|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

כזב החיפזון מול העולם הערבי

הניסיונות לייצר משא-ומתן ברוח מערבית, כפי שצרפת ואנגליה למשל עשו לאחר מאות שנות איבה, הוא ניסיון להפגיש בין קווים מקבילים מונחי היסוד של העולם המערבי שונים ממובנם בעולם הערבי: זמן, אדמה, שלום, הסכם, הפרה של הסכם, חוק המדינה מול חוק השבט, שלטון העם, זכויות אזרח, מיעוטים ועוד
11/07/2018  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
מתפללים על רקע הר הבית [צילום: סלימאן חאדר/פלאש 90]


בתעמולת הבחירות של ארדואן הופיע הפניקס, עוף החול שנשרף וקם לתחייה מאֶפרו. זה סמל רב עוצמה של תחייה, המופיע גם במקורותינו. הנמשל ברור: ארדואן רוצה לחדש את ימי הח'ליפות האיסלאמית - שהתמוטטה במלחמת העולם הראשונה וקברה את האיסלאם למאה שנים. ארדואן רואה עצמו כמין סלאח א-דין חדש. לכן הוא לא מסתפק בארצו, אלא פועל להשיג שוב שליטה ונכסים בירושלים.

המאבק עם האיסלאמיסטים אינו מתמצה באינטרסים כלכליים, גאוגרפיים, מדיניים או צבאיים. הוא יושב על הר געש פעיל של מיתוסים קדומים, אמונות, טקסטים מקודשים ובעיקר דת אחרת הטוענת שירשה אותנו כדת הלגיטימית היחידה.

חלקנו מכירים במשהו את רעיון החילופין בנצרות - "תיאולוגיית ההחלפה" - שלפיו, כאשר היהודים דחו את משיחיותו של ישו, הפרו את הברית עם אלוהיהם. בתגובה, כרת האל "ברית חדשה" עם אלה שכן קיבלו את ישו למשיחם (ובעצם לאלוהיהם). מאז, הכנסייה היא עם ישראל החדש ("ישראל שברוח"), והנוצרים הם "העם הנבחר", בעוד היהודים נותרו רק צאצאים ביולוגיים של בני ישראל המקראיים ("ישראל שבבשר"). במאה האחרונה התערער הרעיון הזה, עד שבחלק מהעולם הנוצרי הוא בוטל (בתוך הזרם האוונגליסטי), ובחלקו הגדול רוכך מאוד: ישראל חזרו למעמד "העם הנבחר", או מכונים "האח הבכור" וביטויים נוספים.

מכל מקום, מעטים יודעים שרעיון דומה של חילופין נמצא גם באיסלאם. אומנם בסורה השנייה נאמר: "בני ישראל, זיכרו את החסדים שהענקתי לכם, עת בחרתי בכם מכל העמים", אבל מעט לאחר-מכן, בסורה החמישית, נאמר: "זה היום שבו דוחי הדת איבדו כל תקווה בדתך, אך אל תירא מהם כי אם תירא ממני; זה היום שבו השבחתי למענך את הדת להשלים את טובתי עליך, כי לך בחרתי את האיסלאם כדתך". בפירוש המסורתי, במהדורה הסעודית, נכתב: "וכך הטיעון על בחירתם של ישראל בא לידי מיצוי וסיום באופן מופלא, ואנו צועדים עתה לטיעון המציג את הערבים כמחליפים וכמייצגים את מורשתו הרוחנית של אברהם".

מכאן התפיסה שאברהם היה מוסלמי קדום שהקים במכה יחד עם בנו ישמעאל את הכעבה כבית תפילה מוסלמי לעבודת האל. במסורת שאחרי הקוראן, העקידה שאברהם עוקד את בנו, היא עקידת ישמעאל ולא יצחק, שמצוינת בחג הקורבן, עיד אל־אד'חא, אחד משני החגים החשובים באיסלאם. מפה האשמת היהודים, כמי שזייפו את התורה, ומתוך קנאתם, ייחסו את העקידה ליצחק. החומרים על תיאולוגיית ההחלפה המוסלמית רבים.

אפשר להבין, אפוא, את מקומו של מסגד אל-אקצה על הר-הבית. דווקא שם. הנוצרים השאירו את המקום בחורבנו במשך מאות שנים, כראיה להעברת הבכורה הדתית אליהם. אבל המוסלמים בנו את בית יראתם על חורבות מקדשנו כהצהרה עקרונית: הם הממשיכים החוקיים של דת האמת. המלחמה הפוליטית־מדינית כיום על ירושלים בכלל, והר-הבית בפרט, נוגעת בנקודה העמוקה הזאת: שאלת הבכורה הדתית. סוגיית הריבונות המדינית אינה סוגיה פוליטית גרידא. גם אנשים בחייהם הפרטיים אינם מחשיבים את הדת, מוכרחים להבין את המשקל האדיר של הסוגיה התיאולוגית, המכתיבה את הנושאים הפוליטיים והמדיניים שהם רק משניים ביחס אליה.

משום כך, ניסיון לפתור את הסכסוך בינינו לערביי האזור, מבלי להתייחס לתשתיות העומק הדתיות, ייכשל, כפי שנכשלו כל הניסיונות לפשרה במאה השנים האחרונות. צריך לזכור שההתרחשות הפוליטית היא רק קצה קרחון של תופעות כבירות יותר הקשורות לאותה תיאולוגיית החלפה.

המאבק על הארץ הוא מאבק על הבכורה הדתית. האיסלאם ביקש להשתלט על כלל הסמלים של העם היהודי, ובכלל זה הארץ המובטחת, שמופיעה בקוראן עצמו ככזאת. דווקא משום כך, ריבונות מוסלמית עליה תבטא באופן ברור את המהפכה הדתית ותשלים את התייצבותו של האיסלאם כיורש החוקי היחיד של דת אברהם.

הניסיונות לייצר משא-ומתן ברוח מערבית, כפי שצרפת ואנגליה למשל עשו לאחר מאות שנות איבה, הוא ניסיון להפגיש בין קווים מקבילים. מונחי היסוד של העולם המערבי שונים ממובנם בעולם הערבי: זמן, אדמה, שלום, הסכם, הפרה של הסכם, חוק המדינה מול חוק השבט, שלטון העם, זכויות אזרח, מיעוטים ועוד.

העולם המערבי, ובתוכו העם היהודי, עבר תהליך מהפכני באלף האחרון, במיוחד במחציתו השנייה. הן הנוצרים והן היהודים ביצעו כלפי המסורות המקודשות, מה שפרויד כינה בהקשר אחר "רצח אב": מהפכת החילון, ביקורת הטקסטים המקודשים, בחינת הרעיונות הדתיים בהשוואה לרעיונות חילוניים על טבע האדם וזכויותיו, על מקומה של המדינה, החברה, המסורת, המודרנה ועוד. אלה לא הגיעו עדיין אל העולם המוסלמי־ערבי. האביב הערבי אולי התחיל להניע תהליכי עומק איטיים, אבל לא היה מהפכה.

כל זמן שהעולם הערבי שבוי בדוקטרינות הדתיות הקפואות של האיסלאם, ולא מעז להעמיד אותן במבחן הזמן - אנחנו רק משלים את עצמנו, שאפשר להגיע איתו להסכם אמיתי ולהשלמה עם קיומנו. אינני מדבר על מנהיגים פוליטיים, או אינטלקטואלים ספורים, אלא על הציביליזציה המוסלמית בכללותה.

באפריל דיבר האינטלקטואל המצרי-גרמני, אחמד עבדל סאמד, על התנאי העמוק שבלעדיו לא יתחולל השינוי בעולם הערבי. דבריו דומים להפליא לדברים שמשכילים יהודים כתבו לפני 250 שנה:

"לא יכולה להיות נאורות (או: "השכלה") ללא התנגשות אדירה עם המורשת (הדתית)". הוא מונה את עקרונות הנאורות - חופש, זכויות אדם, סובלנות דתית ופוליטית, פלורליזם ועוד. "כל העקרונות שהזכרתי אינם קיימים או מסורסים באיסלאם".

והוא ממשיך: "יש פתרונות נאורים, ופתרונות משפטיים", המנסים "לרַצות את האיסלאמיסטים", אבל זו "רמייה גדולה". את הניסיונות האלה מכנה סאמד "ניתוח פלסטי בגוף מת; צביעה של קירות בניין על סף התמוטטות". והוא דוחק בשומעיו: "הכרחי להתעמת עם אבותינו, ועם הטקסטים הדתיים שלהם. עלינו לפתוח את הבעיות המורכבות פעם אחת ולתמיד... (אבל) בכל פעם שאנחנו מנסים להשתחרר קדימה עם מחשבותינו... אנחנו נמשכים בחזרה (אל נקודת המוצא) על-ידי פחדינו, הטאבו, האיסורים והפחד להיענש... לא יכולה להיות נאורות היכן שיש פחד!"

אלו קולות מרעננים, אבל בדידותם מעידה שנכון לעכשיו, אין עימות פנימי בעולם המוסלמי עם המורשת הדתית ועם המיתוסים. המחשבה שאפשר לשנות תפיסות יסוד בהינף הסכם (אוסלו?) או נאום (קהיר?) - ולהגיע למצב מדיני וחברתי חדש "עכשיו" - היא נאיבית במקרה הטוב, ופושעת במקרה הרע. שורש הכישלון נעוץ בחוסר הסבלנות כלפי תהליכים, באי הכרתנו בכזב החיפזון, בלשון משורר תהילים: "אני אמרתי בחופזי - כל האדם כוזב".

פורסם במקור: ישראל היום (5.7.18)
תאריך:  11/07/2018   |   עודכן:  11/07/2018
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כזב החיפזון מול העולם הערבי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראלים רבים מתלוננים על כישלונותיה של הההסברה הישראלית. מדוע קשה להסביר את מה שרוב הישראלים רואים כהתנהגות סבירה של מדינה הנלחמת בטרור ובשנאה תהומית?!
11/07/2018  |  פרופ' אפרים ענבר  |   מאמרים
עסקני השמאל הקיצוני והארגונים העוינים הממומנים על-ידי הקרן לישמעאל חדשה ומסוכנת עוסקים לאחרונה במנהג חדש: תקיפת הממשלה על כך שהיא מקדמת קשרים עם מדינות ידידותיות באירופה, רק בגלל שהן נשלטות בידי מפלגות ימין, שהגיעו לשלטון בבחירות דמוקרטיות. טענתם היא שמדובר במפלגות אנטישמיות.
11/07/2018  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וקמפיין "צעדת השיבה" של חמאס הכניסו את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ללחץ והוא מחפש דרכים להסיר מעליו את הלחץ בכל הקשור למעמדו ברצועת עזה. לכן הוא יזם את החזרה לתהליך הפיוס בתקווה שהוא יהפוך באמצעותו לבעל הבית של רצועת עזה וכולם ישחרו לפתחו, הוא ביקש ממצרים לשוב ולכנס בקהיר את המפגשים בין תנועת פתח לבין תנועת חמאס.
11/07/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
חמישים מיליון שקלים לערך מקציב משרד האוצר לתחזוקת בית הנשיא, ועם ישראל מקבל תמורה נאותה לכספו בכלום של ממש. אם יצטרכו עוד עשרה או עשרים מיליון, נערי האוצר ידעו כבר מנין להביא סכום זה ולהטילו למדורה המוזרה הזו הקרויה "מוסד הנשיאות".
11/07/2018  |  יעקב עמר  |   מאמרים
הודו וישראל, הממוקמות באזורים שונים של הגלובוס, שותפות לחששות דומים בנוגע להתפתחויות במערכת הבינלאומית ולאיומים שמקורם במזרח התיכון
11/07/2018  |  פרופ' אפרים ענבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il