|   15:07:40
דלג
  דביר מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

במבחן האחריות - בנט או בר לב

האם מתווה תוכנית ההרגעה של השר נפתלי בנט ישימה ואחראית לשלום ישראל או שמא תוכנית ההיפרדות של ח"כ עמר בר לב היא הישימה והאחראית לשלומה ולאופיה הדמוקרטי של המדינה?
30/10/2016  |   דביר מור   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
בנט. לבסס רוגע [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

"יש לי חבר שיש לו רסיס בישבן, ואמרו לו שאפשר לנתח אבל הוא יישאר נכה, אז הוא החליט להמשיך ולחיות עם זה. יש מצבים שהשאיפה לשלמות, יכולה לגרום ליותר נזק מתועלת" (נפתלי בנט, שר החינוך).

"הכרזה על היפרדות ממרבית האוכלוסייה הפלשתינית תוכיח לקהילה הבינלאומית בכללותה כי אכן מדינת ישראל חותרת לפתרון הסכסוך ומוכנה להקריב רבות למענו ותעביר את הלחץ הבינלאומי אל הצד הפלשתיני. יתרה מזאת, החשש הפלשתיני הגדול ביותר הוא מהסדר ביניים שיהפוך להסדר של קבע.

דווקא משום כך, ברגע שנכריז אנו שברירת המחדל למשא-ומתן, במקרה של כישלון, תהיה יצירת הסדר ביניים שכזה, בתנאים הנוחים לנו, האינטרס הפלשתיני להגיע להסדר אחר, של קבע, יתעצם מאוד ומדובר ביתרון גדול לישראל במשא-ומתן". (ח"כ עמר בר לב, מפלגת העבודה).

אם בוחנים לעומקם של דברים את תוכניתם של בנט ובר לב למתווים הרשמיים שאותם הם מציגים, ניתן לדמיין את הקו המאפיין את הכמיהה למאבק הנחרצות הקשור לאופיה העתידי של מדינת ישראל.

נפתלי בנט מציג תוכנית, שהיא לדבריו מתווה שאמור לבסס רוגע מצידם של הקהילה הבינלאומית בנוגע ללחץ התמידי על ישראל להגיע להסדר מדיני מול הפלשתינים. ואילו עמר בר לב מציג תוכנית, שבה האינטרס הישראלי הוא גיוס הקהילה הבינלאומית לצידה של מדינת ישראל על-ידי דחיקת הפלשתינים להגיע למצב בו הסדר ביניים מדיני יאיץ מבחינתם חתירה בלית ברירה להסדר קבע.

שתי התוכניות מתייחסות יותר לקהילה הבינלאומית, מאשר לאמינות שניתן להגיע להסדר שלום כולל מול הפלשתינים.

ענייני קניין

בתוכנית של בנט מתבטאת המדיניות הישראלית, כפי שהוא עצמו וכחלק מאינטרס כולל של המגזר היהודי-התיישבותי ביהודה ושומרון, לראות את מדינת ישראל כמדינה שלמעשה מתיימרת לספח חלק משטחים אותם הקהילה הבינלאומית רואה כשטחים כבושים. התוכנית אינה מתייחסת בעצם לשאלה מדוע הוחלט בהסכמי אוסלו על שטחי C כשטחים בעלי שליטה ביטחונית ואזרחית ישראלית, אלא פשוט רואה את הצורך לספחם בהתעלמות מוחלטת מענייני קניין ומשפט בינלאומי.

אותה תוכנית למעשה מציגה את עצם העקרון שמדיניות כוחנית מצד הריבונות החזקה פי כמה וכמה מונים היא זו שאמורה לעצב את המציאות הישראלית, והיא אינה מעוניינת לראות למעשה מבחינה מוסרית את מאות הישובים הפלשתינים שנמצאים בשטחי B, ומתפרנסים מאדמות חקלאות שנמצאות בשטחי C.

האשליה הגורסת כי סיפוח של 60% משטחי יהודה ושומרון יביא הרגעה ונורמליזציה לסכסוך הישראלי-פלשתיני, הינה בחזקת עורבא פרח והיא אינה מתייחסת בדיון עמוק לשאלה האם מדינת ישראל מעוניינת לנהל את הסכסוך לתמיד, או לגייס את העולם המערבי אליה על-מנת לנטרל אותו בחתירה לנטרול וקיבוע סופי ?!

העמדה של בנט לגבי הענקת אזרחות לכבערך 50,000 הפלשתינים בשטחי C, שיביאו להרגעת הקהילה הבינלאומית בהקשר של "מדיניות האפרטהייד בגדה" עדיין אינה נתפסת בעולם כלגיטימית. ההתעלמות בהכרה הבינלאומית של פלשתין כמדינה משקיפה, היא בדיוק התוצאה שהביאה לכך כאשר מדינת ישראל אינה נמצאת כגורם יוזם וענייני.

כמו גם הטענה כי "העולם בסופו של דבר יתרגל" למדיניות שמצמצמת את מרחב המחיה הפלשתיני לאוטונומיה צרה בשטחי A ו-B, מתעלמת מהתגובות החריפות של הקהילה הבינלאומית בראשות הממשל האמריקני, שקשורות לקידומם של מהלכי תכנון ובניין בהתנחלויות המבודדות. היתכנות המתווה אותו מציג בנט לראווה, למעשה יגרמו למדינת ישראל לגייס המון ממשאביה הביטחוניים והכלכליים לשעבוד "ההרגעה".

לעומת זאת, תוכניתו של עמר בר לב מתמקדת ביצירת אופק מדיני עבור מדינת ישראל, וכתוצאה מכך גם עבור הפלשתינים ובתנאי לביטחונה של מדינת ישראל וכתוצאה מכך, ביטחונם ושגשוגם הכלכלי של הפלשתינים.

מבחינת ההבנה וההסכמה הישראלית בדעה שלגבי גושי ההתיישבות העיקריים מיהודה ושומרון, אשר יסופחו למדינת ישראל כחלק מהסכם סופי שיגובש, קיים הצורך המיידי להכרזה מצידה של מדינת ישראל על היפרדות מדינית ממרבית האוכלוסייה הפלשתינית ביהודה ושומרון, ובתוך כדי להפסיק את התכנון והבניה מחוץ לגושי ההתיישבות.

מבחינת הפיצויים שלהם כמובן יהיו זכאים המתיישבים ביהודה ושומרון, תבוצע חקיקת בזק של 'חוק פינוי-פיצוי מרצון' לתושבים שמחוץ לגושי ההתיישבות בלבד, והמדינה תרכוש את הבעלות על הבתים של המתפנים לאחר הערכת עלויות הבתים על-ידי שמאי ממשלתי על-פי הערך הנכון לאותה שנה.

מה מדינת ישראל מרוויחה מכך?

בראש ובראשונה, אופק לציונות של מדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק. האינטרס הפלשתיני בעל הכמיהה למדינה דו לאומית עם רוב ערבי בעתיד שמשמעותו חיסולה של מדינת ישראל, ינוטרל לדורי דורות.

היוצרות יתהפכו, ובמקום להתנהל על-פי הטרור הפלשתיני מדיני והחבלני בתוך הלחץ הבינלאומי המופעל על הממשלה, ישראל תגייס את גיבוי הקהילה הבינלאומית אליה, והלחץ יעבור מאחריותה של המדינה להסכם מדיני כולל לאחריותם של הפלשתינים גם ובמידה וכל מו"מ מדיני מולם יכשל.

מבחינה ביטחונית ואחריות המדינה לאזרחיה, תידרש המדינה הפלשתינית להיות מפורזת מנשק. לאורך נהר הירדן מדינת ישראל תקבל רצועת שטח ביטחון עבור צה"ל מהפלשתינים עד 3 ק"מ למס' שנים שיקבעו, לאחר מכן שטח זה יעבור לכוח צבאי אמריקני כמו הכוח ששומר כבר יותר מ-30 שנים על חצי האי סיני כשטח מפורז. מבחינת שליטה אווירית, יוקם שדה תעופה פלשתיני שיפוקח בסופו של דבר מבחינה ביטחונית על-ידי חיל-האוויר הישראלי.

התוצאה שאמורה להתקבל מתוכנית שכזו, מייצרת הזדמנות בצורה עניינית ואחראית למצב בו מתעצבים ומתקבעים הגבולות הסופיים של מדינת ישראל, כאשר גושי ההתיישבות היהודית העיקריים מקבלים תוקף ציוני רשמי תחת ריבונות מדינת ישראל.

השכונות הפלשתיניות בירושלים המזרחית, יועברו לריבונות המדינה הפלשתינית ובכך ירושלים המערבית תוכר בגושפנקא בינלאומית כבירת מדינת ישראל. במקומות הקדושים לשלושת הדתות בירושלים, יתקיים חופש פולחן מוחלט תחת ריבונות ושליטה משותפת לשתי המדינות. זכות השיבה תעוגן אך ורק למדינה הפלשתינית, ולא תתאפשר שיבה לשטחי הריבונות של מדינת ישראל.

מבחינה הקשורה ישירות לאחריות הלאומית שיש לממשלת ישראל בעניין, נוצר מצב בו ככל שחולף הזמן מצטמצמת האפשרות להגיע להסדר המטיב עם מדינת ישראל ופועל למען האינטרס הישראלי שבהסכם שלום כולל.

יוזמה ישראלית שפועלת מתוך חשיבה הסבורה כי יש לפעול לא מתוך חיפוש מתמיד אצל מי נמצא הצדק ההיסטורי, אלא בחתירה שקולה ואחראית לעבר הסדר קבע, תאיץ את המו"מ לעברו וגם אם לא ימצא הפרטנר המתאים לכך, מצבה הבינלאומי והמוסרי של מדינת ישראל יהיה טוב בהרבה, האחריות על שלום הפלשתינים יונח על כתפי הנהגתם תוך ערבות בינלאומית וישראלית משותפת לביטחונם של שתי קבוצות האוכלוסין בארץ.

הבחירה האחראית של מדינת ישראל לאן תעוצב דרכה, נמצאת בידי אזרחיה לבחור את ההנהגה הראויה לכך. ברגע שהקהילה הבינלאומית אינה מגויסת עבור מדינת ישראל, הפלשתינים ממלאים את החלל הריק שנוצר ומקבלים מיום ליום לגיטימציה יתרה לפועלם ועם ישראל מובל לעתיד לא ידוע שאינו בשליטתו הדמוקרטית.

הבחירה האחראית לכך נמצאת בקו המבדיל בין שני המתווים שמחברים את ישראל לדמותה המדינית בעתיד, מה המתווה האחראי יותר הוא לשיקול הציבור השפוי.

תאריך:  30/10/2016   |   עודכן:  30/10/2016
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במבחן האחריות - בנט או בר לב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
30/10/16 19:17
2
באום
31/10/16 16:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ברשות הפלשתינית עוקבים בדריכות אחרי מערכת הבחירות האמריקנית והמרוץ הצמוד בין שני המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ. הציפייה במוקטעה ברמאללה מכל ממשל אמריקני חדש היא שהוא ייזום מהלכים שיביאו להסדר מדיני במזרח התיכון בין ישראל לפלשתינים בדמות הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67' שבירתה היא מזרח ירושלים. העמדה הפלשתינית קבועה. היא גורסת שהשגת הסכם במתכונת הזו תביא ליציבות במזרח התיכון מכיוון שהבעיה הפלשתינית היא לב הסכסוך הישראלי-ערבי, הדרך להסדר כזה צריכה להתבסס על יוזמת השלום הערבית.
29/10/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
דן מרגלית מישראל היום מקדיש את טורו השבועי ב"ישראל השבוע" לשנת הסכינים שחלפה עלינו, ולא שודרגה ל"שנת אינתיפאדה שלישית". כיצד זה ארע? מרגלית מחלק צל"שים לכמה אנשים במערכת הביטחון. הוא כותב:
28/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
קרולין גליק ממעריב מקדישה את טורה השבועי ב"מעריב סופהשבוע" להסברה הישראלית. היא פותחת בבשורה לא נחמה שכולנו לבטח כבר מצפים לה מזה חודשים. היא כותבת:
28/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בן-דרור ימיני מידיעות אחרונות מקדיש את טורו השבועי ב"מוסף לשבת" לנשים, לשלום ולמה שבניהן. אל הנשים שצעדו למען השלום הוא מתייחס כמו של חבורת שוטות, רק במקום ספינה יש להן צעדה:
28/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
שירות המבחן הגיש לבית המשפט המלצות הסותרות את העובדות ואת המלצותיו-שלו, בעניינו של קטין הנמנה עם הנאשמים בהפעלת טרור יהודי ביהודה ושומרון. כך אומר (יום ה', 27.10.16) שופט בית המשפט העליון, מני מזוז.
28/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il