|   15:07:40
דלג
  רפאל אופק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

המתיחות בין ארה"ב ואירן

לאן פני המשטר בטהרן

העיצומים שהוטלו לאחרונה על אירן בשל סירובה להיענות לדרישת הנשיא טראמפ לפתוח מחדש את הסכם הגרעין הציבו את המשטר האירני בין הפטיש לסדן מחד-גיסא, מתקשה טהרן להיכנע לתביעות האמריקניות מחשש שוויתורים כלשהם יביאו להחלשת המשטר ויסתמו את הגולל על שאיפותיו ההגמוניות, ובכללן פרויקט הנשק הגרעיני; ומאידך-גיסא, עלול סירוב לדרישות האמריקניות להביא לקריסת הכלכלה האירנית, אם לא למלחמה - התפתחויות העלולות אף הן להביא להפלת המשטר
04/06/2019  |   רפאל אופק   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
[צילום: וחיד סאלמי, AP]

המשבר הנוכחי בין ארה"ב לבין אירן הינו החריף ביותר ביחסיהן מאז המהפכה האירנית והקמת הרפובליקה האיסלאמית ב-1979, שגדעה באחת את היחסים הקרובים שהתקיימו בין שתי המדינות תחת שלטון השאה.

יודגש כי גם השאה חתר להפוך את אירן למעצמה גרעינית. מערכת הכורים לייצור חשמל שהקים כללה פרויקט לפיתוח נשק גרעיני, אולם ארה"ב בלמה את ההיבט הצבאי של תוכנית הגרעין בעודה באיבה. מעניין לציין כי עם עלייתם לשלטון נמנעו האייתתולות מחידוש תוכנית הגרעין היות שאייתוללה חומייני הגדיר את טכנולוגיית הגרעין כ"מעשה שטן". אולם במהלך מלחמת אירן-עירק (1980-88), כאשר התברר כי צדאם חוסיין שוקד על פיתוח נשק גרעיני, שינה המשטר בטהרן את טעמו והחליט כי פיתוח נשק גרעיני הינו הכרח בל יגונה. תוך מספר שנים, עם התחזקות שאיפותיו ההגמוניות של המשטר, קיבל מאמץ פיתוח הנשק הגרעיני הכשר מלא והפך לפרויקט הדגל של אירן.

מפנה משמעותי במדיניות ארה"ב כלפי אירן חל בתקופת נשיאותו של ברק אובמה, שבדומה לג'ימי קרטר, החזיק בתפיסה אוטופית של המזרח התיכון. לטענת יועץ הנשיא בן רודס, אובמה שאף לשפר את היחסים עם טהרן כבר בתחילת נשיאותו הראשונה ב-2009, אך החל לפעול בנושא רק בתקופת נשיאותו השנייה. כבר ב-2012 שלח אובמה את ג'ון קרי, שהיה באותה עת סנטור, לפגישה חשאית בעומאן עם נציגים אירניים. במכתב שמסר קרי לבני שיחו רימז אובמה על נכונותו להכיר בפרויקט העשרת האורניום של אירן כלגיטימי. קשר סודי זה עמד בסתירה להצהרותיו מהפומביות של אובמה כי נכונותו לשפר את היחסים עם אירן החלה רק בעקבות בחירת רוחאני לנשיאות אירן ב-2013.

השגת הסכם הגרעין האירני ב-14 ביולי 2015 הייתה במידה רבה "משחק מכור". לפי דיווחי התקשורת, בעת שיחות ההכנה בז'נבה בנובמבר 2013, נראו מזכיר המדינה האמריקני קרי ושר החוץ האירני זריף רוכבים על אופניים זה לצד זה בחוצות העיר. בדומה, בשיחות בלוזן במרס 2015 השתתפו בין היתר נשיא הארגון האירני לאנרגיה אטומית עלי אכבר סאלחי ומזכיר האנרגיה האמריקני ארנסט מוניז שהכירו ככל הנראה זה את זה כבר בעבר הרחוק. סאלחי רכש דוקטורט בהנדסה גרעינית ב-MIT, לשם נשלח עם סטודנטים אירניים נוספים בתקופת השאה (סיים לימודיו ב-1977). מוניז שימש מאז 1973 כמרצה במחלקה בה למד סאלחי. ניתן לשער כי במהלך פגישותיהם בלוזן לא נדונו אך ורק סוגיות הגרעין האירני אלא אף הועלו זיכרונות והוחלפו חוויות. זאת ועוד, על-פי דיווחים עיתונאים מווינה, ערב חתימת הסכם הגרעין הצטיירה המשלחת האמריקנית בקרב רבים מהנוכחים לא כצד לדיונים אלא כסנגורית של המשלחת האירנית.

בניגוד לכך הבטיח דונלד טראמפ, כבר במערכת הבחירות שלו להתנער מהסכם הגרעין, ואכן ב-8 במאי 2018 הודיע הנשיא כי ארה"ב פורשת מההסכם. טענתו כי "היום יש לנו הוכחה מכרעת שההבטחה האירנית הייתה שקר" נשענה ככל הנראה על חשיפת הארכיון הגרעיני בידי ישראל. החלטתו אף באה על-רקע המשך פיתוח הטילים הבליסטיים על-ידי אירן ופעילויותיה החתרניות במזרח התיכון.

כפועל יוצא מהחלטתו הכריז טראמפ על חידוש העיצומים כנגד אירן. חלקן נכנסו לתוקף ב-5 באוגוסט 2018, ואחרות, כולל עיצומים על סחר בנפט, נכנסו לתוקף בנובמבר. לאחרונה החליט טראמפ להטיל עיצומים על כל יבוא הנפט מאירן החל מה-1 במאי 2019, ובכך למנוע מטהרן את מקור הכנסתה העיקרי. לאלה נוספו לאחרונה העיצומים על מגזרי הברזל, הפלדה, האלומיניום והנחושת - מקור ההכנסה העיקרי של ממשלת אירן לאחר מגזר הנפט המגיע ל10% מכלל הכנסות היצוא של טהרן. כמו-כן הטיל הממשל האמריקני עיצומים על יצוא מים כבדים והעשרת אורניום בתגובה להצהרת טהרן על "הפסקת יישום חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין".

בתגובה תבעה טהרן מחמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - לספק פתרונות (תוך שישים יום) בעניין עקיפת הסנקציות. במידה שלא תקבל את ההקלות שדרשה, היא איימה להחריף את צעדיה ולשוב ולהעשיר אורניום עד ל-20%. בנוסף הודיעה טהרן על שדרוג הכור הגרעיני באראק הנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין ושהאירנים התחייבו שלא להמשיך ולפתח. הכור באראק, שנועד לייצור פלוטוניום, הוא היה חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות.

בתגובה להצהרות טראמפ הודיע דובר הארגון האירני לאנרגיה אטומית (21 במאי) כי כושר ההעשרה במפעל להעשרת אורניום נתאנז הוגדל פי ארבעה. יצוין כי הסכם הגרעין מגביל את אירן בכמות האורניום המותרת להחזקה ברשותה ל-300 ק"ג UF6 (תרכובת אורניום הקסא-פלואוריד), שתכולת האורניום בה היא 202.8 ק"ג. כתוצאה מהגדלת כושר העשרת האורניום פי ארבעה עלולה אירן לחרוג עד מהרה מהמגבלה שבהסכם.

במקביל להסלמה זו, ממשיך המצב הכלכלי באירן להידרדר ועמו המחאות הציבוריות. ב-1 במאי נערכה הפגנה רבת משתתפים לפני בניין הפרלמנט בטהרן, לאחר שב-30 אפריל דווח על עלייה חריגה במחירי הלחם - מוצר צריכה בסיסי המסובסד מאסיבית על-ידי הממשלה. עלייה זו משקפת את המשך צמיחת המחירים בשנה האחרונה והפיחות המתמשך בערך המטבע המקומי לעומת המטבעות הזרים: 90,000 ריאל לדולר בראשית מאי לעומת 42,890 ריאל לדולר בסוף השנה שעברה.
צרפת יחד עם שותפויותיה באיחוד האירופי, אומנם נחושה להתמיד ביישום הסכם הגרעין, אולם היא מתנגדת לכוונת אירן להפסיק יישום חלק מהתחייבויותיה בהסכם. זאת ועוד, למרות התנגדות האיחוד האירופי לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ולהצטרפות לעיצומים האמריקניים, נראה כי בשל שיקולים עסקיים ומסחריים צפויות חברות אירופיות רבות צפויות להצטרף לחרם על אירן.

בינתיים הלחץ האמריקני על אירן הולך וגובר, ובכלל זה הכנות לעימות צבאי: שיגורה למפרץ של קבוצת ספינות מלחמה הכוללת את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" וכן ארבע משחתות המצוידות בטילים מונחים, וכן הצבתם של מפציצי B-52 בבסיס חיל-האוויר האמריקני אל-עובייד בקטר. זאת ועוד: לפי הניו-יורק טיימס הציג מזכיר ההגנה בפועל, פטריק שאנהאן, בישיבת ראשי מערכת הביטחון האמריקנית תוכנית לשגר במידת הצורך 120,000 חיילים למזרח התיכון, וזאת בהוראת ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי. דומה כי בכוונת ארה"ב להדגיש את נחישותה להגן צבאית על בעלות בריתה במזרח התיכון, לשמור על מיצר הורמוז פתוח ליצוא נפט מסעודיה ומדינות המפרץ (כ-20% מתפוקת הנפט העולמית), וככל הנראה להפגין כלפי רוסיה וסין כי חרף נסיגתה מסוריה ממשיכה ארה"ב לשמור על עמדותיה באזור. עם זאת הבהירו טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו כי אין פניה של ארה"ב להסלמה ולעימות צבאי עם טהרן.

למרות קשייו הפנימיים, ואולי כתוצאה מהם, החריף המשטר האירני את הרטוריקה שלו. בכירים במשמרות המהפכה איימו כי במידה וארה"ב תאסור על אירן לייצא נפט אזי טהרן תחסום את המפרץ הפרסי לשיט בינלאומי. ואכן, ב-12 במאי הפגינו המשמרות את יכולתן לשבש את יצוא הנפט כאשר דווח על פיגוע מול נמל פוג'ירה, שהינו בעל חשיבות רבה לשוק הנפט העולמי, שבו נפגעו ארבע אניות סוחר ובהן שתי מכליות נפט סעודיות. אומנם טהרן לא קיבלה אחריות לפיגוע, אך התקשורת האירנית דיווחה כי "שבע מכליות נפט הותקפו ונשרפו לחלוטין."

זמן קצר לאחר הפיגוע הודיעה תחנת הטלוויזיה של המורדים הח'ותים הפרו-אירניים בתימן כי כוחותיהם תקפו מתקני נפט בסעודיה ליד ריאד, כנראה באמצעות רחפן הנושא חומר נפץ. אירוע פרובוקטיבי נוסף התרחש ב-19 במאי עת שוגרה רקטת קטיושה לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד, ככל הנראה מאזור במזרח בגדד בו מתגוררים חברי מיליציות שיעיות התומכים באירן.

למרות שהמנהיג העליון חאמנאי הצהיר (14 במאי) כי "לא תהיה מלחמה עם ארה"ב", הוא שלל בו-זמנית אפשרות לפתיחה מחדש של הסכם הגרעין. בהתחבטותו כיצד להתמודד עם האתגר האמריקני נתון אפוא המשטר האירני בין הפטיש לסדן: מחד-גיסא הוא מתקשה להיכנע לתביעות האמריקניות מחשש שוויתורים כלשהם יביאו להחלשתו ויסתמו את הגולל על שאיפותיו ההגמוניות, ובכללן פרויקט הנשק הגרעיני. מאידך-גיסא סירוב לדרישות האמריקניות עלול להביא לקריסת הכלכלה האירנית, אם לא למלחמה - התפתחויות העלולות אף הן להביא להפלת המשטר.

מבט מבס"א מס' 1,190, 3 ביוני 2019
הכותב הוא סא"ל הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, ששימש כאנליסט בכיר בקהילת המודיעין הישראלית.
תאריך:  04/06/2019   |   עודכן:  04/06/2019
רפאל אופק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן יציבה היום יותר מאשר באותו מועד אשתקד, אולי להפתעתו של ממשל טראמפ – כותבת נג'מה בוזורגמר בפייננשל טיימס. בשנה שעברה לא היה לאירנים מושג לאן גוררת אותם המלחמה הכלכלית מצידה של ארה"ב, והם ראו את המטבע שלהם מאבד 60% מערכו. אבל כיום הם מוצאים סוג של ודאות בתוך חוסר הוודאות ומנהיגיהם פועלים להקטין את התנודתיות הכלכלית. ההצלחה למנוע התפרצות אינפלציונית מקטינה את הסיכוי למהומות רחוב, כמו אלו שהולידו את מהפכת 1979, וממילא – את הסיכוי להפלת המשטר.
30/05/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
באפריל 2008 יצא שר החוץ האירני דאז, מנוחהר מוטאקי, לפגישה עם המלך עבדאללה וריאד, וספג נזיפה על התערבותה של ארצו בנושא הפלשתיני. כאשר טען שמדובר במוסלמים, השיב עבדאללה: "לא, הם ערבים ואתם פרסים". שעות אחדות אמר עבדאללה למשלחת אמריקנית, כי לא ניתן לסמוך על האירנים, וקרא לאורחיו "לקצץ את ראש הנחש" בדמות התקפה על מתקני הגרעין האירניים והטלת עיצומים על המדינה.
29/05/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"אני מבקש להבהיר: אנחנו לא מבקשים להחליף את המשטר באירן. אנחנו רוצים שלא יהיה לה נשק גרעיני" – אמר אמש (יום ב', 27.5.19) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא דיבר בטוקיו, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה.
28/05/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העיצומים האמריקניים על אירן גורמים מצוקה כלכלית קשה לחיזבאללה, אשר הסתמך במשך עשרות שנים על הזרמות עתק מטהרן - קובע וושינגטון פוסט בכתבה מקיפה. חיזבאללה הוא הזרוע הארוכה החשובה ביותר והחזקה ביותר של אירן, הן מול ישראל והן במלחמה בסוריה. כעת הוא נאלץ לקצץ בהוצאותיו ולקבץ תרומות כדי לשרוד כלכלית.
22/05/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חילוקי דעות בקונגרס האמריקני בנוגע לאיום מצידה של אירן – על-פי קווים מפלגתיים: בעוד הרפובליקנים משוכנעים שקיים איום כזה, הדמוקרטים מאשימים את ממשל טראמפ בליבוי מיותר של המתח. כך מדווח (יום ד', 22.5.19) וושינגטון פוסט.
22/05/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
ארה"ב מתכננת לשלוח 120 אלף חיילים למזה"ת  /  מירב ארד
שטיין רומז: לדון מחדש בעותרים הציבוריים  /  איתמר לוין
ארה"ב העבירה לאירן מספר טלפון ישיר לנשיא  /  מירב ארד
ארה"ב-אירן - וגם ישראל  /  ד"ר ערן לרמן, ד"ר יוסי מנשרוף
דרוש שינוי מול אירן  /  איתמר לוין
המסר האירני למערב  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il