. אגודה חדשה, הנושאת את השם "עזרה למיואש", שהוקמה בימים אלה בתל אביב, נטלה על עצמה לחלץ אכם מן הבוץ.
01/09/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
מערכת הבחירות האחרונה בישראל הייתה משמעותית מבחינת השפעתה על הפוליטיקה הערבית. הדיבורים, שמאז ומתמיד רווחו בקרב פוליטיקאים ערבים, בדבר הצורך באיחוד השורות כדי לתרגם מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל האלקטוראלי של המצביעים הערבים הפכו למציאות. לראשונה השתתפה בבחירות רשימה משותפת למפלגות הערביות העיקריות. הרכבת הרשימה המשותפת הייתה פועל יוצא של אילוץ, שנבע מהמהלך להעלאת אחוז החסימה - צעד שהיה למעשה ביטוי לדפוס לא-מוצהר במדיניות הממסדית כלפי המיעוט הערבי, שנועד להדירו מהמרחב הפוליטי בישראל, תוך ניסיון מקביל לשילובו בכלכלת המדינה, כחלק מהמאמץ הממשלתי להגדלת התוצר הלאומי.
01/09/2015  |  דורון מצא  |   כתבות
המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ), שהיא הפרלמנט של אש"ף, תתכנס ברמאללה במחצית החודש הבא. כך סוכם בפגישה שהתקיימה בסוף-השבוע שעבר בירדן בין יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן לבין סלים זענון (אבו אלאדיב) ראש המועצה הלאומית הפלשתינית. הישיבה תהיה ישיבה רגילה ולא ישיבה שלא מן המנין כפי שהחליט הוועד הפועל של אש"ף לפני כשבועיים.
01/09/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
"אמא? את שומעת אותי אמא?
01/09/2015  |  יפעת גדות  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il