|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
אשטו טספו ובר יעקוביאן ז"ל. הרוגי התאונה [צילום: גולנצ'יק]
איך זה יכול להיות

115 הרשעות - ונוהג

אנואר אבו-זינה, שדרס למוות שני חיילים, המשיך לנהוג במשאית למרות מספר תלת-ספרתי של הרשעות. זה קרה בשל ליקויים יסודיים בבתי המשפט לתעבורה, הכוללים עומס בלתי אנושי והקלה דווקא עם נהגים מקצועיים
14/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
משאית בכביש 6. סרט נע [צילום: גיל יערי, פלאש 90]

115 הרשעות. זהו גליונו המפואר אל אנואר אבו-זינה, שדרס למוות (13.2.18) שני חיילים בכביש 6 - סמ"ר אשטו טספו וסמ"ר בר יעקוביאן ז"ל. נחזור: 115 הרשעות. אז כיצד הוא המשיך לנהוג?!

גליון ההרשעות של אבו-זינה לא נסרק לתיק ב"נט המשפט" ואיננו יודעים מה יש בו. כל שנאמר בהחלטתו של השופט ארז מלמד הוא, שהאחרונה שבהן היא מ-26.2.18 - דהיינו מלפני שלושה שבועות. אבל מתוך היכרות עם בתי המשפט לתעבורה, אפשר לנחש מה קרה שם; כיצד אדם שכזה המשיך לשבת מאחורי ההגה - עד שעלה בחיי אדם.

ברמה הכללית, בתי המשפט לתעבורה הם הרבה יותר בתי חרושת מאשר בתי משפט. מה שמתנהל שם הוא הרבה יותר סרט נע מאשר עשיית צדק. כל שופט תעבורה מתחיל את היום במקרה הטוב עם 60 תיקים ובמקרה הפחות-טוב עם למעלה מ-100 תיקים. נניח שיום דיונים נמשך שש שעות, ונניח ש-50 מן הנאשמים טרחו להגיע; זה אומר שמוקצבות שבע דקות לכל תיק, כולל הכל. ברור שזה לא מה שקורה, וברור שזה לא מה שאפשרי אם במקרה 80 נהגים התייצבו לדיונים.

אז מה כן קורה? שרשרת אין-סופית של התמקחויות בנוסח בזאר טורקי, לעיתים מחוץ לאולם ולעיתים בתוכו. נאשמים וסניגורים מתקהלים סביב התובע/ת, הנסחב/ת עם מזוודה או שתיים מלאות בתיקים. כאשר הנאשמים אינם מיוצגים, התביעה יכולה ללחוץ עליהם להודות תמורת ענישה מופחתת, קלה ואפילו קלילה. כאשר מדובר בסניגורים, כבר הייתי עד למחזה בו ההגנה והתביעה מתמקחות על השאלה מהי המהירות המופרזת שתירשם בהסדר - תוך הסכמה על כך שישקרו לבית המשפט.

מאליו מובן, כי בצורה כזאת אין כל אפשרות להגיע לפסקי דין צודקים, אשר מאזנים בין כל השיקולים - נסיבות העבירה, הנסיבות של העבריין והאינטרס הציבורי. האחרון הוא זה שבדרך כלל יוצא הניזוק, שכן התביעה עסוקה בסימון V ליד עוד תיק ואינה מתפנה לחשוב בצורה רחבה יותר. התובעים מגיעים עם מדיניות כללית והנחיות רוחב של הממונים עליהם, לעיתים בלי מנדט לסטות מהן ימין או שמאל, אינם יכולים להתעמק וצריכים לסגור כמה שיותר תיקים. זה אחד הגורמים המרכזיים המובילים לכך, שנהגים קטלניים ממשיכים לנהוג.

רק להתקדם ולסיים

גם השופטים לא יכולים להתעמק יותר מדי בתיקים. גם הם רוצים רק להתקדם ולסיים כמה שיותר תיקים בזמן המועט מאוד העומד לרשותם. כאשר יש הסדרי טיעון - וזה הרוב המכריע של המקרים - הם מאשרים אותם באופן אוטומטי. וכך הם מקבלים מצע עובדתי שלא תמיד תואם את המציאות, וענישה שלא תמיד תואמת את הנסיבות. התוצאה היא פסקי דין היוצאים ממכונות, לא מבני אדם - וזה בגלל העומס האדיר על המערכת, המתמודדת עם רבבות כתבי אישום שחלק גדול מהם בכלל לא צריכים להגיע אליה.

ברמה הפרטנית, יש בבתי המשפט לתעבורה נטייה להקל דווקא עם נהגים מקצועיים, בנימוק שזהו מקור פרנסתם. התוצאה היא, שמי שנמצא כל יום ומדי יום במשך שעות רבות על הכביש - הוא זה שמאפשרים לו להמשיך ולהימצא שם, למרות הסיכון שהוא מהווה לעצמו ובעיקר לאחרים. זה כנראה היה המקרה של אבו-זינה, משום שאחרת קשה להבין כיצד הוא הורשע שוב ושוב ושוב - 115 פעמים, כאמור - בלא שרשיונו נשלל לכל הפחות לתקופה ממושכת אם לא לצמיתות. ואגב: ברור שאם הוא הורשע 115 פעמים - מספר העבירות שביצע היה גדול פי כמה, אולי מעל 1,000, אלא שהוא פשוט לא נתפס.

בתי המשפט לתעבורה מצריכים רפורמה מקיפה ביותר, אולי אפילו לסגור אותם ולהתחיל מחדש - אם לא מבחינה פיזית, הרי שמבחינה רעיונית. צריכים להגיע אליהם הרבה פחות תיקים, יש לאפשר הרבה פחות הליכים, הרבה יותר עבירות צריכות להיות בענישה מינהלית. יש לאסור על ניהול מגעים בבית המשפט; הדיונים חייבים להתחיל בזמן, כך שכל המו"מ יתקיים לא ברגע האחרון וכמו במכירה פומבית. הגישה לתיקי התעבורה צריכה להיות כראוי לתיקים פליליים: רצינית, מיושבת, עם בחינת כל ההשלכות. ואז אולי נהגים כמו אנואר אבו-זינה לא יישבו מאחורי ההגה ולא יקפדו חיים.

תאריך:  14/02/2018   |   עודכן:  14/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
115 הרשעות - ונוהג
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
14/02/18 19:46
2
א.ל. רמת-גן
14/02/18 19:54
3
נתין מדמנת ישראל
14/02/18 20:38
4
מיכל מירושלים
14/02/18 23:40
 
ב_שמואל
15/02/18 11:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה (יום ג', 6.2.18) את הצעת חוק חובת סימון ופיקוח על בעלי חיים, של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). הצעת החוק נועדה להתמודד עם בעיית הגמלים המשוטטים בנגב שגורמים לתאונות קטלניות ולרוב לא ניתן לאתר את בעליהם.
06/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
תאונת דרכים מחרידה בכביש 557 סמוך לצומת שבי שומרון. שלושה הרוגים ושמונה פצועים - ישראלים ופלשתינים. נערה ישראלית בת 12 נהרגה. אחיה בן השמונה נהרג. גבר פלשתיני בן 21 הרוג.
24/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
נשיא בית משפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, נצפה משוחח בטלפון הנייד במהלך נסיעה בנתיבי איילון.
22/01/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בישראל, לעיתים קרובות מדי, טיפול בנושא איננו מתבטא בשלבי ביצוע האופייניים למעשה הטיפול, אלא בצעדי-נראות, שמהווים תחליף עלוב לטיפול אפקטיבי. איפיון של פתרון חייב לכלול מספר שלבים: הגדרת מאפייני הפתרון - במקרה של תאונות דרכים, מספר נפגעים (הרוגים ופצועים) והיקף נזקים (עלות שנתית ישירה ועקיפה בש"ח) הנחשבים סבירים; לוח זמנים להשגת היעדים. כמו-כן, קביעת גורם אחראי לבצוע והגדרת סמכויותיו הסטטוטוריות; אחריות מיניסטריאלית - גורם בממשלה האחראי להוצאתה לפועל של המטלה כולה. תקצוב, תוכנית אופרטיבית ואישורם ע"י הגורם המיניסטריאלי הממונה, יהיו שלב הביצוע הראשון. הגדרת יעדי-ביניים ודרכי מדידתם בתוכנית האופרטיבית, הם חלק חשוב בתוכנית אופרטיבית טובה.
06/01/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
ועדת הכלכלה אישרה (יום ד', 3.1.18) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולהאריך את תוקפו בחצי שנה. החוק, שמתוקפו פועלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פקע בסוף 2017 והיו"ר איתן כבל אמר כי "זה מקומם שלא קיבלנו הצעת חוק מסודרת שכבר היינו אמורים לאשר אותה. המחשבה לקחת את הרשות ולהפוך אותה לכלי מרכזי במאבק בקטל בדרכים היא נכונה, אבל אני רוצה שיהיה ברור - הוועדה הזו לא תאשר הקמת רשות שהיא איבר מדולדל במשרד התחבורה. אם מישהו חושב שהוא ייתן לזה שם מפוצץ ואנחנו נתבלבל הוא טועה. המאבק בקטל בדרכים צריך להיות עניין מרכזי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ואם השר מרגיש שהוא לא מקבל את הגיבוי והכלים הנדרשים אז או שיהפוך שולחן או שיחזיר את המפתחות".
03/01/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
שלושה חודשי מאסר לנהג משאית שיכור  /  איתמר לוין
לא להסכים להסדרי טיעון קלים מדי  /  איתמר לוין
זכויות יסוד - גם בחו"ל  /  איתמר לוין
החמרת הענישה על עבירות תנועה - לא הפתרון   /  אבי אדרי
השאלה האמיתית  /  איתמר לוין
אנשים טובים באמצע הדרך   /  חיים שטנגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il