|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

שישה בשישי

קצת היגיון, בבקשה

הטיפול החריג של בג"ץ בקרקעות ביו"ש חשיבה בראש צלול על פרשת ילדי תימן מדוע לא ייתכן שעשו סבון מקורבנות השואה צווי איסור פרסום המניחים מכשול בפני עיוור ההסבר של טראמפ להפגנות נגדו רון חולדאי סותם לחלוטין את תל אביב
18/11/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
דרוש בימ"ש נפרד [צילום: פלאש 90]


קרקעות ביו"ש
הפך לערכאה מבררת [צילום: דוד וקנין, פלאש 90]

כלל יסוד בכל שיטת משפט במדינה דמוקרטית הוא, שאין פסק דין שלא ניתן לערער עליו. על פסק דין שניתן בבית משפט השלום ניתן לערער בבית המשפט המחוזי, ועל המחוזי – בבית המשפט העליון. לכן, קיימת בעייתיות מובנית בעצם קיומו של בג"ץ כערכאה היחידה שאין אחריה הרהור וערעור (למעט דיון נוסף, שהוא נדיר מאוד).

הבעיה מחמירה עוד יותר כאשר בג"ץ הופך להיות ערכאה מבררת – משום שאין ערכאה אחרת שהסמכות הזאת מצויה בידיה. זהו בדיוק המצב בנוגע לקרקעות ביהודה ושומרון. מאחר שלפי המשפט הבינלאומי זהו שטח כבוש, בתי המשפט הישראלים הרגילים לא יכולים לדון בעניינים אלו (אבל כן יכולים לדון כמעט בכל נושא אחר הנוגע ליו"ש). התוצאה היא, שלא זו בלבד שבג"ץ הוא גם הערכאה הראשונה וגם הערכאה האחרונה, אלא שהוא גם פוסק בשאלות עובדתיות מבלי לשמוע ראיות אלא בהסתמך על תצהירים בלבד – משום שבית המשפט העליון אינו דן בראיות.

זה בכלל לא עניין פוליטי; זה עניין משפטי, ועוד יותר מכך – עניין של היגיון. הרי בתביעה קטנה של 100 שקל לא פוסקים בלי לשמוע את בעלי הדין – אז בתביעות מקרקעין שיכולות לחרוץ גורלות של משפחות ויישובים, אפשר לפסוק בלי עדים ובלי ראיות ובלי מסמכים ובלי חקירות? ודאי שלא. זו הסיבה שאיילת שקד דיברה על הקמת בית משפט לקרקעות ביהודה ושומרון, שיהיה הערכאה המבררת שעל פסק דינה ניתן יהיה לערער לבית המשפט העליון. אבל שקד רק דיברה, קצת שמאלנים ואימפריאליסטים משפטיים קפצו עליה – והרעיון נותר תלוי באוויר. זה יותר חשוב מאשר פתיחת בית משפט בטייבה, עוד יוזמה של שקד, וראוי שהיא תממש אותו בהקדם.

ילדי תימן
משהו היה מתגלה [צילום: דוד אלדן, לע"מ]

מה עושה הפרשה הזאת במדור שבכותרתו מופיעה המילה "היגיון"? שאלה טובה. אולי גם אני איבדתי את ההיגיון, אם אני חושב שיש לו משמעות בעיני מי שמאמינים באמונה שלמה שהוריהם/סביהם/דודיהם נחטפו ונמסרו לאימוץ. למי שכן מוכן להקשיב בראש פתוח, מופנות השורות הבאות.

אני לא מומחה לנושא. ממש לא. גם שנותיה הראשונות של המדינה מוכרות לי באופן כללי למדי. אני כן היסטוריון בהשכלתי האקדמית וצברתי הרבה ניסיון בדיסציפלינה זו. ההכשרה שלי, הניסיון שלי והחושים שלי אומרים, שאם הייתה תופעה משמעותית של חטיפת ילדים – היא הייתה נחשפת לפני שנים. זה שמישהו מכיר מישהו ששמע על משהו – זו לא הוכחה. צריך גם להביא בחשבון, שאותו סיפור יכול להתגלגל למאות אנשים וליצור את הרושם כאילו מדובר במאות מקרים שונים.

ההיגיון מלמד, שלא ניתן להסתיר דברים כאלו לאורך שנים. מישהו היה קם ומספר, מתוודה על ערש דווי, מכה על חטא בפני בני משפחתו, מאן דהוא היה פולט משהו, איזשהו מסמך היה דולף. לחשוב שמדובר בקונספירציה לה שותפים מאות ואלפי אנשים במשך שנים, לאורכה ולרוחבה של הארץ, בלי שאיש מהם יגלה זאת, ולו מטעמים של מצפון, ומבלי שאף מסמך ייצא – זה חסר כל היגיון. אבל גם חשיפת כל התיקים לא תשכנע את מי שלא מוכן להשתכנע, כי הוא יטען שהמסמכים המרשיעים הושמדו. זה מצב בו האמת וההיגיון לא יוכלו לנצח.

ה"סבון" בשואה
תקראו היטב מה כתוב [צילום: בית לוחמי הגטאות]

אגב עניין ילדי תימן, ציינתי כאן שזה מזכיר את המיתוס לפיו עשו סבון מגופותיהם של קורבנות השואה. ההערה הזו הובילה לכינוי הכי מגוחך והזוי שהדביקו לי טוקבקיסטים: מכחיש שואה. אז רק למען הדיוק ההיסטורי, ומשום שגם כאן מדובר בסיפור המשולל כל היגיון, הנה העובדות.

ב-1944 אומנם הוקם בעיר דנציג מפעל נסיוני להפקת שומן מגופות, אך השתמשו בו בעיקר בגופות של אסירים פולנים ורוסים, ועד תום המלחמה לא הספיקו הגרמנים לפתח תעשיה זו. חוץ מזה, אין שום תיעוד על ייצור סבון משומן אדם – והנאצים תיעדו הכל, כולל הפשעים האיומים ביותר.

כאן אנחנו מגיעים לחוסר ההיגיון. אחד הטיעונים של התומכים בטענה זו היה, שעל סבונים שנמכרו בשוקי גרמניה הופיעו האותיות RIF שפורשו כראשי תיבות של המילים "שומן יהודי טהור". אלא שהנאצים ודאי לא היו מגלים בצורה כזו את מקורו של הסבון, ובכך חושפים את סוד ההשמדה שכה התאמצו להסתיר. מעבר לכך, אילו זו הייתה משמעות ראשי התיבות, הן היו צריכות להיות RJF. פירוש ראשי התיבות RIF הוא Reichsstelle fuer Industrielle Fettversorgung – מרכז הרייך לאספקת מוצרי שומן תעשייתי. אבל שוב: ההיגיון מתקשה לנצח מיתוסים.

המשטרה ובית המשפט
איך נדע מה אסור לנו? [צילום: בוצ'צ'ו]

המשטרה שיגרה השבוע למערכות צו של בית המשפט בנוגע לאיסור הפרסום בפרשת ישראל ביתנו. אני לא יכול לספר לכם מה כתוב בו, כי יש איסור פרסום גם על תוכנו. אני כן יכול להגיד לכם, שהוא אוסר על אמצעי התקשורת לפרסם פרטים על אנשים ששמותיהם לא נזכרים בו. אז איך בדיוק רוצים המשטרה והשופט עמית מיכלס, שחתם על הצו, שנדע מה אסור לנו לפרסם?

זהו נוהג קבוע של המשטרה ובתי המשפט, שאינם שמים לב לכך שהם פועלים בצורה משוללת כל היגיון. ולא זו בלבד: הם מניחים מכשול בפני עיוור, שהרי מבלי לדעת מה אסור לפרסם – מישהו עלול לפרסם זאת בתום לב, ואז יבואו אליו בטענות. והכי חמור: אם הפרטים הללו כל כך סודיים וחיוניים לחקירה, הרי שיש למנוע פרסום שלהם בתום לב. אבל דומה שההיגיון הוא לא הצד החזק של מי שמבקש את הצווים הללו ושל מי שחותם עליהם.

דונלד טראמפ
"גיליתי שהוא פשוט נפלא" [צילום: פבלו מרטינז, AP]

"זה עתה הבחירות הסתיימו, צריך זמן לעכל את הדברים ואנשים מוחים – וזה רק בגלל שהם לא באמת מכירים אותי". דבריו של דונלד טראמפ על-רקע ההפגנות האלימות (והפסולות בתכלית) נגד בחירתו. זה מעורר אצלי שאלה של היגיון. טראמפ קיבל ב-18 החודשים האחרונים את החשיפה התקשורתית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מועמד לנשיאות – אז איך זה שהציבור האמריקני לא באמת מכיר אותו? האם זה משום שהוא הציג דמות שונה מכפי שהוא במציאות? האם טראמפ האמיתי הוא הממלכתי והשקול של עשרת הימים האחרונים? ואם כן – אל מי הוא צריך לבוא בטענות על כך ש"לא באמת מכירים אותו"?

ויש לי עוד שאלה של היגיון. באותו ראיון דיבר טראמפ בהתפעלות רבה על ברק אובמה: "גיליתי שהוא פשוט נפלא, חכם ונחמד מאוד. מעולם לא פגשתי אותו, והייתה לנו כימיה טובה מאוד". חוץ מהילרי קלינטון – אובמה ספג מטראמפ הכי הרבה ביקורת והכפשות. אבל טראמפ למעשה אומר עכשיו, שהוא לא באמת הכיר את אובמה – אז על סמך מה הוא תקף אותו בצורה כה בוטה? ובמילים אחרות: האם מותר לתקוף את מי שלא מכירים באמת, או שמא זה פסול?

בנייה בתל אביב
מה בוער לך? [צילום: פלאש 90]

רון חולדאי בתנופת בנייה. הוא הולך להרוס ולבנות מחדש את כיכר דיזנגוף, וחולם על פרויקט ענק במתחם ארלוזורוב, וזה בנוסף למגדלים הצצים ברחבי העיר ולרחובות העוברים שיפוצים מקיפים. זה היה יכול להיות מצוין, אלמלא העובדה שכל זה נעשה במקביל לעבודות הרכבת הקלה, שגם כך הופכות את התנועה בתל אביב, אליה וממנה לסיוט שרק יחמיר בשנים הקרובות. דוגמה קטנה: נסעתי השבוע לפתח תקוה – וזה לקח 80 דקות.

מה דחוף? נניח שיש רחובות בהם התשתית לקויה והכביש מלא מהמורות; את זה אפשר לתקן במיידי. אבל כיכר דיזנגוף – פרויקט שיחייב לסגור למשך כמה וכמה חודשים חלק מצירי התנועה המרכזיים בעיר? ופרויקט מסוף ארלוזורוב, שיסתום לגמרי את אחת הכניסות הראשיות לעיר? נכון שאיש אינו יודע מתי תסתיים בניית הרכבת הקלה (אני לא מכיר מישהו שמאמין לתאריך היעד – אוקטובר 2021), אבל זו בדיוק הסיבה שלא להתחיל לדחוף עכשיו פרויקטים שמי יודע מתי יתחילו ומי יודע מתי יסתיימו.

היגיון פשוט: כאשר מישהו עובר ניתוח לב פתוח, לא עושים באותה הזדמנות גם החלפת ירך ואפילו לא הוצאת שקדים. אם לאדון חולדאי היה קצת, אבל רק קצת, אכפת מתושבי עירו – הוא היה נותן הוראה ברורה: רק עבודות דחופות עד שהרכבת הקלה תתחיל לנסוע. אבל לא אכפת לו.

תאריך:  18/11/2016   |   עודכן:  18/11/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קצת היגיון, בבקשה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
18/11/16 11:09
2
דורנר
18/11/16 11:56
3
מבשרת
18/11/16 12:53
4
אחד ששואל
18/11/16 12:54
 
אחד שעונה
19/11/16 17:32
 
א"ב
20/11/16 09:05
5
שפרירית
18/11/16 20:29
6
שפרירית
18/11/16 20:47
7
שפרירית
18/11/16 20:55
8
הירונימוס
19/11/16 08:48
9
ע_הראל
20/11/16 03:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
בחודשים האחרונים לא הצטרפתי למקהלת הנביאים, המעריכים והחוזים. לא ניבאתי ולא התנבאתי, כי לא ידעתי וגם הייתי מסופק. עכשיו אינני יודע מה יילד יום והאם דונלד טראמפ יהיה נשיא טוב לעמו, לנו ולעולם. אני מאמין לכנותו ולרצונו להוביל שינוי, אבל גם המהפכן הגדול ביותר נדרש בסופו של חשבון להזיז את עמו - אנשים ונשים עם השקפת עולם שונה, והשתייכויות אתניות מגוונות, בעלי עסקים ואינטרסים סותרים ובעיקר הממסד הוותיק שהתאבן ומאוהב בקיבעונו. האם כוחותיו יעמדו לו? ימים יגידו.
18/11/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
זה טראגי-קומי כאשר אותו ציבור פרשנים ומומחים שחגג כבר את ניצחונה של הילרי קלינטון, מתחיל עכשיו במסע נבואות על עתידו של ממשל טראמפ . שתי דוגמיות.
17/11/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בימים שארה"ב מעבירה את שרביט ההנהגה לבוטות השיח שמייצג טראמפ, מן הראוי שנציץ לעבר השיח ועולם ערכים שונה, שביקש להנחיל איש מדע ואיש רוח בהיסטוריה של ארה"ב, פרופ' אלברט איינשטיין.
17/11/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
לפטר את כל פרשני התקשורת שימו לב לכמות המרשימה של כתבות תקשורת - הכתובה, המרושתת והמשודרת - בהן המרואיינים הם בעצמם קולגות אנשי תקשור
16/11/2016  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
טראמפ הפתיע את כל העולם. מגימיק פוליטי - לנשיא של ארה"ב. הסקרים ניבאו נצחון להילרי קלינטון. הסקרים פעלו במהופך לטובת טראמפ. המצביעים הלבנים, הקיצוניים, אנשי הדרום נהרו בהמוניהם והכריעו התוצאות. טראמפ יפתיע כנשיא
16/11/2016  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חטיפת ילדי תימן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
"מכתבי ראש ה-FBI פגעו בסיכויי להיבחר"  /  איציק וולף
טראמפ: אובמה הוא אדם ראוי מאוד  /  איתמר לוין
רבבות הפגינו נגד הנשיא הנבחר טראמפ  /  איציק וולף
עולים לטרמפיאדה של המנצח דונלד  /  מתי דוד
חוק מיותר  /  אביתר בן-צדף
כמו האמיתי  /  יפעת גדות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il