זכות ההחזרה, אינה מושג פוליטי ואינה קשורה לוויכוח שנדמה לרגע שלא יסתיים בנושא חזרתם של הפליטים לרמלה ולוד.
זכות ההחזרה הינו מושג מעולם הקמעונאות, אשר בא "להגן על החנות/רשת" ואשר קובע שכל מוצר אשר מסופק על-ידי ספק לחנות, הינו בר החזרה מלאה לספק.
זכות החזרה מלאה, הינו אחד מסעיפים עליהם חותם הספק, בהסכם אשר יש לו עם הרשת, לצד סעיפים נוספים כמו תנאי אשראי, השתתפות בפרסום, הנחות מחזור ועוד, אשר בלעדיהם אין הספק יכול לספק סחורה לרשת, שכן רק לאחר הסכם חתום, נפתח לספק מספר ספק בהנהלת החשבונות, באמצעותו הוא יקבל את המגיע לו מהרשת.
במצב של זכות החזרה מלאה, הספק צפוי בכל רגע נתון לקבל החזרות של סחורה מהרשת ואפילו החזרה גורפת של כל הסחורה שסיפק לרשת גם כמה חודשים לאחר שהרשת כבר שילמה לו עבור הסחורה. במילים אחרות זו קונסיגנציה בכסות אחרת.
בארה"ב הגדולה, מושג זה אינו קיים בדרך כלל, וספק אשר מספק סחורה לרשת, מקבל את כספו עבור הסחורה שהוא סיפק לרשת, כפוף לתנאי האשראי והרשת "מקבלת אחריות על המלאי" ומנהלת אותו, בדומה למצב בו נמצא הספק הישראלי, כאשר הוא מייבא את הסחורה בעצמו.
יהיה בסדר
קבלת האחריות על המלאי, היא סימן לבגרות, שכן הקניין האמריקני מזמין מה שהוא צריך באמת, על-פי נתונים ולאחר לימוד החומר והתנהגות המוצר ואילו בישראל, מערכת הסחר מזמינה סחורה מהספק המקומי, כאשר היא יודעת שיש זכות החזרה מלאה ומה שלא נימכר או נימכר לאט, יכול בכל רגע נתון לחזור לספק.
מוכר לכם? "שיטת יהיה בסדר"?! או "שיטת הסמוך"?!
זכות ההחזרה המלאה, הקיימת היום ברוב הרשתות בארץ, מנציחה למעשה את הבינוניות במערכות הסחר בישראל, מאפשרת לקניינים לא ללמוד את הנושא כמו שצריך ובפועל מייקרת את המוצרים לצרכן הסופי בסדר גודל של 7-10% לפחות.
תשאלו למה?
התשובה פשוטה, הספק המקומי בישראל, יודע שהוא עובד עם הרשת בזכות החזרה מלאה, כלומר תמיד הוא נמצא בחשש שהרשת תחזיר לו סחורה, כלומר הסיכון נמצא במגרש שלו והוא מגלם סיכון זה במחיר, כלומר מספק לרשת את המוצרים במחיר גבוה יותר כולל עלות הסיכון.
הספק הישראלי גם מסתמך על נתוני עבר ויודע למשל שברשת
הום סנטר שיעור ההחזרות הוא 10% מסך הסחורה שהוא סיפק ומה שחוזר משם הוא במצב גרוע שאי-אפשר להוציא משם סחורה טובה ומנגד ברשת מתחרה אייס, שיעור החזרות הוא 5% ומה שחוזר, ראוי פחות או יותר למכירה במקום אחר, אזי מראש הוא ייתן להום סנטר מחיר יקר יותר על אותו מוצר.