|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

"יום האדמה" וכשלון החלום הפלשתיני

מבכים את העדר סדר היום המאחד הם נצמדים לשם "פלשתין" שבריטניה נתנה ב-1921 לאזור שבו הוקמה "אמירות עבר הירדן" ובהמשך - "הממלכה ההאשמית הירדנית"
03/04/2016  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
תרבות השבט [צילום: קורינה קרן/פלאש 90]

יום האדמה
ישראל הצליחה בדיוק במקום שבו נכשלו ה"פלשתינים", וקיומה הוא המראה לכשלונם. לכן הם שונאים אותה, נלחמים בה ומפגינים נגדה. "יום האדמה" מכסה את החלום שטיפחו לאורך השנים להקים "עם פלשתיני" בעל מטרה אחת משותפת, שהגשמתו מתרחקת מיום ליום.

שורות אלה נכתבות בלילה שלפני 30 במרס, "יום האדמה" שמציינים הערבים אזרחי ישראל, ויחד איתם הערבים תושבי יהודה, שומרון ועזה, לזכר שישה מאחיהם שנהרגו בהפגנות אלימות שפרצו באותו תאריך לפני 40 שנה בשל הפקעת אדמות בגליל. יום זה מצוין מדי שנה באירועים ציבוריים שחרגו מעבר לסוגיית הפקעת האדמות וכוללים כיום שורה ארוכה של טענות נגד מדינת ישראל.

אלא שיום זה מבטא בעיקר את הטרגדיה הפלשתינית העיקרית והיא העדר יעד משותף לכל אלה המתקראים "פלשתינים", ונדון כאן בארבע קבוצות עיקריות:

  • הערבים המתגוררים ביהודה שומרון ועזה, מה שהם מכנים "השטחים הכבושים". אלה נכשלו בהגדרת היעד הקולקטיבי שלהם, ולכן אין להם שום יכולת להגשים אותו. האם זה לסלק את ישראל מהשטחים ששחררה מהכיבוש הירדני והמצרי ב-1967 ולהקים בהם מדינה אחת, למרות העדר רצף טריטוריאלי בין עזה ובין יו"ש? או האם היעד הוא לחסל את מדינת ישראל, "כיבוש 1948", כדי להקים את מדינת פלשתין בכל השטח בין הים התיכון ונהר הירדן? איך לחבר מחדש את שני הכוחות הפוליטיים העיקריים - אש"ף וחמאס - 9שנים אחרי שחמאס הקים מדינה ברצועת עזה ואנשיו אינם מוכנים לוותר על הישגיהם המדיניים, למרות שרשמית עזה כפופה לשלטון אש"ף? העדר תשובות לשאלות אלו גורם להעדר קולקטיב תודעתי - תחושת "עם" - אצל תושבי האזורים אלה, המשתק כל התקדמות במשא-ומתן עם ישראל לקראת שלום.

  • הערבים תושבי הערים והכפרים בצפון ירדן, הנקראים בפיהם "פלשתינים" רק כי אינם רוצים להיקרא "ירדנים". הם נצמדים לשם "פלשתין" שבריטניה נתנה ב-1921 לאזור שבו הוקמה "אמירות עבר הירדן" ובהמשך - "הממלכה ההאשמית הירדנית", על בסיס קואליציה של שבטים בדווים יחד עם האמיר עבדאללה בנו של השריף חוסיין ממכה. תושבי הכפרים והערים לא רצו להזדהות עם הבדווים הנתפסים בעיניהם כנחותים תרבותית, ולכן הם מסרבים עד היום להציג את עצמם כ"ירדנים" וממשיכים לכנות את עצמם בכינוי "פלשתינים". הם אזרחי ירדן ואינם שואפים להצטרף לשום מדינה אחרת, אפילו לא למדינת "פלשתין" אם אי-פעם תקום כזו.

  • הערבים אזרחי ישראל, הנקראים "ערביי הפנים" (=החיים בתוך מדינת ישראל), או "ערביי 48'" כדי לא להזכיר את העובדה שהם אזרחי מדינת ישראל. ערבים אלה חיים כאזרחים במדינת ישראל הדמוקרטית והליברלית, בעלי זכויות אישיות זהות לאלו שהאזרחים היהודיים נהנים מהן. הם מפולגים על בסיס דתי, שכן יש בהם מוסלמים, נוצרים, דרוזים, עלאווים ואחמדים, ולכן לא התפתחה בקרבם תודעת עם מאוחד ומלוכד. הם מפולגים גם על בסיס שבטי ("חמולות"), שכן ההתנהלות הציבורית ביישובים הערביים בישראל עדיין משקפת את תרבות השבט הנטועה עמוק בתרבות המזרח התיכון. אף על-פי שחלקם מציגים את עצמם כ"פלשתינים", אין הם מוותרים על אזרחותם הישראלית, ואין אצלם רצון להצטרף למדינה פלשתינית.

בחמש השנים האחרונות, כשהם חשופים יום ולילה לאסון שנפל על העולם הערבי, זה שבתחילה קראו לו "האביב הערבי", הם מבינים שישראל היא האופציה המועדפת עליהם, לא כיוון שהם אוהבים אותה, הם לא, אלא כיוון שהיא רגועה ושלווה, בניגוד לכל מדינות העולם הערבי, למעט אמירויות המפרץ הפרסי. יש ביניהם לא מעט אנשים שאינם משלימים עם המצב המוזר שבו ישראל עדיפה בעיניהם על מדינות ערב, ואת תסכולם הם מוציאים בצורת השמצות על המדינה כפי שרואים לאחרונה בהתנהגותם ובהתבטאויותיהם של כמה ח"כים ערביים.

  • הפליטים המתגוררים במחנות הפליטים הנמצאים מאז 1948 בלבנון, בסוריה, בירדן, ביהודה, שומרון ועזה. קבוצה זו מחולקת לקבוצות משנה לפי המדינות והאזורים שבהם נמצאים המחנות. ערבים אלה הוגדרו כפליטים פלשתינים, כיוון שברחו ב-1947-48 מהקרבות שהתנהלו כאן. מרביתם לא היו תושבים מקוריים בארץ ישראל, אלא מהגרי עבודה שהגיעו מכל רחבי המזרח התיכון במחצית הראשונה של המאה ה-20, וכשנמלטו מהמלחמה, החליטה הליגה הערבית לא לקלוט אותם במדינות שאליהן נמלטו, אלא להחזיקם במחנות פליטים על-מנת להחזירם לישראל במטרה לחסל אותה - דמוגרפית ותרבותית.

חולשת התודעה הקולקטיבית

יש לשים לב שגם בשטח "פלשתין" יש מחנות לפליטים מ"פלשתין", ועולה השאלה איך אדם יכול להיות פליט בארצו. התשובה נעוצה כמובן במטרה הפוליטית שמאחורי הקמתם של מחנות הפליטים, אך האפשרות להשאיר את ה"פליטים" נפרדים מן התושבים הערביים האחרים סביבם נעוצה גם בתרבות השבט, שכן בני האזור חשים שאם אנשים משבט זר ברחו ממקום מושבם מסיבה כלשהי והתיישבו על ידם, הם ייחשבו כ"לא משלנו", גם אם הם "פלשתינים" כמותם. תופעה זו מוכיחה את חולשת התודעה הקולקטיבית בקרב "הפלשתינים".

בסוריה חיו עד תחילת 2011 כ-400 אלף פליטים פלשתינים בכמה מחנות, שנחרבו במהלך מלחמת האזרחים, והרוב הגדול של יושבי המחנות התפזרו לכל עבר - לירדן, לבנון, אירופה וארצות-הברית. בלבנון אוסר החוק על הפליטים לעבוד בשורה ארוכה של מקצועות, כדי שלא יהפכו לחלק מהמרקם האזרחי של מדינת משבר זו. בירדן הם קיבלו אזרחות, אך נחשבים בה אזרחים סוג ג'.

מכאן שגם קבוצת הפליטים הפלשתינים אינה בעלת מטרה משותפת, למעט אחת: לשוב למדינת ישראל, לא למדינה פלשתינית אם תקום, אלא למדינה שאינה ערבית, אינה מוסלמית ואינה פלשתינית, כלומר גם לפליטים הפלשתינים אין "חזון פלשתיני".

מרבית הפלשתינים שעברו לאורך השנים לאירופה, לאמריקה ולאזורים אחרים בעולם השתקעו בארצות אלה, ולאורך השנים איבדו את זהותם הפלשתינית כמו גם את תחושת השייכות למזרח התיכון. בקרב מעטים מהם עדיין מפעם הרצון לשוב לפלשתין, כלומר למדינת ישראל.

מכל אלה עולה המסקנה כי החלום הפלשתיני להקים קולקטיב תודעתי נכשל, והאג'נדות השונות של הקבוצות המתקראות "פלשתינים" משתקות כל אפשרות שאי-פעם תקום עבורם ישות מדינית אחת. ב"יום האדמה" הם מבכים בעיקר את הכישלון הקולקטיבי שלהם להציב תוכנית אחת ומטרה אחת, כזו שניתן לבנות עליה עתיד מוגדר ומשותף שיהיה גם אפשרי להשגה.

הפער הזה בין "החלום הפלשתיני" ובין המציאות המפולגת והמפוררת מוציא אותם לרחובות, להפגין בעיקר נגד ההצלחה המדהימה של המפעל הציוני של העם היהודי, שאף על-פי שהגיע כפליטים מכל ארצות העולם, למרות שחלקו בא מהמשרפות של אירופה החרבה, למרות ההבדלים בין היהודים ולמרות המלחמות, הצליח העם היהודי להקים מדינה פורחת, דמוקרטיה פעילה וכלכלה משגשגת. ההצלחה זו מציפה אצל מצייני "יום האדמה" כאן, יחד עם אחיהם בעולם הערבי כולו, קנאה גדולה בעם היהודי, וזו מצידה מולידה שנאה.

ישראל הצליחה בדיוק במקום שבו הם נכשלו, וקיומה הוא המראה שבה נשקף כשלונם. לכן הם שונאים אותה, נלחמים בה ומפגינים נגדה, באירופה, באמריקה, בעולם הערבי ואפילו בתוכה, בעיקר ב-30 במארס, "יום האדמה". יום זה מכסה את החלום שטיפחו לאורך השנים להקים "עם פלשתיני" בעל מטרה אחת משותפת, שהגשמתו רק מתרחקת מיום ליום.

אתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  03/04/2016   |   עודכן:  04/04/2016
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"יום האדמה" וכשלון החלום הפלשתיני
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צבי מרחב
3/04/16 14:09
2
נותן תקווה לערבים
3/04/16 14:58
3
עוזר
4/04/16 01:02
 
יוסי אבידור
4/04/16 09:31
 
לשוטה - עוזר
4/04/16 11:23
4
דב מרקו
10/09/16 04:54
5
דב מרקו
10/09/16 04:54
6
דב מרקו
10/09/16 04:54
7
דב מרקו
10/09/16 04:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בית המשפט העליון מנע (יום ה', 31.3.16) את הריסת הקומה השנייה בביתו של המחבל עבד אל-עזיז מרעי, שהיה מעורב ברצח הרב נחמיה לביא והחייל אהרון בנט בעיר העתיקה בירושלים באוקטובר שעבר. השופטים מני מזוז וענת ברון קיבלו את העתירה נגד ההריסה, בעוד הנשיאה מרים נאור סברה בדעת מיעוט שיש לדחות אותה.
01/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנשיא האמריקני ג'ון אדמס אמר: Facts are stubborn things. לרונלד רייגן הייתה גירסה משלו: Facts are stupid things. דומה שרבים מעדיפים את הציטוט הלקוי של רייגן על פני הגירסה המקורית של אדמס
01/04/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
דוח הבנק העולמי שפורסם (יום ה', 31.3.16) תחת הכותרת "הזדמנות מוחמצת לפיתוח כלכלי", שופך אור על המגבלות שמהן סובל מגזר הטלקום הפלשתיני, אשר גובות מחיר כבד מהמשק הפלשתיני, הצרכן, והרשות הפלשתית. התפתחות המגזר הסלולרי נמנעה במשך שנים ארוכות בשל העיכוב בפס הרחב למובייל, נוכחותם של מפעילים ישראלים לא מורשים בשוק הפלשתי, הגבלות על ייבוא ציוד, והעדרו של רגולטור עצמאי.
31/03/2016  |  מירב ארד  |   חדשות
זה עתה חוותה בריסל אחד הפיגועים הנוראים שקרו לה.זה היה תשלום על עצימת עיניים ומתן אפשרות לכנופיה איסלמיסטית להתלבש על שכונה בבריסל מולנביק, להפוך אותה לקן צרעות לכל אירופה.משם יצאו גם המפגעים לפריז.
31/03/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
על השנאה העזה הקיימת לישראל בקרב הפלשתינים ובמדינות ערב ניתן היה ללמוד השבוע עוד פרק מהביקורת החריפה שהוטחה ברשות הפלשתינית ובעומד בראשה לאחר שמחמוד עבאס הורה לשגר משלחת של הרש"פ לביקור בכפר גו'ליס כדי לנחם את משפחתו של תת-אלוף מוניר עמאר ז"ל שהיה ראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון ונהרג בתאונת מטוס קל.
31/03/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
הארץ לא יראיין את ברגותי  /  איתמר לוין
נתניהו נגד יעלון: לא יימסרו גופות מחבלים  /  מחלקה ראשונה
לעקור את הבנייה הבלתי-חוקית ביו"ש   /  איתמר לוין
טרור איסלאמי, ארה"ב והנושא הפלשתיני   /  יורם אטינגר
זה לא "רק" שמור  /  אריאל י. לוין
מחמוד עבאס נאחז בקרנות המזבח  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il