משרד התקשורת היפני צפוי לקבוע בקיץ הקרוב כללים שיאפשרו לנתק מיידית טלפונים הפועלים על גבי רשת האינטרנט (IP phones), בהם נעשה שימוש לביצוע עבירות מרמה - דיווח השבוע (26.2.16) העיתון Japan News.
צעד זה בא לאחר שהתברר, כי הרוב המכריע של הונאות כלפי בנקים והונאות הקשורות להעברות כספיות, מבוצעות כיום בידי טלפונים באינטרנט. הצעדים המתוכננים יאפשרו להגיב במהירות על הונאות כאלו, ויציבו בפני חברות התקשורת כללים ברורים לביצוע הניתוקים. משרד התקשורת החל בדיונים עם משטרת יפן על פרטיהם של הכללים, כגון מי יאשר את הוראת הניתוק. המטרה היא לקבוע, כי החברות יוכלו לנתק מספרים ספציפיים אם יתבקשו לעשות זאת בידי המשטרה.
העיתון מסביר, כי קשה יותר לזהות משתמשי IP phone מאשר משתמשים בטלפונים ניידים, שכן הלקוח אינו צריך להזדהות כאשר הוא רוכש את השירות ברשת, וקשה לקבוע את המקום ממנו הוא מתקשר. בשנת 2016 זיהתה משטרת יפן 2,507 מקרי הונאה תוך שימוש בטלפונים ברשת, פי 2.5 מאשר בשנה הקודמת ו-75% מכלל המקרים בהם בוצעו הונאות תוך שימוש בטלפונים. לעומת זאת, מספר מקרי ההונאה בהם נעשה שימוש בטלפונים סלולריים, ירד אשתקד ב-20% והסתכם ב-848.
אמצעי פשוט בו יכולות חברות התקשורת למנוע את ההונאות, היא בניתוק מיידי של קווי ה-IP החשודים כמשמשים לביצוע עבירות. מערכת כזו כבר קיימת לגבי טלפונים סלולריים, על-פי חוק המאפשר זאת. לעומת זאת, חוק עסקי הטלקומוניקציה מחייב את החברות להעניק את שירותי ה-IP וכיום אינן יכולות לנתק את המשתמשים הנוכלים, אלא רק במספר מצומצם של עילות כגון אי-תשלום בעד השירות.
משרד התקשורת והמשטרה מתכננים לקבוע את התנאים והנהלים להשעיית המספרים החשודים, כגון מקרים בהם השימוש הפלילי הוא ברור, והימנעות מהניתוק אם הוא ישפיע לרעה על משתמשים אחרים. התקווה היא, שכללים אלו יאפשרו להשעות מיידית את המספרים החשודים, ובמקביל - ימנעו תביעות של הלקוחות נגד חברות התקשורת.