|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שישה בשישי

לעזאזל עם העובדות

פעם העובדות היו הבסיס לקביעת עמדות. אחר כך הן הפכו ללא חשובות. עכשיו אנחנו במצב בו הן פשוט לא מעניינות; הדעה נקבעת מראש, ואם העובדות לא מסתדרות איתה - מתעלמים מהן
12/10/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אליעד שרגא - צדקנות ושחיתות   |   תגובות
לא יכול לשרוד [צילום: מן הטלוויזיה]


הרשות השנייה
בצרות מיום הקמתו [צילום: AP]

כאשר פוצל ערוץ 2 בין קשת לבין רשת, התחזית המוסכמת על הכל הייתה שלפחות אחד משני הערוצים יקרוס. השוק הישראלי פשוט קטן מדי, ואין בו מקום לשלושה ערוצים מסחריים לצד ערוץ ציבורי ועוד מאות ערוצים בלווין ובכבלים. אפילו בארה"ב הגדולה יש רק חמישה ערוצים לאומיים מרכזיים (ABC, CBS, NBC, CNN ופוקס). ערוץ 10 נמצא בצרות מאז הקמתו, וערוץ כאן 11 חי רק בזכות כספים ציבוריים. לא צריך היה להיות גאון גדול או אפילו להבין יותר מדי בכלכלה ובתקשורת; הנתונים אמרו את הכל.

מהר מאוד קרה הדבר הצפוי ביותר: שני הערוצים המסחריים החלשים – 10 ורשת – החליטו להתמזג. לא בטוח שזה יציל את הערוץ המאוחד, אבל לפחות יהיה לו סיכוי לשרוד. הרשות להגבלים עסקיים, שהיא המופקדת הראשית על שמירת התחרות, אישרה את המיזוג משום שהכירה במציאות: זה לא האם תהיה תחרות בין שלושה ערוצים, אלא האם תהיה תחרות בכלל – משום שבלעדיו, גם רשת וגם 10 לא יחזיקו מעמד.

השבוע באה הרשות השנייה והחליטה שהיא צריכה עוד שימוע ועוד פרטים ועוד נתונים. יכול להיות שמדובר במשחקי כבוד, יכול להיות שמדובר בפקידים שרוצים להצדיק את קיומם, יכול להיות שמדובר בטמטום. מה שברור הוא, שההחלטה הזאת התקבלה תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות והמספרים החד-משמעיים. אז אולי בסוף הרשות תאשר את המיזוג, אבל בינתיים ברור שהיא מנותקת מהמציאות – ומי יודע אלו החלטות הרסניות נוספות תקבל משום שהעובדות לא מעניינות אותה.

בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
דונלד טראמפ
בכלכלה יש מספרים [צילום: אוון ווצ'י, AP]

ידועה האמרה לפיה סטטיסטיקאי מעדיף שעון עומד על פני שעון שמפגר בשנייה ביממה, משום שהראשון מראה את השעה הנכונה פעמיים ביממה. גם לדונלד טראמפ זה קורה: אלוף העולם בהתעלמות מעובדות ובעיוות נתונים, בהמצאת מספרים ובהפרחת כזבים – גם לו קורה שהוא צודק. ואז מתברר שמתנגדיו יודעים גם הם היטב כיצד להתעלם מהעובדות שאינן נוחות להם.

בשבוע האחרון זה קרה פעמיים. כריסטין בלייסי-פורד ודבורה רמירז לא סיפקו ראיות כלשהן לטענותיהן נגד השופט ברט קוואנו – אבל את הדמוקרטים והתקשורת העובדה הברורה הזאת ממש לא מעניינת. מבחינתם, יש ק"ן טעמים מדוע אין ראיות ומדוע זה לא משנה ומדוע קוואנו הוא עבריין מין. כאשר זה נוח מבחינה פוליטית, חזקת החפות והחובה לקיים הליך הוגן נעלמות כלא-היו – וזה מצידם של ליברלים שאמורים לעמוד על משמר זכויות האדם.

הנושא השני הוא הכלכלה האמריקנית. כאן יש מספרים: צמיחה מהירה בקצב של 4.1% בשנה, אבטלה של 3.7% (השיעור הנמוך ביותר מזה 49 שנים) ושיאים במדדי המניות בוול סטריט, גם אחרי הנפילות השבוע. אבל אז מתווכחים האם צריך לייחס את המצב המצוין הזה לטראמפ או שמא לברק אובמה. מעניין. אני לא זוכר שבשנת 2010 היה מי שטען שאת ההתאוששות מהמשבר של 2008 צריך לייחס לג'ורג' בוש הבן. אז ככה: או שהכלכלה מגיבה אחרי שנתיים ואז הקרדיט מגיע לנשיא הקודם, או שהנשיא המכהן זכאי לשבחים כשם שהוא הכתובת לטרוניות. אבל כאשר עסקינן בטראמפ, העובדות לא מעניינות – גם כאשר הוא מדבר וגם כאשר מדברים עליו.


בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
אפי נוה
שלוש קומות של ספקולציות [מרים אלסטר, פלאש 90]

אני מיודד עם אפי נוה ויש לי קשרים עסקיים עם מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, שהחלו כאשר הוא היה יו"ר ועד המחוז. זה מן הסתם פוסל אותי מלכתוב בעניינו; רק יריביו יכולים לכתוב נגדו בצורה אוביקטיבית, נכון? ובכל זאת, תרשו לי לשאול שאלה קטנה: מה העובדות בעניינו? מישהו יודע מה בדיוק קרה, מה המשטרה מייחסת לו והאם ובמה הוא הודה? נכון לרגע זה, התשובה שלילית – כי אין שום הודעה רשמית והכל מתבסס על הדלפות חלקיות ועל שמועות מגמתיות. ואגב: זהו חוסר אחריות משווע של המשטרה, אם כי ממנה אין לי שום ציפיות.

אבל כרגיל, העובדות לא מעניינות. מי שלא אוהב את נוה ובעיקר מי ששונא את הקשר הטוב שלו עם איילת שקד, ממהר להחליט שהוא צריך להשעות את עצמו מהוועדה לבחירת שופטים, להתפטר מראשות לשכת עורכי הדין, להתכונן לשלילת רשיונו ולהכין תיק לכלא. לא מאמינים? זה בדיוק מה שנכתב בכמה אמצעי תקשורת, כולל מפיה של ד"ר לימור זר-גוטמן המציגה את עצמה כמומחית לאתיקה – ואשר חרצה בפומבי את דינו של נוה מבלי שיהיה לה כל בסיס עובדתי (מעניין מה היא הייתה אומרת על מישהו אחר שהיה עושה זאת).

באמצעי תקשורת אחר החלו לנתח מהן העבירות שאפשר לייחס לנוה – כאשר עוד לא ברור מה בדיוק אירע בנתב"ג. במילים אחרות: בקומה הראשונה יש ספקולציה לגבי העובדות, עליה מניחים ספקולציה לגבי העבירות, ולמעלה – ספקולציה לגבי העונש. יכול להיות שיש בסיס לקומה הראשונה, יכול להיות שלא; זה לא מפריע לקבלנים לבנות עליה בניין לתפארת.

אולי נחכה לעובדות? אולי נחכה לדעת בצורה מסודרת מה קרה? זה בדיוק מה שאמרה שקד – ואז חטפה ריקושטים ולפיהם היא מגנה על נוה. וכאשר אסתר חיות לא התבטאה – משום שהעובדות לא ידועות ומשום שזה לא עניינה (נוה הוא נציג הלשכה ושקד היא יו"ר הוועדה) – נמצאו מי שהתנפלו גם עליה. ככה זה כאשר העובדות נתפסות כמטרד שמונע את השגת המטרה, ובמקרה הזה – חיסול אישי ופוליטי.

בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
אליעד שרגא
מתעלם אפילו מבג"ץ עצמו [יונתן זינדל, פלאש 90]

התנועה לקידום השרגא עתרה השבוע לבג"ץ נגד החלטתו של גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך. כדרכו, אליעד שרגא לא נותן לעובדות לבלבל אותו. כדרכו, שרגא ממנה את עצמו למשגיח הכשרות הראשי. וכדרכו, שרגא מתעלם אפילו מבג"ץ עצמו – גם כאשר הוא פונה אליו. ומה הפעם? דבר פשוט ביותר: יש אדם שנפגע במישרין מההחלטה של ארדן – קוראים לו רוני אלשיך. הוא לא פנה לבית הדין לעבודה, הוא לא פנה לבית המשפט לעניינים מינהליים, הוא לא פנה לבג"ץ. להפך: אלשיך פרסם הודעה – מכובדת ומכבדת – בה הודה על האפשרות שניתנה לו לשרת כמפכ"ל ובה הוא מבטיח להעביר את התפקיד בצורה הטובה ביותר.

פסיקה עקבית של בג"ץ קובעת, שעותר ציבורי לא יישמע במקום בו קיים נפגע ישיר שבחר שלא לעתור בעצמו. קשה לחשוב על נפגע ישיר יותר מאשר מי שכהונתו לא הוארכה – וכאמור, הנפגע הישיר הזה השלים בפומבי עם ההחלטה. העובדה הקטנה הזאת לא מפריעה לשרגא לרוץ לבג"ץ ולתקשורת, והוא לא מתמודד איתה אפילו במילה אחת ב-29 העמודים הגדושים באמירות צדקניות, מתנשאות ומשתלחות. תהיו בטוחים שזה לא יעלה לו אפילו שקל אחד.

בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
התקשורת
לא תקדים ולא בטיח [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

אפשר להתווכח על מידת דיוקם של דיווחים רבים בתקשורת, ולפעמים זה עניין של נקודת מבט ושל מקורות מידע. אבל יש מקרים בהם אמצעי תקשורת מתעלמים מעובדות ברורות, ובאופן טבעי – אני רואה את זה במיוחד בתחום המשפט. הנה שלוש דוגמאות מהשבועות האחרונים.

לפני שלושה שבועות יצא ידיעות אחרונות בכותרת ראשית: בית המשפט הורה לראשונה למדינה להכיר בגיור פרטי. על הידיעה היה חתום כתב הדתות של העיתון; איש לא חשב שאולי כדאי שכתב משפטי יטפל בידיעה על פסק דין. כפי שהראיתי באותו יום, הכותרת הייתה מופרכת מיסודה. בית המשפט לא הורה ולא קבע תקדים, אלא קבע בהסכמת המדינה שבמקרה הנקודתי הזה ובנסיבותיו המיוחדות – יכיר משרד הפנים בגיור פרטי. נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, אהרון פרקש, הדגיש היטב שזה איננו תקדים. אבל בידיעות אחרונות לא טרחו לקרוא את פסק הדין – המשתרע על פני לא פחות מעמוד שלם – או שקראו ולא הבינו, או שהבינו והחליטו להתעלם.

בערך באותו זמן חגגו כמה אמצעי תקשורת את פסק דינו של בית המשפט לתעבורה בעכו, אשר מצא שמצלמות המהירות אינן אמינות. ואילו השבוע אותם אמצעי תקשורת בישרו על תקדים (כלשונם): בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב אסר על העירייה להשתמש במצלמות המותקנות על בניינים בעיר לצורך מתן דוחות חניה.

כאן צריך להחליט האם מדובר בבורות משוועת או בהטעיה זדונית, בגלל שבשני המקרים התעלמו הכותבים והעורכים מעובדה קטנה אחת: אין כזה דבר, תקדים של בית משפט שלום. פסיקותיו של שופט שלום אינן מחייבות אפילו אותו עצמו, שלא לדבר על חבריו לאותה ערכאה. בית משפט מחוזי נותן פסקי דין מנחים לשלום; היחיד שקובע תקדימים הוא בית המשפט העליון. אבל למה לתת לעובדות לקלקל כותרות?

בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
סקרים
הוא עוד לא רץ [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

עוד משהו שקשור לתקשורת: סקרים פוליטיים המתייחסים למצבים שאינם קיימים. זו לא תופעה חדשה, אך אין זה אומר שצריך להשלים איתה. השבוע סיפרו לנו מה יקרה אם בני גנץ יתמודד בבחירות הבאות בראש רשימה עצמאית וניבאו לו לא פחות מ-12 מנדטים. זה אידיוטי וחסר אחריות, מכמה סיבות. ראשית, גנץ לא הודיע שהוא מתמודד. שנית, גנץ לא הקים רשימה עצמאית. שלישית, דעותיו אינן ידועות. רביעית, לא ברור מתי יהיו הבחירות.

חוץ מזה, איכשהו – כמעט תמיד הסקרים בוחנים אפשרויות שמטרתן להפיל את בנימין נתניהו או לפחות לכרסם בכוחו. מה יקרה אם גבי אשכנזי יצטרף ליאיר לפיד, כמה מנדטים יקבלו ביחד יאיר לפיד ומשה כחלון, כמה מנדטים בני גנץ יקח מהליכוד, מה התחזית אם אהוד ברק יעמוד בראש המחנה הציוני. משום מה, לא בודקים את ההשלכות של מיזוג בין הליכוד לכולנו, של חבירה בין הליכוד לבית היהודי או של ברית מחודשת בין הליכוד לבין ישראל ביתנו. תאמרו: זה לא מעשי. ואני עונה: זה מעשי לא פחות מאשר לפיד-כחלון-אשכנזי (וגם את זה כבר ראיתי).

בקיצור: מדובר בפנטזיות של אמצעי תקשורת מתוסכלים, שרוב העם אינו מוכן להישמע לתכתיביהם. אז מה אם המציאות שונה. אז מה אם העובדות מראות שאין כאלו רשימות. כבר הבנו את העיקרון: לעובדות אין שום חשיבות.


בג"ץ 7006/18, התנועה לאיכות השלטון נ' השר לבטחון פנים / עתירה למתן צו על תנאי
עתירה נגד החלטת השר גלעד ארדן שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, בטענה שכל שרי הממשלה מצויים בניגוד עניינים בשל החקירה נגד ראש הממשלה
תאריך:  12/10/2018   |   עודכן:  12/10/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לעזאזל עם העובדות
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
12/10/18 09:15
2
אפי נוה ?
12/10/18 10:54
3
אהוד פרלסמן
12/10/18 11:09
 
נשיא לפני שיזדקן
12/10/18 15:01
 
אהוד פרלסמן
12/10/18 23:50
4
משה יצחק
12/10/18 11:23
5
לא ידיד של אפי
13/10/18 00:26
 
מאחז עינים
13/10/18 06:57
6
לולילו
14/10/18 19:54
פורום: אליעד שרגא - צדקנות ושחיתות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אליעד שרגא - צדקנות ושחיתות
השורות הבאות מיועדות למרים נאור, דני עפרוני, שמואל האוזר, אורי מקלב ודורית סלינגר: דעו מי נתן לכם השבוע את תואר "אביר איכות השלטון". וגם לדליה דורנר, אריה אלדד, מרטין וייל ועדינה בר-שלום: דעו את מי אתם משרתים במתן התארים הללו. וגם למיכאל סלע, רות ארנון, דני גילרמן, צבי סטפק, מוריס קאהן ורעיה שטראוס: הכירו את מי שעומד בראש התנועה בה אתם חברי נשיאות. אלו מקצת מעלליו של אליעד שרגא, כפי שקבעו שורה של בתי משפט - וזה עוד לא הסוף
21/09/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, תקף בבית המשפט העליון פסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי מרכז - תוך שהוא יוצא נגד ההסכמות שהוא עצמו היה שותף להן. כך עולה (יום ה', 6.9.18) מפסק דינו של העליון.
06/09/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד אליעד שרגא תובע 2.6 מיליון שקל מלקוחו לשעבר, נאור גולדברג - בעליה של חברת כוח האדם "הראשון בניקיון", המעסיקה אלפי עובדים.
15/07/2018  |  יצחק דנון  |   חדשות
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נותן את חסותו לאירוע השנתי של התנועה לאיכות השלטון. האירוע ייערך בכנסת (27.2.18) והתנועה לא תשלם דבר תמורתו - מעלה בדיקת News1. העיתוי של האירוע וכמה מן הדמויות המרכזיות בו יוצרים הקשר פוליטי תמוה, לצד שאלת השימוש בכנסת לאירוע של גוף שאיננו ממלכתי.
22/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנה הסיפור שהיה צריך להטריד את אליעד שרגא - אבל הוא בחר, במקום זאת, להסתופף בצילו של נוכל פוליטי בהפגנה שריח של ביבים נודף ממנה: המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) המליצה, בזמנו, להעמיד לדין פלילי את מפקד להב 433, בין השאר, בגין מעשה מגונה בכוח בקצינת משטרה. אבל היועץ המשפטי באותה העת דחה, משום מה, את ההמלצה. אולם בכך לא תמה הפרשה. משהתברר שאי-אפשר להעמיד לדין משמעתי את ניצב רוני ריטמן, בגלל התיישנות, נדרש המפכ"ל הנכחי לדון בהמשך שירותו. הראיות החד-משמעיות - על-פי פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון - חייבו את התייחסותו של רוני אלשיך, אבל זה לא קרה. מי שכבר התגלה כבעל סולם ערכים מעוותת, והתנהגות קלוקלת, שמצאה את ביטוייה בכמה אספקטים שלא כאן המקום להעלותם, מחמת קוצר היריעה, סבר שלא נפל כל פגם בהתנהגותו של ריטמן ושאין מקום לסלק אותו מתפקידו.
06/01/2018  |  חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il