|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
פלד. צפתה מראש [צילום: איציק וולף] חזקיהו. על חשבוננו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מדוע יקבלו בני משפחת קוזלי 50 מיליון שקל

חזקיהו עלה לנו 42 מיליון ש"ח

הפרוטוקולים ופסק הדין בנוגע לפרס שיקבלו מוצאי גופתו של מג'די חלבי מעלים, כי החשב הכללי הוא שדחה את הצעת הפשרה של שופטי בית המשפט העליון - 8 מיליון שקל הם גם מעלים סימני שאלה על התנהלות נציגת המדינה, לימור פלד מעניין האם חזקיהו היה עובר לסדר היום על טעות כזו של אחד מעובדיו במגזר הפרטי
04/06/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   נעדרים   |   תגובות
50 מ"ש למוצאי גופת החייל חלבי
איתמר לוין
"לחופש נולד" הבטיחה פרס של 10 מיליון דולר תמורת מידע על החייל הנעדר - וסירבה לשלם לשלושה בני משפחה שמצאו את הגופה * העליון ברוב דעות: ההצעה עמדה בעינה והיא מחייבת את המדינה
לרשימה המלאה

טעות קשה של החשב הכללי, רוני חזקיהו, תעלה למדינה 42 מיליון שקל. זוהי המסקנה העולה מפסק הדין בנוגע לגילוי גופתו של החייל מג'יד חלבי ומהפרוטוקולים של הדיון בנושא בפני בית המשפט העליון. והשאלה שלנו: האם יש לעבור לסדר היום על טעות כזאת, כאשר מדובר בכספי ציבור? ושאלת-משנה: האם חזקיהו היה עובר לסדר היום על טעות כזאת בתפקידיו הבכירים במגזר הפרטי?

נזכיר בקצרה במה מדובר. בני משפחת קוזלי תבעו לקבל את הפרס שהובטח למי שימסור מידע על גורלו של חלבי, חייל שנעלם בשנת 2005. שבע שנים מאוחר יותר הם מצאו במקרה שרידי גופה, והתברר שהיא גופתו של חלבי. המדינה סירבה להעניק להם את הפרס, בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את תביעתם והם ערערו לבית המשפט העליון.

הדיון הראשון בערעור התקיים ב-21.6.17 בפני השופטים ניל הנדל, יצחק עמית וג'ורג' קרא. השלושה שמעו את הצדדים, יצאו להתייעצות ובסיומה אמר הנדל: "אנחנו חושבים שזה תיק שההיגיון הבריא שעדיף להגיע לפשרה ולא ללכת על כל הקופה. אנחנו מדברים על תביעה כספית בסכום מאוד מיוחד. אנחנו רוצים שתדברו ביניכם ולברר את האפשרות שתגיעו לפשרה כדי לחסוך ולסיים את התיק". לאחר הפסקה הודיעו הצדדים, כי לא הגיעו להסכמה שכן הפערים גדולים מדי ומסתכמים במיליוני שקלים. השופטים לחצו ונציגת המדינה, עו"ד לימור פלד (יו"ר ארגון הפרקליטים) גילתה שהמדינה הציעה כמה מאות אלפי שקלים, בעוד קוזלי ביקשו מיליונים.

"צריך אישור של החשב הכללי"

ב-21.1.19 זומנו הצדדים שוב לבית המשפט, והנדל אמר להם שהוא וחבריו קיימו ישיבות מרובות, שוחחו ארוכות ונכנסו לפרטי-הפרטים של התיק. "המסקנה, על דעת ההרכב, נראה לי שהתיק צריך להסתיים בסכום של 8 מיליון שקל", הגיע הנדל לשורה התחתונה. הנדל פנה לנציגי המדינה: "צריך לחשוב על האפשרות של ה-40 מיליון שקל, אתם כמדינה צריכים לקחת בחשבון שמדובר בכספי ציבור". ולשני הצדדים אמר: "לא היינו מציעים סכום לולא זה שסברנו שהתביעה תתקבל; יש סיכוי שהתביעה גם לא תתקבל. בהינתן סיכויים וסיכונים, הסכום הזה מאוד מכובד ומשמעותי".

עמית העיר, כי בהתחשב בכך שבני משפחת קוזלי שילמו אגרה של 900,000 שקל, הרי שמדובר בפרס של 7 מיליון שקל. הנדל הבהיר, שסכום זה כולל שכר טירחה והוצאות. פלד הגיבה באומרה, כי היא מופתעת לא רק מהסכום, אלא מעצם העובדה שבית המשפט בכלל מציעה פשרה מספרית. לגופם של דברים אמרה: "מעל מיליון שקלים, הנחיות המחייבות אותנו, מעל סכום זה צריך אישור של החשב הכללי" - הלא הוא רוני חזקיהו.

הנדל ביקש לדעת מהי עמדתה של פלד, ונענה: "אלה כספי ציבור ואין לי סמכות לאשר סכומים, איני יכולה גם לדחות, אין לי סמכות לכך בלי לשקול בכובד ראש. מה שהחליט ההרכב, אביא בפני החשב הכללי. אני חוששת, כי ההצעה מאוד גבוהה ומתקשה לראות איך תקבל את אישור החשב הכללי. בנסיבות של תקרה ורצפה נמוכים יותר, היה לי יותר קל להציע".

פלד צפתה את התשובה

פלד ביקשה להציג את טענותיה, אך נדחתה: "לא, זו לא הזדמנות לגברתי לתת עוד טיעונים, אם נצטרך נפסוק לפי הדין. קיבלתם הזדמנות וטענתם. לא נראה לי, אם כי נראה לי שזו לא הכוונה, זה לא מכובד כלפי בית המשפט ובוודאי לא כלפי הצד שכנגד. את הופכת קצת את היוצרות. אני מכבד את גבירתי, אך זה לא בא בחשבון", אמר לה הנדל.

הוא שאל אותה האם יהיה לה קל יותר להציג לחזקיהו טווח של 10-5 מיליון שקל. פלד השיבה, כי חזקיהו "יגיד שאם אין עוד שלב נוסף של טיעונים - הסכום שנקבע לא ישתנה לכאן או לכאן, אם אין חידוד נוסף. אם יהיה דיון נוסף, יש טעם בקביעת תקרה ורצפה". קשה לדעת כיצד ידעה פלד מראש מה יאמר חזקיהו וכיצד צפתה שהוא יגיד בדיוק את מה שהיא רצתה - הזדמנות לטעון שוב. מותר לשער, כי פלד היא זו שאמורה הייתה לתדרך את חזקיהו ו"להוביל" אותו למסקנה שתעלה בקנה אחד עם זאת-שלה.

מכל מקום, לאחר הפסקה הודיעו באי-כוחם של קוזלי, כי "בלב כבד ולא בתמימות דעים בין כולם, הוחלט לקבל את ההצעה". פלד נשלחה לבדוק עם חזקיהו, ולאחר זמן מה הודיעה לבית המשפט שההצעה נדחתה. הנדל מסכם בפסק הדין:

"בדיון נאמר לצדדים כי חברי ההרכב סבורים שמוטב לו לתיק להסתיים בפשרה, הן לנוכח מורכבות הסוגיות המשפטיות המתעוררות בגדרו והן לנוכח העובדה שדחיית הערעור או קבלתו יובילו ל'תוצאת קצה' מבחינת אחד הצדדים - תוצאה שניתן להימנע ממנה באמצעות פשרה. המערערים הסכימו להצעת הפשרה שהוצעה על ידי
ההרכב - סילוק כל טענותיהם תמורת סכום קונקרטי ומכובד - והמדינה ביקשה שהות להביא את ההצעה לפני החשב הכללי. בסופו של דבר לא קיבלה המדינה את הצעת הפשרה, ועל כך יש להצר, בהתחשב בכך שמבחינה משפטית מתבקשת תוצאה 'בינארית' - דחיית התביעה במלואה או קבלתה באופן מלא ופסיקת תשלום בסך של עשרה מיליוני דולרים. יופייה של הפשרה הוא שקלול סיכונים, ומניעת מצב של 'הכל או לא כלום', במיוחד לנוכח הפער בין מושגים אלה בתיק דנן".

בית המשפט עובד אצלם

כאן נציג את השאלות העולות מהתנהלותה של המדינה:

  • האם הפרקליטות לא הבינה, כי בית המשפט יפסוק לפחות את אותם 8 מיליון שקל לטובת קוזלי? ואנחנו מדגישים: לפחות. כאשר בית משפט כלשהו, בוודאי בית המשפט העליון, בא עם הצעה כספית קונקרטית - זהו איתות ברור מאוד לכך שבפסק דין הוא לא יירד מהסכום הזה. מי לא הבין או מי לא השתכנע, שמוטב למדינה להסכים מאשר להסתכן בכך שהסכום יהיה גבוה פי כמה?

  • האם אנו שוב עדים למצב בו הפרקליטות משוכנעת שבית המשפט הוא שלוחה שלה? היחס הזה של הפרקליטות לבית המשפט העליון הוא יום-יומי, ובא לידי ביטוי בכך שכמעט אין מקרה בו היא עומדת בזמנים שהוקצבו לה - ואז מכריחה את בית המשפט לתת לה ארכות. יש מקרים חמורים עוד יותר, למשל בנוגע לשטח המחיה של האסירים, כאשר הפרקליטות העמידה את בג"ץ בפני עובדה כאשר הודיעה שלא תקיים את פסק הדין במועד שנקבע, ואפילו לא בסמוך לו.

  • האם הפרקליטות הייתה משוכנעת שבית המשפט לא יעז לפסוק נגדה? ושוב, יש לנו מקרה דומה. בדיון בעתירות נגד מתווה הגז הבהירו השופטים, כי יש להם בעיה עם סעיף אחד ויחיד - מניעת שינוי המתווה בידי הכנסת במשך עשר שנים. הם הציעו להוציא את הסעיף הזה או להעביר אותו בחקיקה, ורמזו בבירור שיאשרו את כל השאר. הפרקליטות השיבה: או המתווה כולו או כלום. התוצאה הייתה ביטול המתווה. וזה בדיוק מה שהיא עשתה הפעם: או ש-קוזלי לא יקבלו כלום או שיפסקו להם הכל. זוהי שחצנות, הנובעת מכך שלא מדובר בכסף של הפרקליטים אלא של כולנו.

  • האם חזקיהו ראוי להמשיך בתפקידו? הפרקליטות הבהירה, כי רק הוא רשאי להחליט האם לקבל את הצעת הפשרה. אפילו אם נניח שחזקיהו הלך שבי אחרי הבטחות שווא רהבתניות של פלד וחבריה, כאילו בית המשפט לא יעז להעניק 10 מיליון דולר, הוא נושא באחריות. את המחיר כולנו משלמים: 42 מיליון שקל (10 מיליון דולר ועוד ריבית והצמדה). החלטתו של חזקיהו לדחות את הצעת הפשרה, היא טעות יקרה מאוד. מי לידנו יתקע, ששיקול הדעת שלו בנושאים אחרים הוא טוב יותר?

  • חזקיהו היה מנכ"ל בנק הספנות, סמנכ"ל בנק דיסקונט (כולל האחראי על סיכוני האשראי של הקבוצה) ויו"ר הבנק הבינלאומי. איך הוא היה מגיב בתפקידיו אלו על טעות של אחד מעובדיו, שתג המחיר שלה היה 42 מיליון שקל? זו כמובן אלה רטורית; סביר להניח שחזקיהו היה מפטר אותו על המקום. אבל כאן הרי מדובר רק בכספי ציבור, אז את מי זה מעניין.


ע"א 6295/16, איברהים קוזלי ואח' נ' מדינת ישראל / פרוטוקול
דיון בערעור בנוגע למתן הפרס למוצאי גופתו של החייל מג'די חלבי
ע"א 6295/16, איברהים קוזלי ואח' נ' מדינת ישראל / פרוטוקול
הצעת פשרה בנוגע לפרס למוצאי גופתו של החייל מג'די חלבי
ע"א 6295/16, איברהים קוזלי ואח' נ' מדינת ישראל / פס"ד
המדינה תעניק פרס של 50 מיליון שקל למוצאי גופתו של החייל הנעדר מג'בי חלבי

תאריך:  04/06/2019   |   עודכן:  04/06/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חזקיהו עלה לנו 42 מיליון ש"ח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ח
4/06/19 19:25
2
חשדן ולא לחינם
4/06/19 21:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  נעדרים
שמחה גולדין, אביו של החייל הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס, אומר שהממשלה מעבירה מסר להורי חיילים ולפיו עליהם להמתין עשרות שנים להחזרת גופות בניה. הוא דיבר (יום א', 28.4.19) בראיון לרשת ב' של כאן, בעקבות החזרת גופתו של זכריה באומל, שנהרג בקרב סולטן יעקוב ב-1982, ושחרור שני אסירים סורים לאחר מכן, ומתח ביקורת קשה על חוסר המעש של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
28/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
1. אין לי ספק שעוזי פוגלמן, יצחק עמית ועופר גרוסקופף רוצים לראות את הדר גולדין ואורון שאול מובאים לקבר ישראל, ואת הנעדרים שבים בשלום למשפחותיהם. אין לי ספק שהם רואים בחמאס אויב אכזר נגדו יש להילחם עד חורמה. ולמרות זאת, תקלה יצאה מתחת ידיהם כאשר קבעו (יום א', 26.8.18), כי אין למנוע טיפול רפואי מציל חיים מקרוביהם של אנשי חמאס, כחלק מהלחץ על הארגון בנושא השבויים והנעדרים.
27/08/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המדינה חייבת לאפשר לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של אנשי חמאס לקבל טיפול רפואי מציל חיים בישראל, וזאת למרות שהקבינט הביטחוני החליט למנוע טיפולים כאלו כחלק מהלחץ על החמאס במטרה שישיב נעדרים וגופות של חיילים. כך קובע (יום א', 26.8.18) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.
26/08/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
דניאל מיניביצקי, יצא מביתו ב-11.10 ומאז נעלמו עקבותיו. גובהו 1.90, קעקוע קטן בצורת תו נגינה ליד אגודל יד שמאל.
אמה של נופר שעמדה בקשר רציף כל העת עםהמחלקה להצלה מטמיעה של יד לאחים סיפרה כי נופר עמדה להתחתן אתמול (ראשון)עם ערבי תושב לוד ולהתאסלם לפני כן אצל קאדי מוסלמי.
רשימות נוספות   /   נעדרים  /  מי ומי  
קטיה אפלצ'וק (בת 17) נעדרת מ-23.8.11   /  משטרת ישראל
קטין (בן 14) נעדר מ-8.9.11  /  משטרת ישראל
אלירז טנא (18) נעדר [אותר]  /  יפעת גדות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il