|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הכתבה השנייה של רונן ברגמן

טרור פלשתיני בשירות מוסקבה

מסמכי הקג"ב הנחשפים בידיעות אחרונות מצביעים על השימוש שעשתה בריה"מ בבכירי אש"ף, כולל לפעולות טרור שזכו לתהודה רבה אבו מאזן הוגדר כסוכן ואמור היה לרגל עבור הסובייטים בתוך שורות הארגון
04/11/2016  |   אריאל י. לוין   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
לא התלהבו ממנו [צילום: עאדל חנא, AP]

בכתבה שנייה בסדרה על פעילות הקג"ב בישראל, חושף רונן ברגמן בידיעות אחרונות (יום ו', 4.11.16) את הקשר הפלשתיני-סובייטי. במסגרת קשר זה, סיפקה ברית המועצות נשק לארגוני טרור פלשתינים, בעזרתם ביצעו כמה מפעולות הטרור המפורסמות בעולם. שיתוף פעולה זה, כותב ברגמן, היה כמעין "מלחמת צללים" נגד ישראל (וגם נגד ארה"ב) - באמצעות ארגוני טרור פלשתינים.

הקשרים של הקג"ב עם ארגוני הטרור הפלשתינים החלו להתפתח בסוף שנות ה-60, כאשר לכל פלג שהרכיב את אש"ף ניתן שם קוד משלו: פתח כונה "הקבינט"; החזית העממית לשחרור פלשתין כונתה "הוטור" (כפר קטן או משק ברוסית); החזית הדמוקרטית כונתה "שקולה" (בית ספר); החזית העממית של אחמד ג'יבריל כונתה "בלינדאג" (מבנה עץ צבאי מבוצר באדמה).

יאסר ערפאת קיבל את שם הקוד "ארף", ונראה, כי בהתחלה הרוסים לא התרשמו ממנו במיוחד. במסמכי הקג"ב נכתב עליו: "ארף מקיים רק הבטחות שמועילות לו. המידע שהוא מוסר מאוד לקוני ומכוון לקידום האינטרסים שלו". כמו-כן, הקג"ב הטיל ספק בפרטים ביבליוגרפיים שערפאת סיפק להם, כמו עברו הקרבי ומקום הולדתו. למרות כל זאת, הקג"ב מינה קצין קישור שירכז את הקשר עם ערפאת.

חיבה מיוחדת לג'ורג' חבש
אנשיו של חבש רצו אפילו טילי קרקע-אוויר

אנדרופוב הגדיר את המבצעים של חדאד כ"פעולות אקטיביות". לפי מילון המונחים הפנימי של הקג"ב, מדובר בפעולות המבוצעות על-ידי סוכנים או לוחמים המיועדות לפתור בעיות בינלאומיות, להטעות את היריב, להחליש את מעמדו ולשבש את יכולתו להוציא לפועל בהצלחה תוכניות עוינות לברית המועצות. השורה התחתונה הייתה: חדאד ואנשיו יוכלו לבצע פעולות טרור, בלי שיידעו שמאחוריהם עומד הקג"ב

העניין של הקג"ב בפתח היה מוגבל. הקג"ב פיתח חיבה גדולה יותר לפלגים האחרים באש"ף, ובמיוחד לחזית העממית לשחרור פלשתין בהנהגת ג'ורג' חבש. ככל הנראה, קשר זה נוצר בשל הרגע האידיאולוגי המרקסיסטי של אנשי החזית העממית. חבש היה המפקד, אך המוח המבצעי היה סגנו, ד"ר ודיע חדאד. ברית המועצות התפעלה מיכולותיו של חדאד, וזמן קצר לאחר שארגונו חטף מטוסים בסוף שנות ה-60, הוחלט לנסות להשתמש בכישוריו. לא ידוע תאריך גיוסו המדויק של חדאד, אולם ראש הקג"ב דאז ומנהיג המדינה לעתיד, יורי אנדרופוב, דיווח למנהיג ברית המועצות דאז, ליאוניד ברז'נייב, על הגיוס ואמר "טיב היחסים שלנו עם חדאד מאפשר לנו, במידה מסוימת, לשלוט בפעולות חוץ של החזית העממית... ולכוון אותן בהתאם לאינטרסים של הקג"ב... כל זה תוך שמירה על סודיות מוחלטת".

אנדרופוב הגדיר את המבצעים של חדאד כ"פעולות אקטיביות". לפי מילון המונחים הפנימי של הקג"ב, מדובר בפעולות המבוצעות על-ידי סוכנים או לוחמים המיועדות לפתור בעיות בינלאומיות, להטעות את היריב, להחליש את מעמדו ולשבש את יכולתו להוציא לפועל בהצלחה תוכניות עוינות לברית המועצות. השורה התחתונה הייתה: חדאד ואנשיו יוכלו לבצע פעולות טרור, בלי שיידעו שמאחוריהם עומד הקג"ב.

לחדאד היה אינטרס משלו לשתף פעולה עם הקג"ב. לאחר מלחמת ששת הימים, הבינו בחזית העממית שרק פעולות טרור יפגעו בישראל ויעלו לתודעה העולמית את נושא הפלשתינים. בשביל לעשות זאת, יש צורך בנשק, מימון, אימונים ותמיכה לוגיסטית - כל הדברים שהקג"ב יכול לספק.

ברז'נייב אישר להעביר לחדאד כסף ומטולי וטילי אר-פי-ג'י-5, אך לחדאד היו ציפיות גבוהות יותר. הוא אמר לאנשי הקשר שלו שהוא מצפה לקבל "טילי קרקע-אוויר כדי לתקוף מטוסים; מוקשים/מטעני צד להפעלה מרחוק; מוקשים ימיים; משתיקי קול; מוקשים/מטעני צד עם השהייה ארוכה; אימונים צבאיים". הקג"ב ציין, כי כל מה שצוין ברשימה נמצא במחסני מחלקה V, מחלקה סודית ביותר בקג"ב, חוץ מטילי קרקע-אוויר, אך הללו מעולם לא סופקו למישהו מחוץ לברית המועצות.

הקשר לחטיפת מטוס אייר פראנס
הקג"ב יצר את הקשר לבאדר-מיינהוף [צילום: דו"צ]

פעולה שהעלתה את קרנו של חדאד בעיני ברית המועצות, בוצעה דווקא על-ידי ישראל. ביולי 1970, נעשה ניסיון לחסל את חדאד בדירתו. טיל נורה לעבר הדירה, שהותאם לפיצוץ חדר אחד. חדאד זוהה, הטיל נורה ואז חדאד עבר לחדר אחר. התנקשות זה נראה כה חשוב בעיני הקג"ב, שהוחלט על שימוש בחדאד ואנשיו למבצע חטיפת ראש שלוחת ה-CIA בביירות. הוחלט, כי ראש השלוחה יטושטש, ואז יחטפו אותו למתקן חקירות של הקג"ב. הרעיון היה לדחוף את ראש השלוחה להבנה שאין לו לאן לחזור, לאור הדברים שחשף. לכן, הדבר היחיד שנותר לו הוא בקשת מקלט באחת המדינות הסוציאליסטיות. אם יתמיד בשתיקתו, יש להורגו.

בסופו של דבר מבצע החטיפה לא יצא אל הפועל, ככל הנראה מאחר שראש השלוחה הרגיש במעקב סביבו והגביר את אבטחתו. למרות זאת, הקג"ב היה מרוצה מפעולותיהם של חדאד ואנשיו, ובכיר בארגון אמר שמשתלם להפעילם בצורה אקטיבית יותר, לביצוע פעולות אגרסיביות שמכוונות ישירות נגד ישראל. זמן קצר לאחר אמירה זו, חדאד ואנשיו ביצעו, בתיאום עם הקג"ב, התקפה על משרדי אל-על באתונה, שורת פיצוצים במוסדות ישראלים ומתקפה על יעדים אמריקנים.

הקשר בין חדאד לקג"ב יצר גם קשר בין חדאד לשטאזי, המשטרה החשאית במזרח גרמניה. כלפי חוץ, הגרמנים היו מנומסים ביחס לחדאד ואנשיו, אבל תכתובות פנימיות של הארגון כוללות התייחסויות גזעניות לפלשתינים, המכונים "דופקי גמלים". עם זאת, נשק ואימונים סופקו לאנשי החזית העממית, וסייעו להם לקראת מבצע "משאבה" שהוכן בקפידה במשך חודשים.

מדובר היה במבצע הימי הראשון של החזית העממית. התוכנית: לתקוף מיכלית נפט אירנית העושה את דרכה לישראל. מבחינת הקג"ב מדובר היה בפעולה בעלת תועלת רבה, מאחר שהיא גם תפגע בישראל וגם תחשוף את קשר הנפט הסודי בין שתי המדינות, בזמן שהשאה החל להתקרב לארה"ב. ביוני 1971, תקפו אנשי החזית העממית את המיכלית "קוראל סי" באמצעות טילים. השריפה שפרצה על המיכלית הביאה למסקנה, כי המשימה הושלמה. אך השמחה על הצלחת הפעולה הייתה מוקדמת מדי, מאחר שפעילות מהירה ונועזת של קפטן המיכלית, מרקוס מוסקוס, וצוות המלחים הביאה לכיבוי השריפה ולהצלת חייהם. בעקבות כך, הקפטן קיבל את עיטור המופת מטעם ממשלת ישראל, הלא-ישראלי הראשון והיחיד עד כה שזכה לכך.

למרות שהמבצע נכשל, חדאד ואנשיו החלו לדרוש עוד ועוד נשק עבור פעולות אחרות. בתמורה לנשק שקיבל, הסכים חדאד לבצע התנקשויות נגד "בוגדים במולדת", כאשר לרוב היה מדובר בעריקים מברית המועצות. חלק מהפיגועים של חדאד יצאו לפועל וחלקם סוכלו. המפורסם שבהם היה חטיפת מטוס אייר פראנס לאנטבה, כאשר הקג"ב חיבר בין אנשי החזית העממית לאנשי כנופיית באדר מיינהוף המערב-גרמנית.

היחסים בין חדאד לברית המועצות המשיכו להיות מצוינים, עד מותו של חדאד בשנת 1978 בפעולה שיוחסה למוסד. למרות שהקג"ב איבד את אחד מסוכניו הפלשתינים החשובים, נוצר כבר קשר עמוק עם ארגונים פלשתינים אחרים.

מאז הדוקטורט בו הכחיש את השואה
"באופן עקבי וחשאי מבצע משימות מודיעיניות"

בשנת 1973 הוחלט בקג"ב על שינוי יחס לערפאת ולפתח, לאור מעמדו של ערפאת בעולם. הקשר בין הקג"ב לארגון התנהל בעיקר מול סלאח ח'לף (אבו-איאד). אבו-איאד קיבל מהקג"ב הרבה נשק, מידע מודיעיני, ייעוץ ואימונים לאנשיו.

שני הגיוסים החשובים של הקג"ב בפתח בוצעו בשנות ה-70, והם קשורים לדמויות מרכזיות בפוליטיקה הפלשתינית כיום. הראשון הוא יאסר עבד רבו, מבכירי הרשות הפלשתינית והנושאים והנותנים מול ישראל לאורך השנים, חבר ביוזמת ז'נבה ששימש בשורת תפקידים בכירים ברשות. הגיוס השני הוא של סוכן שכונה "חפרפרת", וכפי שדווח בערוץ 1, בהתבסס על התחקיר של איזבלה גינור וגדעון רמז, מדובר בראש הראשות הפלשתינית אבו מאזן.

הקשר הראשון בין אבו מאזן לקג"ב נעשה בשנות ה-70, כאשר למד באוניברסיטה במוסקבה. באוניברסיטה זו כתב אבו מאזן את הדוקטורט שלו על הקשרים בין הציונות לנאצים, שכולל אמירות של הכחשת שואה. לאחר שחזר ללבנון, הפעיל אבו מאזן את אנשי ארכיון אש"ף להפצת תעמולה סובייטית, שהוכנה ביחד עם הקג"ב והשטאזי. אחרי התהדקות הקשרים בין אבו מאזן לקג"ב, הועלה אבו מאזן לדרגת סוכן, כאשר לפי הגדרת הארגון מדובר במי "שבאופן עקבי, סיסטמטי וחשאי מבצע משימות מודיעיניות, תוך שהוא עומד בקשר חשאי עם גורם רשמי בארגון". לפי המסמכים, אבו מאזן הוסמך לשמש מרגל של הקג"ב באש"ף.

אדם שנשא בעברו תפקידים בכירים בפתח אמר לברגמן, שאבו מאזן לא היה סוכן של הקג"ב במובן זה שפעל נגד הפתח, אלא פעל כאיש קשר מטעם הארגון מול הקג"ב בריכוז העברות אמצעים ונשק מברית המועצות לפלשתינים. עוד אמר אותו אדם, שברית המועצות ושירותי המודיעין שלה סייעו רבות ובאופן משמעותי למאבק הפלשתיני לעצמאות.

תאריך:  04/11/2016   |   עודכן:  04/11/2016
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טרור פלשתיני בשירות מוסקבה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
4/11/16 13:31
2
חניבעל
4/11/16 16:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הרחבת הפעילות הצבאית של רוסיה במזרח התיכון, מעלה את החשש שהתנגשות בין כוחות רוסיים לבין כוחות של צה"ל היא רק עניין של זמן
03/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים

27/10/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מבין שלושה העימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו בין הילרי קלינטון לדונלד טרמפ, העימות השני (ב-9 באוקטובר 2016) התמקד, מעבר להטחת האשמות הדדית בנושאים אישים, במספר סוגיות ענייניות במדיניות החוץ של ארצות הברית, ובראשן סוריה. הוויכוח בין שני המועמדים לנשיאות חשף בעצמה את הדילמות הניצבות בפני ארצות הברית מאז הפעם האחרונה שבה הופעל הצבא האמריקני בהיקפים גדולים וממושכים, קרי מאז המלחמות באפגניסטן ובעירק. הנשיא אובמה, מאז תחילת כהונתו ב-2009, הפך על פיה את מדיניותו של קודמו, הנשיא ג'ורג' בוש הבן, אשר הגביר את המעורבות באפגניסטן ויזם את הפלישה לעירק. בהדרגה צמצם אובמה את הנוכחות הצבאית האמריקנית בארצות אלו ומאז תחילת "האביב הערבי" בסוף 2010 שידר לעולם מסר חד-משמעי - ארצות הברית מבקשת להימנע מהפעלת כוחות צבאיים גדולים, ובוודאי מהפעלת כוחות גדולים על הקרקע מעבר למשימות הדרכה ויעוץ. תחת לחץ אירופי הופעל חיל-האוויר האמריקני בתקיפות בלוב. התוצאות לטווח הזמן הבינוני, אם לא הארוך, היו דומות לאלו שנרשמו בעירק אחרי הפלישה האמריקנית ב-2003: המשטר וראשיו חוסלו, הצבא הלאומי של שתי המדינות פורק, הן עצמן התפרקו כיחידות מדיניות אחודות, דאעש השתלט על חלקים משטחן והפלגים השונים שהוחזקו ביד ברזל עריצה עד לסילוק השליטים הקודמים לא מצליחים להחזיר על-כנם חוק, שלטון וסדר מרכזיים.
27/10/2016  |  ערן עודד  |   מאמרים
הרהורים בעקבות האביב הערבי בתרגומו של צבי גבאי סעיד אסבר מבטא בכתיבתו מחאה על המתרחש בארצו ובעולם הערבי
25/10/2016  |  צבי גבאי  |   מאמרים
כתבת הניו-יורק טיימס, מונה אל נגר, התלוותה לנשים שהתמודדו בסעודיה בפעם הראשונה בבחירות. במערכת הבחירות שהתקיימה בסעודיה בשנה שעברה הייתה זו הפעם הראשונה שבה הורשו נשים לבחור ולהיבחר. כל זאת, בזמן שעדיין אסור להן לנהוג במדינה.
23/10/2016  |  איציק וולף  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il