|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שישה בשישי

כסף מסובב ת'עולם

לגבאי והרצוג יש כסף, אז הם יכלו לפגוע בהליך הדמוקרטי שומרי הסף לא השגיחו על ההוצאות של בני הזוג נתניהו כסף יכול לעוות גם את ערכי היסוד של הספורט
29/06/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
איפה הפיקוח [צילום: קים צ'אונג, AP]


הבחירות המקדימות בעבודה
יכולים להרשות לעצמם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הדוח של מבקר המדינה, יוסף שפירא, על הוצאות המועמדים לראשות העבודה בבחירות המקדימות שנערכו בשנה שעברה, לא עורר תשומת לב של ממש. אבל כאשר חושבים עליו, הוא חמור מאוד – ומייצג תופעה פסולה הגורמת להשחתת החיים הפוליטיים שלנו.

אבי גבאי הוציא 500,000 שקל יותר מן המותר – חריגה של למעלה מ-30% מתקרת ההוצאות. יצחק הרצוג חרג ב-400,000 שקל, שוב חריגה של שליש מהתקרה. לשניהם נותרו גרעונות כבדים ושניהם כיסו אותם מכיסיהם הפרטיים: 537,000 שקל לגבאי ו-362,000 שקל להרצוג. שפירא קנס את גבאי ב-90,000 שקל ואת הרצוג ב-60,000 שקל.

עד כאן המספרים היבשים. מה הם אומרים? ראשית, שגבאי והרצוג פגעו בצורה אנושה בעקרון השוויון: הם הוציאו הרבה יותר כסף ממה שהיה מותר להם. שנית: זה לא ממש עלה להם; הקנסות הם סכומים קטנים ביחס להכנסות. שלישית: שלעשירים יש יתרון מובנה – לא רק שהם יכולים להכניס כסף בעצמם, לא רק שיש להם חברים עשירים, אלא שגם אין להם בעיה לכסות גרעונות ולשלם קנסות. וזה יכול לקרות לא רק במפלגת העבודה, אלא בכל מקום בו יש פריימריז.

הפתרון להפקרות הזאת הוא אחד ויחיד: לפסול כל מועמד שיחרוג מתקרות ההכנסות וההוצאות. אין שום הבדל בין בחירה לכנסת באמצעות כספים עודפים לבין זכייה במדליה אולימפית באמצעות סמים. אבל אל תדאגו, זה לא יקרה – כי הדבר מצריך חקיקה, והח"כים שלנו לא יגבילו את עצמם. נותר רק לומר, כי כל עוד אנשי ציבור – ובעיקר המיליונרים שבהם – יוכלו להשתולל מבחינה כספית, זו אינה דמוקרטיה שוויונית.

הוצאות נתניהו
עוד יותר חמור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

גיא פלג חשף השבוע הקלטות של שיחות שביצע ניר חפץ, המלמדות על ההתנהלות הכספית המופקרת במעון ראש הממשלה ושל דייריו. יכול להיות שהפרטים לא מדויקים, יכול להיות שהדוברים סתם קשקשו, יכול להיות שחלק מהדברים אפילו לא התרחשו. אבל הרבה יותר מדי פעמים מתפרסמות ידיעות על הבזבזנות של בני הזוג נתניהו, ואיכשהו לא נראה סביר שכולם כל הזמן רק ממציאים ומעלילים.

מה שמטריד אותי, מעבר להתנהלות של בני הזוג, הוא איפה היו כל אמצעי הבקרה. העליתי את השאלה הזאת בשבוע שעבר בנוגע לכתב האישום נגד שרה נתניהו, והשבוע היא מתחדדת לנוכח תוכן ההקלטות שפרסם פלג. עולה מהן, כי שני שומרי הסף העיקריים כשלו לחלוטין: היועצת המשפטית שולמית ברנע-פרגו והחשב יוסי שטראוס. חשוב לזכור, שהיועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כפופים ליועץ המשפטי לממשלה ושחשבי המשרדים הם אנשי משרד האוצר. כלומר, מדובר במי שאמורים להיות עצמאיים לגמרי. ובכל זאת, שניהם נשמעים אומרים שאין להם דרך לשמור על כספי הציבור.

במצב הזה, היה על ברנע-פרגו ושטראוס לעשות בדיוק אחד משני דברים: לדווח לממונים עליהם או להתפטר. אנחנו יודעים שהם לא התפטרו, וככל הידוע הם גם לא דיווחו. לפיכך, מעשיהם ומחדליהם חמורים לא פחות ואולי אף יותר משל בני הזוג. שוטר שמתעלם מנהג שעובר באור אדום, חוטא עוד יותר מאשר הנהג עצמו. האם מישהו מהם יידרש לתת את הדין? קרוב לוודאי שלא. הם הרי שומרי הסף, עליהם צריך להגן מפני הפוליטיקאים המושחתים.

כספים קואליציוניים
יותר צדיקים ממשה רבינו [צילום: פלאש 90]

"תיק זה הינו דוגמה מובהקת לתופעות הפסולות שעלולות להיווצר, ואף נוצרות בפועל, כתוצאה מהאפשרות לחלק כספים קואליציוניים. הדבר יוצר פתח לחלוקה בלתי שוויונית בין עמותות או גופים שונים, על-פי שיקול דעתו של חבר כנסת זה או אחר, שמקבל סכומים גדולים מהמדינה ומחלק אותם על-פי שיקול דעתו המוחלט" – דבריו של השופט צבי גורפינקל השבוע, בנוגע לפרשת ישראל ביתנו ופאינה קירשנבאום.

בהמשך אומר גורפינקל, שצריך לחשוב על ביטול מוחלט של כספים אלו, "או לפחות ליצור גוף מפקח ומבקר על חלוקת הכספים הקואליציוניים, למניעת עשיית שימוש אסור בהם". הדברים הללו אמורים להיות מובנים מאליהם: אדם מקבל מיליוני שקלים מהקופה הציבורית ועושה בהם כאוות נפשו, בלי שום בקרה? נניח שכל הפוליטיקאים שלנו היו מועמדים לרשימת ל"ו צדיקים; מה עם השקיפות? מה עם הפיקוח הכי בסיסי?

משה רבינו לקח איתו את אהרון הכהן כאשר הכין דין וחשבון על תקציב המשכן, ומכאן נפסקה ההלכה שאין מצב בו אדם אחד עוסק לבדו בכספי ציבור. אבל הח"כים שלנו כנראה גדולים עוד יותר ממשה ואהרון: הם מפקחים על עצמם. אז מה הפלא, שהתוצאה היא שחיתות.

מיסוי ספורטאים
אין מקום לישראלים [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]

בעיקרון, מדינות רוצות להגן על התוצרת המקומית שלהן או לפחות לעודד את התושבים לרכוש אותה. לא צריך ללכת רחוק כמו מלחמת הסחר המסתמנת של דונלד טראמפ נגד רוב העולם; היגיון פשוט ורגשי פטריוטיות בסיסיים מובילים להעדפת תוצרת הארץ. זה נכון בכל מקום – חוץ מאשר אצלנו. וליתר דיוק: חוץ מאשר במשרד האוצר וברשות המיסים. ועוד יותר ליתר דיוק: כאשר מדובר בספורטאים.

מזה שנים משלמים ספורטאים זרים מס הכנסה של 25% בלבד, לעומת מס מירבי של 47% שמשלמים ישראלים; מותר להניח שחלק ניכר מן הספורטאים הזרים היו מגיעים למדרגת המס העליונה. מאחר שאת העובדים מעניין הנטו, המשמעות היא שלקבוצות הרבה יותר זול להחזיק ספורטאי זר מאשר ספורטאי ישראלי.

התוצאה הבולטת ביותר היא בענף הכדורסל, שם יש לכל קבוצה חמישה שחקנים זרים (בתוספת מתאזרחים, אבל זה סיפור אחר). לשחקנים הישראלים-באמת, הצברים, נשארים פירורים. זה מוביל לכך שהישגי הנבחרות הולכים ויורדים. בין 1995 ל-2005 סיימה ישראל בממוצע במקום התשיעי באליפות אירופה; בשש האליפויות הבאות הממוצע הוא מקום 15, כולל מקום 21 מביך במיוחד באליפות שנערכה חלקית אשתקד בתל אביב.

למה זה נמשך? הרי הפטור הזה פוגע גם בקופת המדינה וגם במעמדה הספורטיבי הבינלאומי. התשובה: כי יש מספיק אנשים חזקים, ובראשם שמעון מזרחי הנצחי, שמצליחים לשכנע את משרד האוצר לתת להם את המתנה הזאת – על חשבון כולנו.

גביע העולם
איך הן קיבלו את האירוח [צילום: מרטין מייסנר, AP]

ספורט אמור לקדם ערכי אחווה, למרות ואולי דווקא בגלל התחרותיות הכרוכה בו. הרגעים המרגשים ביותר בספורט הם כאשר יריבים מתחבקים, דואגים אם האחר נפצע, מפרגנים זה לזה. זה מראה שמדובר בתחרות, לא במלחמה; ביריבות ספורטיבית, לא בשנאה אישית.

על הרקע הזה, הבחירה ברוסיה לאירוח גביע העולם 2018 ועוד יותר הבחירה בקטאר לאירוח התחרות ב-2022, הן צורמות במיוחד. מדובר בשתי מדינות המעורבות בפשעים נגד האנושות, לא פחות. רוסיה מדכאת זכויות אזרח, כבשה את חצי-האי קרים ומסייעת למשטרו של בשאר אסד בביצוע רצח עם. קטאר תומכת בארגוני טרור ומעסיקה עובדים זרים בתנאי עבדות, כולל בבניית המתקנים למונדיאל. איך מדינות כאלו מקבלות את אירוח אחד משני אירועי הספורט הגדולים בעולם?

התשובה ברורה: כסף. פיפ"א מתחרה ראש בראש מול הוועד האולימפי הבינלאומי על התואר "ארגון הספורט המושחת ביותר בעולם". מאחר שאין שום הסבר הגיוני לבחירה בקטאר, קשה למצוא הסבר הגיוני להשארת גביע העולם ברוסיה אחרי הפלישה לאוקראינה, ואין שום תשובה להתעלמות מהפשעים של שני המשטרים – נשארנו עם הסבר אחד: שוחד, והרבה. בהקשר של קטאר גם יש ממצאים פליליים די ברורים, אבל פיפ"א דבקה בהחלטתה. מן הסתם, מי ששילמו וקיבלו שוחד כדי להחליט על משהו – יהיו מוכנים לשלם ולקבל כדי שלא לשנות את ההחלטה.

השקעות
אין דברים כאלה [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

השבוע התמוטטה עוד חברה למסחר במכשירים פיננסיים והמשטרה פתחה בחקירה בחשד למרמה בעשרות מיליוני שקלים. מדהים לראות איך פעם אחר פעם נופלים בפח אנשים – כולל אינטליגנטיים ובעלי ממון – ומאמינים להבטחות בדבר תשואות חלומיות שאי-אפשר להשיג בשום מקום אחר.

העסק פשוט ביותר: אם זה טוב מכדי להיות אמיתי – אז זה לא אמיתי. אחרי מאות שנים של השקעות ועשרות שנים של השקעות מודרניות, אין סיכוי שמישהו יגלה טריק מהפכני שאיש לא חשב עליו. יש מוצרים חדשים, יש גישות חדשות, אבל העיקרון נשאר זהה: ככל שהתשואה המובטחת גבוהה יותר – הסיכון גבוה יותר; ואין כזה דבר השקעה ללא שום סיכון. אפילו על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב יש ריבית – אפסית אומנם – כי קיימת סכנה כלשהי של אינפלציה מהירה, גרעון גדול מהצפוי ועוד.

התחרות האמיתית שיכולה להיות בין מנהלי השקעות היא בשני תחומים: מגמות השוק והעמלות – אבל גם היא מוגבלת. בסופו של דבר, כולם משתמשים באותם כלי הערכה וניתוח, והמסקנות יכולות להיות שונות בהדגשים ואולי במשמעויות של כמה אחוזים. העמלות גם הן פחות או יותר זהות, ובכל מקרה – לא הן שיוצרות את ההבדל. יכולות להיות פה ושם סטיות לאחד הכיוונים, אבל הן יהיו היוצא מן הכלל ולא הכלל.

אין שום אפשרות שבעולם לתת רווח מובטח של 10% בשנה כאשר האינפלציה היא אחוז או שניים; הדגש הוא על המילה "מובטח". ודאי שאין שום אפשרות שבעולם להציג רווחים כאלו לאורך זמן, במנותק ממה שמתרחש בשוק ההון בכללותו. מי שמבטיח לכם כאלו דברים – הוא נוכל, חד וחלק. אם תשימו אצלו את כספכם – לא תראו אותו בחזרה, חד וחלק.

תאריך:  29/06/2018   |   עודכן:  29/06/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כסף מסובב ת'עולם
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דורון.צ
29/06/18 15:51
 
שמפוניה
30/06/18 01:54
2
ה.א
29/06/18 17:24
3
קורןנאוה טבריה
30/06/18 06:58
4
אפ
1/07/18 03:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
הדירה בניו-יורק שבה מתגוררים שגרירי ישראל באו"ם רשומה על שם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו - כך נודע ל"גלובס". מדובר בדירה הממוקמת בשדרה החמישית במנהטן שבה מתגורר כיום שגריר ישראל באו"ם דני דנון, ולפניו גרו שגרירי ישראל באו"ם לדורותיהם לרבות בנימין נתניהו עצמו. הדירה נרכשה על-ידי מדינת ישראל ב-1986 תמורת 99 אלף דולר בלבד מידי איש העסקים רוי צ'אק.
27/06/2018  |  שלומית צור  |   תחקירים
"טועה מי שחושב שהראיות בתיקי 1000 ו-2000 הן חזות הכל. הן חשובות מאוד, אבל לא מסיימות חקירה אלא מתחילות אותה". כך אומר (יום ד', 27.6.18) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בהתייחסו לחקירות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא התייחס לראיות בדבר טובות הנאה לנתניהו מצד ארנון מילצ'ן ולהקלטות של שיחותיו עם נוני מוזס.
27/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון בישראל, אמר באירוע שבתרבות בבאר שבע על הגשת כתב האישום נגד אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו: "כל האירוע הזה פסיכולוגי ופסיכיאטרי יותר ממשפטי. צריך להגיד את האמת שאף אחד לצערי לא אומר אותה במדינת ישראל למרות שכולם יודעים אותה: האישה לא כשירה לעמוד למשפט פלילי. זאת האמת. לא אומרים כי לא נעים להגיד אותה. כך רומז הפרקליט שלה, היועץ המשפטי לממשלה אמר את זה. אבל איש לא שולח אותה לפגישה ולאבחון. היא לא כשירה לעמוד למשפט פלילי".
23/06/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב לפני כניסת השבת (ו', 22.6.18) לכתב האישום שהוגש נגד רעייתו.
22/06/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
1. דוברות משרד המשפטים מעבירה לתקשורת כתבי אישום בהם נמחקים פרטים כמו שמות עדים ושמות של נפגעים. לכן, אני מעדיף לקרוא - ולתת לכם לקרוא - את כתבי האישום המלאים המוגשים לבית המשפט באמצעות מערכת "נט המשפט". כך עשיתי גם אתמול (יום ה', 21.6.18) בנוגע לכתב האישום נגד שרה נתניהו. בעיקר עניין אותי לדעת מי היו האורחים שלטענת המדינה זכו לכך ששפים יוקרתיים יבשלו עבורם; בכתב האישום שנשלח לעיתונאים הופיעו רק ראשי התיבות של שמותיהם.
22/06/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ישראל ביתנו  /  מי ומי  
הסניגורים: מני נפתלי הזמין את החמגשיות  /  איתמר לוין
הוגש כתב אישום נגד שרה נתניהו  /  איתמר לוין
שוחד בין חברים - מסובך אך אפשרי  /  איתמר לוין
כל האומר נתניהו לא חטא אינו אלא טועה  /  אלברט שבות
העדה, אז והיום  /  אסתר שניאורסון גרי
נתניהו נערך לקרב חייו  /  עמי דור-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il