|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מכתב עו"ד יחזקאל ביניש אל רשם העמותות

מכתב פומבי (2.8.05) ששיגר עו"ד ביניש אל רשם העמותות בעקבות החלטתו בפרשת התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור
03/08/2005  |   News1 News1   |   מקורות   |   פרשת ביניש   |   תגובות
   רשימות קודמות
  חוברת ה"כוזרי" לדור ההתחברות
  דיכאון רבא (מג'ורי)
  "ויסעו ... ויחנו..."
  הרווחים - תמונת ראי של המשק
  הסיפור של סבתא ילדה

לכבוד
מר ירון קידר, עו"ד
רשם העמותות
רח' כנפי נשרים 15
ירושלים

א.נ.

הנדון: מכתב פומבי - התזמורת הסימפונית ירושלים - רשות השידור
תגובה לפרסום דוח חקירת רו"ח רמי אלחנתי


מכתבי זה אליך נכתב כמכתב פומבי-ציבורי, המיועד לפרסום באמצעי התקשורת, וזאת היות ואתה בחרת להודיע לעיתונות על החלטתך, עוד לפני שנמסר לי הדוח על מסקנותיו, דוח שלמדתי על קיומו מאמצעי התקשורת.

אני מצר על הדרך בה בחרת, וביתר שאת אני מצר על שאימצת דוח בלתי מקצועי, בלתי אמין ולהערכתי דוח מוטה ומכוון, כאשר החוקר סימן לעצמו את המטרות מראש.

ובמה הדברים אמורים?

1. בחודש אפריל 2004 הגיש החוקר טיוטת דוח לתגובה, ובקש תגובה תוך 11 יום לדוח שהוא עמל עליו כשנה.

לצורך הכנת התגובה סרב החוקר למסור לי ולאחרים את חומר החקירה (הקלטות, תרשומות וכו') ונאלץ לעשות כן לאחר שהוסבר לו באורח חד-משמעי כי הוא חייב לכך מהבחינה המשפטית.

דרישת החוקר כנ"ל למתן תגובה תוך 11 יום לדוח כה ארוך ומסובך והימנעותו בתחילה ממסירת חומר החקירה לנחקרים, העידה כבר אז כי אין לחוקר כל תובנה לגבי מעמדו וחובותיו כחוקר, ולגבי הנפקות המשפטית של דוח החקירה.

2. ב 22/8/04 הגשתי לחוקר תגובה שכללה 93 עמודים ו- 78 מסמכים.

3. לאחרונה, ביולי 2005 ,כשנה לאחר שהוגשה תגובתי, נמסר לך הדוח הסופי של החוקר רו"ח אלחנתי, אשר אין בו כמעט כל התייחסות עניינית לתכנה של תגובתי ואף לא למסמכים שצורפו אליה.

למותר לציין כי בדוח חקירה מקצועי יכול החוקר לקבוע את מסקנותיו ע"פ שיקול דעתו, אך מוטלת עליו החובה המינימאלית להביא את תגובתו של הנחקר.

רו"ח אלחנתי עשה לעצמו מלאכה קלה, לא התייחס לתגובתי שהייתה מגובה במסמכים והגיש לך כאמור דוח בלתי מקצועי, ואף בלתי אמין לחלוטין.

אולי רו"ח אלחנתי יודע לנהל חשבונות ולבדקם, אך אינו מומחה בחקירות בכלל, ובחקירת גוף כמו תזמורת בפרט.

אציין כי במכתב הלוואי מיום 22/8/04 שצרפתי לתגובה, ואשר היה מופנה אל עו"ד אביטל שרייבר ממשרדך, הזהרתי כבר אז כי מדובר בחוקר בלתי מנוסה, ושמומחיותו אינה בעיסוק בגופים אומנותיים, אך נאמר לי שמשרדך ומשרד המשפטים יעקוב אחרי הדוח ויבדוק אותו טרם פרסומו, מעקב ובדיקה שככל הנראה לא נעשו, ואם נעשו הרי זאת לכאורה בלבד, לנוכח חוסר המקצועיות העולה מהדוח.

4. על-מנת שלא להלאותך יתר על המידה, בחרתי במספר נושאים מצומצם מהדוח לאשש את האמור לעיל.


א. חוב רשות השידור שהביא לקריסת התזמורת החוקר מונה בעיקר כדי לבדוק את נסיבות הקריסה של התזמורת מבחינה כלכלית.

בממצאי חקירתו (סעיף ראשון בעמוד 9 לדוח) קובע החוקר כי רשות השידור חייבת לתזמורת 7 מיליון ₪ נומינאלית.

משום מה הוצנעה עובדה זו בכל הדוח, ולא פורסם הסכום המשוערך שהוא הנתון החשוב, והוא כי החוב עומד על 11,198,000 ₪ (נכון ליום התפטרותי בפברואר 2003) ממצא זה מוכיח בבירור וללא צורך בהסברים נוספים, מהי הסיבה הכלכלית העיקרית לקריסת התזמורת והיה צורך לציין זאת במפורש.

ב. "עבירות המס"

הדוח מציין (בע"מ 9 לממצאים) כי העמותה פעלה תוך "ביצוע עבירות מס חמורות" אך מתעלם מחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מיום 8/2/05 הקובע נחרצות כי בנסיבות העניין אין לפתוח נגד מנהלי העמותה בהליכים פליליים.

החוקר מצניע עניין זה ומתייחס אליו בתוך הדוח בשפה רפה, במשפט אחד, אך בממצאים ובהמלצות (המלצה 6 ) ממשיך הדוח להתעלם מעמדת היועץ המשפטי לממשלה ומסקנותיו וממשיך לטעון לעברות מס חמורות.


ג. תשלומים במזומן בסעיף 19 נקבע בדוח כי העמותה ביצעה תשלומים רבים במזומן בארץ ובחו"ל ללא נהלים כתובים וללא תיעוד מתאים, וכי בשנים 2003 -2001 תנועות המזומנים הסתכמו בסכומים מעל מיליון ₪.

כמו כן נכתב כי לא ברור לו לחוקר כיצד המנכ"ל והיו"ר מתירים לשלם אש"ל במזומן בסכומים כה גבוהים כדבר שבנוהג.

אילו טרח עורך הדוח לעיין בהסכם המפורט להלן,לא היה כותב דברי שטות, שאין מאומה בינם לבין המציאות והמצב המשפטי.

לחוקר הובא בתגובה לטיוטת הדוח ההסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם ע"י רשות השידור עוד בשנת 1979 הקובע באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים כי האש"ל לנגנים בסיורים בחו"ל, ישולם במזומן ובמטבע מקומי.

בשנים אלו היו לתזמורת שלושה סיורים נרחבים, שהסתכמו ב- 43 ימי סיור.

לאור זאת היה צריך לשלם אש"ל לכ- 100 נגנים שהשתתפו בסיורים אלו בסכום ממוצע של כ- 60 $ ליום , והסכום המצטבר הוא 250,000 $.

סכומים אלו שולמו לנגנים במזומן על-פי ההסכם הקיבוצי הנ"ל, והמלצת הדוח לשלם את האש"ל בהעברות בנקאיות, אינה ישימה.

בדוח נעדרת כל התייחסות להסכם ומנגד קיים רק ממצא מכוון, בלתי אמין, הסותר את העובדות לאשורן, והעומד בסתירה מוחלטת למסמך רשמי ומחייב.


ד. אשראי מהבנקים

בדוח נקבע ממצא (בסעיף 18 (ע"מ 11 ) לפיו העמותה קבלה בכל השנים אשראי מהבנקים ללא אישור בכתב מהגורמים המייסדים, בניגוד לכללים שנקבעו בהסכם המייסדים.

כנראה שנשכח ממחבר הדוח מיהם הנציגים שישבו מטעם המייסדים בהנהלת התזמורת, ושהם אלה אשר אישרו מטעם המייסדים את פעילותה של התזמורת,לרבות קבלת אשראי בנקאי, והם גם אלה שקבלו באופן שוטף דווח ודוחות לגבי מצבה הכספי של התזמורת.

במשך השנים נמנו עם ההנהלה יו"ר רשות השידור, המשנה ליו"ר רשות השידור, יו"ר ועדת הכספים של רשות השידור, היועצים המשפטיים, לדורותיהם, של רשות

השידור, מנכ"ל עיריית ירושלים, גזבר עיריית ירושלים,נציג משרד התרבות, יו"ר אגף התרבות של עיריית ירושלים, נשיאת הקרן לירושלים, היועצת המשפטית של הקרן ואנשי ציבור נוספים כמו נשיא ומנכ"ל "סלקום" ועוד.

כל אלה היו שותפים להחלטות לקבלת אשראי מהבנקים, אשראי שאושר בחתימת שר האוצר, כך שהממצא בנדון בדוח ממש מגוחך.

גם מכתבים של עיריית ירושלים (אחת מהחברים המייסדים) לבנקים בבקשה לאשר אשראי לתזמורת היו בפני החוקר, אשר כאמור, התעלם בכתיבת הדוח מהתגובה ומהמסמכים השוללים מכל וכל את ממצאיו.

ה. הסיור בטורקיה

התייחסות הדוח להחזר הוצאות המטוס החכור לסיור בטורקיה תמוהה, בלשון המעטה.

התזמורת שילמה, לבקשת המארגנים הטורקים של הסיור, מקדמה בסך של 25,000 $ על חשבון חכירת המטוס והמנכ"ל דאג לקבל מיד החזר סכום זה בטורקיה, סכום ששולם לו במזומן, והופקד מיד בבנק עם חזרת התזמורת לישראל.

בדוח מועלית התמיהה כי "לא ברור כיצד הסתובב מנכ"ל העמותה במשך כמה ימים עם מזומנים בסך של 25,000 $ , וכיצד הגיע המנכ"ל לישראל עם סכום זה ללא חשש".

כנראה שנעלם ממחבר הדוח קיומן של כספות. מכל מקום המנכ"ל נהג בתבונה כאשר עמד על קבלתו המיידית של ההחזר הכספי ולא סמך על הבטחות המארגנים להחזר הכספים בעתיד, במיוחד לאור המצב הכלכלי בטורקיה.

יתרה מזאת, המטוס בו נסעה התזמורת היה מטוס חכור עבורה במיוחד ע"י המארגנים בטורקיה.

מחבר הדוח סבור כי לדעתו הייתה צריכה העמותה לחייב את הנוסעים הנלווים (בעיקר בני הזוג של הנגנים) בעלות מחיר השוק של הטיסה.

העמותה חייבה את הנוסעים הנלווים אך ורק בעלות המסים שחלה על כל אחד מהם, שכן זו הייתה ההוצאה היחידה של העמותה בנושא זה, ואין העמותה חברת נסיעות.

ו. ביטול משרות והקטנת התזמורת בעמוד 21 לדוח נטען בין היתר כי העמותה הייתה הצריכה גם לבטל משרות.

מחבר הדוח אינו מבין ככל הנראה את מהותה של תזמורת, המחייבת מספר מינימאלי של נגנים בכלים שונים המרכיבים תזמורת מקצועית כהלכתה.

המלצה בלתי מקצועית זו של הדוח דומה להמלצה לקבוצת כדורגל לשחק עם 7 שחקנים במקום 11, או להציג את תמונתו הידועה של לאונרדו דה וינצי' "מהסעודה האחרונה "במספר סועדים קטן יותר, בשל חוסר מקום על הקיר.

ז. נושאים נוספים

הדוח מתעלם גם מהתגובות לעניין תוכנית ההבראה שבוצעה במאמצים מרובים, ולאחר דיונים אין ספור בבתי הדין, ובישיבות רבות אצל מייסדי העמותה, מקביעת הגירעון הממשי בהעברת תקציבי העיריה , מעדויות לעניין תשלום כרטיסי טיסה שהובאו כדי להוכיח מה נעשה בפועל, מחוסר האפשרות, שהוכח, לבטל את ההסכמים עם הנגנים ורשות השידור לעניין מתן הזמנות לקונצרטים, ועוד, אך כאמור איני רוצה להלאותך בכל הנושאים שבדוח, הטעונים התייחסות עניינית.

ח. הדוח מתעלם במכוון מהעובדה שהוכחה גם בכתב כי הנהלת התזמורת לא הייתה מוסמכת להפסיק את פעילות התזמורת. ועובדה זו גובתה במסמכים שהחוקר כלל לא התייחס אליהם, או שהחליט כי הוא יודע טוב יותר כיצד לנהל גוף אמנותי.

קל מאוד לשבת במשרד ממוזג, ובדיעבד להטיח אשמות בהנהלה רצינית ומקצועית ששקלה היטב את פעולותיה של התזמורת באופן שוטף.

התנאים בהם פועלים גופים אמנותיים בישראל בכלל, ובירושלים בפרט, הייתה שאלת המשך קיומה של התזמורת נושא קבוע, וההחלטה להמשיך ולהפעילה, ולא לסגור מוסד אמנותי ותיק בן למעלה מ- 60 שנה ולפטר כ- 100 עובדים, הייתה החלטה לא קלה, אך גובתה ע"י כל הגופים המייסדים, ובדיעבד הייתה גם החלטה נכונה וצודקת.

ט. סיור לארצות הברית

הדוח מתעלם ממסמך החתום ע"י מי שהיה השר הממונה על רשות השידור, הקובע במפורש כי לתזמורת לא היה צפוי כל גירעון כתוצאה מהסיור לארצות הברית, וכי הובטחו המקורות הכספיים לסיור.

בעניין זה אעיר כי לעורך הדוח אין כנראה כל מושג כיצד מגייסים ומקבלים תרומות (בדרך כלל התרומות מתקבלות לאחר תום הסיור או הפרויקט) כי אחרת ברור שלא היה נכתב בדוח כי "לא הובטחו המקורות הכספיים".

י. העדפת נושים

אשר להמלצות החוקר, ולהחלטתך מיום 27/7/05 בכל הנוגע לי אישית!

החלטתך בסעיף 6 (ג) (המבוססת על המלצת החוקר בסעיף 4 להמלצות) קובעת כי על המפרק הזמני לבדוק את החשש שבוצעה עבירה של העדפת נושים בכל הקשור להפקדות בחשבון הבנק של התזמורת בבנק אינווסטק, חשבון שבו ניתנה הלוואה לתזמורת, אשר לה ערבתי אישית, כי עליו לנקוט את הצעדים המשפטיים הדרושים.

לעניין זה יוטעם כי הערבות שניתנה על-ידי לתזמורת לצורך קבלת הלוואה בסך של 220,000 ש"ח ניתנה ביום 8/11/2002 ,דהיינו פחות מחצי שנה לפני מתן צו הפירוק, ולכן לא מתעוררת כלל שאלת העדפת נושים.

הלוואה זו ניתנה על-מנת שהתזמורת תוכל להמשיך ולהתקיים, ולבצע פרויקטים שנדרשה להם ע"י ראשי המייסדים (קרי: ראש העיר והשר הממונה), וזאת בין היתר לשם קיום סדרת "ליטורגיקה בירושלים" בתקופה הקשה ביותר של האינתיפאדה והפיצוצים הנוראים, ולצורך מימון שכר הנגנים על-מנת שלא יושלכו לרחוב.

האם היית מעלה על דעתך כי אני, או אדם סביר אחר היה ערב לגוף שהוא יודע כי הנו עומד להיכנס לפירוק?

האם היית מעלה בדעתך כי חשבתי בכלל שהתזמורת תפורק ולמרות הכל הייתי מוכן לסכן את כספי?

החוקר אינו משפטן ואינו צריך לדעת מהו הדין, ואכן אין הוא יודע מהי העדפת נושים ומהו הדין הקובע.

לעומת זאת הייתי מצפה ממשרדך וממשרד המשפטים בהם יש משפטנים למכביר, כי הנושא ייבדק בטרם תצא הודעה לתקשורת ובה קביעה כה קשה, קביעה שגרמה לי לנזק ניכר, מה גם שבמסמך שהועבר לתקשורת כתבת כי מדובר בהפקדות לחשבון אישי שלי, דבר שתוקן לבקשתי הדחופה על ידך מספר שעות לאחר מכן, אך למרבה הצער מאוחר מדי.

המלצה זו, פרט להיותה בלתי נכונה כאמור לעיל, היא גם מכוערת ומביישת את הממליץ.

לא מגיע לו לאדם שסייע לגוף אמנותי להמשיך ולהתקיים על-ידי מתן ערבות כספית ללא כל טובת הנאה אישית, להיות נושא לבדיקה בגין "העדפת נושים" שלא הייתה ולא נבראה. עורך הדוח נסחף בכוונתו להציג ממצאים קשים כנגדי, וכאמור לא הסס להשתמש בטענה מכוערת, כן, אני חוזר, מכוערת, וראוי היה כי לפחות אתה היית טורח לבדוק היטב טענה כה קשה ומרחיקת לכת ואף להיפגש עימי אישית כדי לקבל את התייחסותי בטרם גיבשת את החלטתך האמורה.

סיכום:

אני באופן אישי בעד ביקורת, ביקורת עניינית ובונה.

חשיבות רבה יש לביקורת בכלל ובמדינתנו בפרט.

יחד עם זאת הייתי מצפה לכך שכאשר מונה חוקר ע"י משרדך לבצע ביקורת, תהא זו ביקורת מקצועית ועניינית, ותעשה ע"י אדם האמון על עריכת ביקורת כהלכתה, והמבין היטב את התחום בו הוא עורך את הביקורת.

במקרה זה לא נתקיימו הדברים, וצר לי כי אנשים רבים, ואני בתוכם, אשר עשו עבודתם נאמנה, בהתנדבות, תוך השקעת זמנם מרצם והונם, נפגעו שלא לצורך, ולא מגיע להם כי יושמצו באמצעי התקשורת בכל הזדמנות, רק מפני שמי שערך את הדוח וכמובן גם אלה שהיו אחראים להפצתו, לא בררו כראוי ובאורח מקצועי את העובדות לאשורן וקבעו "ממצאים" בלתי בדוקים, והסיקו "מסקנות" מופרכות.

אשר לי אישית, אמתין לשמוע ממך.

בכבוד רב

יחזקאל ביניש, עו"ד


תאריך:  03/08/2005   |   עודכן:  03/08/2005
עו"ד יחזקאל ביניש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנהגת Óglaigh na hÉireann הורתה באופן רשמי לסיים כל קמפיין מזוין. ההצרה תיכנס לתוקפה החל מהשעה ארבע אחר-הצהרים. כל יחידות ה-IRA קיבלו הוראה להניח את נשקן. כל המתנדבים קיבלו הוראות לסייע בפיתוח תוכניות פוליטיות טהורות ודמוקרטיות באמצעות אמצעי שלום בלבד. המתנדבים לא יעסקו בכל פעילות אחרת כלשהי. הנהגת ה-IRA אישרה גם לנציגיה להיות בקשר עם ה-IICD כדי להשלים את תהליך אישור הנחת הנשק אשר תסייע בהעשרת אמון הציבור ותסיים את התהליך בדרך המהירה ביותר שקיימת.
28/07/2005  |  הדר פרבר  |   מקורות
לכבוד
26/07/2005  |  ח"כ עמרי שרון  |   מקורות
בבית משפט השלום בתל-אביב-יפו ת.פ. 05/
09/05/2005  |  יפעת גדות  |   מקורות

08/05/2005  |  אליעזר גולדברג  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
זלמן שובל
זלמן שובל
מדוע זה קורה לנו כל פעם?    אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il